Vähän ihmettelen näitä köyhyystarinoita
Mulla ei ole ikinä ollut vakituista työpaikkaa, omistusasuntoja, säästöjä eikä yhtään mitään, mutta olen silti saanut rahat riittämään eikä ole tarvinnut olla nälässä. Mihin näiden ihmisten rahat oikein uppoaa?
T. Yh-äiti
Kommentit (580)
Minulla on ajokortti.
Onko sulla vai oletko uusavuton?
Osa ostaa kaupan täytekakkuja. Uusavuttomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on velaton omistusasunto eikä mitään muutakaan velkaa niin työttömälle omistusasujalle jää käteen ansiosidonnainen tai työttömyystuki. Näin ollen velattomalle omistusasujalle jää enemmän rahaa käteen kuin työttömälle vuokralla asujalle.
Siitä velattomasta omistusasunnosta maksetaan yhtiövastike. Omistusasuntoon ei saa asumistukea. Monissa taloyhtiöissä on jouduttu nostamaan vastikkeita.
Näköjään kaikilla ei ole käsitystä siitä, ettei se velaton omistusasunto ole ilmainen sitten kun asuntolaina on maksettu.
Niissäkin taloissa täytyy tehdä remontteja kuten putkiremontti tai sähköjohtojen uusiminen. Tässä talossa taloyhtiön katto- ja piharemontti nostivat asumiskuluja huomattavasti.
Määräaikaisissa töissä voi joutua ajamaan työpaikan autoa ja jopa työkokeilussa esim. museon pakettiautoa, jos kuljetetaan museon kalusteita näyttelyyn.
Jos sut irtisanotaan niin ajatko autoa määräaikaisessa työssä.
Minä olin määräaikaisissa töissä autoliikkeessä sihteerinä ja piti siirtää saman ketjun liikkeeseen autoja toiseen kaupunkiin.
Vierailija kirjoitti:
Niiden ostaminen työllistää muita ihmisiä. Toivottovasti Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
En lukenut koko ketjua enkä tiedä mistä viimeiset sivujen riita oikein kumpuaa, mutta kyllähän elämän valinnat monella pienituloisella on aika lailla käsittämättömät. Pari elävää esimerkkiä omasta lähipiiristä: Ystävä on aina ollut hyvin pienipalkkaisissa töissä, eikä mieskään ole kummoisesti tienaava. Silti koti on täynnä eläimiä, ja ystävä oikein kehuu kuinka heillä on tapana aina viikonloppuisin juoda hyvää viiniä. Kun he kutsuvat kylään, pitää tarjottavat viedä mukanaan, koska "meillä ei ole varaa tarjota ruokaa vieraille". Mutta sitten tuo eläinkatras ja jokaviikonloppuinen viinin lipittäminen...
Myös toinen ystävä täyttää kotinsa eläimillä. On kissaa, on koiraa. Lisäksi shoppailee varsin pakonomaisesti. Hänellä on aika hyvät palkkatulot, mutta palkka ei riitä kuitenkaan ylimääräisin eläinlääkäri- ym. kuluihin, eikä hän saa mitään säästöön. No, perintöä on reilusti tulossa aikanaan, mutta siihenk
Mikä IHMEEN leveä elämä? Luitko urpo koko juttua edes???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on velaton omistusasunto eikä mitään muutakaan velkaa niin työttömälle omistusasujalle jää käteen ansiosidonnainen tai työttömyystuki. Näin ollen velattomalle omistusasujalle jää enemmän rahaa käteen kuin työttömälle vuokralla asujalle.
Siitä velattomasta omistusasunnosta maksetaan yhtiövastike. Omistusasuntoon ei saa asumistukea. Monissa taloyhtiöissä on jouduttu nostamaan vastikkeita.
Näköjään kaikilla ei ole käsitystä siitä, ettei se velaton omistusasunto ole ilmainen sitten kun asuntolaina on maksettu.
Niissäkin taloissa täytyy tehdä remontteja kuten putkiremontti tai sähköjohtojen uusiminen. Tässä talossa taloyhtiön katto- ja piharemontti nostivat asumiskuluja huomattavasti.
Vakuutus ei korvaa vanhoja putkia esim 1970-luvun, jos tulee vesivahinko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhillä ylipainoa 50kg, tupakka ja kalja maistuu. Siinä olis varaa kuluja karsia. Sitten kun on posket lommolla ja tupakointi sekä alkoholi pois niin alkaa olla rajoittimella köyhyysasteessa.
Stressin kohottama kortisoli toimii siten, ettei rasva pala miinuskaloreillakaan ja kehossa rasva hakeutuu keskivartalolle. Monesti halvimmat ruoat ovat tehty ravinneaineköyhistä aineksista, joihin kuuluu valkeat jauhot, fruktoosi-/glukoosisiirappi, kova rasva, MSG jne.
Stressi aiheuttaa unettomuutta ja unenpuute tunnetusti lihottaa.
No tällöin ruokamenot ovat minimaaliset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, kyllä sekin työllisti, kun ansiosidonnaisella käytiin parturissa.
Nyt leikataan hiukset itse.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ajokortti.
Onko sulla vai oletko uusavuton?
Minulla on moottoripyörä, onko sulla vai oletko uusavuton?
Samaa miettiny. Tuttava on 3 lapsen yksinhuoltaja. Opiskelee aikuistuella. Hankkii lasten ja omat vaatteet kirppikseltä. Aina on lapsille terveellistä ruokaa ja jouluna lahjat. Eikä edes valita vaikka tiedän että tiukkaa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jos leski sen sijaan on jo ehtinyt täyttää 50-vuotta mennessään uudelleen naimisiin, ei oikeus leskeneläkkeeseen häviä."
Eli 70-vuotias mummo saa koko loppuelämänsä leskeneläkettä, vaikka menee uudelleen naimisiin.
Totta kai mummolle kuuluu leskeneläke, vaikka meneenkin uudelleen naimisiin. Kyllä se naimisissa oleva mummokin tarvitsee rahaa. Ja voi olla, että se mummo on kasvattanut useamman lapset tätä yhteiskuntaa pyörittämää ja tämä kaikki näkyy sen mummon eläkeessä, joka voi olla hyvin huono. Pappa on saanut käydä töissä vaikka lapsia olisi kuinka monta ja nostaa kunnon eläkettä . Kyllä siitä osa joutaa leskelle, joka on yhteiset lapset hoitanut ja kärsii sen sitten eläkeessään. Riippumatta siitä, onko leski mennyt uudelleen naimisiin.
Leskeneläkeeseen vaikuttaa myös lasten lukumäärä ja oma työeläke.
Vierailija kirjoitti:
Rakennusmiehet on fiksuja, kun putket on nykyään ohuempia niin riittää töitä, kun putkiremontti tehdään 20-30 vuoden välein.
Lopettaisitko jankkaamisen? Asun okt:ssa, putket ovat nykyään SUOJAputkessa, joten vaihto käy PAALJON helpommin kuin jossain Stadin 1950-luvun betonirähjässä, jossa seinät pitää piikata auki, että päästään itse asiaan. Pöly ja betoni vievät putkievakkoon, pex-putket eivät. Ennen kaikki ei ollut paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Pahoja tai mauttomiakin ovat. Ainakin ne halvimmat. Itse tekemällä saa hyviä ja makoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahoja tai mauttomiakin ovat. Ainakin ne halvimmat. Itse tekemällä saa hyviä ja makoisia.
Tämä!
Itse tekemällä saa todella hyviä täytekakkuja.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa lukea kaikkia kommenttia läpi, ap:lle vastaan.
Asumme Pohjois-Suomessa pienessä kunnassa. Olemme olleet toimeentuloasiakkaina vuosia, mieheni loukkaantui 36 vuotiaana työtapaturmassa, noin 20 vuotta sitten, ei ole sen jälkeen tervettä päivää nähnyt eikä ole pystynyt olemaan yhtään päivää täysaikaisessa työssä. Ja kun muutamasta paikasta loukkaantuu, eikä pysty harrastamaan liikuntaa, alkaa koko kroppa antaa periksi vuosien saatossa. Kuntouttavaa työtä, työttömänä, sairaslomalla. Nyt muutaman vuoden työkyvyttömyyseläkkeellä. Ei ollut kerennyt työeläkettä kovin paljon kertyä.
Meillä oli useampi pieni lapsi silloin, minä hoidin lapsia, kun mieheni ei siihen pystynyt. Täällä ei kovin paljon ole ollut töitä tarjolla, itse olen ollut palkkatuella töissä, osa-aikatyössä, uupunut tästä perhe-elämästä ja nyt opiskelen kuntoutustuella.
Eli hyvin hyvin pienet tulot, vähän yli 2000 € yhteensä. Tuohon ei
Eli pykäsitte vielä liudan lapsia sen jälkeen, kun mies oli jo vammautunut eläkeläinen ja ehdoin tahdoin pysyttelette siellä krvänperällä asumassa. Valintoja todellakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, kyllä sekin työllisti, kun ansiosidonnaisella käytiin parturissa.
Nyt leikataan hiukset itse.
Tää oli ihan mielenkiintoinen ketju, ennen kuin tulit (taas) pilaamaan tämänkin. Ajatteletko koskaan ketjun varsinaista aihetta ja sitä, että onko sulla mitään sanottavaa siihen? Nuo samat kopipeistit on nähty lukemattomissa ketjuissa. Me kaikki tiedetään, että leikkaatte hiukset itse eikä omistusasuntoon saa enää asumistukea. Lopeta jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakennusmiehet on fiksuja, kun putket on nykyään ohuempia niin riittää töitä, kun putkiremontti tehdään 20-30 vuoden välein.
Lopettaisitko jankkaamisen? Asun okt:ssa, putket ovat nykyään SUOJAputkessa, joten vaihto käy PAALJON helpommin kuin jossain Stadin 1950-luvun betonirähjässä, jossa seinät pitää piikata auki, että päästään itse asiaan. Pöly ja betoni vievät putkievakkoon, pex-putket eivät. Ennen kaikki ei ollut paremmin.
Maksaa se silti yhtä paljon ja hinnat nousee joka vuosi.
No itse en ihmettele. Itse tiedän kyllä miksi omat rahani on aina riittäneet, en käy juuri missään tai tee mitään! Onko se sitten ihailtavaa elämää? Tuskin. Taiteeseen ja harrastuksiin olen laittanut kyllä jonkun verran rahaa. Mutta ei mulla ole isoja ystäväporukoita joiden kanssa lähdetään festareille, ei ole lemmikkejä, en käytä paljon busseja, ei ole autoa yms. Lääkkeisiin menee vain 16e/3kk. Silloin kun olin töissä niin kulutin heti enemmän rahaa vaikka sain aika paljon säästöönkin osa-aikatöissä.
Kuule kyllä osataa tehdä itse ruoat ja täytekakut.
Nytkin tehdään jouluruoat itse.