Vähän ihmettelen näitä köyhyystarinoita
Mulla ei ole ikinä ollut vakituista työpaikkaa, omistusasuntoja, säästöjä eikä yhtään mitään, mutta olen silti saanut rahat riittämään eikä ole tarvinnut olla nälässä. Mihin näiden ihmisten rahat oikein uppoaa?
T. Yh-äiti
Kommentit (580)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämänhallintaongelmat. Itse olen myös yh, pätkätöissä, opiskelija, pienet tulot, ei omistusasuntoja. Säästöjä on, jopa sijoituksia.
Mutta mulla on elämänhallinta kunnossa, eli osaan suunnitella tulevaa ja hallita omaa rahankäyttöä ja impulsseja. Monella ei näitä taitoja ole, sen sijaan on esim. kasa mt- ja päihdeongelmia.
t. Yh
Niin, veikkaan että iso osa näiden köyhien vähistä rahoista valuu lääkärien taskuihin. Heillä ei ole mitään moraalia siinä, kenen selkänahkaa repivät ja kenelle elinikäisiä diagnooseja jakelevat
Millä logiikalla?
Psykiatri ja lääkkeet ovat helposti sata - kaksi per kerta per kerta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pidätte kaverisynttäreitä lapselle ja kinuatte lahjoja köyhiltä perheiltä?
Sairaanhoitajan lapsi sanoo, että toi toi lahjaksi tyhmät värikynät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pidätte kaverisynttäreitä lapselle ja kinuatte lahjoja köyhiltä perheiltä?
Sairaanhoitajan lapsi sanoo, että toi toi lahjaksi tyhmät värikynät.
Olisi pitänyt tuoda pleikkakortti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämänhallintaongelmat. Itse olen myös yh, pätkätöissä, opiskelija, pienet tulot, ei omistusasuntoja. Säästöjä on, jopa sijoituksia.
Mutta mulla on elämänhallinta kunnossa, eli osaan suunnitella tulevaa ja hallita omaa rahankäyttöä ja impulsseja. Monella ei näitä taitoja ole, sen sijaan on esim. kasa mt- ja päihdeongelmia.
t. Yh
Niin, veikkaan että iso osa näiden köyhien vähistä rahoista valuu lääkärien taskuihin. Heillä ei ole mitään moraalia siinä, kenen selkänahkaa repivät ja kenelle elinikäisiä diagnooseja jakelevat
Millä logiikalla?
Psykiatri ja lääkkeet ovat helposti sata - kaksi per kerta per kerta.
Ei nämä missään yksityislääkärillä käy ja lääkkeet saa maksusitoumuksella apteekista.
Vierailija kirjoitti:
Ja kivat sulle, elät siis meidän työssäkäyvien verorahoilla. En kyllä moista kehtaisi kehua. Rahaahan sinä saat tukien, lapsilisän/-lisien kautta. Asumistukikin varmaan sulle maksetaan. Lääkärikulut ja sähkölaskut tietty toimeentulotuesta. Olet varmaan kelan vakiasiakas ja loistava selittelemään mihin milloinkin rahaa tarttet.
Itse kirjoitit, että olet työtön, ja ettei sulla ole vakituista työpaikkaa ollutkaan. Ois parempi ollut sulle kun oisit kehumisesi väliin jättänyt, koska kuvauksesi mukaan olet sosiaalipu..mi.
Ap taisi aikaisemmin eritellä, että saa ansiosidonnaista ja asumistuen. Lapsen (lasten?) isä maksaa elatustukea. Ei ollut muuta. En usko, että toimeentulotukea noilla saa. Ihmisillä on kummallinen käsitys, että toimeentulotuki lankeaa jotenkin automaattisesti, kun vaan kehtaa pyytää. Oikeasti näin ei ole. Eri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika.
Onneksi tulee potkulaki eikä lainat ole menoja toimeentulotuessa eikä saa omistaa kesämökkiä, venettä, moottoripyörää eikä asuntovaunua.
Ja jos on pääomatuloja niin ne vähentää työttömyyskorvauksen määrää eli saat työmarkkinatukea vähemmän kuin 595.
Huomasithan että et lainkaan vastannut kysymykseeni?
No, miksi itse pyydät sairaanhoitajana lisää palkkaa, vaikka palkkasi on 6 kertaa työttömyyskorvaus.
Mikset säästä etukäteen?
Minähän juuri säästänkin etukäteen, vaikka hoitaja en ole. Siksi juuri yritän ymmärtää miksi joku toinen valitsee säästämisen sijaan turvautua paljon kalliimpiin kulutusluottoihin? Et oikein ole vielä valaissut tätä asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Yh
Millä logiikalla?
Psykiatri ja lääkkeet ovat helposti sata - kaksi per kerta per ker
Kaikki lääkkeet ei kuulu maksukattoon.
Eikä kaikki työttömät saa toimeentulotukea eikä siten lääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika.
Onneksi tulee potkulaki eikä lainat ole menoja toimeentulotuessa eikä saa omistaa kesämökkiä, venettä, moottoripyörää eikä asuntovaunua.
Ja jos on pääomatuloja niin ne vähentää työttömyyskorvauksen määrää eli saat työmarkkinatukea vähemmän kuin 595.
Huomasithan että et lainkaan vastannut kysymykseeni?
No, miksi itse pyydät sairaanhoitajana lisää palkkaa, vaikka palkkasi on 6 kertaa työttömyyskorvaus.
Mikset säästä etukäteen?
Minähän juuri säästänkin etukäteen, vaikka hoitaja en ole. Siksi juuri yritän ymmärtää miksi joku toinen valitsee säästämisen sijaan turvautua paljon kalliimpiin kulutusluottoihin? Et oikein ole vielä valaissut tätä asiaa.
Ja montako lasta sulla on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Yh
Millä logiikalla?
Psykiatri ja lä
Kaikki lääkkeet ei kuulu maksukattoon.
Eikä kaikki työttömät saa toimeentulotukea eikä siten lääkkeitä.
Siinä tapauksessa he eivät ole erityisen köyhiä.
Ja montako lasta sulla on?
Kaksi, vaikka en ymmärrä miten se liittyy siihen että kannattaako ottaa kulutusluottoa vai säästää etukäteen? Sitä suuremmalla syyllä pitäisi ennakoida jos on myös lapsia, joista voi koitua yllättäviä kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on silloin isompi raha kuin muilla tai riittävä, tai joku mistä saat hankinnat. Vai oletko töissä. Tai joku apuna. Ei yksin asuvilla lapsettomilla ole rahoja, jos on pienimmällä tuella ja leikkuri. Osalla voi olla rajoitteita ja vaivoja.
Ei mulla sen isompia rahoja ole kuin muillakaan, tällä hetkellä olen työttömänä.
Ap
Sulla on halvempi asunto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on silloin isompi raha kuin muilla tai riittävä, tai joku mistä saat hankinnat. Vai oletko töissä. Tai joku apuna. Ei yksin asuvilla lapsettomilla ole rahoja, jos on pienimmällä tuella ja leikkuri. Osalla voi olla rajoitteita ja vaivoja.
Ei mulla sen isompia rahoja ole kuin muillakaan, tällä hetkellä olen työttömänä.
Ap
Mikä estää näitä muita köyhiä muuttamasta halvempaan asuntoon?
Jos puoliso saa pientä palkkaa niin ei työtön saa toimeentulotukea eikä siten ilmaisia lääkäreitä ja lääkkeitä.
Onneksi tulee potkulaki ja tämä selviää monelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei niitä riitä kaikille. Ihmisillä on oikeus asua kotonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Noniin. Tässähän se vastaus tuli. Ei kyetä luopumaan mistään eikä sovittamaan menoja tulotasoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jos minun kotini sattuu olemaan miljoonalukaali merenrannalla, onko minulla tosiaan oikeus asua siinä veronmaksajien kustannuksella jos satunkin jäämään tukien varaan?
Nro 162: "Mulle on käynyt näitä ihan samoja juttuja kuin muillekin köyhille enkä siltikään syö pelkkää makaronia ja kulje talvella ilman talvitakkia. Ja sitä yritän selvittää, että miksi. Mikä sun teoria olikaan?
Ap"
Mun teoria on, että ihmiselle osuu muutama kriisi joko samaan aikaan tai heti peräkkäin. Ensimmäinen kriisi vie puskurirahaston ja toinen kriisi tulee ennenkuin ehtii kerryttää uuden puskurirahaston. Vielä, jos itsestäsi riippumattomista syistä tulosi pienenee. Esimerkkinä vaikka se, että tuloinasi on omaishoidontuki ja sitten hoidettavasi joutuu muutamaksi viikoksi sairaalaan. Tulee ne sairaalamaksut, mutta seuraavassa kuussa saatkin vähemmän omaishoidontukea, koska siitä on vähennetty ne päivät, jolloin hoidettavasi oli sairaalassa. Sulla on siitä huolimatta edelleen vuokra, sähkölsku yms maksettavana. Et voi edes ottaa hoidettavasi sairaalajakson ajaksikaan mitään työtä (jos sellaista edes siinä hetkessä mistään edes saisit), koska sun on oltava kotona silloin, kun sairaala päättää kotiuttaa hoidettavasi. Ei kukaan palkkaa yhtään mihinkään hommaan sellaista, joka sanoo, että saatan tulla huomenna töihin (hoidettava on edelleen sairaalassa) tai sitten en tule (hoidettava kotiutuu sairaalasta). Joihinkin sairauksiin lääkärit määräävät ihan reseptillä lääkkeitä, vaika ne eivät ole Kela-korvattavia eivätkä siten kerrytä lääkekattoakaan. Ne on kuitenkin ostettava, koska ne ylläpitävät toimintakykyä. On toki oma valinta ryhtyä läheisensä omaishoitajaksi. Ainahan voisi tuupata puolisonsa tai lapsensakin jonnekin laitokseen. Usein tähän ryhtyvät ihmiset ovat kuitenkin laskeneet, että jollain tavalla kuitenkin pärjää. Mutta ei tarvita kuin muutama epäonni samaan aikaan tai peräkkäin, kun tilanne meneekin jo hankalaksi. Joskus sitten tehdään maksusuunnitelmia esim just sairaalalaskujen suhteen eli maksetaan osissa, mutta vaikka se sillä hetkellä näyttää onnistuvankin, niin jos tulee joku uusi kriisi, niin budjetti ylittyykin taas.
Tunnen ihmisiä, jotka pistävät rahaa ihan turhaan kulutukseen ja sitten valittavat, kun rahat ei riitä ruokaan yms. Mutta tunnen myös ihmisiä, jotka joka kuukausi taiteilevat - varsinkin alkuvuodesta, kun sote-puolen maksukatot aletaan taas laskemaan alusta - tulojensa ja menojensa kanssa ja siinä voi sitten yksi hemmetin lohjennut hammas laittaa taas pakan ihan sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Yh
Kun menisi edes lääkäriin, mutta monesti ne vähät rahat käytetään mielitekoihin tai muuhun elämisen kannalta toisarvoiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Noniin. Tässähän se vastaus tuli. Ei kyetä luopumaan mistään eikä sovittamaan menoja tulotasoo
Helsingissä on 34000 työtöntä ja Vantaalla 13000.
Hyvä, että kaikille riittää se 400 euron vuokra-asunto.