Naapuri tuli valittamaan, että en ole tehnyt kolavuoroani ja hänen autonsa nyt jumissa --- ei enää koskaan rivariin!!!
Älytöntä, että ei huoltoyhtiötä käytetä! Ei minulla ole aikoja kolailla!!!
Kommentit (447)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahoittelut jos tästä on ollut jo puhetta, mutta mites sellaisen naapurin kohdalla, jolla ei itsellään ole edes autoa? Ei kai siinä tapauksessa oleteta hänenkin kolaavan parkkipaikkaa?
Olen asunut rivitalossa viimeksi lapsena, ja muistan pari naapuria, jotka kolasivat pihateitä sellaisella raivolla, että lumen alle jäänyt hiekka tuli näkyviin. Sehän näyttää vain todella rumalta! Omat vanhempani kolasivat oman pihatiensä hyvin maltillisesti, tai joskus jopa vain tamppasivat lumeen kävelyreitin, jos sitä oli alle 20cm. Kerran tällainen naapurin raivotalkkari tuli viikonloppuaamuna raapimaan lumet meidänkin pihalta, kun "ette te osaa edes kolata!!!"
Mielestäni sopiva työjärjestys olisi, että jokainen hoitaa oman pihansa, ne vuorottelevat parkkipaikkaa ketkä sitä käyttävät, ja talojen välisen väylän kolatkoon ne keille ei kelpaa tamp
Ei se ole ongelma, ne tekevät, jotka haluavat ja muut eivöt. Yhtiö vastaa AINA viimekädessä pihan turvallisuudesta, liukkauden torjunnasta ja esim. ambulanssin pääsystä pihaan Lue laki, intä vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Huono provo taas tältä yhdeltä huutomerkkien jakajalta. Jokainen joka muuttaa rivariin tietää jo etukäteen onko oltava talonmies vuorollaan vai onko huoltoyhtiö. Eli huono provo. Ei jatkoon!!!!!!!!!!!! 🤣
Miksi ihmisillä ei ole elämässä sisältöä?? Provoilu paljastaa sen säälimättömästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan uteliaisuudesta, miten noiden kolavuorojen kanssa toimitaan, jos asukas sattuu olemaan vaikka reumapotilas, joka ei pysty tekemään lumitöitä? Tai jos vaikkapa selkä on välillä ihan ok ja välillä siinä kunnossa, että jopa käveleminen on tuskaa? Eli joskus kykenee tekemään lumitöitä, mutta joskus saattaa herätä aamulla sellaisessa kunnossa, että se ei vaan onnistu.
(En ole ikinä asunut rivarissa, siksi utelen.)
Jos taloyhtiössä on päätetty, että jokainen asukas huolehtii vuorollaan, niin silloin on asukkaan tehtävä huolehtia siitä omasta vuorostaan joko hoitaen sen itse tai maksaen työstä jollekin. Samalla tavalla kuin esim omakotitalossa.
Ei ole. Taloyhtiö ei edelleenkän pysty velvoittamaan ketään kolaamaan yhtään mitään. Ainoa velvoite on taloyhtiöllä eli sen pitää huolehtia että kulkuväylillä on turvallista liikkua. joko vapaaehtoisvoimin (katso sanakirjasta mitä vapaaehtoinen tarkoittaa jos et ymmärrä) tai sitten ostopalveluna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on taloyhtiön asia hoitaa lumenluonti ja muut pihatyöt, ei niihin voi määrätä asunnoissa asuvia ihmisiä tekemään
Asukkaat ovat taloyhtiö. Yhtiökokous päättää, tehdäänkö lumi- yms. työt talkoilla vai teetetäänkö huoltofirmalla ja maksetaan työ vastikkeissa.
Talkoot ovat vapaaehtoisia, en ole osallistunut enkä aiokaan (olen sairas vanhus).
Jos kukaan ei mene talkoisiin, niin silloin talkootyö pitää taloyhtiössä teettää niin, että se ostetaan palveluna ja kaikki maksavat siitä.
Katopas, lopultakin tajusit asian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassua, että tällaisesta on aina vääntöä. Tuntuu, että joillakin on oikein periaatteena vastustaa kaikenlaista yhteistyötä. Saahan niistä lumitöistä taloyhtiössä tosiaan maksaa. Meillä päätettiin, että tehdään itse, sillä firman palkkaaminen tekisi yhtiövastikkeeseen 150 euron korotuksen.
Itse tykkään tehdä lumitöitä. Töissä istun paljon ja olen tietokoneella. On ihanaa, kun saa todellakin kunnon kuntoilua raittiissa ilmassa.
Minkälainen hehtaaripihateillä on kun vastike nousee 150 €/kk. Nyt sinulta pääsi oikein emävale. T. Isännöinti.
No ku mun kaverin firma olis tuohon hintaan tullut tekemään lumityöt, ei niitä kannata kilpailuttaa tämä kaveri kertoi jo, että on halvin
Sun on pakko olla trolli :D
Mutta Uudellamaalla tuntilaskutus konetöistä on tuon verran. Jotkut ostaa aurauksen tarve- ja tuntiperusteisesti, toiset maksaa kuukausihintaa. Jälkimmäinen on tyypillistä isoissa yhtiöissä, ensimmäinen pienissä yhtiöissä ja omakotiasukkailla.
Vierailija kirjoitti:
Ihan uteliaisuudesta, miten noiden kolavuorojen kanssa toimitaan, jos asukas sattuu olemaan vaikka reumapotilas, joka ei pysty tekemään lumitöitä? Tai jos vaikkapa selkä on välillä ihan ok ja välillä siinä kunnossa, että jopa käveleminen on tuskaa? Eli joskus kykenee tekemään lumitöitä, mutta joskus saattaa herätä aamulla sellaisessa kunnossa, että se ei vaan onnistu.
Meillä ainakin on parin eri firman ilmoitukset ilmoitustaululla, joista voi pyytää apua. Mekin jouduttiin pyytämään pari vuotta sitten, kun maattiin koronassa miehen kanssa molemmat. Minulla oli kuumeet 39-40, miehellä kova huimaus ja yskä ja lievää kuumetta. Minä sitten sairastuin Koronan seurauksena myös aivokalvontulehdukseen ja jouduin sairaalaan. Hyvin toimi se tilaus. Suomessa oli silloin kovat lumimyräkät ja mies soitti toiseen niistä yrityksistä, jotka tarjosi lumitöihin apua. Helposti oli hoitunut.
Vierailija kirjoitti:
Rivitalo on kyllä ylivoimaisesti paskin asumismuoto jossa yhdistyy kaikkien asumismuotojen huonot puolet.
Toisaalta siinä yhdistyy myös kaikkien asumismuotojen parhaimmat puolet. Joillekin toimii, joillekin ei! Paljon kiinni, millainen taloyhtiö ja miten sopii itselle!
Ap:llä sopiva asumismuoto olisi kerrostalo. Omakotitalossa hän joutuisi itse tekemään huoltotyöt. Tai sitten isompi rivitaloyhtiö, joka käyttää huoltoyhtiötä! Ihan oma valinta hänellä on, että mennyt asumaan rivitaloyhtiöön, jossa ei ole huoltoyhtiötå ja noin tiukat vuorot!
Meillä on rivitaloyhtiö ja ei ole mitään vuoroja. Tehdään yhdessä talkoilla lumitöitä. Ja leikataan nurmet. On erittäin hyvin toiminut 20 vuotta. Ne jotka noita tekee, kun vanhukset ei pysty, saavat yleensä jouluksi sitten vanhuksilta viinipulloa ja muuta palkaksi kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on taloyhtiön asia hoitaa lumenluonti ja muut pihatyöt, ei niihin voi määrätä asunnoissa asuvia ihmisiä tekemään
Määrätään jos taloyhtiön kokouksessa päätetty järjestää lumityöt kökällä! Kyllä siitä auraamisesta kannattaa maksaa.
Ei voi yhtiökokous määrätä enemmistöpäätöksella asukasta tekemään mitään asunnon ulkopuolisia huoltotöitä.
Siis lainopillisesta näkökulmasta.
Jos on änkyrä joka ei talkoohuoltoon suostu niin on käytännössä pakko siirtyä rahalla teetettyyn huoltoon ja maksattaa se vastikkeissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Taloyhtiöön pitää ottaa maksettu huoltoyhtiö.
Ei ole mikään pakko, mutta jos otetaan, niin ne asukkaathan siitä maksaa. Kyse on juurikin maksuvalmiudesta tai sen puutteesta.
Jos ei kykene maksamaan, asuu liian kalliissa asunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on laiton päätös, jos taloyhtiössä määrättäisiin osakkaat tekemään talonsa pihatyöt ja muut huoltotyöt.
Rivarissa voi asua myös vuokralainen, jota ei kiinnosta kolaamiset. Silloin ei voi taloyhtiö mitään. Eikä ole syy sanoa vuokrasopimusta irti.
Syitä aina löytyy, jos tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asukkaat ovat taloyhtiö. Yhtiökokous päättää, tehdäänkö lumi- yms. työt talkoilla vai teetetäänkö huoltofirmalla ja maksetaan työ vastikkeissa.
Talkoot ovat vapaaehtoisia, en ole osallistunut enkä aiokaan (olen sairas vanhus).
Jos kukaan ei mene talkoisiin, niin silloin talkootyö pitää taloyhtiössä teettää niin, että se ostetaan palveluna ja kaikki maksavat siitä.
Katopas, lopultakin tajusit asian.
En ihan ymmärrä, mihin viittaat. Kommenttini oli ketjussa ensimmäinen. Mutta hyvää joulua sinulle
Vierailija kirjoitti:
Tästäkin ketjusta näkee taas, kuinka ihanaa on asua omakotitalossa. Saa ihan itse päättää.
Tapelkaa lisää!
Jaa. Mitä saa itse päättää? Että tekeekö lumitöitä vai ei? Eikös samalla tavalla voi rivarissa päättää, ostaako palvelun omalla vuorollaan vai tekeekö itse?
Vierailija kirjoitti:
En ole minäkään koskaan asunut rivarissa, mutta järkeni riittää käsittämään, että jos et tee itse osuuttasi, hankit sille tekijän. Sinun asiasi on järjestää esim. lumenluonti.
Keksitkö miten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos taloyhtiössä on päätetty, että jokainen asukas huolehtii vuorollaan, niin silloin on asukkaan tehtävä huolehtia siitä omasta vuorostaan joko hoitaen sen itse tai maksaen työstä jollekin. Samalla tavalla kuin esim omakotitalossa.
Ei ole. Taloyhtiö ei edelleenkän pysty velvoittamaan ketään kolaamaan yhtään mitään. Ainoa velvoite on taloyhtiöllä eli sen pitää huolehtia
Varmaan sillä taloyhtiöllä on intressi ostaa se palvelu, jos joku ei hoida niitä kolausvuorojaan. Tottakai voi aina olla munapää ja mennä asumaan taloyhtiöön, jossa sovitaa yhdessä, että hoidetaan hommat ja jättää ne sitten hoitamatta. Huonoa käytöstä se on, kun ei osaa pitää sovituista jutuista kiinni, mutta eivät kaikki ole oppineet kotona suoraselkäisiksi. Sitten pitää hankkia ostopalveluna kaikkien iloksi.
"Jaa. Mitä saa itse päättää? Että tekeekö lumitöitä vai ei? Eikös samalla tavalla voi rivarissa päättää, ostaako palvelun omalla vuorollaan vai tekeekö itse? "
Ei rivariasukilla ole mitään vuoroa johon pitäisi palvelua ostaa. Joko yhtiö ostaa sen palvelun ja se maksetaan vastikkeissa, tai sitten ne osakkaat tekevät jotka haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rivitalo on kyllä ylivoimaisesti paskin asumismuoto jossa yhdistyy kaikkien asumismuotojen huonot puolet.
Toisaalta siinä yhdistyy myös kaikkien asumismuotojen parhaimmat puolet. Joillekin toimii, joillekin ei! Paljon kiinni, millainen taloyhtiö ja miten sopii itselle!
Ap:llä sopiva asumismuoto olisi kerrostalo. Omakotitalossa hän joutuisi itse tekemään huoltotyöt. Tai sitten isompi rivitaloyhtiö, joka käyttää huoltoyhtiötä! Ihan oma valinta hänellä on, että mennyt asumaan rivitaloyhtiöön, jossa ei ole huoltoyhtiötå ja noin tiukat vuorot!
Meillä on rivitaloyhtiö ja ei ole mitään vuoroja. Tehdään yhdessä talkoilla lumitöitä. Ja leikataan nurmet. On erittäin hyvin toiminut 20 vuotta. Ne jotka noita tekee, kun vanhukset ei pysty, saavat yleensä jouluksi sitten vanhuksilta viinipulloa ja muuta palkaksi kaikesta.
Haha, mitkähän muiden asumismuotojen parhaimmat puolet siinä muka yhdistyy? Ei yksikään omakotitalon parhaista puolista ainakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästäkin ketjusta näkee taas, kuinka ihanaa on asua omakotitalossa. Saa ihan itse päättää.
Tapelkaa lisää!
Jaa. Mitä saa itse päättää? Että tekeekö lumitöitä vai ei? Eikös samalla tavalla voi rivarissa päättää, ostaako palvelun omalla vuorollaan vai tekeekö itse?
Rivarissa ei ole mitään vuoroja, joihin pitää ostaa palvelu jos ei tee itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähde kiintestölehti:
Syksy on saapunut ja niin myös taloyhtiöiden syystalkoot. Myös talkoot poikivat juridiseen neuvontaamme kysymyksiä, jotka toistuvat vuodesta toiseen.
Talkoot perustuvat vapaaehtoisuuteen eikä ketään taloyhtiön osakasta tai asukasta voi pakottaa osallistumaan talkootyöhön. Tästä seuraa usein ajatus talkootyölaisten palkitsemisesta ja vastaavasti talkoista pois jääneiden velvoittamisesta suorittamaan yhtiölle korvausta tai muuta vastaavaa tekemättömästä työstä.
Koska talkoot perustuvat vapaaehtoisuuteen, ei talkoista poisjääviä osakkaita voida velvoittaa korvaamaan tai maksamaan yhtiölle poisjäämisestä johtuen yhtään mitään. Osakkeenomistajan lakisääteinen velvollisuus taloyhtiössä on maksaa vain yhtiöjärjestyksen määräämää vastiketta ja yhtiön tulee osakkailta perittävillä vastikkeilla kattaa yhtiön kunnossapitotoimet. Vastaavasti
Edelleenkään kun ei tehdä talkoilla esimerkkitapauksessa. Osakkaat on velvoitettu tekemään eli ei ole vapaaehtoista talkoopuuhastelua.
Taloyhtiöllä ei ole juridista oikeutta velvoittaa osakkaita tekemään töitä. Kaikki ilman sopimusta ja ilman palkkaa tehty työ taloyhtiössä on talkootyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole minäkään koskaan asunut rivarissa, mutta järkeni riittää käsittämään, että jos et tee itse osuuttasi, hankit sille tekijän. Sinun asiasi on järjestää esim. lumenluonti.
Keksitkö miten?
Noniin etkä selvästikään myöskään ole koskaan oppinut lukemaan koska johan tässä ketjussa on moneen kertaan todettu että mitään velvollisuutta ei yhdelläkään rivariasukilla ole lumenluontia sen kummemmin itse tehdä kuin järjjestääkään.