Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Naapuri tuli valittamaan, että en ole tehnyt kolavuoroani ja hänen autonsa nyt jumissa --- ei enää koskaan rivariin!!!

Vierailija
15.12.2024 |

Älytöntä, että ei huoltoyhtiötä käytetä! Ei minulla ole aikoja kolailla!!!

Kommentit (447)

Vierailija
81/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksi asut rivitalossa ylipäätään? Pitäähän sun kyetä pitämään omasta pihasta

Jokainen hoitaa oman pihansa miten haluaa.

Tässä taas se harha, että asunto tai piha olisi oma. Ei se ole. Se on taloyhtiön. 

Vierailija
82/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rivareissa voidaan sopia että ulkohuolto kuuluu asukkaille.

Tottakai. Vanhempani asuivat 5 asunnon rivarissa (= taloyhtiö), eikä todellakaan ollut mitään talkkaria tai huoltoyhtiötä. Itse tekivät ja oli kolausvuorot. Vanhempani muuttivat pous, kun vanhenivat, eivätkä olisi enää jaksaneet kolauksia, talkoita ym. 

Nämä vastaajat, jotka huutelevat provoa heti, jos heillä ei ole kokemusta jostain ovat kyllä rasittavia ihmisiä ja besserwissereitä asiassa kuin asiassa. 

Vanhempasi muuttivat turhaan, ketään ei voi talkoisiin määrätä, toki huoltoyhtiö maksaa, mutta niinhän se maksaa kerrostalossakin, omakotitalossakin jos itse ei pysty. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on taloyhtiön asia hoitaa lumenluonti ja muut pihatyöt, ei niihin voi määrätä asunnoissa asuvia ihmisiä tekemään

Jos on hallituksessa päätetty että säästetään niin sitten tulos on tämä että työt jaetaan tai maksut jyvitetään. Voin kertoa, että se auramiehen käynti on kallista puuhaa, eli syystäkin monet jakaa näitä kolausvuoroja.

Haistapas nyt kakka. Talkoot ovat vapaaehtoisia aina. Lue asunto-osakeyhtiölaki sinä saakelin pöljä. 

Helvettiäkö nimittelet? Joo, on vapaaehtoista mutta sunlaiset on saastaa taloyhtiöissä jotka ei tee elettäkään yhteisen hyvän eteen. Sinusta on reilua, että sinä et tee mitään kun muut huhkii hiki hatussa? Toivon, että teidänkin hallitus päättää että hyväntekeväisyys loppuu ja kaikki maksaa ulkopuolisesta työstä. Älä sitten ulise kun on kallista.

Vierailija
84/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on taloyhtiön asia hoitaa lumenluonti ja muut pihatyöt, ei niihin voi määrätä asunnoissa asuvia ihmisiä tekemään

Jos on hallituksessa päätetty että säästetään niin sitten tulos on tämä että työt jaetaan tai maksut jyvitetään. Voin kertoa, että se auramiehen käynti on kallista puuhaa, eli syystäkin monet jakaa näitä kolausvuoroja.

Haistapas nyt kakka. Talkoot ovat vapaaehtoisia aina. Lue asunto-osakeyhtiölaki sinä saakelin pöljä. 

Ei lumityövuorot tai ruohonleikkuuvuorot ole mitään talkoita. Jos niistä on päätetty yhtiökokouksessa, ne ovat velvoittavia eikä mitään talkoita. 

Yhtiökokouksella ei ole tällaista p

Mutta kun eivät ole talkoita joten asiasta voidaan päättää. 

Vierailija
85/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miksi asut rivitalossa ylipäätään? Pitäähän sun kyetä pitämään omasta pihasta

Tässä taas se harha, että asunto tai piha olisi oma. Ei se ole. Se on taloyhtiön. 

Ihan tiedoksi, että asukkaat ovat itse vastuussa pihojensa kunnossapidosta jos sitä huoltoyhtiötä ei ole. Ei sitä ole jokaisessa kerrostalossakaan.

Vierailija
86/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lumityöt on hyvää liikuntaa. Naapureiden kanssa voi myös jutella, meillä ainakin autetaan toisiamme. Jos tekijöitä ei löydy vaikkapa vanhuuden vuoksi, sitten ostetaan palvelu.

Vierailija
87/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan tiedoksi, että asukkaat ovat itse vastuussa pihojensa kunnossapidosta jos sitä huoltoyhtiötä ei ole. Ei sitä ole jokaisessa kerrostalossakaan.

Riippuu siitä, onko piha osakashallinnassa vai taloyhtiön. Yleensä osakkaan vastuu (ja oikeudet) loppuu siihen mihin pihalaatoitus oven edessä loppuu. Yhtiöjärjestyksestä selviää. 

Vierailija
88/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai. Vanhempani asuivat 5 asunnon rivarissa (= taloyhtiö), eikä todellakaan ollut mitään talkkaria tai huoltoyhtiötä. Itse tekivät ja oli kolausvuorot. Vanhempani muuttivat pous, kun vanhenivat, eivätkä olisi enää jaksaneet kolauksia, talkoita ym. 

Nämä vastaajat, jotka huutelevat provoa heti, jos heillä ei ole kokemusta jostain ovat kyllä rasittavia ihmisiä ja besserwissereitä asiassa kuin asiassa. 

Vanhempasi muuttivat turhaan, ketään ei voi talkoisiin määrätä, toki huoltoyhtiö maksaa, mutta niinhän se maksaa kerrostalossakin, omakotitalossakin jos itse ei pysty. 

Talkoot on eri asia kuin sovitut kolausvuorot. 

Vierailija
89/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lumityövuorot tai ruohonleikkuuvuorot ole mitään talkoita. Jos niistä on päätetty yhtiökokouksessa, ne ovat velvoittavia eikä mitään talkoita. 

Yhtiökokouksella ei ole tällaista p

Kyse ei ole talkoista, koita nyt ymmärtää.

Vierailija
90/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde kiintestölehti:

Syksy on saapunut ja niin myös taloyhtiöiden syystalkoot. Myös talkoot poikivat juridiseen neuvontaamme kysymyksiä, jotka toistuvat vuodesta toiseen.

Talkoot perustuvat vapaaehtoisuuteen eikä ketään taloyhtiön osakasta tai asukasta voi pakottaa osallistumaan talkootyöhön. Tästä seuraa usein ajatus talkootyölaisten palkitsemisesta ja vastaavasti talkoista pois jääneiden velvoittamisesta suorittamaan yhtiölle korvausta tai muuta vastaavaa tekemättömästä työstä.

Koska talkoot perustuvat vapaaehtoisuuteen, ei talkoista poisjääviä osakkaita voida velvoittaa korvaamaan tai maksamaan yhtiölle poisjäämisestä johtuen yhtään mitään. Osakkeenomistajan lakisääteinen velvollisuus taloyhtiössä on maksaa vain yhtiöjärjestyksen määräämää vastiketta ja yhtiön tulee osakkailta perittävillä vastikkeilla kattaa yhtiön kunnossapitotoimet. Vastaavasti talkootyöstä ei makseta palkkaa tai muuta korvausta. Talkootyöhön osallistuneita ei voida myöskään vapauttaa vastikkeen maksamisesta ilman muiden osakkaiden suostumusta. Tavanomaiset talkootarjoilut ovat luonnollisesti sallittuja.

Tässäpä tämän ketjun tolloille, jotka väittää, että jos kokous päättää niin talkoilla hoidetut pihatyöt ovat kaikille pakollisia. Eivät ole. 

Vierailija
91/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät muuttaneet "turhaan". Ketään ei voi talkoisiin määrätä, pakottaa, painostaa, uhkailla, juu ei. Siitä ei olekaan kyse. Vaan siitä, että he kokivat asian niin, etteivät halua asua pienessä taloyhtiössä, jossa heidän osuutensa tulisi naapurien kannettavaksi. Myivät asuntonsa ja muuttivat kerrostaloon. Olivat ratkaisuun tyytyväisiä. 

Vierailija
92/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmesta rivarista kokemuksia, enää en sellaiseen muuta. Lapsuudessa pihatyöt tehtiin talkoilla yhteisiltä alueilta, eli siis kaikki hoitivat oman "tonttinsa" ja parin vanhemman rouvan pihat vähän sen mukaan, kuka ehti ensin. Homma toimi. Nurmikkoa ei ollut yhteisillä mailla. Asuimme metsän reunassa.

Eka oma asunto oli myös rivarissa, missä tehtiin talkoilla kaikki. Eli siis me kolme taloyhtiön perhevapailla ollutta naista hoidettiin lumityöt kun miehet teki uraa. Neljäs sakki keskittyi lähinnä omiin rappusiinsa. Kevättalkoopäivä sovittiin aina yhdessä, päivää ennen se neljäs naapuri tuli komentamaan talkoisiin, kun he olivat päättäneet vaihtaa päivää. No järjestäen olimme juhlavaatteet päällä lähdössä kylään. Hermo meni. 

Kolmannessa mummomafia vahti lumitöitä. Tulet töistä kotiin, toisessa kainalossa parkuva 1v ja toisessa viilon ruokakassit. Mummomafia alkaa kiljumaan, kun en ole ollut auttamassa lumitöissä, joiden tarve alkoi kesken työpäiväni. Kun sieltä pääsimme pois, päätin, että oli viimeinen rivari, missä suostun asumaan.

Vierailija
93/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastuu on toki, mutta omaa pihaa ei ole. Piha on taloyhtiön. Ja jos vastuutaan ei hoida, taloyhtiö voi alkaa toimenpiteisiin. 

Vierailija
94/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turhaa muuttivat. Entäs jos olisivat vuokranneet sen rivitaloasunnon ja muuttaneet itse pois? Olisiko niiden pitänyt tulla hoitamaan oma vuoronsa aina? Vuokralaista ei voi velvoittaa edes vuokrasopimuksella. 

Voidaan siis sopia, että huoltotyöt hoidetaan asukkaiden kesken. Mutta ketään ei voi edes kaikkien osakkaiden yhteisellä päätöksellä velvoittaa siihen. 

Vierailija
95/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät muuttaneet "turhaan". Ketään ei voi talkoisiin määrätä, pakottaa

Lumityöt eivät ole talkootöitä.

Vierailija
96/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helvettiäkö nimittelet? Joo, on vapaaehtoista mutta sunlaiset on saastaa taloyhtiöissä jotka ei tee elettäkään yhteisen hyvän eteen. Sinusta on reilua, että sinä et tee mitään kun muut huhkii hiki hatussa? Toivon, että teidänkin hallitus päättää että hyväntekeväisyys lopp

Menikö tollolla tunteisiin?  Minä olen juuri se, joka sanoin, että voitte halutessanne talkoilla, minä en talkoile. Ja niin palkkasimme yhtiön hoitamaan, ja nyt kaikki ovat tyytyväisiä. Meillä ei onneksi asu kaltaisiasi kärttyisiä köyhiä, joille kymppi kuussa vastikkeeseen on liikaa. 

Vierailija
97/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas tahtoisin kolaa mut pitäis käydä kaupassa et sais kolaa:p

Vierailija
98/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se vain ei velvoita osakasta eikä vuokralaista millään tavalla. 

"Lakimies, OTM Markus Talvio vastaa omataloyhtio.fi-sivustoilla, että tällaista päätöstä ei voi tehdä ilman jokaisen osakkeenomistajan suostumusta ja silloinkin se olisi hieman kyseenlainen sopimus.

Ketään yhtiön osakasta ei voi velvoittaa pitämään taloyhtiön yhteisiä alueita kunnossa tai velvoittaa huolehtimaan lumen aurauksesta. Tämä on lähtökohtaisesti aina taloyhtiön velvollisuus ja tehtävä. Taloyhtiön on kustannuksellaan huolehdittava yhteisten piha-alueiden ja kulkuväylien kunnossapidosta."

https://www.kiinteistolehti.fi/lumitoista-syntyy-helposti-riitoja-taloy…

Mutta kyllä siitä pahaa kyttäilyä ja ei sitten edes tervehditä sitä lunkipetteriä joka luistaa pihahommista.   Mulkoilua saa osakseen ja kaunaa. 

Vierailija
99/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta ketään ei voi pakottaa ottamaan osaa. 

Vierailija
100/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä omakotitalossa ei tarvita mitään huoltoyhtiötä. Paikallinen traktorimies putsaa pihan ja maksu pimeänä naurettavan halpa.