Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naapuri tuli valittamaan, että en ole tehnyt kolavuoroani ja hänen autonsa nyt jumissa --- ei enää koskaan rivariin!!!

Vierailija
15.12.2024 |

Älytöntä, että ei huoltoyhtiötä käytetä! Ei minulla ole aikoja kolailla!!!

Kommentit (447)

Vierailija
301/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä maksaa kiinteistönhuolto sisältäen pihatyöt ja aurauksen 1300€ kuussa. Meillä ei ole enää saunatilojen siivousta kuin kerran kuussa. On sovittu niin, että yhteisesti pidetään saunan ja pesuhuoneen sekä wc-tilojen siivouksesta huolta muut ajat. Siivoukseen näkyy olevan budjetoitu 100€/kk. Aika kallista minusta. Minä en tarkalleen tiedä, mitä se siivous sisältää, varmaankin lauteiden, pesuhuoneen ja lattioiden sekä wc:n pesun ja pyyhkiikö ne sitten sanalla käytävän ja pyykkihuoneen ja kuivaushuoneen lattiat. Meillä kiinteistönhuollolle kuuluu saunan lämmitys 2 kertaa viikossa ja se sisältyy tuohon hintaan. Aloin tässä miettiä, että tarvitaanko oikeasti täyden palvelun kiinteistönhuolto vai voisiko meilläkin tehdä osan itse. Olen taloyhtiön hallituksessa, jossa juuri marraskuussa oli ensi vuoden budjetin hyväksyntä.

Montako asuntoa yhtiössä on? 

Meillä on 4 taloa, joista jokaisessa on 4 asuntoa, Yhden talon päädyssä (pidempi talo) on pyykkitupa, kuivaushuone, varasto, sauna- ja pesuhuonetilat. Lisäksi erillinen parkkipaikka, sen reunalla roskakatos ja keskellä talojen aluetta on piha-alue, jossa lämmönjakohuone, lasten leikkipaikka, pyykkitelineitä ja mattotelineet. Aloin tässä pohtia, että maksetaanko me vähän kallista hintaa. Meillä ei asukkaat tee lumitöitä eikä leikkaa nurmikoita muuten kuin omalla pihallaan. Periaatteessa traktori auraa tosi lähelle ulkorappusia (ns. kulkuväylät), ja meillä sitä on perusteltu sillä, että jos tulee hätätilanne, ambulanssin tai paloauton pitää päästä joka tilanteessa ajamaan asuinhuoneistojen ulko-oville. Jos ei muuallakaan tarvitse, niin miksi meillä pitää? Nuo pyykkitelineet ja mattotelineet voisi myös helposti kolata puhtaaksi, miksi siihenkin tarvitaan huoltoyhtiö. Kun tässä ketjussa kerrotaan, että muualla tehdään itse ja säästetään, niin alkaa tuntia, että meillä heitetään rahaa hukkaan ja eletään herroiksi. Nytkin on reilun vuorokauden sisällä jo 2 kertaa käynyt traktori auraamassa kulkuväylät ja parkkipaikan. Kävivät eilisaamuna, kun yöllä oli tullut märkää lunta ja tänä aamuna uudestaan aurasivat eilen satanen lumet ja hiekoittivat kulkuväylät ja parkkiksen. 

Vierailija
302/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi jyvittää muille, koittakaa nyt uskoa, mitään muita maksuja, kuin samoilla perusteilla jaettu vastike, ei voida määrät. Uskokaa jo. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä maksaa kiinteistönhuolto sisältäen pihatyöt ja aurauksen 1300€ kuussa. Meillä ei ole enää saunatilojen siivousta kuin kerran kuussa. On sovittu niin, että yhteisesti pidetään saunan ja pesuhuoneen sekä wc-tilojen siivouksesta huolta muut ajat. Siivoukseen näkyy olevan budjetoitu 100€/kk. Aika kallista minusta. Minä en tarkalleen tiedä, mitä se siivous sisältää, varmaankin lauteiden, pesuhuoneen ja lattioiden sekä wc:n pesun ja pyyhkiikö ne sitten sanalla käytävän ja pyykkihuoneen ja kuivaushuoneen lattiat. Meillä kiinteistönhuollolle kuuluu saunan lämmitys 2 kertaa viikossa ja se sisältyy tuohon hintaan. Aloin tässä miettiä, että tarvitaanko oikeasti täyden palvelun kiinteistönhuolto vai voisiko meilläkin tehdä osan itse. Olen taloyhtiön hallituksessa, jossa juuri marraskuussa oli ensi vuoden budjetin hyväksyntä.

Saathan sinä esittää, että tehdään omana työnä, mutta kenenkään ei ole pakko osallistua. Mieti tarkasti haluatko parin aktiivin kanssa hoitaa. 

Vierailija
304/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolavuoro😅🤣🤣😂

Vierailija
305/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jaa. Mitä saa itse päättää? Että tekeekö lumitöitä vai ei? Eikös samalla tavalla voi rivarissa päättää, ostaako palvelun omalla vuorollaan vai tekeekö itse? "

Ei rivariasukilla ole mitään vuoroa johon pitäisi palvelua ostaa. Joko yhtiö ostaa sen palvelun ja se maksetaan vastikkeissa, tai sitten ne osakkaat tekevät jotka haluavat.

Yhtiö voi myös päättää, että lumensiirtotyö veloitetaan jyvitettynä niiltä, jotka eivät itse hoida sitä. Eli osa maksaa vastikkeessaan lumitöistä, osa ei. Tämä tietysti tiedustellaan etukäteen, kumpaan ryhmään osakas haluaa kuulua.

Näin voidaan toki sopia, mutta tuo erotus on sitten veronalaista tuloa.

Vierailija
306/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on 4 taloa, joista jokaisessa on 4 asuntoa, Yhden talon päädyssä (pidempi talo) on pyykkitupa, kuivaushuone, varasto, sauna- ja pesuhuonetilat. Lisäksi erillinen parkkipaikka, sen reunalla roskakatos ja keskellä talojen aluetta on piha-alue, jossa lämmönjakohuone, lasten leikkipaikka, pyykkitelineitä ja mattotelineet. Aloin tässä pohtia, että maksetaanko me vähän kallista hintaa. Meillä ei asukkaat tee lumitöitä eikä leikkaa nurmikoita muuten kuin omalla pihallaan. Periaatteessa traktori auraa tosi lähelle ulkorappusia (ns. kulkuväylät), ja meillä sitä on perusteltu sillä, että jos tulee hätätilanne, ambulanssin tai paloauton pitää päästä joka tilanteessa ajamaan asuinhuoneistojen ulko-oville. Jos ei muuallakaan tarvitse, niin miksi meillä pitää? Nuo pyykkitelineet ja mattotelineet voisi myös helposti kolata puhtaaksi, miksi siihenkin tarvitaan huoltoyhtiö. Kun tässä ketjussa kerrotaan, että muualla tehdään itse ja säästetään, niin alkaa tuntia, että meillä heitetään rahaa hukkaan ja eletään herroiksi. Nytkin on reilun vuorokauden sisällä jo 2 kertaa käynyt traktori auraamassa kulkuväylät ja parkkipaikan. Kävivät eilisaamuna, kun yöllä oli tullut märkää lunta ja tänä aamuna uudestaan aurasivat eilen satanen lumet ja hiekoittivat kulkuväylät ja parkkiksen. 

Ilmoitat, että sinä teet em. asiat ilmaiseksi. Muita siihen ei voi velvoittaa.

Vierailija
307/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rivareissa voidaan sopia että ulkohuolto kuuluu asukkaille.

Miksi pitää köyhäillä jos muuttaa tuollaiseen kerrostaloa kalliimpaan, kun kerrostalossakin ulkotyöt tehdään palveluna, muutetaan kalliiseen asuntoon ja sitten pihdataan senttejä jostain ulkotöiden palveluista, uskomatonta sontaa.

Vierailija
308/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä jääriä on. Naapuritalossa hoitavat lumityönsä talkoilla ja tapana on ollut työntää lumet meidän talon takapihoille. Nyt ovat ostaneet lumilingon ja näyttäisi siltä, että perseily on vihdoin loppunut. 

Ihana asenne. Naapurit huolehtii siitä, että sinunkin vastikkeesi pysyy alhaisena ja olet täällä jossain yleisellä foorumilla heitä siitä työstä moittimasta. Et edes lumilingon ostoon viittinyt osallistua, vaikka senttiäkään lunta et itse muiden puolesta liikuta. Jotkut ihmiset on niin inhottavia

Vierailija
309/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä jääriä on. Naapuritalossa hoitavat lumityönsä talkoilla ja tapana on ollut työntää lumet meidän talon takapihoille. Nyt ovat ostaneet lumilingon ja näyttäisi siltä, että perseily on vihdoin loppunut. 

Ihana asenne. Naapurit huolehtii siitä, että sinunkin vastikkeesi pysyy alhaisena ja olet täällä jossain yleisellä foorumilla heitä siitä työstä moittimasta. Et edes lumilingon ostoon viittinyt osallistua, vaikka senttiäkään lunta et itse muiden puolesta liikuta. Jotkut ihmiset on niin inhottavia

Etkö ymmärrä lukemaasi? Eihän naapuritalon lumityöt vaikuta toisen yhtiön vastikkeeseen.

Vierailija
310/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jaa. Mitä saa itse päättää? Että tekeekö lumitöitä vai ei? Eikös samalla tavalla voi rivarissa päättää, ostaako palvelun omalla vuorollaan vai tekeekö itse? "

Ei rivariasukilla ole mitään vuoroa johon pitäisi palvelua ostaa. Joko yhtiö ostaa sen palvelun ja se maksetaan vastikkeissa, tai sitten ne osakkaat tekevät jotka haluavat.

Yhtiö voi myös päättää, että lumensiirtotyö veloitetaan jyvitettynä niiltä, jotka eivät itse hoida sitä. Eli osa maksaa vastikkeessaan lumitöistä, osa ei. Tämä tietysti tiedustellaan etukäteen, kumpaan ryhmään osakas haluaa kuulua.

Ei voida. Jyvitystä ei voi tehdä. 

Taloyhtiön työntekijöiden vakuutukset Jos taloyhtiö maksaa palkkaa yli vakuuttamisrajan osakkaalleen tai täysin ulkopuoliselle työntekijälle, tulee taloyhtiön ottaa lakisääteinen työtapaturma- ja ammattitautivakuutus. Usein työ saattaa olla jonkinlaista siivous- tai kiinteistön kunnostustyötä ja työsuoritukset voivat olla satunnaisiakin. Tällöin taloyhtiö on työnantajana vakuuttamisvelvollinen.

Vierailija
311/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voida. Jyvitystä ei voi tehdä. 

Taloyhtiön työntekijöide

Tottakai voi sopia. Määrätä ei voi.

Vierailija
312/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää köyhäillä jos muuttaa tuollaiseen kerrostaloa kalliimpaan, kun kerrostalossakin ulkotyöt tehdään palveluna, muutetaan kalliiseen asuntoon ja sitten pihdataan senttejä jostain ulkotöiden palveluista, uskomatonta sontaa.

Siinä nopeasti säästö valuu hukkaan, kun Riitta lähtee töihin ja liukastuu hiekoittamattomalla pihalla, koska naapurin Topi ei talonmies-vuorollaan ole jaksanut herätä hiekoittaminen pihaa ja kulkureittejä klo 06. Hän mieluummin nukkuu kymmeneen. Onko vastuu siis Topin vai koko taloyhtiön, jos tulee kalliit hoitokulut Riitalle? Taloyhtiö nimittäin vastaa siitä, että piha-alueella ei satu tapaturmia,

Vierailija
313/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai yhtiö voi yhtiökokouksessa päättää, että lumityöt ja talvikunnossapito ylipäätään tehdään talkootyönä, mutta se ei ole järkevää, jos se ei ole kaikkien osakkaiden tahto, koska ei siihen voi ketään pakottaa.

Siinä pitää sitten miettiä, onko huoltoyhtiö järkevämpi vai otetaanko riski, että kolaukset ja hiekoitukset on joskus tekemättä ja joku loukkaa itsensä. Osakkaiden maksettavaksi molemmat vaihtoehdot lopulta sitten tulevat, ei taloyhtiö ole mikään irrallinen hahmo niistä osakkaistaan, jotka sitä hommaa pyörittää.

Vierailija
314/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuttiin joskus sellaisessa viiden asunnon rivarissa. Traktori kävi putsaamassa enimmät lumet ja jokainen putsasi omat rappusensa. Varastojen ja roskakatosten edustat putsasi aina joku joka ehti. Aina ne oli putsattu vaikka me oltiin ainoat työikäiset. Eläkkelläiset oli pirteänsorttisia ja hyvässsä kunnossa, taisi kaikki olla entisiä maanviljelijöitä paitsi yksi ex-metsuri. Sama kesällä nurtsien kanssa, nurtsit ajoi aina se joka halusi hyötyliikuntaa, ei sitä tullut muin muutama tunnin kävely kesässä henkeä kohti.

Isännöinnin ja kirjanpidot hoiti erään asukkaan tytär oto-homminaan ja siinähän se kuvio sitten olikin. Oli kohtuuhintainen kämppä asustaa ja loistavalla sijainnilla. Harmi, että jäi pieneksi.

Vierailija
315/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan uteliaisuudesta, miten noiden kolavuorojen kanssa toimitaan, jos asukas sattuu olemaan vaikka reumapotilas, joka ei pysty tekemään lumitöitä? Tai jos vaikkapa selkä on välillä ihan ok ja välillä siinä kunnossa, että jopa käveleminen on tuskaa? Eli joskus kykenee tekemään lumitöitä, mutta joskus saattaa herätä aamulla sellaisessa kunnossa, että se ei vaan onnistu.

(En ole ikinä asunut rivarissa, siksi utelen.)

En ole minäkään koskaan asunut rivarissa, mutta järkeni riittää käsittämään, että jos et tee itse osuuttasi, hankit sille tekijän. Sinun asiasi on järjestää esim. lumenluonti.

Keksitkö miten? 

Noniin etkä selvästikään myöskään ole koskaan oppinut lukemaan koska johan tässä ketjussa on moneen kertaan todettu että mitään velvollisuutta ei yhdelläkää

Tässä on malliesimerkki ihmisestä, jonka kanssa ei kannata lähteä omistamaan yhteistä omaisuutta

Vierailija
316/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä vois säästää hyvät rahat pienellä vaivalla ja yksinkertaisella työllä. Sellaista sontaa. Meidänkin taloyhtiössä kovin kitisiä on yks työtön, jolla olisi mahdollisuus ja aikaa säästää merkittävästi kustannuksista. Muutaman kaljakorin kuussa säästäisi helposti. Meillä on kyllä vara maksaa huoltoyhtiöstä ja meidän autotkin on sellaisia, ettei puolen metrin lumihanki tunnu missään.

Vierailija
317/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkohan sulla luetunymmärtämisessä vikaa? Sanoin naapuritalossa. Meillä käy ihan lumiaura. Ja joo en tietenkään toisen taloyhtiön lumilingosta maksanut.

Vierailija
318/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtiötä on erilaisia, joku tuossa selittää saunojen ja pesutupien siivouksesta, meillä on jokaisella oma sauna, inhottaisi mennä yleiseen saunaan ja pesukoneet on jokaisella omissa kodinhoitohuoneissaan, ei ole sellaisia kuluja, pelkkä pihan auraus ja kesällä nuren ja pensasaidan leikkaus. 

Meillä on uima-allas, ja se on jo ollut meillä ylsi syistä, miksi tähän taloyhtiöön muutettiin. Saunatiloissa spa-tunnelma ja on uima-allas, jota käyttää 24 huoneistoa. Vesi on uimalämpöistä ympäri vuoden. Meillä on saunatiloissa myös kuntopyörä ja soutulaite. Yhtenä vuonna jäi vastikkeesta niin paljon plussalle, että asukkaat sai ideoida, mitä hankitaan. Minä käyn soutulaitteella soutamassa useamman kerran viikossa. Uima-allas on kaikkien käytettävissä, ja silloin kun on oma saunavuoro, se on oman perheen käytössä pelkästään. Meillä on myös lasten leikkipaikalla keinut, hiekkalaatikko. liukumäki ja lappset-kiipeilyteline. Vieressä on aikuisille 2 istuskeluryhmää. Mitäs teillä on? Minä ainakin maksan mielelläni palveluista, joita täällä on. Ja edelleen: kyllä se spa-osasto ja uima-allas olivat ostopäätökseen vaikuttavat tekijät. Meillä myös istutetaan kukkia yhteisille alueille. Sekin on yksi asia, mikä lisää viihtyisyyttä.

Vierailija
319/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voida edes sopia. Tlintarkastaja viimeistään nostaa äläkän jos huomaa että vastikkeiden perusteet eivät perustu lakiin.

Vierailija
320/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ne ihmiset nykyään avuttomia kun eivät osaa talvella kävellä itseään tappamatta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kolme