Naapuri tuli valittamaan, että en ole tehnyt kolavuoroani ja hänen autonsa nyt jumissa --- ei enää koskaan rivariin!!!
Älytöntä, että ei huoltoyhtiötä käytetä! Ei minulla ole aikoja kolailla!!!
Kommentit (447)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Höpö höpö, teillä siis pelkät muutamat lumityöt, nuret ja saunan siivoukset ja kustantaisi 12 huoneiston yhtiössä 24 000 €/vuosi. Älä nyt viitsi olla typerys, aikuinen ihminen. "
Vähän naureskelin tuota hintaa myös. 24 tonnilla vuodessa palkkaa jo melkein täysipäiväisen talkkarin.
Jos en väärin muista niin 10 huoneistoa ja alle 4000€ lumityöt ja nurmikot ym. pikkuhommat.
Meillä pohjois-Pohjanmaalla 7 huoneiston yhtiö alle 700 € vuodessa pihatyöt. Minulla isoin osake, muistini mukaan minun osuuteni on n. 9 €/kuikausi vastikkeessa.
Ei tuo voi pitää paikkaansa. Sen täytyy olla 700€ kuukaudessa, ei vuodessa, koska pelkkä pihan auraus ilman muita pihatöitä maksaa enemmän. Tyypillisesti kun käydään auraamassa, lasku on kerralta vähintään 50€, vaikka olisi miten pieni rivari ja parkkipaikka. Sinä voit saada omakotitalon pihan aurauksen traktorilla esim. 25€/kerta, jos sattuu olemaan teiden auraukset hoidettu, mutta rivarin tai kerrostalon aurauksen hinta on eri. Yleensä on tapana tehdä könttäsopumus, jossa aurauskertojen määrä voi olla mitä vaan, lumen tulosta riippuen. Silloin yrittäjä arvioi keskimääräisen talven mukaan, montako aurausta tarvitaan. Tietysti jos osakkaat tekevät itse lumityöt ja tarvitsee vain parkkipaikka aurata, sittenhän se laskee hintaa. Onhan niitäkin taloyhtiöitä, joissa osakkaat tekee lähes kaiken itse.
Yhtiötä on erilaisia, joku tuossa selittää saunojen ja pesutupien siivouksesta, meillä on jokaisella oma sauna, inhottaisi mennä yleiseen saunaan ja pesukoneet on jokaisella omissa kodinhoitohuoneissaan, ei ole sellaisia kuluja, pelkkä pihan auraus ja kesällä nuren ja pensasaidan leikkaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä nämä ko. vuorot tuevat ilmi kun ostaa asunnon tai vuokraa siitä. Silloin voi miettiä sopiiko ne itselle vai ei. Ei ne mistään puskista tule.
Olen asunut kolmessa erilaisessa rivitaloyhtiössä ja käytännöt selvisivät heti alussa. Olen sivumennen sanoen mys kaikissa viihtynyt hyvin. Puhumalla ja kysymällä selviää paljon. Myös kannattaa olla asiallisissa puheväleissä.
Jos jotain talkoilla hoidetaankin se on sovittu ainakin niin, että talvisin yleisten alueiden lumityöt hoitaa joku huoltofirma. Ainakin tässä on. En usko, että vähänkään suuremmassa rivaritaloyhtiössä on kaikki asukkaat kykeneviä kolaamaan muuta kuin oman asuntonsa rapunedustan. Ei voida vaatia sellaista. Lipunnostot ja kesäisin nurmikonleikkuut eri juttu jos sellaiset joihinkin kuuluu.
Nimenomaan, siksi ekassa kokouks
Ei mitään höpöhöpö, näin on asia. Edelleen osakkeessani asun, tänä vuonna aura on käyynyt kahdesti, pohjois-Pohjanmaalla on lunta nyt alle sentin, kaksi kertaa tuli muutama sentti ja sitten se suli pois kun oli + 5 lämmintä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Höpö höpö, teillä siis pelkät muutamat lumityöt, nuret ja saunan siivoukset ja kustantaisi 12 huoneiston yhtiössä 24 000 €/vuosi. Älä nyt viitsi olla typerys, aikuinen ihminen. "
Vähän naureskelin tuota hintaa myös. 24 tonnilla vuodessa palkkaa jo melkein täysipäiväisen talkkarin.
Jos en väärin muista niin 10 huoneistoa ja alle 4000€ lumityöt ja nurmikot ym. pikkuhommat.
Meillä pohjois-Pohjanmaalla 7 huoneiston yhtiö alle 700 € vuodessa pihatyöt. Minulla isoin osake, muistini mukaan minun osuuteni on n. 9 €/kuikausi vastikkeessa.
Ei tuo voi pitää paikkaansa. Sen täytyy olla 700€ kuukaudessa, ei vuodessa, koska pelkkä pihan auraus ilman muita pihatöitä maksaa enemmän. Tyypillisesti kun käydää
Kyllä pitää, terkuin tätä taloa isännöivä osakas.
Vierailija kirjoitti:
"Jaa. Mitä saa itse päättää? Että tekeekö lumitöitä vai ei? Eikös samalla tavalla voi rivarissa päättää, ostaako palvelun omalla vuorollaan vai tekeekö itse? "
Ei rivariasukilla ole mitään vuoroa johon pitäisi palvelua ostaa. Joko yhtiö ostaa sen palvelun ja se maksetaan vastikkeissa, tai sitten ne osakkaat tekevät jotka haluavat.
Yhtiö voi myös päättää, että lumensiirtotyö veloitetaan jyvitettynä niiltä, jotka eivät itse hoida sitä. Eli osa maksaa vastikkeessaan lumitöistä, osa ei. Tämä tietysti tiedustellaan etukäteen, kumpaan ryhmään osakas haluaa kuulua.
"Kyllä pitää, terkuin tätä taloa isännöivä osakas. "
Mitä tuolla 700 eurolla tarkalleen saa?
Muuta taloyhtiöön, missä vastike on 400e/ kk. Ei tarvitse kolata. Muutit halvempaan, joten kärsi pikkusika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jaa. Mitä saa itse päättää? Että tekeekö lumitöitä vai ei? Eikös samalla tavalla voi rivarissa päättää, ostaako palvelun omalla vuorollaan vai tekeekö itse? "
Ei rivariasukilla ole mitään vuoroa johon pitäisi palvelua ostaa. Joko yhtiö ostaa sen palvelun ja se maksetaan vastikkeissa, tai sitten ne osakkaat tekevät jotka haluavat.
Yhtiö voi myös päättää, että lumensiirtotyö veloitetaan jyvitettynä niiltä, jotka eivät itse hoida sitä. Eli osa maksaa vastikkeessaan lumitöistä, osa ei. Tämä tietysti tiedustellaan etukäteen, kumpaan ryhmään osakas haluaa kuulua.
Ei voi päättää noin, ainakaan laillisesti. Eli vaikka päättäisikin niin tuollaista päätöstä ei tarvitse noudattaa.
Vierailija kirjoitti:
Yhtiötä on erilaisia, joku tuossa selittää saunojen ja pesutupien siivouksesta, meillä on jokaisella oma sauna, inhottaisi mennä yleiseen saunaan ja pesukoneet on jokaisella omissa kodinhoitohuoneissaan, ei ole sellaisia kuluja, pelkkä pihan auraus ja kesällä nuren ja pensasaidan leikkaus.
Ei meillä ainakaan meidän rivitaloyhtiössä mitään yleistä saunaa ole, se on vaan taloyhtiön asukkaille tarkoitettu. Meillä saunatilaa käyttää tässä yhtiössä kolme perhettä, joten sauna lämpiää kolme kertaa viikossa. Ei inhota yhtään, ihan siistiä väkeä me ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi päättää. Laitonta.
Yhtiöjärjestykseen ei voi laittaa mitä tahansa, sillä tuollainen yhtiöjärjestysehdotus tulee bumerangina rekisteröinnin laillisuuden tarkistuksesta takaisin.
Suosittelen ostamaan lumilingon. Meillä 4 asunnon taloyhtiö, ostettiin tuo kimpassa. Nykäisee pihan aika vauhdilla puhtaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on taloyhtiön asia hoitaa lumenluonti ja muut pihatyöt, ei niihin voi määrätä asunnoissa asuvia ihmisiä tekemään
Asukkaat ovat taloyhtiö. Yhtiökokous päättää, tehdäänkö lumi- yms. työt talkoilla vai teetetäänkö huoltofirmalla ja maksetaan työ vastikkeissa.
Talkoot ovat vapaaehtoisia, en ole osallistunut enkä aiokaan (olen sairas vanhus).
Sulla on sitten varaa siihen, että seuraavassa kokouksessa päätetään ottaa huoltoyhtiö hoitamaan ne? Vastike tulee nousemaan rajusti.
Varaa on, nytkin olen maksanut yhtiövastikkeet puoleksi vuodeksi etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaista voi yrittää mutta ei ole asunto-osakeyhtiö lain mukaista ja kastuu mennen tullen jos oikeuteen mennään. Ja varmasti tällaista tehdään ja jotkut urpot suostuvat maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi. 'Yhtiöllä ei ole minkäänlaista laillista keinoa velvoittaa osakasta joko tekemään talkootöitä tai maksamaan niistä.
Ainut mieleentuleva edes vähän sinnepäin toimiva konsti olisi että taloyhtiö ostaisi kiinteistöpalvelut niiltä osakkailta jotka niitä haluvat tehdä ja jyvittäisi sitten ne syntyneet kustannukset osakeperusteisesti tasan eli osaksi vastiketta. Tuossakin tulee kuitenkin melkoisesti ylimääräisä kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Ei se missään taloyhtiössä kuiten ole täysin asukaskohtaista kolausvuoroa. Vai pitäiskö myös Irmelin 85v jaksaa kolata omalla vuorollaan koko taloyhtiön piha? Joku viimeisillään raskaana ja puoliso työmatkalla,niin raskaana oleva vaan kolaamaan. Toki minä kolasin joskus 8 kuulla, ihan vain liikunnan takia. Alko sieltä pikkuhiljaa asunnoista miehiäkin tulemaan parkkialueelle,kun minut siellä maha pystyssä näkivät. Tein sen minkä jaksoin.
Miksei yhtään naista tullut?
Ennenhän kerrrostaloissakin pihatyöt tehtiin talkoilla. Tai siis aina ne samat tekivät. Ihan älytöntä alkoi olla kun 80-vuotiaat ukot pudotteli lunta autotallien katoilta. Onneksi nyt on huoltoyhtiö tekemässä, eikä nuorempia asukkaita muutenkaan kiinnostaisi mitkään talkoot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi. Lue as.osakeyhtiölaki, et nolaa itseäsi enempää.
Näitä jääriä on. Naapuritalossa hoitavat lumityönsä talkoilla ja tapana on ollut työntää lumet meidän talon takapihoille. Nyt ovat ostaneet lumilingon ja näyttäisi siltä, että perseily on vihdoin loppunut.
Höpöhöpö.