Naapuri tuli valittamaan, että en ole tehnyt kolavuoroani ja hänen autonsa nyt jumissa --- ei enää koskaan rivariin!!!
Älytöntä, että ei huoltoyhtiötä käytetä! Ei minulla ole aikoja kolailla!!!
Kommentit (447)
hallituksessa näköjään vielä markka hörhöjä niin on markat ja eurot sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on taloyhtiön asia hoitaa lumenluonti ja muut pihatyöt, ei niihin voi määrätä asunnoissa asuvia ihmisiä tekemään
Jos on hallituksessa päätetty että säästetään niin sitten tulos on tämä että työt jaetaan tai maksut jyvitetään. Voin kertoa, että se auramiehen käynti on kallista puuhaa, eli syystäkin monet jakaa näitä kolausvuoroja.
Haistapas nyt kakka. Talkoot ovat vapaaehtoisia aina. Lue asunto-osakeyhtiölaki sinä saakelin pöljä.
Helvettiäkö nimittelet? Joo, on vapaaehtoista mutta sunlaiset on saastaa taloyhtiöissä jotka ei tee elettäkään yhteisen hyvän eteen. Sinusta on reilua, että sinä et tee mitään kun muut huhkii hiki hatussa? Toivon, että teidänki
Miksi nimittelet? Sulla tässä tunteisiin menee, jos kellä. Onneksi ei tarvitse asua kommuunissa kun on omakotitalo niin ei tarvitse sunlaisten kanssa vääntää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on laiton päätös, jos taloyhtiössä määrättäisiin osakkaat tekemään talonsa pihatyöt ja muut huoltotyöt.
Rivarissa voi asua myös vuokralainen, jota ei kiinnosta kolaamiset. Silloin ei voi taloyhtiö mitään. Eikä ole syy sanoa vuokrasopimusta irti.
Vuokralaiselle ei koskaan kuulu mitkään pihatyöt, vastuu on osakkeenomistajalla.
Vastuu on yhtiöllä. Aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on laiton päätös, jos taloyhtiössä määrättäisiin osakkaat tekemään talonsa pihatyöt ja muut huoltotyöt.
Rivarissa voi asua myös vuokralainen, jota ei kiinnosta kolaamiset. Silloin ei voi taloyhtiö mitään. Eikä ole syy sanoa vuokrasopimusta irti.
Vuokralaiselle ei koskaan kuulu mitkään pihatyöt, vastuu on osakkeenomistajalla.
Joo, näin on, että huoneiston omistaja vastaa, mikäli taloyhtiössä on tehty päätös, että vuorotellen tehdään talonmiehen ja siivoojan työt. Vuokrasopimuksessa voi silti olla vuokralaiselle määritelty vastuuksi osallistuminen pihatöihin tai siivoukseen. Näin minullakin oli silloin, kun asuin vuokralla rivarissa. Vuokranantaja sanoi, että hän voi myös tilata työt niille viikoille, kun olisi minun talkkarivuoro, mutta hän lisää siinä tapauksessa kulut suoraan vuokraan. Äkkiä siinä itse laski, että ei kiitos vuokraa isommaksi. Minä asuin silloin yksin ja vaikka kävinkin töissä, kuka haluaa maksaa korkeampaa vuokraa, jos on mahdollisuus päästä halvemmalla. Ei minua ne nurmikon leikkuut ja lumityöt haitanneet yhtään. Kävin myös taloyhtiön talkoissa, haravoitiin ja leikattiin pensaita. Ei niihin talkoisiin ollut mitään velvoitetta, mutta kyllä on mukavampi asia, kun piha-alueet on siistissä kunnossa, ja samalla saa itsekin hyötyliikuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Höpö höpö, teillä siis pelkät muutamat lumityöt, nuret ja saunan siivoukset ja kustantaisi 12 huoneiston yhtiössä 24 000 €/vuosi. Älä nyt viitsi olla typerys, aikuinen ihminen. "
Vähän naureskelin tuota hintaa myös. 24 tonnilla vuodessa palkkaa jo melkein täysipäiväisen talkkarin.
Jos en väärin muista niin 10 huoneistoa ja alle 4000€ lumityöt ja nurmikot ym. pikkuhommat.
Meillä pohjois-Pohjanmaalla 7 huoneiston yhtiö alle 700 € vuodessa pihatyöt. Minulla isoin osake, muistini mukaan minun osuuteni on n. 9 €/kuikausi vastikkeessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan uteliaisuudesta, miten noiden kolavuorojen kanssa toimitaan, jos asukas sattuu olemaan vaikka reumapotilas, joka ei pysty tekemään lumitöitä? Tai jos vaikkapa selkä on välillä ihan ok ja välillä siinä kunnossa, että jopa käveleminen on tuskaa? Eli joskus kykenee tekemään lumitöitä, mutta joskus saattaa herätä aamulla sellaisessa kunnossa, että se ei vaan onnistu.
(En ole ikinä asunut rivarissa, siksi utelen.)
Vaihtoehtoina on varmaan muutto pois tai en tiedä miten hallitus hyväksyy lääkärin lausunnon? 🤔
Maksat jollekin joka tekee hommat sinun vuorolla, ei voi olla vaikeeta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, näin on, että huoneiston omistaja vastaa, mikäli taloyhtiössä on tehty päätös, että vuorotellen tehdään talonmiehen ja siivoojan työt. Vuokrasopimuksessa voi silti olla vuokralaiselle määritelty vastuuksi osallistuminen pihatöihin tai siivoukseen. Näin minullakin oli silloin, kun asuin vuokralla rivarissa. Vuokranantaja sanoi, että hän voi myös tilata työt niille viikoil
Jos yhtiö olisi hoitanut niin samoin sinä olisit vuokrassa sen maksanut, nyt tei itse, mikäpä siinä, jos halua on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, näin on, että huoneiston omistaja vastaa, mikäli taloyhtiössä on tehty päätös, että vuorotellen tehdään talonmiehen ja siivoojan työt. Vuokrasopimuksessa voi silti olla vuokralaiselle määritelty vastuuksi osallistuminen pihatöihin tai siivoukseen. Näin minullakin oli silloin, kun asuin vuokralla rivarissa. Vuokranantaja sanoi, että hän voi myös tilata työt niille viikoil
Ei vastaa. Sinua kusetettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan uteliaisuudesta, miten noiden kolavuorojen kanssa toimitaan, jos asukas sattuu olemaan vaikka reumapotilas, joka ei pysty tekemään lumitöitä? Tai jos vaikkapa selkä on välillä ihan ok ja välillä siinä kunnossa, että jopa käveleminen on tuskaa? Eli joskus kykenee tekemään lumitöitä, mutta joskus saattaa herätä aamulla sellaisessa kunnossa, että se ei vaan onnistu.
Vaihtoehtoina on varmaan muutto pois tai en tiedä miten hallitus hyväksyy lääkärin lausunnon? 🤔
Vielä kerran. Jätät tekemättä. Talkootyöt taloyhtiössä vapaaehtoisia. Ei pakko osallistua. Ei pakko hoitaa ketään osallistumaan puolestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse maksaa eikä tehdä. Asuu vain ihan rauhassa ja antaa innokkaiden tehdä.
Yleensä nämä ko. vuorot tuevat ilmi kun ostaa asunnon tai vuokraa siitä. Silloin voi miettiä sopiiko ne itselle vai ei. Ei ne mistään puskista tule.
Olen asunut kolmessa erilaisessa rivitaloyhtiössä ja käytännöt selvisivät heti alussa. Olen sivumennen sanoen mys kaikissa viihtynyt hyvin. Puhumalla ja kysymällä selviää paljon. Myös kannattaa olla asiallisissa puheväleissä.
Jos jotain talkoilla hoidetaankin se on sovittu ainakin niin, että talvisin yleisten alueiden lumityöt hoitaa joku huoltofirma. Ainakin tässä on. En usko, että vähänkään suuremmassa rivaritaloyhtiössä on kaikki asukkaat kykeneviä kolaamaan muuta kuin oman asuntonsa rapunedustan. Ei voida vaatia sellaista. Lipunnostot ja kesäisin nurmikonleikkuut eri juttu jos sellaiset joihinkin kuuluu.
Tuntikausien inttäminen ihan turhasta. Talkoilla saa tehdä jos vakuutukset on kunnossa. Talkoisiin, joita ne sovitut työt ovat, ei kenenkään ole pakko osallistua, ei vaikka naapurit vittuilisivat kuinka. Kenenkään asuntoa ei oteta huostaan siksi, ettei osallistu talkoisiin. Taloyhtiön säännöt eivät ohita missään asiassa as.oylakia. pienen rivariyhtiön pihatyöt eivät maksa 24 000 €/vuosi, se on fakta.
lopettakaa inttäminen ja lukekaan se laki.
Meillä maksaa kiinteistönhuolto sisältäen pihatyöt ja aurauksen 1300€ kuussa. Meillä ei ole enää saunatilojen siivousta kuin kerran kuussa. On sovittu niin, että yhteisesti pidetään saunan ja pesuhuoneen sekä wc-tilojen siivouksesta huolta muut ajat. Siivoukseen näkyy olevan budjetoitu 100€/kk. Aika kallista minusta. Minä en tarkalleen tiedä, mitä se siivous sisältää, varmaankin lauteiden, pesuhuoneen ja lattioiden sekä wc:n pesun ja pyyhkiikö ne sitten sanalla käytävän ja pyykkihuoneen ja kuivaushuoneen lattiat. Meillä kiinteistönhuollolle kuuluu saunan lämmitys 2 kertaa viikossa ja se sisältyy tuohon hintaan. Aloin tässä miettiä, että tarvitaanko oikeasti täyden palvelun kiinteistönhuolto vai voisiko meilläkin tehdä osan itse. Olen taloyhtiön hallituksessa, jossa juuri marraskuussa oli ensi vuoden budjetin hyväksyntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, näin on, että huoneiston omistaja vastaa, mikäli taloyhtiössä on tehty päätös, että vuorotellen tehdään talonmiehen ja siivoojan työt. Vuokrasopimuksessa voi silti olla vuokralaiselle määritelty vastuuksi osallistuminen pihatöihin tai siivoukseen. Näin minullakin oli silloin, kun asuin vuokralla rivarissa. Vuokranantaja san
Pihatalkoot oli syksyllä. Niistä kyllä tiedotettiin, mutta myös se, että osallistuminen on vapaaehtoista. Yleensä talkoot ovat vapaaehtoisia. Sitä en tiedä, jos on vuokralaisena lupautunut johonkin ja se on esimerkiksi huomioitu vuokrassa.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä nämä ko. vuorot tuevat ilmi kun ostaa asunnon tai vuokraa siitä. Silloin voi miettiä sopiiko ne itselle vai ei. Ei ne mistään puskista tule.
Olen asunut kolmessa erilaisessa rivitaloyhtiössä ja käytännöt selvisivät heti alussa. Olen sivumennen sanoen mys kaikissa viihtynyt hyvin. Puhumalla ja kysymällä selviää paljon. Myös kannattaa olla asiallisissa puheväleissä.
Jos jotain talkoilla hoidetaankin se on sovittu ainakin niin, että talvisin yleisten alueiden lumityöt hoitaa joku huoltofirma. Ainakin tässä on. En usko, että vähänkään suuremmassa rivaritaloyhtiössä on kaikki asukkaat kykeneviä kolaamaan muuta kuin oman asuntonsa rapunedustan. Ei voida vaatia sellaista. Lipunnostot ja kesäisin nurmikonleikkuut eri juttu jos sellaiset joihinkin kuuluu.
Nimenomaan, siksi ekassa kokouksessa ilmoitin, että talkoisiin en osallistu, tiesin siis, että talkoiltu on. Jotkut ottivat nokkiinsa, eipä se minua haitannut. Sanoin, että aamulla klo 7.30 pitää auto saada pihasta, ja isännöitsijä totesi, että laki oli puolellani, talkoilijoiden tulee sitoutua auraamaan piha niin aikanisin, että töihin pääsee tai huoltoyhtiö otetaan ja niin otettiin huoltoyhtiö, kustannus oli alle 10 €/osakas/kuukausi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä maksaa kiinteistönhuolto sisältäen pihatyöt ja aurauksen 1300€ kuussa. Meillä ei ole enää saunatilojen siivousta kuin kerran kuussa. On sovittu niin, että yhteisesti pidetään saunan ja pesuhuoneen sekä wc-tilojen siivouksesta huolta muut ajat. Siivoukseen näkyy olevan budjetoitu 100€/kk. Aika kallista minusta. Minä en tarkalleen tiedä, mitä se siivous sisältää, varmaankin lauteiden, pesuhuoneen ja lattioiden sekä wc:n pesun ja pyyhkiikö ne sitten sanalla käytävän ja pyykkihuoneen ja kuivaushuoneen lattiat. Meillä kiinteistönhuollolle kuuluu saunan lämmitys 2 kertaa viikossa ja se sisältyy tuohon hintaan. Aloin tässä miettiä, että tarvitaanko oikeasti täyden palvelun kiinteistönhuolto vai voisiko meilläkin tehdä osan itse. Olen taloyhtiön hallituksessa, jossa juuri marraskuussa oli ensi vuoden budjetin hyväksyntä.
Sadalla eurolla saa pari-kolme tuntia työtä että eipä siinä ihmeitä ehdi.
Vierailija kirjoitti:
Montako asuntoa yhtiössä on?
"Nimenomaan, siksi ekassa kokouksessa ilmoitin, että talkoisiin en osallistu, tiesin siis, että talkoiltu on. Jotkut ottivat nokkiinsa, eipä se minua haitannut. Sanoin, että aamulla klo 7.30 pitää auto saada pihasta, ja isännöitsijä totesi, että laki oli puolellani, talkoilijoiden tulee sitoutua auraamaan piha niin aikanisin, että töihin pääsee tai huoltoyhtiö otetaan ja niin otettiin huoltoyhtiö, kustannus oli alle 10 €/osakas/kuukausi. "
Ihan viihdyttävää fiktiota, mutta en kyllä leipätöitäni sinuna vielä lopettaisi ja kirjailijaksi alkaisi.