Omakotitalo osoittautui HIREVEÄKSI PETTYMYKSEKSI ja perhe muutti rivitaloon
https://www.hs.fi/elama/art-2000010844204.html
Näinhän se on. Olkaa vaan siellä työleirissänne.
Kommentit (132)
No siis minä tiedän kans yhden perheen jotka väsyi omakotitaloonsa. He oli ostaneet sen unelman, eli ison, remonttia ja laittamista vaativan rintamamiestalon isolla puutarhatontilla. Kallis arvostettu alue vielä, eli lainat tapissaan. Sitten kun syntyi lapsi siihen ja toistakin haaveilivat, tajusivat että ei riitä aika ja muuttivat rivariin. Oli se varmasti stressaavaa, en yhtään ihmettele.
Mekin asuttiin lasten vauva-ajat vielä rivarikolmiossa ja olihan se helppoa, sitten kun alkoivat kaivata enemmän tilaa ja toisaalta eivät vaatineet jatkuvaa kädenmitan päässä olemista, hankittiin se omakotitalo. Remontoitu ysäritalo järkevällä pohjaratkaisulla ja neliöillä, pienellä helppohoitoisella tontilla lähellä palveluita. En usko että jaksaisin itsekään mitään loputonta remppaa vaativaa taloa, vaikka se kuulostaakin blogiteksteissä ja lehtiartikkeleissa niin hienolle laitella omaa taloa. Tai rakentaa, sehän se vasta projekti on.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä miten jotkut tekevät omakotitalossa asumisesta niin kauhean vaikeaa ja työlästä. Jo ostaessa voi katsoa, että minkä verran on kolattavaa pihaa tai nurmikkoa leikattavana. Meillä vain pienehkö etupiha, ja kadun aurauksen hoitaa kunta. Iso etupiha=paljon lumitöitä, pitkä ajotie= tarvii maksaa että joku käy auraamassa, tai hankkia oma traktori tms. Istutukset pihalla helppohoitoisia. Kerran vuodessa polttopuiden tekoon ja varastoimiseen menee pari-kolme päivää. Puita ei ole talon nurkilla niin, että roskaavat rännejä. Asun ihan niinkuin missä tahansa muuallakin, ainoastaan nurmikon leikkauksen ja lumityöt hoidan itse, enkä maksa niistä satoja euroja kuussa jollekin muulle. Tarvittavat rempat tehtiin muutaman vuoden aikana, nyt ei tarvitse 20 vuoteen kuin asua.
Luulen, että jotkut oikein nauttii kun saa luetella töitään. Tulee tärkeä ja ahkera olo, kun kertoo miten paljon on hommaa. Tai sitten on vaan yliarvioitu omat voimat eikä ole osattu miettiä mihin lähtee, varmaan semmoistakin on. Ihan hyvä toisaalta, että siitäkin puhutaan että okt teettää jonkin verran työtä, että ihmiset osaa miettiä realistisesti mihin oma jaksaminen ja kyvyt riittää.
Vierailija kirjoitti:
Mikä työ jää pois, jos omakotitalon muuttaa rivitaloksi? Käytännössä molemmissa on samanlaiset rakenteet ja samat työt.
Jää pois lämmittäminen, lumityöt, hiekoitus, pensaiden ja puiden leikkaus, kasvien hoito, sadonkorjuu, valtavan nurmikon leikkaus ja haravointi, kitkeminen, kompostointi, katon puhdistus, talon remontointi, tukkeutuneiden putkien avaus, sähkötyöt, vesijohtotyöt, maalaus...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä työ jää pois, jos omakotitalon muuttaa rivitaloksi? Käytännössä molemmissa on samanlaiset rakenteet ja samat työt.
Jää pois lämmittäminen, lumityöt, hiekoitus, pensaiden ja puiden leikkaus, kasvien hoito, sadonkorjuu, valtavan nurmikon leikkaus ja haravointi, kitkeminen, kompostointi, katon puhdistus, talon remontointi, tukkeutuneiden putkien avaus, sähkötyöt, vesijohtotyöt, maalaus...
Voi hyvää päivää. Kyllä niitä töitä saa itselleen hankittua jos haluaa. Lämmittämiseen menee 2 min päivässä. Pensaita ja puita ei leikellä, paitsi hedelmäpuita tarvittaessa. Kasvit hoidetaan heittämällä lannoitetta juurelle kerran vuodessa, jos sitäkään. Kasvimaata ei ole pakko pitää, kattoa ei tarvitse todellakaan putsata ellei asu jossain viidakossa. Putket tukossa?! Ihan kuin se olisi jotenkin normaalia. Muutenkin ihan ihme listaus, eikä valtaosa kuulu tavalliseen elämiseen.
Rivitalossa asumismuotona ei ole mitään vikaa, mutta miksi ihmeessä uusissa rivareissa ei ole omaa pihaa? Tuonkin jutun kuvassa, pikkuiset sermit näköesteenä ja he ovat pystyttäneet trampoliinin siihen. Se estää muita naapureita nauttimasta omasta pläntistään, kun koko talo joutuu kuuntelemaan nitinää ja kiljumista koko kesän.
Heidän olisi varmaan kannattanut jäädä sinne oktaloon, kun edes ton verran eivät osaa naapureita huomioida
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvää päivää. Kyllä niitä töitä saa itselleen hankittua jos haluaa. Lämmittämiseen menee 2 min päivässä. Pensaita ja puita ei leikellä, paitsi hedelmäpuita tarvittaessa. Kasvit hoidetaan heittämällä lannoitetta juurelle kerran vuodessa, jos sitäkään. Kasvimaata ei ole pakko pitää, kattoa ei tarvitse todellakaan putsata ellei asu jossain viidakossa. Putket tukossa?! Ihan kuin se olisi jotenkin n
Jos on pensasaidat, omenapuita, marjapensaita, vuohenputkia, ruusupuskia, edes sauna puillalämpiävä, puun lehtiä katolla ja ränneissä...
Vierailija kirjoitti:
65 vuotta olen asunut omakotitalossa. Toivottavasti saan asua kuolemaani asti. Rivi tai kerrostalossa asuminen olisi minulle maanpäällinen helvetti.
Minulle taas omakotitalo olisi maanpäällinen helvetti. Ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi nyt vaan mutta puolet tuosta luetellusta on harrastustoimintaa eikä mitään omakotitalon töitä. Kasvien hoito, sadonkorjuu, valtava nurmikko, kitkeminen, haravointi, pensaiden leikkuu on kaikki ihan omavalintaisia hommia, samoin lämmittäminen suurimmassa osassa taloista. Harvassa on ne talot, jossa ei olisi kaukolämpöä tai sähkö- tai öljylämmitystä. Ja toisaalta noita puutarhahommia voi tehdä myös rivitaloissa.
Lisäksi vesijohto- ja sähkötyöt pitää teettää ammattilaisella ellei itse satu olemaan sellainen, remontoinnit ja maalaukset voi myös ulkoistaa kuten rivitalossakin tehdään, toisaalta kyllä rivarissakin saatetaan vaikka joku piharakennuksen maalaus hoitaa talkoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvää päivää. Kyllä niitä töitä saa itselleen hankittua jos haluaa. Lämmittämiseen menee 2 min päivässä. Pensaita ja puita ei leikellä, paitsi hedelmäpuita tarvittaessa. Kasvit hoidetaan heittämällä lannoitetta juurelle kerran vuodessa, jos sitäkään. Kasvimaata ei ole pakko pitää, kattoa ei tarvitse todellakaan putsata ellei asu jossain viidak
Jos on pensasaidat, omenapuita, marjapensaita, vuohenputkia, ruusupuskia, edes sauna puillalämpiävä, puun lehtiä katolla ja ränneissä...
Niin, jos on, mutta ei ole pakko sellaisia pitää jos ei halua hoitaa. Ja toisaalta samat voi olla myös rivarissa. Ainakin meillä piti rivarissa putsata rännejä useammin kuin okt:ssa, kun siinä oli jättimäinen koivu ihan talon vieressä ja tietenkin just kaupungin puolella josta sitä ei saanut kaataa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
65 vuotta olen asunut omakotitalossa. Toivottavasti saan asua kuolemaani asti. Rivi tai kerrostalossa asuminen olisi minulle maanpäällinen helvetti.
Minulle taas omakotitalo olisi maanpäällinen helvetti. Ei kiitos.
Sama, kokeiltu on, meidän perhe viihtyy palvelujen ääressä luhtitalon alempi kerros ja pieni piha, mökki löytyy korvesta kyllä, mutta siellä pihatyöt hoidetaan koneilla, eikä ole naapureita lähellä siellä syrjässä, jotka kyttäis kuinka pihaa hoidetaan.
Pensasaita leikataan kerran vuodessa. Nuohoojalle soitetaan kerran vuodessa. Rännit putsataan kerran vuodessa. Hedelmäpuut leikataan kerran vuodessa. Robotti leikkaa nurmikon. Haravoidaan kerran vuodessa (ei suositella). Polttopuut tehdään kerran vuodessa. Sähkö ja putkirempat sekä muut vaativat remontit tekee ammattilainen 20-30 vuoden välein. Pintaremonttia tehdään ehkä 10-20 vuoden välein.
Vierailija kirjoitti:
Pensasaita leikataan kerran vuodessa. Nuohoojalle soitetaan kerran vuodessa. Rännit putsataan kerran vuodessa. Hedelmäpuut leikataan kerran vuodessa. Robotti leikkaa nurmikon. Haravoidaan kerran vuodessa (ei suositella). Polttopuut tehdään kerran vuodessa. Sähkö ja putkirempat sekä muut vaativat remontit tekee ammattilainen 20-30 vuoden välein. Pintaremonttia tehdään ehkä 10-20 vuoden välein.
Pintaremonttia tehdään ihan tasan saman verran oli kyseessä sitten okt, rivari tai kerrostalo.
Lähinnä noloa tehdä täysin tarpeettomia pihatöitä, kuten nurmikon kastelu ja lumien pudottaminen katolta, ja sitten itkeä kun on työlästä.
Voi reppanoita. Jos jonkun 600 m2 tontin hoitaminen vie noin paljon aikaa, on useampi sormi keskellä kämmentä ja/tai muutenkin elämänhallinnallisia ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Se on just niin työleiri kun sen itse tekee. Rivitalo voi olla pahempi työleiri lumityövuoroineen.
Omasta kokemuksesta rivitalo koettu hirveäksi. Omakotitaloasuminen on vapaampaa, mutta siinäkin on omat stressinaiheensa. Seuraavaksi aion muuttaa takaisin kerrostaloon!
Voi voi. Onpas siinä ollut avuton vässykkäperhe. Onneksi pääsivät rivariin.🙄👌
Vierailija kirjoitti:
Se on just niin työleiri kun sen itse tekee. Rivitalo voi olla pahempi työleiri lumityövuoroineen.
Aika paska rivari jos on lumityövuoroja.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ainakaan suostu muuttamaan sellaiseen rivitaloon, jossa lumityöt tehdään "talkoilla". Täysin typerässä asiassa olevinaan säästetään rahaa. Fiksua on hankkia huoltoyhtiö tekemään lumityöt yhteisille alueille ja kukin sitten hoitaa jonkun pikkuläntin oven edessään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ihan totta ja jokaisen joka hankkii ok-talon on hyvä tämä tiedostaa. Tosin on rivitaloyhtiöissäkin kaikenlaista teknistä hommaa, jotka on valitettavan usein nakitettu asukkaille. Omassani on koneellinen ilmanvaihto ja laite on todella hankalassa paikassa ja korkealla katon rajassa. Ja täällä vain pokkana jaetaan ovelle suodattimet, että olepas hyvä ja vaihda ihan itse. Minäkin, kun asun yksinäni pyydän aina jotain tuttua minun kanssani vaihtamaan sen, koska toinen joutuu kiipeämään tikkaille (joita ei saa suoraan kun on vessapönttö tiellä) ja siinä vinoasennossa pitää sitten irrottaa painava luukku koneesta ensin ja sen kädessä on tosi vaikea sitten tulla tikkailta alas. Siksi meitä on aina kaksi, toinen ottaa alhaalla vastaan sen luukun ja vanhat suodattimet jne. Sujuu noin helposti ja kukaan ei putoa tikkailta kun ei tarvitse edes takaisin niitä kiivetä painava luukku kädessä. Kun taloyhtiöissä asuu liikaa eläkeläisiä, jotka haluavat pihistää yhtiövastikkeissa ja tehdä "talkoilla" asioita, niin sitten ei raskita teettää tällaisia hommia huoltoyhtiöillä.
Ihmiset asuvat taloyhtiöissä sillä asenteella, että minä nyt tässä itse huolehdin omastani, eivätkä ymmärrä olevansa yhteisvastuussa jokaisesta asunnosta ja pitäisi todellakin olla kiinnostunut, jos on joku asunto, jossa ei asukas pysty noita nakitettuja hommia tekemään itse.
En kyllä ymmärrä miten jotkut tekevät omakotitalossa asumisesta niin kauhean vaikeaa ja työlästä. Jo ostaessa voi katsoa, että minkä verran on kolattavaa pihaa tai nurmikkoa leikattavana. Meillä vain pienehkö etupiha, ja kadun aurauksen hoitaa kunta. Iso etupiha=paljon lumitöitä, pitkä ajotie= tarvii maksaa että joku käy auraamassa, tai hankkia oma traktori tms. Istutukset pihalla helppohoitoisia. Kerran vuodessa polttopuiden tekoon ja varastoimiseen menee pari-kolme päivää. Puita ei ole talon nurkilla niin, että roskaavat rännejä. Asun ihan niinkuin missä tahansa muuallakin, ainoastaan nurmikon leikkauksen ja lumityöt hoidan itse, enkä maksa niistä satoja euroja kuussa jollekin muulle. Tarvittavat rempat tehtiin muutaman vuoden aikana, nyt ei tarvitse 20 vuoteen kuin asua.