Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omakotitalo osoittautui HIREVEÄKSI PETTYMYKSEKSI ja perhe muutti rivitaloon

Vierailija
15.12.2024 |

https://www.hs.fi/elama/art-2000010844204.html

Näinhän se on. Olkaa vaan siellä työleirissänne.

Kommentit (132)

Vierailija
61/132 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hommaa omakotitalon, jossa tyyliin golfkentän verran nurmikkoa takapihalla, niin ei pitäisi nurmikonhuoltotöiden yllättää! Mutta mikä pakko se on sellaisena pitää, laittaisivat vaikka osan niityksi niin kiittäisi sekä työleiriläiset, että luonto.

Robottiruhonleikkurit hoitavat nykyään tuonkin helposti.

Niin ja samassa siilit, koppokset, hyönteiset, linnun ym poikaset

Vierailija
62/132 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo 20 vuotta olen erittäin mielelläni tehnyt lumitöitä ihan käsipelillä. Nykyään vielä podcast korviin ja hyötyliikuntaa tulee mukavasti, välillä pari kolmekin tuntia päivässä mikä on vain hienoa :) Joku lenkkeily on paljon tylsempää.

Ja kaikki fiksailut ja kunnostukset on vain mielenkiintoisia projekteja joissa voi oppia lisää ja olla tekemisen jälkeen tyytyväinen aikaansaannoksiinsa.

Tottakai joskus on lunta tullut 20 cm juuri kun pitäisi tehdä jotain ihan muuta. Sitä varten pihassa on neliveto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/132 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on just niin työleiri kun sen itse tekee. Rivitalo voi olla pahempi työleiri lumityövuoroineen.

Mikä juttu tämä on? Hyvin harvassa taloyhtiössä on mitään lumityövuoroja. Joskus katselin myynti-ilmoituksia ja peräti yhdessä luki, että asukkaat hoitavat lumityöt. Olen vuosien aikana asunut parissa eri rivitalossa ja kyllä tämä on ihan paras asumismuoto! Pieni piha ja terassi, oma rauha, vaikka naapurit lähellä. Olen myös asunut omakotitalossa enkä enää koskaan aio muuttaa omakotitaloon takaisin. Ei minua kiinnosta mitkään pihatyöt tai huoltomaalaukset. Sitä paitsi paradoksaalista kyllä, varsinkin kesäaikaan omakotitaloalueilla pyöri kaikenlaista kaupustelijaa ja pihoilta varastettiin milloin mitäkin. Rivitalossa tavarat ovat saaneet olla rauhassa. 

Tuossahan sanottiinkin vain että rivitalo VOI olla pahempi työleiri lumityövuoroineen. Eli sehän on ihan taloyhtiöstä ja myös sen osakkaista henkilöinä kiinni miten asiat on hoidettu ja miten raskasta siellä asuminen on. Ja voithan sä oikeasti ulkoistaa kaikki kodin työt myös omakotitalossa. Rahaa tiskiin niin löyty tekijä kaikkeen, ihan itsestä kiinni mitä haluaa. Ja omakotitaloja löytyy ilman kunnon pihaakin jos sellaisesta tykkää.

Vierailija
64/132 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kestä tätä ihmisten uusavutomuutta. Suosittelisin jokaiselle, joka ei ole omakotitalossa asunut, mutta haaveilee sellaisesta hommaamaan ensin vaika mökin, missä pääsee siihen samaan puuhailun makuun. Jos se ei tunnu olalta, niin omatkotitalo ei ole sinun juttusi.

Mä taas koen, että rankan työpäivän jälkeen aivot nollaantuu ihan eri tavalla lumikolan tai haravan varressa, kuin sohvalla röhnätessä. Ja mitä siihen lasten kanssa olemiseen tulee, niin ne siihen touhuun mukaan. Kyllä tollaset pilkulapset tykkää touhuta siinä pihalla mukana ja uni tulee tosi hyvin sen jälkeen.

Vierailija
65/132 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Artikkelin pariskunta oli muuttanut siis täysin uuteen omakotitaloon ja silti töiden määrä yllätti. 

Vähän hämmentävää. Lumitöihinkin meni kuulemma välillä tunti päivässä. Eli tavallaan vähimmäismäärä liikuntaa päivässä on liikaa? 

Mutta hyvä jos ymmärsivät että tuollainen elämä ei ole heitä varten. Ehkä.

Vierailija
66/132 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin sinkku, en asuisi omakotitalossa. Minua ei kiinnosta selvitellä rikkoutuvaa lämminvesivaraajaa, pohtia kattoremonttia, kolata pihaa, leikata pensasaitaa tai pilkkoa puita. Tai voin noita tehdä silloin tällöin, kun sanotaan mitä pitää tehdä, mutta en halua olla vastuussa niistä. On tuota mietittävää ihan tarpeeksi muutenkin. Onneksi minulla on mies, joka hoitaa ja selvittää nuo asiat vallan tyytyväisenä ja minä saan näin itsekin nauttia omakotitaloasumisen vapaudesta 😊 

"Vallan tyytyväisenä?" Moinen epätasa-arvo johtaa ennen pitkää välien viilenemiseen ja eroon. Meillä kilteillä miehillä on taito pitää höyryt sisällämme, mutta kyllä ne jossain vaiheessa kypsyvät. Otapa vähän enemmän osaa talon töihin. 

Vierailija
67/132 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on just niin työleiri kun sen itse tekee. Rivitalo voi olla pahempi työleiri lumityövuoroineen.

En ole kuullutkaan mistään "lumityövuoroista"?  Huoltoyhtiö varmaan tekee vuorotöinä, mutta mitä se asukkaalle kuuluu? Ja omakotitalossahan tosiaan ne lumet luovat itsensä...

Ei kaikissa rivitaloissa, varsinkaan pienissä yhtiöisdä, ole mitään huoltoyhtiötä. On ihan yleistä että yhteiset työt hoidetaan talkoilla. Säästää kustannuksia mutta voi viedä hermoja.

Niin, omakotitaloon voi halutessaan ostaa huoltoyhtiön palveluita ihan siinä missä asunto-osakeyhtiöönkin. Ainoa ero siinä on, että okt-asuja voi päättää ihan itse. Rivitaloon ei välttämättä saa kiinteistöhuoltoa, jos enemmistö ei halua.

Vierailija
68/132 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva muistaa, että rivitalossa se omaksi mielletty pihaläntti ei ole osakkeenomistajan hallinnassa ellei asiasta erikseen mainita osakekirjassa. Tuossakin yhdessä kuvassa lapsen jalkapallomaali (?) oli taloyhtiön maalla, jolloin kuka tahansa asukkaista voi kantaa sen varastoon ja ilmoittaa, että tässä ei pelata. Omakotitalon pihassa on toisin.

Vierailija
69/132 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksaisi mitään kauheita taloyhtiön valituskokouksia. Introverttina kolaan tuhat kertaa mieluummin lumet kun kuuntelen jotain komentoorien mäkätystä kokouksissa.

Taloyhtiön hallituksessa selviytyy vain kova luu. 😤

Vierailija
70/132 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vaan ymmärrä tuota ainaista valitusta, että omakotitaloasuminen = loputtomat  lumityöt.

Ei ole, jos ei halua.  Itse muutin okt 13 vuotta sitten ja ihan alusta asti on lumityöt hoituneet ostopalveluna. 

Auton ympäriltä kolaamista, rappujen lakaisua tai saunapolun tekemistä en pidä kohtuuttomana ja liian aikaa vievänä rasitteena

(nurmikonleikkuutakaan ei ole ahdistukseen asti, vaikka on iso tontti. Suurin osa luonnontilaista, kulkuväylät ajetaan ja puutarhaosio on harrastus. Jos ei aina ehdi, niin en ota stressiä. Toki senkin voisi ulkoistaa halutessaan. ) 

Joskus joo tuntuu, että tekosyitä typeryyttä tai laiskuutta sellaisten omakotitaloasumisesta puhuvien negatiiviset kommentit. Siis täysin yksinkertaista sakkii. 

Vierailija
71/132 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin sinkku, en asuisi omakotitalossa. Minua ei kiinnosta selvitellä rikkoutuvaa lämminvesivaraajaa, pohtia kattoremonttia, kolata pihaa, leikata pensasaitaa tai pilkkoa puita. Tai voin noita tehdä silloin tällöin, kun sanotaan mitä pitää tehdä, mutta en halua olla vastuussa niistä. On tuota mietittävää ihan tarpeeksi muutenkin. Onneksi minulla on mies, joka hoitaa ja selvittää nuo asiat vallan tyytyväisenä ja minä saan näin itsekin nauttia omakotitaloasumisen vapaudesta 😊 

Minä asun yksin ok-talossa ja olen erittäin tyytyväinen asumismuotooni. Ei ole ollut mitään ongelmia ja mitä sit jos lämminvesivaraajan takia soittaa huoltomiehen ja kattoremontteja nyt ei kyllä tehdä parin vuoden välein. Klapeja ja halkoja tulee naapuri hakkaamaan jolle homma on intohimo ja luntakin sataa aika harvoin. Ei minulle tuollaiset ole esteenä sille, että on tilaa ja oma rauha sekä

Meillä ei ole rahaa käyttää mitään ostopalveluita ja kaikki pitää tehdä itse. Ja tällä hetkellä odottaa välikattoon ja kattoon liittyvät työt (itse tehden, koska köyhyys mutta käsistä kätevyys), odottaa uusi lämminvesivaraaja asennusta, sisälläkin pitää remontoida ( tai "pitää", ihan itse haluamme tehdä aina kun pystytään siihen säästämään rahaa). Asumme lumisessa paikassa, viime talvena olin itse tukevasti raskaana ja miehellä oli kroppa rikki ja siinä korjattiin konetta että pystys lunta jotenkin pukkaamaan.

Tällä hetkellä ainakin meillä on lista suunnilleen loputon mitä pitää talolle tehdä, ja nimenomaan itse ja kunhan saadaan rahat kasaan edes siihen itse tekemiseen. Halvempaahan se olisi pienemmässä rivarikodissa asua. Mutta asupa rivarissa neljän eläväisen lapsen kanssa, kyllä tämä on taivas siihen verrattuna kun on sekin koettu 😄

Mutta joo yksin minun tuloillani ja viitseliäisyydelläni en asuisi omakotitalossa.

Vierailija
72/132 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä juttu tämä on? Hyvin harvassa taloyhtiössä on mitään lumityövuoroja. Joskus katselin myynti-ilmoituksia ja peräti yhdessä luki, että asukkaat hoitavat lumityöt. Olen vuosien aikana asunut parissa eri rivitalossa ja kyllä tämä on ihan paras asumismuoto! Pieni piha ja terassi, oma rauha, vaikka naapurit lähellä. Olen myös asunut omakotitalossa enkä enää koskaan aio muuttaa omakotitaloon takaisin. Ei minua kiinnosta mitkään pihatyöt tai huoltomaalaukset. Sitä paitsi paradoksaalista kyllä, varsinkin kesäaikaan omakotitaloalueilla pyöri kaikenlaista kaupustelijaa ja pihoilta varastettiin milloin mitäkin. Rivitalossa tavarat ovat saaneet olla rauhassa. 

Asuin lähes 30 vuotta rivitalossa Helsingissä ja tykkäsin kovasti. Yksi etu on tuo murtomiesten ja tunkeilijoiden puute. Anonyymissä kerrostalorapussa, puhumattakaan yksin seisovasta omakotitalossa, tilanne on toinen. Rivitalossa on aika sopivasti yksityisyyttä ja toisaalta yhteisöllisyyttä. Tunkeilija nähdään kymmenen asunnon ikkunoista, joten hän valitsee paremman kohteen. 

Toinen etu on tietysti se, että huoltoyhtiö (tai huoltomies) toimii fiksaajana ja asiantuntijana. Meillä oli huoltomies joka tuli aina kymmenessä minuutissa kun oli häikkää putkien, viemäreiden, vessojen, sähköjen ym. kanssa. Eikä maksanut mitään, paitsi pienen summan vastikkeessa. Lumityöt tehtiin valmiiksi ennen töihin lähtöä. Ja tietysti kaukolämmön ansioista ei pelottanut yhtään lähteä pakkastalvena etelän reissulle, kun tiesi että boileri ei paukahda eivätkä putket jäädy. Eikä maksa paljon, ja jos putket paukahtavat jossain kerran kymmenessä vuodessa, paikalla on korjaajat vartissa vaikka jouluyönä.

Nyt asun yksin kerrostalossa, ja huoletonta on. 

Vierailija
73/132 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Vallan tyytyväisenä?" Moinen epätasa-arvo johtaa ennen pitkää välien viilenemiseen ja eroon. Meillä kilteillä miehillä on taito pitää höyryt sisällämme, mutta kyllä ne jossain vaiheessa kypsyvät. Otapa vähän enemmän osaa talon töihin. 

Kyllä, vallan tyytyväisenä hoitaa ne, kun minä hoidan neljän pienen lapsen vaatetuksen ja tavarat, koulut, lääkärit, pyykit, siivoukset suurimmilta osin ja niin edelleen. Mies hoitaa taloa ja autoa ja tekee useimmiten ruokaa ja tietty hoidetaan yhdessä lapsia. Kyllä meillä molemmilla on kädet täynnä töitä, mutta parisuhde kukoistaa kun molemmat osallistuu. Eletään ruuhkavuosia, joten keskitytään tällä hetkellä niihin hommiin mitkä tulee jo itsellä takaraivosta. Yhdessä remontoidaan sisätiloja kyllä, siinäkin molemmilla omat jutut mitä koetaan mieleisiksi.

Vierailija
74/132 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, vallan tyytyväisenä hoitaa ne, kun minä hoidan neljän pie

OK, sinullakin on siis omat vastuusi etkä vedä vain lonkkaa. Hyvä hyvä.

Vierailija
75/132 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on hassua, että omakotitalon kuormittaviin töihin lasketaan esim terassin öljyäminen ja räystäiden puhdistaminen. Me puhdistetaan räystäät tasan kerran vuodessa, syksyllä. Siihen menee alle puoli tuntia. Terassia meillä on paljon, pesen ja öljyän sen alkukesästä. Sekin tehdään vain kerran vuodessa ja sen voi tehdä osissa, pala kerrallaan, jos ei kaikkea yhtenä päivänä jaksa. 

Nuohoamisen maininta on aivan järjetöntä, sen tekee ammattilainen. Ei kukaan itse piippuja nuohoa. 

Nurmikon leikkaamista voi vähentää, kun jättää pihalle niittyalueita. Hyönteisetkin tykkää. Tai istuttaa maanpeittokasveja. 

Vierailija
76/132 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä oli taas jutun aiheet vähissää Välittäjillä taitaa mennä todella huonosti.

Huonosti pitää minullakin mennä jos vielä taloyhtiö kolhoosin muutan.

Vierailija
77/132 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on hassua, että omakotitalon kuormittaviin töihin lasketaan esim terassin öljyäminen ja räystäiden puhdistaminen. Me puhdistetaan räystäät tasan kerran vuodessa, syksyllä. Siihen menee alle puoli tuntia. Terassia meillä on paljon, pesen ja öljyän sen alkukesästä. Sekin tehdään vain kerran vuodessa ja sen voi tehdä osissa, pala kerrallaan, jos ei kaikkea yhtenä päivänä jaksa. 

Nuohoamisen maininta on aivan järjetöntä, sen tekee ammattilainen. Ei kukaan itse piippuja nuohoa. 

Nurmikon leikkaamista voi vähentää, kun jättää pihalle niittyalueita. Hyönteisetkin tykkää. Tai istuttaa maanpeittokasveja. 

Mä putsaan räystäskourut varmaan 10 x vuodessa. Ei ihan puolen tunnin työ, kun talossa 2 kerrosta ja kuisti. Koska ympärillä on isoja havu- ja lehtipuita, joista tulee niin paljon biomassa, että muuten ränni menee jumiin.

Lisäksi piharakennuksen kourut.

Eli ihan riitä kerta vuoteen.

Nuohottavaa on 4 tulipesää. Itse paikkailen usein nuohoojan työtä, mutta korkealle harjakatolle en itse mene. Huimaa. Nuohooja veloittaa oudosti eri summan joka kerta. Reilu satanen per keikka. Jos takkaa ja puusaunaa on lämmitetty urakalla, pitää nuohota 2 x vuodessa.

Pihan olen toistaiseksi hoitanut itse. Pörriäisalue lisääntyy joka vuosi, mutta se heinikkokin pitää lopulta niittää JA kerätä massa pois. Tästä sain viime kesänä  elämäni ensimmäisen heinäflunssan eli allergisen reaktion, kun pölisiniin pirusti. Maskia ois pitänyt käyttää.

Vierailija
78/132 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo 20 vuotta olen erittäin mielelläni tehnyt lumitöitä ihan käsipelillä. Nykyään vielä podcast korviin ja hyötyliikuntaa tulee mukavasti, välillä pari kolmekin tuntia päivässä mikä on vain hienoa :) Joku lenkkeily on paljon tylsempää.

Ja kaikki fiksailut ja kunnostukset on vain mielenkiintoisia projekteja joissa voi oppia lisää ja olla tekemisen jälkeen tyytyväinen aikaansaannoksiinsa.

Tottakai joskus on lunta tullut 20 cm juuri kun pitäisi tehdä jotain ihan muuta. Sitä varten pihassa on neliveto.

Ai mitä varten? Aika kalliiksi tulee joka tapauksessa.

Vierailija
79/132 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikessa on puolensa, ja ihmiset arvostaa eri asioita. Itsellä vanha okt isohkolla pihalla, eikä se mielestäni ole mikään työleiri mutta olen toisaalta esimerkiksi vähentänyt pihatöitä, kun annan nurmikon kasvaa rauhassa päivänkakkaraa ja kolaan talviaikaan vain tarpeelliset (ja tänä talvena on tarvinnut vasta kahdesti).

Vierailija
80/132 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kestä tätä ihmisten uusavutomuutta. Suosittelisin jokaiselle, joka ei ole omakotitalossa asunut, mutta haaveilee sellaisesta hommaamaan ensin vaika mökin, missä pääsee siihen samaan puuhailun makuun. Jos se ei tunnu olalta, niin omatkotitalo ei ole sinun juttusi.

Mä taas koen, että rankan työpäivän jälkeen aivot nollaantuu ihan eri tavalla lumikolan tai haravan varressa, kuin sohvalla röhnätessä. Ja mitä siihen lasten kanssa olemiseen tulee, niin ne siihen touhuun mukaan. Kyllä tollaset pilkulapset tykkää touhuta siinä pihalla mukana ja uni tulee tosi hyvin sen jälkeen.

Älkää tehkö tätä lapsille. Olen vieläkin katkera vanhemmilleni, kun halusivat toteuttaa omakotitalounelmaansa ja nakittivat hommia minulle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kuusi