Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omakotitalo osoittautui HIREVEÄKSI PETTYMYKSEKSI ja perhe muutti rivitaloon

Vierailija
15.12.2024 |

https://www.hs.fi/elama/art-2000010844204.html

Näinhän se on. Olkaa vaan siellä työleirissänne.

Kommentit (132)

Vierailija
81/132 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on just niin työleiri kun sen itse tekee. Rivitalo voi olla pahempi työleiri lumityövuoroineen.

Sinäkö et tee lumitöitä lainkaan?

Meillä tekee huoltoyhtiö, tehnyt jo vuodesta 2003. Kaikki muukin hoituu valmiiksi, nurmikon leikkuu, korjaukset jne. Mukavaa ja edullista asumista kaukolämpötalossa, nyt olohuoneessani lämpöä 27 plussalla. Asumiskulut 88 m2 osakkeestani 202 €/kk, sis. ihan kaiken, jopa veden, huoneistokohtainen mittaus 

Vierailija
82/132 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkäsin asua omakotitalossa kun lapset asuivat kotona, oli tilaa ja rauhaa, lumityöt hoiti talonmiespalvelu samoin nurmikot. Nyt olen liki 70 v, enkä halua enää raataa, ostin uuden 80 m2 rivariosakkeen pienestä yhtiöstä, kaikki tehdään valmiiksi, tämä on mukavaa. Kerrostaloläävään en lähde. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/132 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kopioin tähän oman tekstini, jonka kirjoitin samaa teemaa sivuavaan toiseen ketjuun. Siinä perustelut miksi omakotitalon työ ei minua rasita, kun asumismuodosta saa niin paljon. Osa tekstista viittaa tekstiin, mihin tuossa vastasin kun joku olis sitä mieltä että omakotitalossa se vasta rauhatonta on asua. Kas tässä:

Asun haja-asutusalueella, mutta taajamaan ja sen palveluihin ei ole pitkä matka. Wolt tuo tarvittaessa ruokaa ja Salen robotti ostokset. Hypermarketteihin on 3 km matkaa. Tämä vain taustaksi sen verran että tulee esiin että ihan hirmuisessa korvessa ei asuta, syrjässä kylläkin.

Omakotitalomme on tien päässä viimeisenä. Ei ole läpikulkuliikennettä eikä mopojonneja. Pari naapuria on, mutta koska haja-asutusalueen tontit on isoja, ei naapurit edes näy ikkunoista. Naapurien lapset on jo muuttaneet omilleen, mutta kun olivat pieniä, ei niiden trampoliintouhuista kuulunut mitään. Naapurien mahdollisista tissutteluista ja grillibileistä en ole koskaan tiennyt mitään, ei näy eikä kuulu.

Oma rauha se olla pitää. On pihaa ja läänia missä touhuta. Kasvihuone ja puutarha tuottaa herkkuja, ja 40 neliön lasitetulla terassilla voi jatkaa kesää niin että se kestää 7-8 kuukautta. On grillejä useampaa laatua ja pizzauuni. Talvella on kiva tulistella kodassa ja vaikka loimuttaa lohta. Saunassa voin valita, haluaisinko saunoa nopeasti sähkökiukaalla, vai lämmittöisinkö puilla kertalämmitteisen Atio-kiukaan ja naatiskelisin sen taivaallisen pehmeistä löylyistä. Saunasta pääsee ulos paljuun tai hankeen pyörimään, jos on lunta.

Niin ja jos alkaa rosvopaistia tekemään mieli, siihenkin löytyy tiilillä vuorattu kuoppa valmiina. Eikun tekemään vaan silloin mieli tekee ja sää ja maastopalovaroitus sallii.

Mitä vielä... mustikkaa ja puolukkaa löytyy ihan omalta tontilta. Samoin esim. kantarelleja, mustatorvisieniä ja suppilovahveroita. Ja jos oman tontin sato ei riitä, metsää jatkuu vähintään riittävästi.

Tilaa on talossa kieltämättä hieman niukasti, muutamalle harrastehuoneelle olisi vielä käyttöä. Mutta sopu sijaa antaa, kyllä 2 henkeä 200 neliössä mahtuu juuri ja juuri asumaan.

Joo, hommaa on, mutta se pitää toimistotyöläisen mielen virkeänä ja kropan kunnossa. Ja itse voi päättää haluaako tehdä vai maksaa tekemisestä jollekin toiselle.

Onko kallista? Kiinteät asumiskulut (sähkö, jäte, vesi, verot, vakuutus, netti) on keskimäärin reilut 300€/kk. Lisäksi sitten se mitä remointointiin ym. panostaa.

Että minäkö kerrostaloon? Ei ikinä!

Vierailija
84/132 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on just niin työleiri kun sen itse tekee. Rivitalo voi olla pahempi työleiri lumityövuoroineen.

Meillä tekee huoltoyhtiö, tehnyt jo vuodesta 2003. Kaikki muukin hoituu valmiiksi, nurmikon leikkuu, korjaukset jne. Mukavaa ja edullista asumista kaukolämpötalossa, nyt olohuoneessani lämpöä 27 plussalla. Asumiskulut 88 m2 osakkeestani 202 €/kk, sis. ihan kaiken, jopa veden, huoneistokohtainen mittaus 

Ihan hirveä lämpötila, eihän tuollaisessa voi asua. Paniikki iskee, jos joutuu edes vieraisille tuollaiseen paikkaan. Kaikki mikä menee yli 22 asteen on epämukavaa. 21 astetta on paras, paitsi makuuhuoneessa 17.

Vierailija
85/132 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaikki omakotitaloasujat hermostui ja puolustaa täällä omakotitaloja? :D

Hyvä, että perhe löysi sopivan asumismuodon! Olen itse asunut omakotitaloissa koko lapsuuteni ja tiennyt jo lapsesta asti, että haluan asua kerrostalossa. Nyt 15v kerrostaloasumista takana, eikä suunnitelmaa vaihtaa. :) 

Minua ei kiinnosta minkäänmoinen kunnossapito lainkaan ja rakastan sitä, että noin 1km säteellä kotoa on kirjasto, uimahalli, kuntosaleja, keilahalli, padel, sulkis ja tenniskentät, tekonurmi, kaupat, apteekki, pitseria jne. Inhosin nuoruudessa sitä, että kaikkialle oli kotoa vähintään 3km ja mihinkään ei päässyt kävellen nopeasti. 

Kukin tyylillään!

Vierailija
86/132 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon välineet niin sujuu hommat. Lumilinko on myös keksitty. Palvelut voi myös ostaa.

Vierailija
87/132 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rivitalossa on kerrostalon ja omakotitalon huonot puolet kaikki yhdessä.

Vierailija
88/132 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hommaa omakotitalon, jossa tyyliin golfkentän verran nurmikkoa takapihalla, niin ei pitäisi nurmikonhuoltotöiden yllättää! Mutta mikä pakko se on sellaisena pitää, laittaisivat vaikka osan niityksi niin kiittäisi sekä työleiriläiset, että luonto.

Robottiruhonleikkurit hoitavat nykyään tuonkin helposti.

Ja tappavat siilejä. 

Meillä ei ole näkynyt siilejä ennen robottileikkuria eikä sen jälkeenkään. Pihaa kiertää verkkoaita.

Vierailija
89/132 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tämä on niin kova paikka joillekin? Mitä se ap hanuria kutittaa, jos joku tykkää asua omakotitalossa.

Vierailija
90/132 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen omakotitalossani asunut nyt 8 vuotta, enkä ole varmastikaan muuttamassa rivariin ilman todella hyvää syytä. Sellaista ei ole tällä hetkellä näköpiirissä. Omakotitalossani saa meluta ja tehdä asiat juuri niinkuin haluan, kenenkään niihin puuttumatta. Mikään työleiri tämä ei ole tähän asti ollut. Nurmikonleikkuu ja lumien luonti käyvät liikunnasta, joten silloin ei tarvitse tehdä päivittäistä reippailulenkkiä.

"saa meluta ja tehdä asiat juuri niinkuin haluan" Voin vaan kuvitella...

Sama. I smell weetee.

Joo, muutat "luonnonrauhaan" ja naapurissa pörisee harva se ilta moottorisaha, ruohonleikkuri jne. Nauti siinä sitten hiljaisuudesta. Sateella varmaan olisi hiljaista, ehkä. Kyllä mun kaupunkikämpässä on parempi rauha. Kokemusta siis molemmista.

Vierailija
91/132 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja toisaalta myös ne parhaat puolet. 

Vierailija
92/132 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä kilpalaulanta tämä taas on? Eikö se ole pääasia että jokainen löytää itselleen sopivan asumismuodon. Elämäntilanteita on monenlaisia, samoin taloja ja yhtiöitä. 

Vierailija
93/132 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, että perhe löysi sopivan asumismuodon! Olen itse asunut omakotitaloissa koko lapsuuteni ja tiennyt jo lapsesta asti, että haluan asua kerrostalossa. Nyt 15v kerrostaloasumista takana, eikä suunnitelmaa vaihtaa. :) 

Minua ei kiinnosta minkäänmoinen kunnossapito lainkaan ja rakastan sitä, että noin 1km säteellä kotoa on kirjasto, uimahalli, kuntosaleja, keilahalli, padel, sulkis ja tenniskentät, tekonurmi, kaupat, apteekki, pitseria jne. Inhosin nuoruudessa sitä, että kaikkialle oli kotoa vähintään 3km ja mihinkään ei päässyt kävellen nopeasti. 

Kukin tyylillään!

Lähinnä ihmetyttää miksi esimerkiksi ap:lle on niin kova paikka toisten asumismuoto.

Vierailija
94/132 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen omakotitalossani asunut nyt 8 vuotta, enkä ole varmastikaan muuttamassa rivariin ilman todella hyvää syytä. Sellaista ei ole tällä hetkellä näköpiirissä. Omakotitalossani saa meluta ja tehdä asiat juuri niinkuin haluan, kenenkään niihin puuttumatta. Mikään työleiri tämä ei ole tähän asti ollut. Nurmikonleikkuu ja lumien luonti käyvät liikunnasta, joten silloin ei tarvitse tehdä päivittäistä reippailulenkkiä." 

.... Omakotitalossani saa meluta ja tehdä asiat juuri niinkuin haluan, kenenkään niihin puuttumatta....

Eli sinä olet juuri se syy miksi muuttaisin pois okt alueelta, koska juuri sinun kaltaiset idiootit tekevät okt alueella asumisen mahdottomaksi. Nykyään kaikki elävät minä Minä m-i-n-ä saan tehdä ihan mitä m-i-n-ä haluan. 

Vierailija
95/132 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotan innolla kevättä ja puutarhatöitä, talvella kuin ei ole muuta kuin lumenluontia.Minulle omakotiasuminen on elämäntapa, rakastan remontointia missä näen oman kädenjäljen ja puutarhanhoitoa. Omat mansikat ja uudet perunat ovat parasta mitä tiedän. 

Vierailija
96/132 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kuullutkaan mistään "lumityövuoroista"?  Huoltoyhtiö varmaan tekee vuorotöinä, mutta mitä se asukkaalle kuuluu? Ja omakotitalossahan tosiaan ne lumet luovat itsensä...

Me asuttiin rivitaloyhtiössä ja jokaisella oli ns talonmiesviikko eli olit tietyn viikon vastuussa esim parkkipaikan kolauksesta ja kesäisin nurmikonleikkuusta. Näin säästettiin rahaa. Oli aivan hanurista. En enää muuttaisi tuollaiseen yhtiöön. Mutta suht yleistä tuntuu olevan. 

Vierailija
97/132 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi helvetti mikä lämpötila! Eihän tuossa kuumuudessa voi edes kotitöitä tehdä. Tekisin valituksen välittömästi, tuossahan  joutuisi jo ilmalämpöpumpun säätämään jäähdykselle. 

Vierailija
98/132 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olen omakotitalossani asunut nyt 8 vuotta, enkä ole varmastikaan muuttamassa rivariin ilman todella hyvää syytä. Sellaista ei ole tällä hetkellä näköpiirissä. Omakotitalossani saa meluta ja tehdä asiat juuri niinkuin haluan, kenenkään niihin puuttumatta. Mikään työleiri tämä ei ole tähän asti ollut. Nurmikonleikkuu ja lumien luonti käyvät liikunnasta, joten silloin ei tarvitse tehdä päivittäistä reippailulenkkiä." 

.... Omakotitalossani saa meluta ja tehdä asiat juuri niinkuin haluan, kenenkään niihin puuttumatta....

Eli sinä olet juuri se syy miksi muuttaisin pois okt alueelta, koska juuri sinun kaltaiset idiootit tekevät okt alueella asumisen mahdottomaksi. Nykyään kaikki elävät minä Minä m-i-n-ä saan tehdä ihan mitä m-i-n-ä haluan. 

Ihmisten ääniä kuuluu missä tahansa asumismuodossa, ellei tosi korpeen muuta (ja siellä metelöi sitten eläimet ja linnut varsinkin keväällä). Omakotitalossa saa vaan meluta aika paljon enemmän kuin rivari/kt asunnossa ennen kuin se aiheuttaa naapureille häiriötä. Ja toisaalta pääsee oman talon sisälle rauhaan vaikka ulkona naapureitten äänet kyllä hyvin kuuluu. 

Vierailija
99/132 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja toisaalta myös hyvät. 

Vierailija
100/132 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukin tyylillään!

Me asutaan omakotitalossa ja nuo kaikki mainitsemasi palvelut on 1km säteellä, paitsi keilahallille 1,5km. Minäkin rakastan sitä! Halusin omakotitaloon vain sen vuoksi etten halua yhteisiä seiniä/lattioita kenenkään naapurin kanssa vaan näin voin pestä pyykkiä vaikka keskellä yötä häiritsemättä ja sama toisinpäin. Minnekään korpeen en muuttaisikaan vaan haluan just asua kävelymatkan päässä kaikista palveluista. Uudessa talossa ei ole kovin paljon kunnossapitoa ja pihakin on pienehkö (vihaan pihatöitä). Tykkään myös siitä että itse voin säätää sisälämpötilaa, aina ennen on ollut niin että se säätö tulee jostain "ylempää" ja itse joutuu sen mukaan olemaan (en kestä liian lämmintä sisälämpötilaa). 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kahdeksan