Omakotitalo osoittautui HIREVEÄKSI PETTYMYKSEKSI ja perhe muutti rivitaloon
https://www.hs.fi/elama/art-2000010844204.html
Näinhän se on. Olkaa vaan siellä työleirissänne.
Kommentit (132)
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin sinkku, en asuisi omakotitalossa. Minua ei kiinnosta selvitellä rikkoutuvaa lämminvesivaraajaa, pohtia kattoremonttia, kolata pihaa, leikata pensasaitaa tai pilkkoa puita. Tai voin noita tehdä silloin tällöin, kun sanotaan mitä pitää tehdä, mutta en halua olla vastuussa niistä. On tuota mietittävää ihan tarpeeksi muutenkin. Onneksi minulla on mies, joka hoitaa ja selvittää nuo asiat vallan tyytyväisenä ja minä saan näin itsekin nauttia omakotitaloasumisen vapaudesta 😊
Minä asun yksin ok-talossa ja olen erittäin tyytyväinen asumismuotooni. Ei ole ollut mitään ongelmia ja mitä sit jos lämminvesivaraajan takia soittaa huoltomiehen ja kattoremontteja nyt ei kyllä tehdä parin vuoden välein. Klapeja ja halkoja tulee naapuri hakkaamaan jolle homma on intohimo ja luntakin sataa aika harvoin. Ei minulle tuollaiset ole esteenä sille, että on tilaa ja oma rauha sekä oma piha ja terassi plus kasvimaa, eikä tarvitse maksaa älyttömiä vastikkeita. Osaan itse tehdä paljon erilaisia juttuja, siis porakone pysyy kädessä ja muutkin työkalut. N74
On se kauheaa, jos joutuu keskeyttämään palstailun vaikka puoleksi tunniksi ja lähtemään ulos tekemään lumityöt.
Ensin asuimme rivitalossa, mutta siitä piti muuttaa pois, kun kaksi perhettä alkoi riitelemään keskenään ja mikään ei ollut hyvä. Lumityöt ja nurmikon leikkaus jäi muutaman perheen vastuulle, kun yksi lapsiperheitä ei millään ehtinyt ja kaksi eläkeläispaeiskuntaa ei jaksanut(molemmilla kuitenkin mökki, jossa jaksoivat tehdä)
Muutimme ok taloon, jossa tosiaankin hommaa riitti, vaikka aluksi olimmekin kahden aikuisen perhe. Hermoja raastoi naapuripihasta kuuluva jatkuva lasten huuto ja kirkuminen koko kesän.
Tuli ero ja jatkoin lasten kanssa ok talossa. Kyllä siitä normaaliälyisenä selvisi yksinkin naisihmisenä ja oppi tekemään ja korjaamaan vaikka mitä.
Heti kun lapset muuttivat pois, muutin kerrostaloon. Elämäni parhaita ratkaisuja. Paljon hiljaisempaa ja rauhallisempaa kuin ok talossa. Ei huutavia lapsia, ei narisevia trampoliinejä, ei räksyttäviä koiria.
Palvelut lähellä, ei tarvitse autoa kauppaan mennessä. Ok talosta oli 3 km keskustaan, nyt 300 metriä, mutta todella hiljaista ja rauhallista.
Nyt olen tyytyväinen. Ei tarvitse itse korjata vessaa, eikä tehdä lumitöitä, jos ei halua.
Vaimo kärtti pitkään omakotitaloon muuttamista, väitti että ei tarvitse olla kaikki heti täydellistä, koska hän haluaa ja tykkää rempata. Olisi pitänyt tajuta ettei kokemus seinän maalaamisesta ja pinnatuolin kunnostamisesta ihan vastaa remppataitoja, joten minulle ne hommat pääasiallisesti jäi. Ammattilaista ei halunnut palkata, kun ovat liian kalliita, jos olisi saanut päättää olisin joutunut sähkötkin vetämään itse. Talo ei tosiaankaan ollut täydellinen, lue: ei kelvannut vaimolle sellaisenaan, joten aina löytyi jotain mitä piti muuttaa. Ja tämä sen kaiken pakollisen työn ja huollon lisäksi. Pihassa sama homma, ihanat pikkuistutuksetkin sai aikaan vasta kun olin rehkinyt perustukset ja laatikot sun muut kasaan. Muutaman vuoden jaksoin sitä pakkotyösirkusta, kunnes otin ja lähdin. Kerrostaloon, ei kaduta.
Mikään tässäkin taas on takana, kun uutisoidaan jatkuvasti kuinka ihan kauheaa omakotitalossa on asua? Haluavatko kerrostaloista asuntoja ostaneet sijoittajat itselleen lisää asiakkaita ja siksi media on nyt lähtenyt heidän asiaansa ajamaan, vai onko toimittajilla itsellään jotain kytköksiä?
Suomi on siitä hieno maa, että jokaisella on (varallisuutensa yms rajoissa) mahdollisuus itse valita asuinpaikkansa ja -muotonsa.
Kaikessa on toki puolensa, asuit sitten miten tahansa.
Mutta tosiaan, yksi kommentti näin maalaisena okt-miehenä;
Jotkut sitten ottavat okt-asumisen vapaudesta vaan paineita itselleen että kun sitä tätä ja tuota pitää olla tehtynä näin ja noin. Mutta ei pidä. Sinä teet juuri kuten itse haluat.
Mikä työ jää pois, jos omakotitalon muuttaa rivitaloksi? Käytännössä molemmissa on samanlaiset rakenteet ja samat työt.
Nähtävästi ei olleet realistiset käsitykset omakotiasumisesta. Mutta hyvä kun löysivät heille sopivan asumismuodon. Onneksi yleensä voi itse valita miten haluaa asua, niissä rajoissa kun on taloudellisesti mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Se on just niin työleiri kun sen itse tekee. Rivitalo voi olla pahempi työleiri lumityövuoroineen.
Mikä juttu tämä on? Hyvin harvassa taloyhtiössä on mitään lumityövuoroja. Joskus katselin myynti-ilmoituksia ja peräti yhdessä luki, että asukkaat hoitavat lumityöt. Olen vuosien aikana asunut parissa eri rivitalossa ja kyllä tämä on ihan paras asumismuoto! Pieni piha ja terassi, oma rauha, vaikka naapurit lähellä. Olen myös asunut omakotitalossa enkä enää koskaan aio muuttaa omakotitaloon takaisin. Ei minua kiinnosta mitkään pihatyöt tai huoltomaalaukset. Sitä paitsi paradoksaalista kyllä, varsinkin kesäaikaan omakotitaloalueilla pyöri kaikenlaista kaupustelijaa ja pihoilta varastettiin milloin mitäkin. Rivitalossa tavarat ovat saaneet olla rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emme koe tätä työleiriksi.
Niin sinä et koe. Miehelläsi saattaa olla eri mielipide.
Ei hänkään koe. Jos kokisi, niin asuimme muualla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on just niin työleiri kun sen itse tekee. Rivitalo voi olla pahempi työleiri lumityövuoroineen.
Mikä juttu tämä on? Hyvin harvassa taloyhtiössä on mitään lumityövuoroja. Joskus katselin myynti-ilmoituksia ja peräti yhdessä luki, että asukkaat hoitavat lumityöt. Olen vuosien aikana asunut parissa eri rivitalossa ja kyllä tämä on ihan paras asumismuoto! Pieni piha ja terassi, oma rauha, vaikka naapurit lähellä. Olen myös asunut omakotitalossa enkä enää koskaan aio muuttaa omakotitaloon takaisin. Ei minua kiinnosta mitkään pihatyöt tai huoltomaalaukset. Sitä paitsi paradoksaalista kyllä, varsinkin kesäaikaan omakotitaloalueilla pyöri kaikenlaista kaupustelijaa ja pihoilta varastettiin milloin mitäkin. Rivitalossa tavarat ovat saaneet olla rauhassa.
Näyttää lähinnä siltä, että lumitöistä ei mainita yhtään mitään. Kannattaa tarkistaa ennen ostopäätöstä mikä niiden tilanne oikeasti on. Toki tämäkään ei estä taloyhtiön päätöstä siirtymisestä lumitöiden tekemiseen ihan itse.
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Ei palstalla saa arvostella omakotitalo asumista, kun suurin osa asuu metsän keskellä jossain pirtissä ja pitää sitä ainoana oikeana asumismuotona (muuta eivät ole ikinä kokenutkaan).
21v Helsingin kantakaupungissa, sitten keskustan laidalla 5v. Harharetki 300m Vantaan puolelle 8v, paluu Helsinkiin 3 vuodeksi. Toinen harharetki Espooseen 1v ja lopulta omakotitaloihin (3) meren läheisyyteen 26v sitten.
Kamppiin 30 min ja palveluihin 3-5min joten ihan korvessa ei olla:)
Yhtiökokoukset on sata kertaa pahempia kuin lumityöt. Siksi omakotitalo
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti laiskat asuu kerrostaloissa, kun ihan normaali eläminen on "työleiri".
Laiskat asuvat kerrostalossa? Omakotitalovouhotus on jotain niin suomalaista. Vain omakotitalossa asuu hyviä ja reippaita ihmisiä. Asun pk-seudulla (en ala tarkemmin kuvailemaan) rivitalossa monestakin syystä. Ensinnäkin jo julkiset yhteydet omakotitaloalueilla on huonot ja auto on käytännössä pakko olla, jos on mitään aikatauluja. Autolla sitten kuljetaan joka paikkaan, kun kaupatkin ovat kauempana. Nykyisen kodin vieressä on monen bussilinjan pysäkki, joilla pääsen nopeasti mihin tarvitsee, mutta myös kauppa ja pari ravintolaa. Asuntoni takapihalla on kiva piha ja terassi, jotka riittävät minulle vallan mainiosti. Naapurit ovat mukavia ja rauhallisia. Lomareissuille on helppo lähteä eikä tarvi pelätä, että joku tyhjentää talon sillä aikaa.
Ei minua kiinnosta mitkään pihatyöt. Kuitenkaan sillä pihalla ei tee yhtään mitään yli puolet vuodesta. Kesällä ehkä ihan kiva, mutta muuten ihan turha. Teen vaativaa asiantuntijatyötä, jonka lisäksi opiskelen toista maisterintutkintoa, harrastan tavoitteellisesti ja huolehdin lapsistani yksin. En näe mitään lisäarvoa siinä, että asuisin omakotitalossa, koska se aika on pois asioista, jotka ovat minulle oikeasti tärkeitä. Koska asumme Suomessa niin vain omakotitalo ja farmariauto (ehkä nykyään kuitenkin Tesla) tekee ihmisestä hyvän ja ahkeran ihmisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kuullutkaan mistään "lumityövuoroista"? Huoltoyhtiö varmaan tekee vuorotöinä, mutta mitä se asukkaalle kuuluu? Ja omakotitalossahan tosiaan ne lumet luovat itsensä...
Tekee se huoltoyhtiö omakotitalon lumityötkin, jos tekee sopimuksen.
Lainaus ei toimi, mutta jokaisen asunnonostajan pitää ihan itse selvittää miten asiat on hoidettu. Omakotitalossa asukkaalla on joka päivä pihatyövuoro.
Mittakaava on pienempi ja pitää olla sosiaalisempi, etenkin jos on jotain talkkarivuoroja. Myös se taloyhtiörumba voi olla raskasta.
Itse asun maalla omakotitalossa ja haaveilen rivarista, koska myös mökki. Lapset vielä vastustaa. Itseä hirvittää taloyhtiön riskit (jos joku jättää vastikkeet maksamatta tai vetää jonkun oikeusjutun Homeongelmista jota joutuu kaikki maksamaan, tai tulee joku ikävä naapuri. Nyt ei ole näkösällä ketään, sitten olisi seinän takana. Näitä harkitsen. Ehkä 5-7v sisään olisin muuttamassa maalta kaupunkiin. Omissa mielikuvissa lenkkeilisin siellä enempi. En tiedä sopeutuisinko vielä noin ihmisten ilmoille.
Täällä omakotitalossa kyllästyttää lumi (meillä enemmän kuin kaupungissa), nurmikon leikkuu, iso mäkisen rinnetontin kuormittavuus ja se että kaikki kasvaa umpeen kun selkäs käännät. Nyt kun on mökki ja rempat siellä niin ei kesällä juurikaan olla täällä eikä ehditä tekemään mitä pitäisi. Ja siis tehdään ja tykätään ja osataan tehdä, siitä ei ole kyse. Bonusta on toki oma rauha.
Vierailija kirjoitti:
Olen omakotitalossani asunut nyt 8 vuotta, enkä ole varmastikaan muuttamassa rivariin ilman todella hyvää syytä. Sellaista ei ole tällä hetkellä näköpiirissä. Omakotitalossani saa meluta ja tehdä asiat juuri niinkuin haluan, kenenkään niihin puuttumatta. Mikään työleiri tämä ei ole tähän asti ollut. Nurmikonleikkuu ja lumien luonti käyvät liikunnasta, joten silloin ei tarvitse tehdä päivittäistä reippailulenkkiä.
Siis TÄMÄ on se tärkein erottava tekijä rivarissa ja okt:ssa. Naapurisovun takia lumet on luotava oman asunnon edestä heti kun se sataa siihen, samoin talkoot on kompromisseja ja vapaaehtoisia teoriassa, käytännössä niihin on mentävä jos et halua niitä lumivallikostoja mummeleilta.
Asuttiin vauvan kanssa rivarissa ja koliikkiyön jälkeen naapurin mummo mielenosoituksellisesti takoi lumikolalla makarin sokkeliin kun ei heti 07 oltu kolaamassa kulkuväylänä toimivaa omaa edustaamme. Kävi joskus ovella maukumassa että miksei olla jo kolaamassa.
Lopetettiin lumityöt kokonaan omaltakin edustalta sen jälkeen, annettiin mummojen tarpoa hangessa ja käytettiin takapihan porttia kulkureittinä.
Rivarissa oli aivan hirveää aikaa! Nyt okt:ssa voi itse päättää monelta kolataan, samoin syystalkoille eli HARAVOINNILLE katsotaan tasan itselle sopiva aika.
Ärsytti suunnattomasti rivarissa se jatkuva toisten pillin mukaan eläminen ja kyräily.
On varmaan rivareita jossa isot vastikkeet ja rapun edustakin kolataan huoltoyhtiön toimesta, mutta niissä on niin isot vastikkeet ja muut kulut että sillä rahalla palkkaa huoltoyhtiön omakotitaloonkin.
Tossa Hesarin jutussa on valittu outo perhe haastikseen. 2x vuodessa ilpin suodattimen vaihto ja rännien putsaus oli näille liikaa. Lumisina päivinä tunti kolan varressakin oli sietämätöntä. Jos on noin laiskaa porukkaa niin ei kyllä elämässä jaksa paljoa muutakaan tehdä.
Vanhoissa taloissa asuvien työmaan ymmärrän kun puulla lämmitellään yms. Mutta uudet modernit talot pikkutontilla eikä jakseta en käsitä.
Vierailija kirjoitti:
On se kauheaa, jos joutuu keskeyttämään palstailun vaikka puoleksi tunniksi ja lähtemään ulos tekemään lumityöt.
Kyllä, fleecevuoren alta pitää kaivautua karkkipussin kanssa ja liikuttaa vähän pehvaa. Eihän sitä jaksa!!!!
Todellakin oli lumityövuorot. Oli vuoroviikot. Oli sitten kiva, kun osui omalle viikolle tällaiset myräkät. Ja ruohonleikkuuvuorot. Yksi asukas sairas, ei voinut tehdä. Eikä halunnut maksaa huoltoyhtiöllekään. Ruohonleikkuuvuoroista toisessa taloyhtiössä suurin osa luisti. Ei enää ikinä, ellei tosiaan huoltoyhtiö tee. Tosin sekin voi sitten muuttua talkoiksi, kun taloyhtiö velkaantuu riittävästi. Eri