Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omakotitalo osoittautui HIREVEÄKSI PETTYMYKSEKSI ja perhe muutti rivitaloon

Vierailija
15.12.2024 |

https://www.hs.fi/elama/art-2000010844204.html

Näinhän se on. Olkaa vaan siellä työleirissänne.

Kommentit (132)

Vierailija
21/132 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen omakotitalossani asunut nyt 8 vuotta, enkä ole varmastikaan muuttamassa rivariin ilman todella hyvää syytä. Sellaista ei ole tällä hetkellä näköpiirissä. Omakotitalossani saa meluta ja tehdä asiat juuri niinkuin haluan, kenenkään niihin puuttumatta. Mikään työleiri tämä ei ole tähän asti ollut. Nurmikonleikkuu ja lumien luonti käyvät liikunnasta, joten silloin ei tarvitse tehdä päivittäistä reippailulenkkiä.

"saa meluta ja tehdä asiat juuri niinkuin haluan" Voin vaan kuvitella...

Sama. I smell weetee.

Aika harvinaisen kaukana weeteestä, eli pieleen meni veikkaus. Soitan kuitenkin musiikki-instrumentteja, joista lähtee ääntä. Jos asuisin kerrostalossa tai rivarissa niin joku potkisi vihaisena seinää. Omassa talossa ei

Mutta pieni tontti ja äänieristykseen ei ole kiinnitetty huomiota? Kävelin yhden tällaisen mölyapinan talon ohitse ja pahaa teki kuulla basson jumputus jo sadan metrin päässä. Sääliksi kävi naapuritaloja, että joutuvat tuollaisen mölyäjän kanssa elämään.

Vierailija
22/132 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eron jälkeen muutin omakotitalosta kerrostaloon.

En usko että ilman eroakaan olisin kyennyt loputtomiin asumaan omakotitalossa. 

Mun pitää jaksaa tehdä töitä vielä 14 vuotta, tonne 68 vuotiaaksi. Työni on jo itsessään fyysistä.

Tämä on nyt sinkkuna paras asumismuoto. Voin myös laittaa vapaa-aikani täysin itseeni. En pihaan enkä taloon.

Mulla on ystävättäriä, leskiä, jotka vielä asuvat omakotitaloissaan, eivät osaa luopua. Taloissa jää rempat tekemättä ja pihatkin alkaa olemaan villissä kunnossa.

20 vuotta asuin omakotitalossa. Hyvää asumista oli kun lapset kasvo ja itsellä oli energiaa enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/132 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet ovat tuollaisia mukavuudenhaluisia nahjuksia eivätkä osaa järjestellä asioita kuntoon omakotitalossa.

Helppoa on meilläkin, piha aurataan valmiiksi ja robottiruohonleikkuri ajaa nurmikon. Rivitalossa oli niitä helvetillisiä yhtiökokouksia ja itse sai tehdä muiden puolesta kaiken. Ja liikaa naapureita. Ei enää ikinä rivitaloon tai kerrostaloon.

Siis kuka auraa? Miksi?

Omakotitalon asukas voi ostaa lumityöt urakoitsijalta. Ei ole missään kielletty 😌

-ohis

Vierailija
24/132 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on just niin työleiri kun sen itse tekee. Rivitalo voi olla pahempi työleiri lumityövuoroineen.

En ole kuullutkaan mistään "lumityövuoroista"?  Huoltoyhtiö varmaan tekee vuorotöinä, mutta mitä se asukkaalle kuuluu? Ja omakotitalossahan tosiaan ne lumet luovat itsensä...

Ei kaikissa rivitaloissa, varsinkaan pienissä yhtiöisdä, ole mitään huoltoyhtiötä. On ihan yleistä että yhteiset työt hoidetaan talkoilla. Säästää kustannuksia mutta voi viedä hermoja.

Vierailija
25/132 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos hommaa omakotitalon, jossa tyyliin golfkentän verran nurmikkoa takapihalla, niin ei pitäisi nurmikonhuoltotöiden yllättää! Mutta mikä pakko se on sellaisena pitää, laittaisivat vaikka osan niityksi niin kiittäisi sekä työleiriläiset, että luonto.

Robottiruhonleikkurit hoitavat nykyään tuonkin helposti.

Vierailija
26/132 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuttiin reilut 15 vuotta rivitalossa. Kaikki meni hyvin kunnes pari eläkeläistä sekosi pari vuotta sitten  ja esim. haastoi taloyhtiön oikeuteen pakollisista rempoista. Vaikka hävisivät oikeudessa, niin asukkaille tuli 3000€/asunto ylimääräistä maksettavaa kustannusten nousuista ja ylimääräisistä yhtiökokouksista.

Muutettiin okt, koska enemmistöpäätökset meni vaikeimman ja kalliimman kautta aina maaliin. Parhaimmillaan rivitaloasuminen on helppoa ja mukavaa, mutta riskinä on toiset asukkaat.

Okt:sisä pitää kaikki hoitaa itse ja on vastuussa kaikesta. Riskinä on, että edellinen asukas on pihistänyt kaikesta ja mahdollisesti jopa aiheuttanut haittaa rakenteille. Lumitöitä ei ole pakko tehdä itse, polttopuut saa toimitettua pihaan, pihasta voi tehdä helpon tai vaikeasti hoidettavan... Ne ovat ihan omia valintoja mitä jokaisen pitää tehdä ja mistä on valmis maksamaan.

Vierailija
27/132 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niiden omakotiasujien mielestä se on ainoa mahdollinen vaihtoehto, eivät voi ymmärtää että jokiu OIKEASTI haluaa asua kerrostalossa tai rivitalossa. Olen asunut 19 v omakotitalossa ja juu, kiitos ei. Mielummin asun kerrostalossa ja kesäksi vuokraan mökin. Toimii minulla. Mutta ymmärrän hyvin niitäkin, jotka haluavat asua omakotitalossa, se on sellainen eräänlainen harrastus.

Vierailija
28/132 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emme koe tätä työleiriksi. 

Niin sinä et koe. Miehelläsi saattaa olla eri mielipide. 

Vierailija
29/132 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kiva, että löysivät itselleen sopivimman tavan asua.

Itse olen asunut elämäni aikana kansakoulun yläkerrassa, vuokralla talossa, jota nykyään kutsuttaisiin paritaloksi, sitten kerrostalossa, omakotitalossa, opiskelijasolussa kerrostalossa, luhtitalokaksiossa, rivitalossa, taas omakotitalossa (työsuhdeasunto) , rivitalossa, ensimmäisessä omassa omakotitalossa, sitten taas rivitalossa, sitten omakotitalossa ja nyt taas omakotitalossa. Minulle omakotitalo on se paras. Oma tupa, oma lupa. 

Taloyhtiöhelvetteihin en enää lähde, jos ei ole pakko. 

Vierailija
30/132 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niiden omakotiasujien mielestä se on ainoa mahdollinen vaihtoehto, eivät voi ymmärtää että jokiu OIKEASTI haluaa asua kerrostalossa tai rivitalossa. Olen asunut 19 v omakotitalossa ja juu, kiitos ei. Mielummin asun kerrostalossa ja kesäksi vuokraan mökin. Toimii minulla. Mutta ymmärrän hyvin niitäkin, jotka haluavat asua omakotitalossa, se on sellainen eräänlainen harrastus.

Moni omakotiasuja on kyllä asunut myös kerrostalossa ja/tai rivitalossa, ja silti, tai pikemminkin juuri siksi, valitsee omakotitalon. Ja moni omistaa myös mökin. Vuokraile sinä vaan. 

Vierailija
31/132 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos hommaa omakotitalon, jossa tyyliin golfkentän verran nurmikkoa takapihalla, niin ei pitäisi nurmikonhuoltotöiden yllättää! Mutta mikä pakko se on sellaisena pitää, laittaisivat vaikka osan niityksi niin kiittäisi sekä työleiriläiset, että luonto.

Lehtokotilot viihtyvät pitkässä ruohossa.

Vierailija
32/132 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti laiskat asuu kerrostaloissa, kun ihan normaali eläminen on "työleiri". 

Vierailija
33/132 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rivitalossa on enemmän riesaa vittumasesta naapurista. Aion muuttaa omakotitaloon.

Vierailija
34/132 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tappavat siilejä. 

Vierailija
35/132 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tappavat siilejä. 

Ruhonleikkuri on siis ihan oikeaan osuva termi. 

Vierailija
36/132 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eron jälkeen muutin omakotitalosta kerrostaloon.

En usko että ilman eroakaan olisin kyennyt loputtomiin asumaan omakotitalossa. 

Mun pitää jaksaa tehdä töitä vielä 14 vuotta, tonne 68 vuotiaaksi. Työni on jo itsessään fyysistä.

Tämä on nyt sinkkuna paras asumismuoto. Voin myös laittaa vapaa-aikani täysin itseeni. En pihaan enkä taloon.

Mulla on ystävättäriä, leskiä, jotka vielä asuvat omakotitaloissaan, eivät osaa luopua. Taloissa jää rempat tekemättä ja pihatkin alkaa olemaan villissä kunnossa.

20 vuotta asuin omakotitalossa. Hyvää asumista oli kun lapset kasvo ja itsellä oli energiaa enemmän.

Hei, täällä ollaan samassa tilanteessa. Olen nyt muutaman kuukauden asunut rauhallisessa pienkerrostalossa tyytyväisenä.

Eilen aamulla oli kiva ihastella kaunista lumista maisemaan aamukahvipöydässä tietäen ette tunnin lumityöurakka ole odottamassa. 

Nyt jää aikaa ihan eri tavalla itsellekin. Aika aikaansa kutakin..         

Vierailija
37/132 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaan ymmärrä tuota ainaista valitusta, että omakotitaloasuminen = loputtomat  lumityöt.

Ei ole, jos ei halua.  Itse muutin okt 13 vuotta sitten ja ihan alusta asti on lumityöt hoituneet ostopalveluna. 

Auton ympäriltä kolaamista, rappujen lakaisua tai saunapolun tekemistä en pidä kohtuuttomana ja liian aikaa vievänä rasitteena

(nurmikonleikkuutakaan ei ole ahdistukseen asti, vaikka on iso tontti. Suurin osa luonnontilaista, kulkuväylät ajetaan ja puutarhaosio on harrastus. Jos ei aina ehdi, niin en ota stressiä. Toki senkin voisi ulkoistaa halutessaan. ) 

Vierailija
38/132 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen omakotitalossani asunut nyt 8 vuotta, enkä ole varmastikaan muuttamassa rivariin ilman todella hyvää syytä. Sellaista ei ole tällä hetkellä näköpiirissä. Omakotitalossani saa meluta ja tehdä asiat juuri niinkuin haluan, kenenkään niihin puuttumatta. Mikään työleiri tämä ei ole tähän asti ollut. Nurmikonleikkuu ja lumien luonti käyvät liikunnasta, joten silloin ei tarvitse tehdä päivittäistä reippailulenkkiä.

"saa meluta ja tehdä asiat juuri niinkuin haluan" Voin vaan kuvitella...

Sama. I smell weetee.

Aika harvinaisen kaukana weeteestä, eli pieleen meni veikkaus. Soitan kuitenkin musiikki-instrumentteja, joista lähtee ääntä. Jos asuisin kerrostalossa tai rivarissa niin joku potkisi vihaisena seinää. Omassa talossa ei

Tuo on kyllä totta. Musiikkiharrastus esim.kerrostalossa on vaikea yhtälö, jos instrumenttia ei voi soittaa äänettömästi kuulokkeiden avulla. Vaikka soittaja ei pahaa tarkoittaisi ja noudattaisi hiljaisuusaikoja, pitkä soittoputki naapurista olisi aika rasittavaa kuunneltavaa.

Vierailija
39/132 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti laiskat asuu kerrostaloissa, kun ihan normaali eläminen on "työleiri". 

Minkähän takia laiska on negatiivinen ilmaus? Mitä vikaa laiskuudessa on? 

Vierailija
40/132 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumismuodoista on turha väitellä. Ihmiset puolustavat omaa valintaansa kärkkäästi ja arvostelevat muita asumismuotoja. Ihmisillä on hyvin erilaisia tarpeita asumiselleen ja siksi on hyvä, että jokaiselle löytyy mieluinen asumismuoto. Itse olen asunut sekä kerrostalossa, rivitalossa että omakotitalossa. Kaikki ovat olleet ihan mukavia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kahdeksan