Omakotitaloasuminen on kallista ja raskasta?
Kommentit (316)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1980-luvulla duunaritki asu komeissa omakotitaloissa ja oli kesämökitki
panee todella ajattelemaan
Silloin ihmiset tekivät töitä, osasivat säästää ja elivät muutenkin säästeliäämmin ja vaatimattomasti.
25vuoden aikana palkat on laskenut 100% ja samaan aikaan kaikki tuotteet on noussut 100% niin ei siinä enää jää mitään säästöön.
Ostettiin vuosi sitten puolison kanssa omakotitalo. Aiemmin asuin vuosia kerrostalossa vuokralla. Ihanaa kun naapureiden äänet eivät enää häiritse. On iso takapiha porealtaalla rauhallisella alueella. Tätä en vaihtaisi kerrostaloon. Oma tupa, oma lupa.
Vierailija kirjoitti:
Lapseni perhe hankki ison omakotitalon. Kaksi työssäkäyvää (no, etätyössä kotona paljon) ja yksi lapsi. Mies ei ole mikään remonttireiska ja vaimo huoltaa enimmäkseen itseään. Käytännössä kotinsa on hyvin epäsiisti, sotkuinen, tavaraa nurkissa, pikkurempatkin tekemättä, moni paikka repsottaa. Esim. ruohonleikkuri jätetty putsaamatta syksyllä, niin kuiva ruoho jämähtänyt paksuna kerroksena päälle, rännikaivot täynnä kuivia lehtiä jne. Kaikki on silleen ihanasti rempallaan. Talo ja piha sinänsä olisivat tosi kivoja.
Miten se epäsiisteys poistuisi kodista, jos siellä asuu siivoushaluttomia tai -kyvyttömiä? Ei liity mitenkään asumismuotoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille omakotitalo tarkoitti autossa olemista. Aamulla kahdella autolla töihin, sama takaisin ja heti taas auton rattiin lasten harrastusvientien vuoksi. Ei jäänyt yhteistä aikaa, ei aikaa nauttia omakotitalon hyvistä puolista.
Muutto takaisi kaupunkiin kerrostaloon toi rauhan. Toinen kävelee töihin, toinen käy töissä Otaniemessä pyörällä tai julkisilla. Lasten koulu nurkan takana, harrastukset lähellä ja menevät itse.
Mitäpä jos ottaisit okt:n joka in kävelymatkan päässä noista?
Ai kävelymatkan päässä Meilahden sairaalasta, Sibeliusakatemiasta ja Aaltoyliopistosta?
asu siellä hiton luukussa sitten äläkkä itke .
Kuka tässä on itkenyt? Ollaan tosi tyytyväisiä täällä Töölössä asumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, se oma rauha, tila ja yksityisyys ovat jotain sanoinkuvaamattoman hirveätä. Itsemurhakuutio forever.
Se oma tila vaan pitää sitten huoltaakin, ettei mörskä lahoa käsiin :o)
Isäni teki aikoinaan niin hyvän talon, ettei minun ole tarvinnut tehdä remonttia vuosikymmeniin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivääkään en ole katunut omakotitaloon muuttoa rivitalosta. Välissä ehdin asua kerrostalossakin ja ei kiitos enää ikinä.
Arvostan omaa rauhaa ja ihmettelen miten ihmiset saa itsensä näännytettyä omakotitalossa. Silloin on jotain pielessä korvien välissä.
Omakotitalo sitoi liikaa. Nyt kun asutaan kerrostalossa, voidaan olla useita viikkoja lomalla ja vaikka koko kesä mökillä. Joulun jälkeen lähdetään yli kuukaudeksi Puerto de la Cruziin. Ei mitään huolta asunnosta.
Mä vietän 5kk vuodesta nykyään ulkomailla, puolisokin 2kk + etäviikot. Nyt taas lähdössä muutamaksi viikoksi.
Hyvin on talo pärjännyt yksin Suomessa. Molempien talojen lämmitykset esim on etäohjauksessa, lunta tulee ja menee, ruoho ja kukat kasvaa kesällä ilman ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille omakotitalo tarkoitti autossa olemista. Aamulla kahdella autolla töihin, sama takaisin ja heti taas auton rattiin lasten harrastusvientien vuoksi. Ei jäänyt yhteistä aikaa, ei aikaa nauttia omakotitalon hyvistä puolista.
Muutto takaisi kaupunkiin kerrostaloon toi rauhan. Toinen kävelee töihin, toinen käy töissä Otaniemessä pyörällä tai julkisilla. Lasten koulu nurkan takana, harrastukset lähellä ja menevät itse.
Mitäpä jos ottaisit okt:n joka in kävelymatkan päässä noista?
Ai kävelymatkan päässä Meilahden sairaalasta, Sibeliusakatemiasta ja Aaltoyliopistosta?
Olin aikoinaan Oopperatalon kohdilla töissä. Julkisilla Helsingin sisällä työmatkaan meni 55min, okt:sta meren rannalla autolla 35 min. Meille valinta oli selvä, asumisluksusta mieluummin!
Jotain 10000 euroa vuodessa meillä menee rahaa ok taloomm. Asumme 1983 valmistuneessa talossa Piha on iso joten tekemistä riittää, meillä on kavimaa josta saa perunaa . porkkanaa, salaatta kesällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivääkään en ole katunut omakotitaloon muuttoa rivitalosta. Välissä ehdin asua kerrostalossakin ja ei kiitos enää ikinä.
Arvostan omaa rauhaa ja ihmettelen miten ihmiset saa itsensä näännytettyä omakotitalossa. Silloin on jotain pielessä korvien välissä.
Omakotitalo sitoi liikaa. Nyt kun asutaan kerrostalossa, voidaan olla useita viikkoja lomalla ja vaikka koko kesä mökillä. Joulun jälkeen lähdetään yli kuukaudeksi Puerto de la Cruziin. Ei mitään huolta asunnosta.
Itse kävin sen tavallisen kerrostalo -> rivitalo -> omakotitalo - evoluution läpi ja tulin vähän samaan tulokseen. Sitten vielä sekin että kun sen talon piti olla töiden takia pk-seudulla niin kaipasin kuitenkin sen rinnalle loma-asuntoa muualta ja ne sitten tavallaan kilpailivat ajasta, vaivasta ja rahasta keskenään - ja aina oli pieni huoli toisesta kun toisessa asui. Kun työkuviot muuttuivat niin että sain tehdä enemmän etätöitä niin vaihdoin pieneen kerrostaloasuntoon + ympärivuotiseen isoon loma-asuntoon keski-Suomessa mutta jotenkin sekin oli vielä liikaa.
Nyt olen pari vuotta kokeillut retkeilyautossa asumista ja tämä on ollut mukavan huoletonta elämää. Kiinteä omaisuutta on auton lisäksi maapläntti täällä pohjoisessa, pieni saunamökki tupineen, sähköliittymä, kaivo ja autokatos. Täällä menee osa vuodesta piuhan päässä, osa menee pk-seudulla ja tänä talvena ajattelin suuunnata tammkuun loppupuolella etelään pariksi kuukaudeksi kun sain työnantajan kanssa kuviot sovittua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laiskalle ei ok asuminen sovi. Talvella lumityöt, kesällä ruohon ajelut, polttopuut, lämmitys, monista asioista huolehtiminen. Ikää jo on, silti en muuta näihin neukkukuutioihin.
Laiska? Kun mieluummin patikoi vaikka Vesuviukselle kuin viettää lomansa jotain ruohonleikkuria lykkien
mut kerrostalo luukussa on kivaa.narkki räyhää pennut huutaa heräät silloin kun naapurikin.monelta tulee hiljaisuus? kyl on mahtava nautinto.onneks pääsin luukusta pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1980-luvulla duunaritki asu komeissa omakotitaloissa ja oli kesämökitki
panee todella ajattelemaan
Silloin ihmiset tekivät töitä, osasivat säästää ja elivät muutenkin säästeliäämmin ja vaatimattomasti.
Tontit saatiin monesti suvulta ilmaiseksi tai halvalla sekä taloon että mökkiin. Oli myös Arava-laina. Apua saatiin suvulta samoin rakentamiseen. Nykyiset monen sadan tuhannen euron talot ovat aivan eri maailmasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laiskalle ei ok asuminen sovi. Talvella lumityöt, kesällä ruohon ajelut, polttopuut, lämmitys, monista asioista huolehtiminen. Ikää jo on, silti en muuta näihin neukkukuutioihin.
Laiska? Kun mieluummin patikoi vaikka Vesuviukselle kuin viettää lomansa jotain ruohonleikkuria lykkien
mut kerrostalo luukussa on kivaa.narkki räyhää pennut huutaa heräät silloin kun naapurikin.monelta tulee hiljaisuus? kyl on mahtava nautinto.onneks pääsin luukusta pois.
Eipä täällä kuulu huutoa nytkään. Rauhallista on. Aura-auto kävi ajamassa talon edessä kävelytien ja auton parkkipaikan. Lunta on tullut koko eilisen päivän ja yön. Itse voi levätä peiton alla sohvassa aamukahvin ääressä.
Kyllä ok-talossa saa olla itse toimeliaampi kuin kerrostalossa, se on riidatonta.
Tottakai OKTssa on enemmän tekemistä. Mutta itse en ole sellainen, että luovuttaisi yleensäkään noin herkästi. Kyllä niihin töihin tottuu ja oppii. Itse kiinnitän huomion kaikkeen positiiviseen omakotitaloasumisessa.
Jos ostaa tuloihin nähden liian kalliin omakotitalon, niin onhan se kallista. Ja joillekuille lumen kolaus silloin tällöin on ylitsepääsemättömän työlästä ja toisille normaali talvinen juttu. Itse kyllästyin kuoliaaksi niin kerrostalossa kuin rivarissakin. Onhan se tietty helppoa, jos siitä tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kerrostalon "rauha" on mennyttä heti, kun samaan rappuun muuttaa joku bailaaja, huumehörhö tai tappelija.
Mulla on pahimmat metelinaapurit koskaan nyt omakotitaloalueella. Kesällä trampoliinit paukkuu, koirat räksyttää ohikulkijoille ja työkoneet huutaa. Nyt talvella vähän rauhallisempaa. Asuin aiemmin kerrostalossa, ei häiriöitä. Olin vähän yllättynyt metelin määrästä.
Vierailija kirjoitti:
Jos ostaa tuloihin nähden liian kalliin omakotitalon, niin onhan se kallista. Ja joillekuille lumen kolaus silloin tällöin on ylitsepääsemättömän työlästä ja toisille normaali talvinen juttu. Itse kyllästyin kuoliaaksi niin kerrostalossa kuin rivarissakin. Onhan se tietty helppoa, jos siitä tykkää.
Melko mielikuvituksettomalta tyypiltä kuulostaa sellainen joka ei itselleen parempaa tekemistä keksi kuin lumen kolaaminen sun muut omakotitalon piha- ja huoltotyöt. Itse en ainakaan omakotitalo niiden takia hommannut, mutta mikäs siinä. Pääasia että itse tykkää :-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kerrostalon "rauha" on mennyttä heti, kun samaan rappuun muuttaa joku bailaaja, huumehörhö tai tappelija.
Mulla on pahimmat metelinaapurit koskaan nyt omakotitaloalueella. Kesällä trampoliinit paukkuu, koirat räksyttää ohikulkijoille ja työkoneet huutaa. Nyt talvella vähän rauhallisempaa. Asuin aiemmin kerrostalossa, ei häiriöitä. Olin vähän yllätt
Talon ostaminen taajamasta on kyllä aina vähän riskibisnestä. Jos käy paska tuuri naapureiden suhteen niin häiriöihin on paljon vaikeampi puuttua kuin kerrostalossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melko mielikuvituksettomalta tyypiltä kuulostaa sellainen joka ei itselleen parempaa tekemistä keksi kuin lumen kolaaminen sun muut omakotitalon piha- ja huoltotyöt. Itse en ainakaan omakotitalo niiden takia hommannut, mutta mikäs siinä. Pääasia että itse tykkää :-)
Asiat voi esittää noin, jos jostain syystä haluaa. Yhtä hyvin voi sanoa mielikuvituksettomaksi juosta illastatoiseen lenkkiä tai nostella puntteja illasta toiseen tms.
Moni kokee sen oikein tyydyttäväksi, että saa hoitaa omaa perhettä ja pihaa.