Omakotitaloasuminen on kallista ja raskasta?
Kommentit (316)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan se olla raskasta, jos ei ole luonteeltaan vastuuntuntoinen ja aktiivinen - niinä hetkinä kun vaikka lunta tulee.
Vuositasolla hommaa on vähän. Toki uudehko talo ja helppohoitoinen piha ja järkevästi suunniteltu sisäänajo (= pakollista aurattavaa vähän) ovat perusjuttuja.
Vanhassa talossa toki korjailtavaa saattaa ollakin jatkuvasti.
Oma kokemus on vain pienistä rivareista, mutta käytännössä niissäkin tehtiin kaikki ulkotyöt itse. Ainoastaan parkkipaikan auraus oli ostopalveluna, mutta ei se todellakaan heti auttanut kun lunta tuli. Siksi aurasin usein oman auton ympäristönkin ihan itse.
Jutun rouvalle suosittelisin kerrostaloa.
Mitä vastuuntuntoa se on että jättää remonttipommin perikunnalle? Ei itse tee yhtä ainoatakaan remonttia? Juuri tällaisista kirjoitin edellisellä sivulla ja tönön hintapyyntö kuitenkin 150k vaikka myydään
Mun anopin talo, joskin pitänee pistää myyntiin aikanaan purkukohteena. Kuvittelee itse asuvansa miljoonatalossa. Ainoa rahanarvoinen on iso tontti ja liittymät. Valokuitukin tulee perille asti, mutta se on mun mies sisaruksineen hankkineet äidilleen. Anoppi on aikoinaan talon perinyt, remonttiin ei ole tuhlattu lanttiakaan, ellei jotain ole ollut pakko korjata, esim vuotava katto. Vastaavia tönöjä on maaseutu täynnä.
Ei voi olla kallista! Asumme kehä III ulkopuolella.
Meidän naapuri otti ja muutti Helsinkiin noin 15 vuotta sitten, jättivät tuohon tyhjilleen uudehkon ison omakotitalon. Joskus kesäisin saattavat käydä siinä ja viipyvät muutaman päivän.
Olen usein miettinyt, että mikseivät myy tuota taloaan? Antavat sen vain olla, miksi? Onko jotain maksuvaikeuksia, kun täytyy väkisin sitä pitää?
Minua hermostuttaa, tyhjä omakotitalo houkuttelee murtovarkaita ja näin koko kadun asunnot ovat vaarassa. Lisäksi ajatus tyhjillään olevasta omakotitalosta on karmiva.
Me maksetaan 950e omistusrivariasumisesta ja sillä saadaan lämmitys, vesi, ja kasa turhia korjauksia, joita innokas hallitus tekee. (esim. vaihtoivat kaikkien asuntojen kaikki kattotiilet, vaikka todellisuudessa olis riittäny haljenneiden tiilien säännöllinen korvaaminen uusilla, ikkunat vaihdettiin "energiatehokkaisiin", vaikka vanhat olis toiminu tiivistyksellä ja maalauksella vielä vuosikymmeniä jne.) Talonmiesvuoro kiertää, joten lumitöistäkään ei pääse eroon.
Vierailija kirjoitti:
Meidän naapuri otti ja muutti Helsinkiin noin 15 vuotta sitten, jättivät tuohon tyhjilleen uudehkon ison omakotitalon. Joskus kesäisin saattavat käydä siinä ja viipyvät muutaman päivän.
Olen usein miettinyt, että mikseivät myy tuota taloaan? Antavat sen vain olla, miksi? Onko jotain maksuvaikeuksia, kun täytyy väkisin sitä pitää?
Minua hermostuttaa, tyhjä omakotitalo houkuttelee murtovarkaita ja näin koko kadun asunnot ovat vaarassa. Lisäksi ajatus tyhjillään olevasta omakotitalosta on karmiva.
ajatus että joudun asumaa kerrostalossa on karmiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupungin ahtaus, hälinä, vieri viereen rakennetut talot. Ei kiitos! Opiskeluaikana nähty ja koettu, aikansa kutakin, mutta ei enää. Onneksi työn puolesta joutuu käymään tässä ahtaudessa vain kerran viikossa. Nautin omakotitalossa omasta rauhasta ja isosta pihasta istutuksineen.
Mä asun kaupungissa ja ikkunastani näkyy iso puistoalue josta on suora yhteys patikkapoluille jopa kansallispuistoon saakka. Mihin asti vaan jaksaa lähteä kävelemään. Olisi ikävää lenkkeillä jossain maantien laidassa kuten maalla.
Itse olen asunut ikäni maalla ja ihmettelen näitä tyyppejä jotka lenkkeilevät maantien varsilla.
Ovatko he jostain hesoista tulleita vai miksi pöljäilevät tolleen?
Ei omakotitaloa kannata hankkia, jos ei tykkää puuhastella pihalla ja nikkaroida. Minulle pihan- ja puutarhanhoito on hyvää tasapainotusta istumatyölle ja paljon mieluisampaa liikuntaa kuin vaikka kuntosalilla käyminen. Lisäksi omassa talossa on oma lupa eikä tarvitse tehdä asioita taloyhtiön säännöillä. Apua on toki välillä sitten tilattavakin, kun sähkö- tai putkitöitä en ala itse tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupungin ahtaus, hälinä, vieri viereen rakennetut talot. Ei kiitos! Opiskeluaikana nähty ja koettu, aikansa kutakin, mutta ei enää. Onneksi työn puolesta joutuu käymään tässä ahtaudessa vain kerran viikossa. Nautin omakotitalossa omasta rauhasta ja isosta pihasta istutuksineen.
Mä asun kaupungissa ja ikkunastani näkyy iso puistoalue josta on suora yhteys patikkapoluille jopa kansallispuistoon saakka. Mihin asti vaan jaksaa lähteä kävelemään. Olisi ikävää lenkkeillä jossain maantien laidassa kuten maalla.
Itse olen asunut ikäni maalla ja ihmettelen näitä tyyppejä jotka lenkkeilevät maantien varsilla.
Ovatko he jostain hesoista tulleita vai miksi pöljäilevät tolleen?
Joku 7 vuotta sitten pankista saatu heijastin heiluu, jos on muistanut sen mustan takin taskusta ottaa pois. Vaaraksi ovat itselleen ja muille.
Olipas taas huvittava juttu, erinomaista hyötyliikuntaa kuten lumitöitä ei viitsi tehdä jotta ehtii harrastamaan kuntosalille ja lapsista kasvatetaan uusavuttomia kun ei ne voi ulkoilla jos vanhempi kolaa samalla. Jotenkin kovin elämästä vieraantunutta, mitenhän näille käy siinä hetkessä kun siellä rivarissa tai kerrostalossa on kaikki samanlaisia eikä joku enää hyvää hyvyyttään suunnittelekaan heille remontteja.
Sinänsä tietysti pitää asua siinä asumismuodossa mikä miellyttää mutta tän jutun perheellä oli kyllä todellisuudentaju hukassa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on maksuvaikeuksia, siksi on pakko pitää kahta asuntoa. Kohta tilanne on varmaan niin huono että ihan pakko hankkia kolmas ja neljäs asunto talousvaikeuksia helpottamaan.
T. Naapurisi
Tuostakin lehtijutusta paistaa läpi, että on jouduttu muuttamaan pois omakotitalosta ja vaihtamaan halvempaan. Sitten selitykseksi hakemalla haetaan ja keksitään huonoja puolia: esim. "haravan hankinta". Joo, taitaa maksaa vitosen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on maksuvaikeuksia, siksi on pakko pitää kahta asuntoa. Kohta tilanne on varmaan niin huono että ihan pakko hankkia kolmas ja neljäs asunto talousvaikeuksia helpottamaan.
T. Naapurisi
mene muualle puhumaan paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain noin 120€/kk menee meillä ok-talossa asumiseen. Velat jo maksettu. Siitäpä koeta löytää halvempi.
Kiinteistövero tai tiehoitomaksut
Vesi/jätevesimaksut
Sähkö
Lämmitys
Huolto/kunnossapito/remontit
Talvikunnossapito
Vakuutukset
Miten ihmeessä saat kaiken mahtumaan 120 euroon?
Minäkään en usko tuohon, sillä olen tuo aikaisempi, jonka kulut ovat 350e/kk ja meillä on laskettu nuo kaikki menot, mitä tässä kaupungissa ja 130 neliön talossa vaaditaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain noin 120€/kk menee meillä ok-talossa asumiseen. Velat jo maksettu. Siitäpä koeta löytää halvempi.
Vesi/jätevesimaksut
Sähkö
Lämmitys
Talvikunnossapito
Vakuutukset
Eri mutta mielenkiinnosta laskin omani.
Kiinteistövero 40 euroa kuussa (jyvitettynä)
Vesimaksut 35
Jätehuolto 10
Sähkö keskimäärin 150 sis. lämmityksen ja veden lämmityksen
Polttopuut 20
Kiinteistövakuutus 40
Huolto/kunnossapito - ainoat pakolliset ja kiinteät toistuvat kulut on nuohous ja ilmanvaihtolaitteen suodattimien vaihto kahdesti vuodessa. Näistä 7 euroa per kuukausi.
Eli 302 euroa keskimäärin kuussa taitaa tulla.
Mitään remppoja en nyt tähän laske, kyllä niitä remppoja tulee muissakin asumismuodoissa.
2010-luvun talo 120 neliötä.
Onneksi on tarjolla erilaisia asumismuotoja, niin jokainen voi valita itselleen sen sopivimman. Toiset tykkää puuhastelua ja nauttii esim. puutarhan hoidosta. Toiset taas haluaa selvitä arjesta mahdollisimman helpolla.
Sanoohan sen jo maalaisjärki, että omakotitalossa voi olla paljon hommaa, riippuu tietysti pihan koosta, istutusten määrästä ja rakennuksen kunnosta sekä siitä ostaako palvelut vai tekeekö itse. Kerrostalossa hommaa on vähemmän. Jos tuota ei tajua ilman Hesarin artikkelia, niin on varmasti jotenkin vajaa.
Mielenkiinnosta laskin minäkin meidän kulut okt:ssa
Taloudessamme asuu kaksi henkilöä josta yhdelle jää osuudeksi kuukaudessa 85e
Kiinteistövero tai tiehoitomaksut: 290e
Vesi/jätevesimaksut: 350e
Sähkö: 850e, sis. Siirtomaksut
Lämmitys: Leivinuuni/sähkö: 300e
Huolto/kunnossapito/remontit: ei tällä hetkellä, omatoimisesti tehdään kun vastaan tulee
TalvikunnossapitoVakuutukset: 250e
ihme jankutusta.perseaukinaiset voi asua kerrostalossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vesi/jätevesimaksut
Sähkö
Lämmitys
Talvikunnossapito
Vakuutukset
Hyvällä mielikuvituksella ja/tai itselleen sumeilematta valehtelemalla.
Lapseni perhe hankki ison omakotitalon. Kaksi työssäkäyvää (no, etätyössä kotona paljon) ja yksi lapsi. Mies ei ole mikään remonttireiska ja vaimo huoltaa enimmäkseen itseään. Käytännössä kotinsa on hyvin epäsiisti, sotkuinen, tavaraa nurkissa, pikkurempatkin tekemättä, moni paikka repsottaa. Esim. ruohonleikkuri jätetty putsaamatta syksyllä, niin kuiva ruoho jämähtänyt paksuna kerroksena päälle, rännikaivot täynnä kuivia lehtiä jne. Kaikki on silleen ihanasti rempallaan. Talo ja piha sinänsä olisivat tosi kivoja.
No tässä tehdään viikkosiivousta okt:ssa kun päivällä tulee lounasvieraita.
Eikö muissa asumismuodoissa siivota?
Muuta taloon liittyvää ei ole tehty kuukauteen, silloin putsasin kasvihuoneen. No sekään ei liity taloon suoranaisesti? Sitä ennen ruohonleikkuu syyskuun lopussa ja kuihtuneiden kukanvarsien leikkuu marraskuun alussa??
Ai joo, mies tyhjensi viikolla tuhkat takan tulipesästä ja imuroi sen. Olihan talossakin jotain hommaa!
En ymmärrä miksi tämä olisi raskasta? Meillä on 2 taloa ja tonttia. Tammi-maaliskuussa luodaan lunta muutaman kerran, hyvää hyötyliikuntaa. Ihanin asumismuoto
Ikää +/-60v
pistit taas jankutuksen sieltä vuokra yksiöstä.