Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Omakotitaloasuminen on kallista ja raskasta?

Vierailija
15.12.2024 |

https://www.hs.fi/elama/art-2000010844204.html

Samaa mieltä. Myöntäkää jo!

Kommentit (316)

Vierailija
1/316 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on niin raskasta kun siitä tekee. Siinä pitää vaan oppia ettei haittaa jos kaikki ei ole aina tiptop.

Vierailija
2/316 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan siinä hyvät ja huonot puolet. Meille se sopi, kun lapsset pieniä ja peruskoulussa. Mutta kun kaksoset meni lukioon Helsingin keskustaan, muutettiin koko revohka tänne ja nyt on helppoa ja ihanaa - tässä elämän aiheessa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/316 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenelle on ja kenelle ei.

Vierailija
4/316 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on ihan käsi kaikessa niin kai se nyt kalliiksi ja raskaaksi tulee kun kaikkeen pitää palkata ammattilainen. OKT on DIY-projekti, joten jos ei sellaisista tykkää niin on väärä asumismuoto.

Vierailija
5/316 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat asiat joudutaan tekemään rivitalossakin. Kysymys on siitä, tehdäänkö omatoimisesti vai ostopalveluina. Löytyy paljon niitä rivitaloasukkaita, joista on mukavaa pieni vastike, kun muut tekevät työt. Jotkut eivät osaa edes arvostaa sitä, että muiden tehdessä näitä asioita, hyödytään siitä itse huomattavasti rahallisesti. Sitten omakotitaloon muuttaessaan joutuvatkin itse tekemään tai maksamaan nämä ennen muiden ilmaiseksi tekemät työt ja shokkihan se heille on.

Vierailija
6/316 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kytännyt jo pitkään meikäläisiä markkinoita ok- ja rivitaloista ja siis nuo kohteethan ovat aivan pommeja! Kaikkien kunto järjestäen tyydyttävä ja silti hintaa pitkälle 150k. Miksei siitä omaisuudesta ole viitsitty pitää lainkaan huolta ja nyt koitetaan saada joku hyväuskoinen hönö ostamaan se! Ei luoja.

Eivätkö myyjät tajua sitä myyjän 5 vuoden vastuutakaan?

Mikä välittäjä ottaa tuollaisia kohteita edes myyntiin? Puskutraktorin tarvitsisivat.

Vierailija
7/316 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samat asiat joudutaan tekemään rivitalossakin. Kysymys on siitä, tehdäänkö omatoimisesti vai ostopalveluina. Löytyy paljon niitä rivitaloasukkaita, joista on mukavaa pieni vastike, kun muut tekevät työt. Jotkut eivät osaa edes arvostaa sitä, että muiden tehdessä näitä asioita, hyödytään siitä itse huomattavasti rahallisesti. Sitten omakotitaloon muuttaessaan joutuvatkin itse tekemään tai maksamaan nämä ennen muiden ilmaiseksi tekemät työt ja shokkihan se heille on.

Meillä rivarissa maksetaan pihan aurauksesta. Eilen aura tuli klo 13.40 kun lunta oli yöllä  tullu lähes 30 cm. Selvä oli, että jokainen oli jo kohdaltaan tehnyt lumityöt. Muuten kukaan ei olisi päässyt autolla liikkeelle.

Vierailija
8/316 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tyytyväinen ok-talo asumiseen.  Ei tässä niin kovin paljon työtä tarvi tehdä vaikka tolo on vanha.  Mitä tulee remontteihin ne olen tilannut tekijöiltä.

No ruohon leikkaus muutaman kerran kesässä ja syksyllä ruohonleikkurilla lehdet silpuksi, typerää niitä on kerätä pois. Talvella lumitöitä. Nämä piha- ja lumityöt ovat tosiasiallisesti vain hyvää pientä kuntoilua.

Ei asu ketään yläkerrassa eikä seinän takana, on siis rauhallista.

Vierailija
9/316 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, se oma rauha, tila ja yksityisyys ovat jotain sanoinkuvaamattoman hirveätä. Itsemurhakuutio forever.

Vierailija
10/316 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis kamala ajatus asua kerros- tai rivitalossa. En kaipaa naapureita, oma rauha metsän keskellä rauhoittaa. Monen koiran kanssa oma piha on niin ihana, mukava touhuilla. Teen vaan pakolliset pihatyöt, nurmikon ajo ja lumien työntö.. puuhommia on n.joka toinen vuosi. Takkatulen lämmössä on mukava olla pimeinä iltoina. En keksi mitään huonoa omakotitaloasumisessa. 

Vierailija
11/316 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1980-luvulla duunaritki asu komeissa omakotitaloissa ja oli kesämökitki

panee todella ajattelemaan

Vierailija
12/316 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla ainakaan uunia ole rivitalossa.  Talvet rivarissa vapusta marraskuulle talossa maaseudulla.  Mulle ainakin paras ratkaisu.

Vierailija
13/316 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille omakotitalo tarkoitti autossa olemista. Aamulla kahdella autolla töihin, sama takaisin ja heti taas auton rattiin lasten harrastusvientien vuoksi. Ei jäänyt yhteistä aikaa, ei aikaa nauttia omakotitalon hyvistä puolista.

Muutto takaisi kaupunkiin kerrostaloon toi rauhan. Toinen kävelee töihin, toinen käy töissä Otaniemessä pyörällä tai julkisilla. Lasten koulu nurkan takana, harrastukset lähellä ja menevät itse.

Vierailija
14/316 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille omakotitalo tarkoitti autossa olemista. Aamulla kahdella autolla töihin, sama takaisin ja heti taas auton rattiin lasten harrastusvientien vuoksi. Ei jäänyt yhteistä aikaa, ei aikaa nauttia omakotitalon hyvistä puolista.

Muutto takaisi kaupunkiin kerrostaloon toi rauhan. Toinen kävelee töihin, toinen käy töissä Otaniemessä pyörällä tai julkisilla. Lasten koulu nurkan takana, harrastukset lähellä ja menevät itse.

Joskus heittelin ajatuksia ns. mummonmökistä maalta kunnes tajusin että siellä tosiaan tarvitsee autoa kaikkeen, eikä ole lainkaan samoja edes esim. ruokailumahdollisuuksia kuin kaupungissa. Itse usein syön jotain vaikka kiinalaista, vietnamilaista, sushia, poke bowl, texmex jne erikoista ruokaa niin olisihan se tekeminen jostain Mäntsälän perukoilta löytää vastaavaa. Näin ollen valintani on ehdottomasti kaupunki kaikkine mahdollisuuksineen (mm. teatteri). Kuukauden bussilipullakin pääsee kiertämään koko omaa joukkoliikennealuetta ja näkee mielenkiintosia nurkkia käytännössä ilmaiseksi kun töitä varten sen joutuu kuitenkin hankkimaan joten ei ole mitään syytä autosta maksaa satasia kuussa. Kyllä kaupunkielämä on kivaa. 

Tuollaisia mummonmökkejä on vuokrattavissakin kuten autokin vaikka joka kesälomalle jos haluaa luonnon helmaan ja silloinkin on se ylläpidon helppous kun joku muu tekee kummankin ylläpitotyöt. Ellei sitten lomakseen halua ottaa lentoa vaikka New Yorkiin.

Minusta tällä combolla saa hyvin molempien edut. Eläkkeellä sitten vielä enemmän aikaa kiertää maakuntia esim. jotain airbnb-tyyppistä ajatellen.

Vierailija
15/316 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinusta töissä käyntikin raskasta?  Siksikö jätät muille.

Vierailija
16/316 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä lukiessa aina mietin, jääkö mulla jotain tekemättä, kun en ole koe asuvani työleirillä. Pihatyöt on mukavaa hyötyliikuntaa ja puutarhan laitto kiva harrastus. 

Vierailija
17/316 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalossa asuminen on ihanaa!! Niin ja minä en tee täällä mitään, ja ne lumetkin sulaa viimeistään juhannuxena.

Vierailija
18/316 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille ei sovi se, että itse pitää asioista huolehtia. 

Minä en voisi enää ajatellakaan muuta kuin omakotiasumista tässä elämänvaiheessa. 

Vierailija
19/316 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1980-luvulla duunaritki asu komeissa omakotitaloissa ja oli kesämökitki

panee todella ajattelemaan

Silloin ihmiset tekivät töitä, osasivat säästää ja elivät muutenkin säästeliäämmin ja vaatimattomasti.

Vierailija
20/316 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se kerrostalon "rauha" on mennyttä heti, kun samaan rappuun muuttaa joku bailaaja, huumehörhö tai tappelija.