Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omakotitaloasuminen on kallista ja raskasta?

Vierailija
15.12.2024 |

https://www.hs.fi/elama/art-2000010844204.html

Samaa mieltä. Myöntäkää jo!

Kommentit (316)

Vierailija
121/316 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Onneksi on maksettu, kun tulee laskuja ovista ja ikkunoista.

Lainatalo olisi konkurssi.

Vierailija
122/316 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Edelleenkään se omakotitalo ei aiheuta metriäkään autolla ajamista. Jos asut kerrostalossa 15km päässä työpaikastasi joudut ajamaan ihan yhtä pitkän matkan kuin jos asut omakotitalossa 15km päässä työpaikastasi."

Tuio nyt lähinnä lapsellista saivartelua kun käytännössä kuitenkin taloudellisista seikoista johtuen ne omakotitalot kuitenkin keskimäärin kauempana työpaikoista sijaitsevat.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/316 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun ne omakotitalot sijatsevat sellaisissa paikoissa että 75% tarvitsee sen takia autoa.

Ei tietenkään autoa lasketa asuinkuluksi, vaikka oikeasti sitä on.

En ole sitä sanonut että se kaikilla näin on, mutta niiden pitäisi laskea se kuluksi jos se niin on.

Tosi harvassa on kerrostaloasujat joilla on +10km matka töihin.

Omakotitaloasujilla on tosin ihan normia että matkaa on, ja julkisilla ei pääse.

Ei ole noin suoraviivaista. Esimerkiksi Helsingissä olen käynyt (omakotitalosta!) 4 vuotta kesät-talvet pyörällä töissä, kunnes viime tammikuussa meni hermo totaalisesti kaupungin aurauksen tasoon. Pyörätiet olivat viikkotolkulla käyttökelvottomassa kunnossa - erityisesti kantakaupungin alueella. Alkukilometrit omakotialueelta olivat kyllä hyvässä kunnossa koko talven. Varmaan johtuu siitä, että kantakaupungissa on kilpailu tilasta vähän kaikessa ja ulompana tilaa enemmän.

Ostin sähköauton ja nyt menen kaikki matkat talvella autolla. Olisin tehnyt saman autovalinnan vaikka asuisin Töölössä. 

Sitten auton voi laskea okt:n kuluihin, jos asuu 30 km päässä keskellä metsää. Sieltä ei mennä mihinkään ilman autoa. Mutta omakotitaloja on kyllä alle 10km erottajalta. Tai lähellä Turun/Tampereen keskustaa, joista kaikista pääsee ilmankin autoa.

Vierailija
124/316 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Edelleenkään se omakotitalo ei aiheuta metriäkään autolla ajamista. Jos asut kerrostalossa 15km päässä työpaikastasi joudut ajamaan ihan yhtä pitkän matkan kuin jos asut omakotitalossa 15km päässä työpaikastasi."

Tuio nyt lähinnä lapsellista saivartelua kun käytännössä kuitenkin taloudellisista seikoista johtuen ne omakotitalot kuitenkin keskimäärin kauempana työpaikoista sijaitsevat.  

Aika hauskaa saivartelua. :) Asun okt:ssa ja työkaveri rivarissa 300m päässä. Työmatkojemme ero on tuon 300m on työpaikka 500m tai 50km päässä. 

Minulla taas on 300m lyhyempi matka junalle ja kauppoihin kuin hänellä.

Vierailija
125/316 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että kolhoosissa asuvillakin on autot, silla harva asuu työpaikkansa vieressä. Minulla on kaupunkiin matkaa 10 km, mutta en omista autoa, polkupyörällä olen pärjännyt jo lähes 20 vuotta. Auto on ekokysymys, mutta myöskin minulle liian kallis ja toisaalta en voi saada ajokorttia terveydellisistä syistä. Omakotitalo on minulle ainoa mahdollinen asumisen muoto. Tein eilen lumitöitä kolme kertaa. Olikin melko raskasta lunta, mutta kuntoilusta kävi. Pihatyöt ovat elämän ilo ja ruokaakin saa ihan helposti ja tietää mitä syö. Remonttia ei tarvitse tehdä jatkuvasti, mutta vaihtamalla sisustusta ja uusimalla keittiön vähän väliä voi tuntua työleirillä. En juokse sisustustrendien perässä, alkuperäinen keittiö on yhä kuin uusi. Koneet olen joutunut vaihtamaan kerran, kodinkoneiden ikä laskee vuosi vuodelta, tekevät sutta sekundaa.

Vierailija
126/316 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalossa asuva perhe käyttää 800 tuntia vuodessa autolla ajamiseen, + kuluja siitä 10 000 euroa

Kerrostalossa asuva perhe tekee ylityötä sen 800 tuntia, ja työnä ajaminen. Saa palkkaa ylitöistä 20 000 euroa, eikä mitään kuluja.

On erittäin kiva "harrastus" maksaa 20 000  euroa autolla ajamisesta, kun saman harrastuksen voi tehdä niin että tienaa siitä rahaa.

Sama kaikki työt omakotitalossa, niin voisit saman ajan tehdä töitä vaikka talkkarina ihan samoja töitä, ja tienata siitä.

Tämä on vaan harrastus, kun samaan aikaan toinen tekee samoja asioita töinä  10 000 euroa.

Vierailija
127/316 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tässä tehdään viikkosiivousta okt:ssa kun päivällä tulee lounasvieraita.

Eikö muissa asumismuodoissa siivota? 

Muuta taloon liittyvää ei ole tehty kuukauteen, silloin putsasin kasvihuoneen. No sekään ei liity taloon suoranaisesti? Sitä ennen ruohonleikkuu syyskuun lopussa ja kuihtuneiden kukanvarsien leikkuu marraskuun alussa?? 

Ai joo, mies tyhjensi viikolla tuhkat takan tulipesästä ja imuroi sen. Olihan talossakin jotain hommaa! 

En ymmärrä miksi tämä olisi raskasta? Meillä on 2 taloa ja tonttia. Tammi-maaliskuussa luodaan lunta muutaman kerran, hyvää hyötyliikuntaa. Ihanin asumismuoto

Ikää +/-60v

Joku imuroi tulipesän??

Onko tää vitsi? (tod näk ei)

Mä olen huolella harjannut tulipesän vain kerran, kun kunnostin tiilien saumat ja valoin uuden pohjan.

Viime vuonna lumitalkoot alkoi lokakuussa ja jatkui huhtikuulle. Lunta tuli niin, että monena päivänä piti aloittaa pian uudestaan juuri kun oli kokovartalohiessä saanut edelliset kolattua. Mutta teillä vain "tammi-maaliskuussa muutaman kerran luodaan lunta" 

LoL

Vierailija
128/316 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalon parkkipaikalla olen jäänyt kiinni autollani, useammankin kerran. Ja taloyhtiöllä on huoltosopimus eikä tarvitse itse tehdä lumitöitä, siis periaatteessa mutta kuitenkin käytännössä. Rivarissakin tein lumitöitä, koska oltiin petytty kalliiseen huoltoyhtiöön joka ei kuitenkaan hoitanut töitä. Että onhan näitä kaikenlaisia sattumuksia asumismuodosta riippumatta. Kaikissa puolensa ja puutteensa.

Vierailija
129/316 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okt:ssa on "turhia" lisätöitä, jos sinne hankitaan niitä. Ketjussa on tullut esiin kasvihuoneet, erityiset istutukset, nurmikot, lämmitysmenetelmät jne., joissa on hoitamista. Okt:ssa voi asua myös ilman näitä, kaukolämpöön kytkettynä. On edelleen se 'oma lupa'. Rauha taas riippuu asuinalueesta, tontin sijainnista ja lähinaapureista. Ei se ole aina taattu.

Vierailija
130/316 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalossa asuva perhe käyttää 800 tuntia vuodessa autolla ajamiseen, + kuluja siitä 10 000 euroa

Kerrostalossa asuva perhe tekee ylityötä sen 800 tuntia, ja työnä ajaminen. Saa palkkaa ylitöistä 20 000 euroa, eikä mitään kuluja.

On erittäin kiva "harrastus" maksaa 20 000  euroa autolla ajamisesta, kun saman harrastuksen voi tehdä niin että tienaa siitä rahaa.

Sama kaikki työt omakotitalossa, niin voisit saman ajan tehdä töitä vaikka talkkarina ihan samoja töitä, ja tienata siitä.

Tämä on vaan harrastus, kun samaan aikaan toinen tekee samoja asioita töinä  10 000 euroa.

Joo, ihan totta.

Täysin samaa kun henkilöt jotka juttelevat että tekevät tarkkaa kirjanpitoa menoista, että on niin halpaa. Laskevat että sähkökulut vain 500e/vuosi.

On kai halpaa, jos ensin investoi aurinkojärjestelmiin, akkuihin 8000e+8000e + kaikki muut lämminvesivaraajat ja lämpöpumput 10 000 euroa. Eivät vaan tajua että jos investoi energiajärjestelmiin 26 000 euroa, niin kyllä sillekkin pitäisi jotain hintaa kulupuolelle tehdä.

Sama kun investoisi omat vesikaivot, kaikki sähkökulutus/tuotanto jätekäsittelyt 100 000 euroa. Ja sitten vaan kehuskelee että on kulut vain 100e/kk!

Kun se henkilö joka ei investoi, voisi sijoittaa ne 100 000 euroa, niin saisi monta tonnia tuottoa joka vuosi.

Vierailija
131/316 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä laskelma on täysi vitsi, mutta vastataan nyt silti.

Minulla on kokonaispalkka ja -työaika, enkä saa eurokaan lisää, jos teen tunnin päivässä enemmän tai vähemmän. Ylipäätään työ vaatii muutenkin ajallista priorisointia, koska töitä olisi enemmän kuin vuorokaudessa tunteja. Siihen nyt ei vaikuta juuta eikä jaata joku 0,5-1h työmatka autolla.

PS: autosta voi ottaa päivän ekat/vikat palaverit, joten sen saa helposti työajaksi. Oman auton yksityinen tila on tässä aivan ylivoimainen kun ei tarvitse välittää, kuuleeko joku ympärillä tietosuojan alaista keskustelua.

Vierailija
132/316 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ihan ilmaista omakotitaloasuminen!

Meillä on tuollainen vierassiipi johon otettiin vuokralainen. Myös halli ollaan vuokrattu. Kattaa kaikki kulut noista saadut tulot.

Maalämpö, aurinkopaneelit, akut yms., niin ei sähköä mene juuri yhtään. Saa lapsetkin ladata ilmaiseksi autonsa auringolla.

Myös vesikin on täysin ilmaista, kun tehtiin porakaivo.

Vierailija
133/316 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika hauskaa saivartelua. :) Asun okt:ssa ja työkaveri rivarissa 300m päässä. Työmatkojemme ero on tuon 300m on työpaikka 500m tai 50km päässä. 

Katsopa sanakirjasta mitä se "keskimäärin" tarkoittaa, kun ei selvästi oikein aukene.

Vierailija
134/316 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäätiin äidin kanssa asumaan kahdestaan omakotitaloon kun olin lapsi. Olen niin traumatisoitunut tuosta, että hyi hitto, ei enää ikinä omakotitaloon! Kerran jo joutunut leikkimään aikuista omakotitalossa, vaikka olin LAPSI, niin en halua samaa enää oikeasti aikuisena.

Vierailija
135/316 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hirvee työmäärä, lisäksi rahaa menee vähintään 15 000 - 20 000 euroa vuodessa, kun laskee ihan kaikki kulut.

Kyllä sitä muutaman tonnin säästää vuodessa jos tekee maalaukset ja korjaukset itse, mutta työtäkin on sitten 150 tuntia enemmän!

Ei omakotitaloasujat laske ikinä kaikkia kuluja, niin eivät tajua että monella ei edes 20 000 euroa riitä vuodessa. Työtä on varmasti 750 tuntia vuodessa, joillain jopa yli 1000 tuntia. Mutta omakotitaloasujat ei laske sitä työksi, vaan harrastukseksi. Tarkoitan tällä että jos asuu omakotitalossa, esimerkiksi täytyy taloudessa olla 2 autoa, kilometrejä tulee kymmeniä tuhansia, niin pelkästään tuosta voi tulla kuluja jo 10 000 € + /vuosi koko perheeltä.

Höpö höpö nyt. Miksi ihmeessä omakotitalossa asuminen vaatisi kaksi autoa? Eiköhän se ole enemmän ki

Kyllä mitä omien työkavereiden kanssa olen jutellut, niin noin 50% asuu omakotitalossa niin ettei julkiset järkevästi kulje. Tämä vaatii sen että perheessä on oltava 2 autoa!

Ja eihän näitä pakollisia autokuluja lasketa ikinä asumisen kuluihin, kun juuri sen takia heillä on autot, että pääsevät kulkemaan sieltä talolta.

Laskeeko kerrostalossa asuvat ihmiset, joilla on auto, sen asumiskuluiksi? 😂 Ei, koska se ei ole asumiskulu. 

Vierailija
136/316 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Laskeeko kerrostalossa asuvat ihmiset, joilla on auto, sen asumiskuluiksi? 😂 Ei, koska se ei ole asumiskulu. "

Järkevä ihminen laskee sen auton kuitenkin elämisen kuluksi, jos sellaista tarvitsee. Harrastusautot toki oma lukunsa.

Tyhmäähän se olisi vertailla kustannuksia asuntojen A ja B välillä jos ei ottaisi huomioon että toisessa asuessa tarvitaan auto ja toisessa ei, vai mitä?

Vierailija
137/316 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskeeko kerrostalossa asuvat ihmiset, joilla on auto, sen asumiskuluiksi? 😂 Ei, koska se ei ole asumiskulu. 

Kätevä tapa tuo että nykyään riemuidiootit tuppaavat allekirjoittamaan viestinsä tuolla riemuidioottihymiöllä. Tietää jo ensisilmäyksellä mistä on kyse.

Vierailija
138/316 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsopa sanakirjasta mitä se "keskimäärin" tarkoittaa, kun ei selvästi oikein aukene.

Joo, joku tyyppi osti Helsingin keskustasta omakotitalon, ei maksanut kun 5,3 miljoonaa.

"Ei tarvitse autoa kun sijainti hyvä."

Täällä ei vaan porukka tajua että tuossakin sijanti maksoi 3 miljoonaa!

Heidän Exelit näyttävät, että kulut 0e/kk. Vaikka maksoivat etukäteen 3 miljoonaa extraa.

Kyllä kaikki kulut saa 0e, kun etukäteen vaan maksaa isosti.

Itse ostin samanlaisen omakotitalon kauempää keskustasta, ja laitoin säästyneet 3 miljoonaa sijoituksiin. Ja nyt tilille tulee 150 000 e / vuosi tuottoa.

Voinko vähentää asumiskuluistani tämän 150 000e joka vuosi?

Vierailija
139/316 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riippuu niin siitä talosta, ihmiset voi asua niin monella tavalla. Katsoin juuri laskuista, paljonko meillä on asumiskulut pienessä ok-talossa vuodessa. 1417 euroa. Sisältää sähkön, veden, jätehuollon, nuohouksen, vakuutukset ja verot. 

Eihän me nyt missään auttaisi yhtä halvalla. 

Vierailija
140/316 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti tosi turvallista osallistua johonkin keskittymistävaativaan palaveriin, jossa pitää myös osallistua ja katsoa jotain esitystä (samalla kun pitäisi katsoa tietä?!), eikä vain istua hiljaa ja ajaa samalla aamuruuhkassa, liukkaalla tiellä, lumipyryssä jne. Montakohan kolaria ovat nämä autossa palaveeraavat aiheuttaneet?

Kyllä aivan ylivoimaisen turvallinen tila taitaa olla kumminkin julkinen liikenne näille palaverille, jos ei ole jotain arkaluontoista asiaa käsiteltävänä.