Omakotitaloasuminen on kallista ja raskasta?
Kommentit (316)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä lasken asumisen kustannuksiin sen, mikä menee asumiseen. Siihen päälle tulee sitten erikseen matkoihin laskettavat kustannukset. Näistä saadaan sitten muutamien muiden kulujen kanssa elämisen kokonaiskustannus.
Sama. Mutta ymmärrän kyllä miksi ne matkakustannuksetkin nousevat tässä yhteydessä esille - kyllähän ne siitä asuinpaikan valinnasta melko suoraviivaisemmin riippuvat kuin moni muu elämisen kulu.
Meillä täällä maaseudulla 2000 asukkaan kunnassa on myös rivitaloasuntoja, jopa myös pari kerrostaloa. Miksi vain mun, okt-asujan matkakustannukset laskettaisiin? 😂
Tässä kai puhuttiin kustannuksista ihan yleisellä tasolla, ei jostain yksittäistapauksesta. Ymmärrätkö eron vai pitäisikö sinun pyytää vaikka jotain aikuista selittämään?
Onko muuten minkälaiset hinnat sikäläisillä kerrostaloasunnoilla omakotitaloosi verrattuna?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä lasken asumisen kustannuksiin sen, mikä menee asumiseen. Siihen päälle tulee sitten erikseen matkoihin laskettavat kustannukset. Näistä saadaan sitten muutamien muiden kulujen kanssa elämisen kokonaiskustannus.
Sama. Mutta ymmärrän kyllä miksi ne matkakustannuksetkin nousevat tässä yhteydessä esille - kyllähän ne siitä asuinpaikan valinnasta melko suoraviivaisemmin riippuvat kuin moni muu elämisen kulu.
Niin, asuinpaikan valinnasta. Ei asumismuodon.
Kulkevat pitkälti käsi kädessä, lapsi pieni.
Ei välttämättä. Asun pääkaupunkiseudun ulkopuolella suuressa kaupungissa omakotitalossa, työmatka 15 min pyörällä tai 8 min autolla, lasten koulut vieressä, harrastuksetkin joko vieressä tai lyhyen bussimatkan päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä täällä maaseudulla 2000 asukkaan kunnassa on myös rivitaloasuntoja, jopa myös pari kerrostaloa. Miksi vain mun, okt-asujan matkakustannukset laskettaisiin? 😂
Tässä kai puhuttiin kustannuksista ihan yleisellä tasolla, ei jostain yksittäistapauksesta. Ymmärrätkö eron vai pitäisikö sinun pyytää vaikka
Miksi hänen asumisensa olisi se yksittäistapaus, mutta sinun Otaniemesi joku normi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurikin. Kaveri asuu perheineen kerrostalossa kaupungin keskustassa, mutta töissä käy julkisilla 150 kilsan päässä toisessa kaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseni perhe hankki ison omakotitalon. Kaksi työssäkäyvää (no, etätyössä kotona paljon) ja yksi lapsi. Mies ei ole mikään remonttireiska ja vaimo huoltaa enimmäkseen itseään. Käytännössä kotinsa on hyvin epäsiisti, sotkuinen, tavaraa nurkissa, pikkurempatkin tekemättä, moni paikka repsottaa. Esim. ruohonleikkuri jätetty putsaamatta syksyllä, niin kuiva ruoho jämähtänyt paksuna kerroksena päälle, rännikaivot täynnä kuivia lehtiä jne. Kaikki on silleen ihanasti rempallaan. Talo ja piha sinänsä olisivat tosi kivoja.
Miten se epäsiisteys poistuisi kodista, jos siellä asuu siivoushaluttomia tai -kyvyttömiä? Ei liity mitenkään asumismuotoon.
Kerrostaloasunnon koko ja pihatöiden puuttuminen vaikuttaa isosti tähän. Pienemmässä asunnossa ei edes ole niin paljon huollettavaa eikä siivottava
Minä olen jo ikäihminen, mutta kaikenlaisten vempainten (pyykinpesukone, astianpesukone, kahvinkeitin ja sitä rataa) huoltopuoli on helposti ihan rempallaan. Meitsin jaksaminen loppuu aina, kun pitäisi ryhtyä jotakin nukkasihtiä puhdistamaan... ymmärrän toki hävetä.
"Miksi hänen asumisensa olisi se yksittäistapaus, mutta sinun Otaniemesi joku normi?"
Minun mielestäni pääsääntö on se, että mitä paremmat liikenneyhteydet, sitä kalliimpaa on tonttimaa ja siten sen pälle rakennettu asuntokin. Siksi radanvarsiin ja keskustoihin rakennetaan yleensä kerrostaloja eikä omakotitaloj ja siksi keskimäärin kerrostaloasukkaat asvuat parempien liikenneyhtteyksien varrella kiuin omakotitaloasujat. Siihen nyt sitten yksi ja toinen kommentoinut että on meillä maallakin kerrostaloja tai että on Otaniemessäkin omakotitaloja, nönnönnöö, ikäänkuin se jotenkin kumoaisi tuon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan siinä hommaa, jos sen sellaiseksi tekee. Pihasta voi myös tehdä helppohoitoisen ja erilaisilla ratkaisuilla vaikuttaa huoltotoimenpiteisiin. Esimerkiksi haravointi ei ole mitenkään pakollista. Jos esimerkiksi tulee niin paljon lehtiä, että niille pitää nurmikon takia tehdä jotain, on paljon helpompaa silputa ne ruohonleikkurilla kuin haravoida. Jos niitä on vähän, ei travitse tehdä mitään. Nurmikkoakaan ei ole pakko pihalla olla ja jos sellainen on, niin kesät ovat nykyisin niin kuumia, ettei se ainakaan täällä Etelä-Suomessa kovin paljoa kesän aikana kasva. Helteet vaan polttavat sen karrelle, jos kovin lyhyenä pitää. Ja jos sitä välttämättä haluaa koko ajan leikellä, niin robottileikkurit on keksitty.
Tietysti kaikista huoltotoimenpiteistä on itse vastuussa, mutta voi myös itse päättää, milloin niitä tekee ja millä tavalla. Asunto-osakeyhtiössä kun aikanaan asuttiin, niin s
Tässä on hyvä pointti.
Todella moni tuntemani omakotitaloasuja on astunut tähän miinaan. "Ei ole isoja remontteja tulossa". Aina on tulossa, isoja ja pieniä remontteja. Ja:
1. Kun isoja remontteja on tullut, ei niitä varten ole säästetty edellisinä vuosina rahaa
2. On huomattu, että pikkuremonttien tekeminen ei olekaan kivaa puuhastelua sunnuntaisin. On päivätyö, lapset, suomen sää, harrastukset, kissanristiäiset, koko ruuhkavuosien sekasotku.
3. Korot nousivatkin normitasolle, eli hyvästit nollakoroille ja uskole varmasta arvonnoususta joka ikinen vuosi
Sitten on taas yksi "tyydyttävässä kunnossa" oleva OKT roikkumassa myynnissä, kun välittäjä kehottaa laskemaan pyyntihintaa mutta omistaja ei suostu.
Jutun eukko kitisi lumitöistä. Kuitenkin seuraavassa lauseessa valitti kuin oli jäänyt autolla loskaan kiinni, kun mies oli reissussa eikä ollut tehnyt lumitöitä. Eli eipä ole rouva lumikolan ääressä viihtynyt, mutta valittaa pitää. Samoin kuin kylpyhuoneen silikonien vaihdosta. No olivat muuttameet uuteen taloon ja asuneet siinä 5 vuotta. Kukaan ei vaihda silikoneja viiden vuoden jälkeen.
Aivan täyttä fuulaa ja satua koko juttu.
Vierailija kirjoitti:
"Miksi hänen asumisensa olisi se yksittäistapaus, mutta sinun Otaniemesi joku normi?"
Minun mielestäni pääsääntö on se, että mitä paremmat liikenneyhteydet, sitä kalliimpaa on tonttimaa ja siten sen pälle rakennettu asuntokin. Siksi radanvarsiin ja keskustoihin rakennetaan yleensä kerrostaloja eikä omakotitaloj ja siksi keskimäärin kerrostaloasukkaat asvuat parempien liikenneyhtteyksien varrella kiuin omakotitaloasujat. Siihen nyt sitten yksi ja toinen kommentoinut että on meillä maallakin kerrostaloja tai että on Otaniemessäkin omakotitaloja, nönnönnöö, ikäänkuin se jotenkin kumoaisi tuon.
Suomessa on tilaa. Mahtuisi vaikka jokainen suomalainen asumaan omassa omakotitalossa parin hehtaarin tontilla.
Harvoja suurinpien kaupunkien ydiskeskustoja lukuun ottamatta omakotitalossa voi asua missä tahansa. Ihan tavalliset keskituloiset asuu Helsingissäkin omakotitalossa. Ja voi olla metrot ja bussipysäkit ihan kävelymatkan päässä.
Noista matkakustannuksista.
Nykyisellä sijainnilla, julkinen liikenne kulkee, keskustaan 15-20min 24/7 (autolla 10min)
Rintamamiestalo pienellä tontilla 400 000 - 500 000
Kauempaa, julkinen liikenne kulkee, keskustaan 30-40min lähes 24/7 (autolla 15min)
Rintamamiestalo pienellä tontilla 200 000 - 250 000
Uusi ja moderni, iso talo keskikokoisella tontilla 400 000 - 500 000
Vielä kauempaa, julkinen liikenne kulkee työaikoina, keskustaan 60min (autolla 40min)
Rintamamiestalo isolla tontilla 120 000 - 150 000
Uusi ja moderni asukkaille suunniteltu talo isolla järvenrantatontilla 400 000 - 500 000
Tässä on moneen kertaan tullut mietittyä, että onko se autoilu lopulta niin paha...aika kalliisti saa maksaa kaupungin sisäisestä liikenteestä.
"Yllättävän monessa paikassa maaseudulla ei oikeasti ole juuri muuta kuin ne maantiet lenkkipoluiksi"
Todellakin on. Metsässä ei tarvitse olla mitään valmiita polkuja. Siellä voi silti kulkea. Toki voi itse valita, meneekö sinne tiheimpään risukkoon, vai kulkeeko mielummin vaikka iäkkäässä, hyvinhoidetussa ja ajallaan harvennetussa kuusikossa. Toisessa on todella miellyttävä kulkea ja toisessa ei... Mutta se, ettei kukaan ole käynyt tekemässä polkua valmiiksi, ei tarkoita, ettei ole muuta kuin se maantie lenkkipoluksi.
"Ja täällä pk-seudulla puolestaan on 150 metriä asfalttia, pätkä hiekkatietä ja sen jälkeen alkaa Nuuksion ulkoilureitit tai talvisin ladut.. "
150 metrin päässä Nuuksion reunasta ei tasan varmasti ole ensimmäistäkään kerrostaloa. Pelkkää omakotitaloa noin syrjässä on tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalossa asuminen on tasan niin vaikeaa tai helppoa, kun sen itselleen tekee. Meillä on iso omakotitalo ja tavallaan kolme pienehköä pihaa. Pihatöitä on mielestäni tosi vähän ja hoituu nopeasti. Lumityötä etelässä useimmiten on melko vähän ja kun tekee lumityöt, ei tarvi sinä päivänä muuta kuntoilua istumatyöläiset. Meillä on aina perussiistiä, koska jokainen siivoaa jälkensä ja lapset on jo teini-ikäisiä. Viikonloppuna koko perhe tekee noin tunnin kestävän siivouksen. Pari kertaa vuodessa otetaan siivoja tekemään iso siivous. Kaapit siivotaan kerran vuodessa, jotta törkyä ei pääse kertymään. Jos on muuta työtä joskus, mitä ei osata, sen hoitaa ammattilaiset nopeasti. Omakotitalossa asuessa on mahtava rauha, jokaisella paljon tilaa, piha ja rauha kesäisin on ihanaa. Bonuksena se, että ei ole hulluja naapureita. Muutkin omakotitaloasukkaat lähellä normaaleja ihmisiä. Oma rauha kaikilla.
"Omakotitalossa asuminen on tasan niin vaikeaa tai helppoa, kun sen itselleen tekee."
Juuri näin. Turha valittaa siitä työleiristä jos siihen asennoituu että omakotiasuminen on kuin joku työleiri. Ei kukaan varmaan pakota jatkuvasti kulkemaan sen lehtiön kanssa etsien seuraavaa tehtävää. Kyllä ne hommat voi aikatauluttaa ihan oman mielen mukaan, oli kyse sitten vaikka haravoinnista tai nurmikon leikkuusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kulkevat pitkälti käsi kädessä, lapsi pieni.
Voi, voi. Olen asunut pääkaupunkiseudun kehyskunnassa useita kymmeniä vuosia. Kaiken kaikkiaan 5:ssä kerrostaloasunnossa ja kahdessa omakotitalossa. Toista omakotitaloa lukuunottamatta kaikki asunnot n kilometrin säteellä toisistaan. Työmatka asumismuodosta huolimatta kaikissa n 30 km. Ja kaikista on päässyt hyvin julkisilla töihin.
Täällä väitettiin, että harvalla kerrostaloasujalla on työmatka yli 10 km. Tuolla kirjoittajalla ei taida olla mitään käsitystä pääkaupunkiseudun työmatkaliikenteestä. Tuskin ne kaikki lähijunissa istuvat omakotitaloissa asuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkakustannukset kuuluisi asuinkuluihin ainoastaan siinä tapauksessa jos kenelläkään kerrostalossa asuvalla ei tosiaan olisi omaa autoa ja jokaisella omakotitalossa asuvalla pitäisi pakosta olla se kaksi autoa. Autojen tarve riippuu kuitenkin niin monesta muustakin asiasta kuin pelkästä asuinpaikasta - saati sitten asumismuodosta - että niitä ei voida laskea mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Nykyisellä sijainnilla, julkinen liikenne kulkee, keskustaan 15-20min 24/7 (autolla 10min)
Kauempaa, julkinen liikenne kulkee, keskustaan 30-40min lähes 24/7 (autolla 15min)
Vielä kauempaa, julkinen liikenne kulkee työaikoina, keskustaan 60min (autolla 40min)
Uusi ja moderni asukkaille suunniteltu talo isolla järvenrantatontilla 400 000 - 500 000
Tässä on moneen kertaan tullut mietittyä, että onko se autoilu lopulta niin paha...aika kalliisti saa maksaa kaupungin sisäisestä liikenteestä.
Jep. Sama täällä. Itse asiassa, 5km matka tästä niin omakotitalojen hinnoista tippuu 1/3 pois. Syy on yksinkertaisesti siinä, että täältä on suora bussireitti keskustaan, kun taas 5 km päästä mennään toista kautta ja matkalle tulee yksi bussin vaihto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Sama täällä. Itse asiassa, 5km matka
Sitten käykin niin että bussilinja loppuu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan siinä hommaa, jos sen sellaiseksi tekee. Pihasta voi myös tehdä helppohoitoisen ja erilaisilla ratkaisuilla vaikuttaa huoltotoimenpiteisiin. Esimerkiksi haravointi ei ole mitenkään pakollista. Jos esimerkiksi tulee niin paljon lehtiä, että niille pitää nurmikon takia tehdä jotain, on paljon helpompaa silputa ne ruohonleikkurilla kuin haravoida. Jos niitä on vähän, ei travitse tehdä mitään. Nurmikkoakaan ei ole pakko pihalla olla ja jos sellainen on, niin kesät ovat nykyisin niin kuumia, ettei se ainakaan täällä Etelä-Suomessa kovin paljoa kesän aikana kasva. Helteet vaan polttavat sen karrelle, jos kovin lyhyenä pitää. Ja jos sitä välttämättä haluaa koko ajan leikellä, niin robottileikkurit on keksitty.
Tietysti kaikista huoltotoimenpiteistä on itse vastuussa, mutta voi myös itse päättää, milloin niitä tekee ja millä tavalla.
Eiköhän rivareita, kerrostaloja ja muita pidä myös rempata. Okt on jopa helpompi kun saa laittaa sellaiseksi kun itse haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti kaikista huoltotoimenpiteistä on itse vastuussa, mutta voi myös itse päättää, milloin niitä tekee ja millä tavalla.
Minä taas tunnen "todella monia" ok-asujia joilla on erityinen remppatili. Itselläkin on, joka kk sinne muutama satanen ikäänkuin maksaisin vuokraa itselleni. Sieltä sitten ottaa kun tarve tulee isommalle rempalle. Tunnen myös "todella monia", jotka asuvat velattomassa ok-talossa kuten itsekin. Korkojen heilahtelut eivät meinaa meille mitään. Emme puuhastele mitään "pikkuremontteja" sunnuntaisin. Otamme vaikka viikon lomastamme ja teemme pikkuremontteja, sen mukaan millaisesta on kyse. Useita juttuja voi tehdä ihan illalla pikkuhiljaa, ei kaiken tarvitse olla HETI valmis. Mitähän ne isot ja pienet jatkuvat rempat sun mielestä oikein ovat? Ostin wanhan talon remppasin sen sadalla tonnilla ja asun nyt 16 vuotta talossa eikä rempan remppaa ole tullut eteen, nuohotaan ja rännit puhdistetaan, siinä melkein kaikki. Tänä aikana on remppatilille kertynyt nätti summa jolla voi tehdä vaikka millaista remppaa jos tarve tulisi. Eli sun pointtisi ovat ihan huuhaata meille, jotka osataan olla ok-taloasujia.
Ja tietysti teet ruuat siinä leivinuunissa ilmaisilla puilla?