Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä et haluaisi tehdä jouluaattona, mutta muut on toista mieltä?

Vierailija
13.12.2024 |

Siis toiset kanssasi joulua viettävät haluaa ihan ehdottomasti tehdä kyseisen asian?

Kommentit (118)

Vierailija
61/118 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua käydä jouluaattona hautausmaalla, mutta tiedän että muut meidän kanssa joulua viettävät, mies vanhempineen ja siskonsa perheineen, haluaa. Ajattelin jäädä matkasta ja viettää joulua omalla tavallani.

Törkeää, miksi haluat olla arvokkaita perinteitä vastaan? Heidän perheelle tuo on varmasti tosi tärkeä tapa ja perinne.

Meillä miniä jäi kotiin kun me muut käytiin haudoilla. Ei haitannut ketään.

Useinhan se haudoille meno ajoittuu ilta-askareaikaan, joten jonkunhan sitä on jäätävä lypsylle ja karjaa hoitamaan.

Vierailija
62/118 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainaukset on niin bärsiistä, että kommentoin vaan tuohon pukeutumisasiaan, että tuntuu hassulta jos joillekin vain joulu on se tilaisuus pukeutua rennosti farkkuihin, verkkareihin tai pyjamaan. Eikös tätä tehdä joka päivä muutenkin??

Minä ajattelen, että kun olen laittanut kotini tunnelmalliseksi, käynyt monta päivää aiemmin kaupassa ja miettinyt, että kaikille (kolmelle) on jotain mieluista syötävää, hankkinut lahjat ja sitä rataa, niin voi sitä sen verran kunnioittaa, että edes ruoan ajan on paremmat seppälät päällä. Se tuo juhlan tuntua. En minäkään mene vastaanottamaan lahjaa tarhapöllönä. Sen huhuilun aika on sitten ehkä myöhemmin illalla (vaikkei juominen pääosassa olekaan).

Itse kuljen työpäivisin arkivaatteissa ja työvatteissa. Juhlavaatteita käytän juhlissa ja esimerkiksi tilaisuuksissa missä pitää olla vähän juhlavampaa pukeutumista. Joul

Lököverkkareiden ja puvun väliin jää paljon vaihtoehtoja siisteistä ja hieman juhlavista vaatteista. Naisena saatan laittaa jonkun pitkähihaisen hörhelöpuseron ja mies jotkut muut housut kuin farkut tai verkkarit. Edustamaan meistä ei olisi eikä täällä kenkiä pidetä jalassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/118 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olla sisällä koko iltaa. Joo kivaa kun ei ole paineita mistään ja kodin joulurituaalit on mukavia, mutta iltalenkki ja raitis ilma tekee hyvää. Onneksi kellään ole mitään sitä vastaan että menen yksin.

Vierailija
64/118 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua käydä jouluaattona hautausmaalla, mutta tiedän että muut meidän kanssa joulua viettävät, mies vanhempineen ja siskonsa perheineen, haluaa. Ajattelin jäädä matkasta ja viettää joulua omalla tavallani.

Törkeää, miksi haluat olla arvokkaita perinteitä vastaan? Heidän perheelle tuo on varmasti tosi tärkeä tapa ja perinne.

Niin, heidän perheelle. He käyvät vain omien läheistensä ja sukulaistensa haudoilla joita minä en ole koskaan edes tuntenut. En halua viettää jouluaattoa rämpimällä pimeällä hautausmaalla. He voivat tehdä sen ihan kaikin mokomin ilman minuakin.

Haudoilla KUULUU käydä varsinkin jouluna. Iän myötä opit.

Äläpäs yleistä. Vaikka kuinka rakastinkaan ja kunnioitan edesmenneitä läheisiäni, he eivät ole siellä haudassa, eivätkä välitä himpun vertaa köynkö siellä haudalla jouluna vai juhannuksena. Itse asiassa edesmennyt isäni sanoisi, että syö kotona hyvää ruokaa ja juo viiniä, äläkä rämmi hautuumaalla, sillä niin hänkin tekisi.

Traditioilla on aikansa ja paikkansa, mutta jos niistä tulee pakko ja velvollisuus, maalaisjärkeä voi käyttää.

Vierailija
65/118 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En millään jaksaisi ponkaista aamuvarhain ulkoilemaan lasten kanssa, mutta kun lasten ollessa pieniä se oli jännityksen purkamiseksi (ja yöllä kinkkua vahtinrtn puolison aamu-unien mahdollistamiseksi) välttämätöntä ja sitten siitä tuli "perinne" jota lapset haluaa edelleen toteuttaa vaikka toinen on jo yläkoulussa. 

Vierailija
66/118 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Old Sparky kirjoitti:

En haluaisi viettää aikaa miehen siskon kanssa. 

Outo olet🤭

Vierailija
67/118 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joululahjojen avaaminen. Mielestäni sopii paremmin joulupäivän aamuun, mutta tätä näkemystä on vaikea saada lapsille. Jouluaattona on niin paljon ohjelmaa, joulupöivään sopisi paremmin lahjat ja kotona möllöttäminen.

Vierailija
68/118 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei oikein ole mitään, mitä en haluaisi tehdä. Joulu on juuri sellainen kuin haluan. Rento, ja kiireetön. Jotka haluavat käydä haudoilla, käyvät. Usein ollaan vanhempien luona. Tässä on toki nyt huomattava, ettei mulla ole miestä, joten ei tarvitse yhdistää kahden suvun jouluperinteitä. Lasten isä aikanaan ei joulusta välittänyt.

Kotona on toki kuusi ja koristeita ja ruokaa, jos ei mennä sinne mummolaan. Siellä pienempien sukulaislasten aikataulujen mukaan mennään, jos käy pukki, tai miten on ruoka. Eli kokoonpanon mukaan. Sitten seurustellaan ja ollaan vain. 

Alkoholi ei meidän perheeseen, eikä oikein sukuunkaan kuulu. 

Saunomisesta en välitä, eikä mun lapsetkaan, joten sitäkään ei ole pakko tehdä. 

Ruoka on suunniteltu siten, että jokaiselle on jotain syötävää. 

Muuta kierrettäviä paikkoja ei ole, eli ei tarvitse juosta kylä paikasta toiseen. Mummolakin on lähellä,  joten ajamiseen ei mene aikaa. Jos joku lapsista haluaa jäädä mummolaan yöksi, voi jäädä ja joka ei halua, voi tulla kotiin. Jokaisella on vapaus valita. 

Lahjoja ei osteta aikuisille lainkaan, äidilleni vien jonkun pienen muistamisen, mutta muuten jokainen lahjoo vain omat lapsensa. 

Vierailija
69/118 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tykkään joulusta ihan kokonaisuudessaan, mutta jos ihan oman pääni mukaan saisi päättää, niin nämä muutokset:

Jouluruoka saataisiin aiemmin pöytään. Jotenkin siihen valmisteluun tuhrautuu kauhean kauan, enkä viitsi hoputtaa porukkaa. Vastaavasti ruokailuun voisi käyttää pidemmän ajan. Nyt siis kauheassa nälässä eka odotellaan ja sitten vauhdikkaasti vedetään ruoka napaan. 

Saunominen vasta illalla. Lapsuudenperheessäni jouluna pukeuduttiin juhlavaatteisiin, mistä pidän. Nyt vedän juhlavaatteet aamulla päälle, mutta sitten saunan jälkeen siirryn oloasuun, ei meikkiä, hiukset märkänä. Ei kauhean jouluinen tunnelma tule tuosta.

Myös miehet keittiöön. Nyt tiukka työnjako. Naiset ovat keittiössä (mikä on kyllä kivaa) ja miehet odottelevat olohuoneessa glögiä juoden. Tätä sääntöä voisi rikkoa.

Aika samat mulla. Aamusauna olisi musta kiva, kun sitten ehtisi hyvin kuivatella, pukeutua ja laittautua juhlatunnelmaan. Nyt jää sauna aina väliin, kun lapsuudenkodin joulussa se on iltapäivällä ja kauhealla kiireellä tukka märkänä pitäisi olla jo laittamassa ruokia, eikä juhlapukeutumiseen meinaa jäädä aikaa. Joten ei kiitos sille kiireelle. 

Pöydässä on kova nälkä ja kiire syödä, kun pukki on tulossa. Kaipaisin rauhallisempaa oleilua ja mieluummin vaikka ilman pukkia, mutta lasten takia pitää olla. 

Vierailija
70/118 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumppanin perheessä jouluaatto on kuin joku hieno vastaanotto. Miehet on puvut päällä ja naisilla juhla-asut. Kun ekaa kertaa osallistuin, mielestäni ihan perussiisteissä vaatteissa, hame ja sellainen oversize-tyylinen kaulupaita, ihmettelivät miehen äiti ja sisko, että miksei minulla ole mekkoa tai vastaavaa. Alkumaljojen jälkeen seurustellaan, sitten syödään ja ruoan jälkeen lauletaan joululauluja musiikin säestyksellä.

Kauheaa 

Vierailija
71/118 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainaukset on niin bärsiistä, että kommentoin vaan tuohon pukeutumisasiaan, että tuntuu hassulta jos joillekin vain joulu on se tilaisuus pukeutua rennosti farkkuihin, verkkareihin tai pyjamaan. Eikös tätä tehdä joka päivä muutenkin??

Minä ajattelen, että kun olen laittanut kotini tunnelmalliseksi, käynyt monta päivää aiemmin kaupassa ja miettinyt, että kaikille (kolmelle) on jotain mieluista syötävää, hankkinut lahjat ja sitä rataa, niin voi sitä sen verran kunnioittaa, että edes ruoan ajan on paremmat seppälät päällä. Se tuo juhlan tuntua. En minäkään mene vastaanottamaan lahjaa tarhapöllönä. Sen huhuilun aika on sitten ehkä myöhemmin illalla (vaikkei juominen pääosassa olekaan).

Itse kuljen työpäivisin arkivaatteissa ja työvatteissa. Juhlavaatteita käytän juhlissa ja esimerkiksi tilaisuuksissa missä

Lököverkkareiden ja puvun väliin jää paljon vaihtoehtoja siisteistä ja hieman juhlavista vaatteista. Naisena saatan laittaa jonkun pitkähihaisen hörhelöpuseron ja mies jotkut muut housut kuin farkut tai verkkarit. Edustamaan meistä ei olisi eikä täällä kenkiä pidetä jalassa.

Kuka mistään lököverkkareista on puhunut? Verkkareissa on jotain vikaa jos ne lököttää.

Vierailija
72/118 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Aika samat mulla. Aamusauna olisi musta kiva, kun sitten ehtisi hyvin kuivatella, pukeutua ja laittautua juhlatunnelmaan. Nyt jää sauna aina väliin, kun lapsuudenkodin joulussa se on iltapäivällä ja kauhealla kiireellä tukka märkänä pitäisi olla jo laittamassa ruokia, eikä juhlapukeutumiseen meinaa jäädä aikaa. Joten ei kiitos sille kiireelle. 

Pöydässä on kova nälkä ja kiire syödä, kun pukki on tulossa. Kaipaisin rauhallisempaa oleilua ja mieluummin vaikka ilman pukkia, mutta lasten takia pitää olla."

Omassa lapsuudenkodissa on sama ja mulla jää myös usein sauna väliin. Pukkia ei onneksi tarvita, kun ei ole lapsia kellään, mutta lahjat jaetaan kuitenkin. 

Tunnelma on kuitenkin onneksi rento ja kaikki touhuavat yhdessä, mikä on mukavaa. Puolison perheessä taas emäntä laittaa ja muut istuvat persauksillaan, oltiin sitten meillä tai heillä. Ei sekään sinällään haittaa, mutra tykkäisin ennemmin tehdä yhdessä.

Vierailija
73/118 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tykkään joulusta ihan kokonaisuudessaan, mutta jos ihan oman pääni mukaan saisi päättää, niin nämä muutokset:

Jouluruoka saataisiin aiemmin pöytään. Jotenkin siihen valmisteluun tuhrautuu kauhean kauan, enkä viitsi hoputtaa porukkaa. Vastaavasti ruokailuun voisi käyttää pidemmän ajan. Nyt siis kauheassa nälässä eka odotellaan ja sitten vauhdikkaasti vedetään ruoka napaan. 

Saunominen vasta illalla. Lapsuudenperheessäni jouluna pukeuduttiin juhlavaatteisiin, mistä pidän. Nyt vedän juhlavaatteet aamulla päälle, mutta sitten saunan jälkeen siirryn oloasuun, ei meikkiä, hiukset märkänä. Ei kauhean jouluinen tunnelma tule tuosta.

Myös miehet keittiöön. Nyt tiukka työnjako. Naiset ovat keittiössä (mikä on kyllä kivaa) ja miehet odottelevat olohuoneessa glögiä juoden. Tätä sääntöä voisi rikkoa.

Tämän vuoksi minä en käy joulusaunassa. Saunaan pääsee koska vaan, joulu on kerran vuodessa.

Vierailija
74/118 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei tarvitse enää viettää niitä pakko-jouluja joita kotona piti viettää. Pakko häsätä ja hössöttää ja kuskata kukkia ympäri kylää tutuille ja aatto oli pakko suorittaa kellonmukaan samalla tavalla. 

Vierailija
75/118 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin viettää aaton kotona oman perheen kanssa, mutta on "pakko" mennä syömään puolison sukulaisten luo. Mielestäni esimerkiksi tapaninpäivänä olisi parempi ajankohta vierailulle, aatto ja joulupäivä olisi ihana viettää omissa oloissa, varsinkin kun tänäkään vuonna ei ole varsinaista joululoma(teen pätkätöitä).

Vierailija
76/118 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tämä on ainut tapa miten joulua vietän. Rakastan hautausmaita muutenkin.

Vierailija
77/118 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai miehet keittiöön! Ihan pöyristyttävä jako tuollainen!

Vierailija
78/118 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai miehet keittiöön! Iha

Varmasti miehet hoitaa muita hommia

Vierailija
79/118 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumppanin perheessä jouluaatto on kuin joku hieno vastaanotto. Miehet on puvut päällä ja naisilla juhla-asut. Kun ekaa kertaa osallistuin, mielestäni ihan perussiisteissä vaatteissa, hame ja sellainen oversize-tyylinen kaulupaita, ihmettelivät miehen äiti ja sisko, että miksei minulla ole mekkoa tai vastaavaa. Alkumaljojen jälkeen seurustellaan, sitten syödään ja ruoan jälkeen lauletaan joululauluja musiikin säestyksellä.

Toi pukeutumisjuttu olisi mulle ihan ok, ei meidän elämässä ainakaan ole usein juhlia johon voisi pukeutua kauniisti. Olisi ihana pistää parhaat päälle jouluna. Valitettavasti olen ollut aina ylipukeutunut neulemekossa ja sukkiksissa kummankin puolen suvun juhlissa :(

Mulle oli kyllä siinä tottumista kun miehen puolen suvun luokse aattona mentäessä oli joulunviettäjillä päällä pier

Sama juttu.

Vierailija
80/118 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surkutella joulua. Joulut miehen kanssa on aika raskaita. Hän on lapsena menettänyt vanhempansa joulun aikaan, joten hänellä on hyvin paljon negatiivista ajatusmaailmaa liittyen jouluun. Olen äärimmäisen kyllästynyt kuulemaan sitä samaa valitusta, miten ennen joulut oli niin ihania. Mutta sitten, voih, sitten. Ymmärrän että suru voi nousta pintaan, mutta onko koko joulun pakko keskittyä siihen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kahdeksan