Mitä et haluaisi tehdä jouluaattona, mutta muut on toista mieltä?
Siis toiset kanssasi joulua viettävät haluaa ihan ehdottomasti tehdä kyseisen asian?
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
Mä tykkään joulusta ihan kokonaisuudessaan, mutta jos ihan oman pääni mukaan saisi päättää, niin nämä muutokset:
Jouluruoka saataisiin aiemmin pöytään. Jotenkin siihen valmisteluun tuhrautuu kauhean kauan, enkä viitsi hoputtaa porukkaa. Vastaavasti ruokailuun voisi käyttää pidemmän ajan. Nyt siis kauheassa nälässä eka odotellaan ja sitten vauhdikkaasti vedetään ruoka napaan.
Saunominen vasta illalla. Lapsuudenperheessäni jouluna pukeuduttiin juhlavaatteisiin, mistä pidän. Nyt vedän juhlavaatteet aamulla päälle, mutta sitten saunan jälkeen siirryn oloasuun, ei meikkiä, hiukset märkänä. Ei kauhean jouluinen tunnelma tule tuosta.
Myös miehet keittiöön. Nyt tiukka työnjako. Naiset ovat keittiössä (mikä on kyllä kivaa) ja miehet odottelevat olohuoneessa glögiä juoden. Tätä sääntöä voisi rikkoa.
Siis miksi ne miehet ei osallistu keittiöhommiin? Kuulostaa tosi epäreilulta. Tänä jouluna sanotte niille miehille että keittiöön myös. Tai ehkä teidän pitäisi ensin vaihtaa osia, miehet menee keittiöön ja naiset juo tänä vuonna sitä glögiä ja odottelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua käydä jouluaattona hautausmaalla, mutta tiedän että muut meidän kanssa joulua viettävät, mies vanhempineen ja siskonsa perheineen, haluaa. Ajattelin jäädä matkasta ja viettää joulua omalla tavallani.
Törkeää, miksi haluat olla arvokkaita perinteitä vastaan? Heidän perheelle tuo on varmasti tosi tärkeä tapa ja perinne.
Niin, heidän perheelle. He käyvät vain omien läheistensä ja sukulaistensa haudoilla joita minä en ole koskaan edes tuntenut. En halua viettää jouluaattoa rämpimällä pimeällä hautausmaalla. He voivat tehdä sen ihan kaikin mokomin ilman minuakin.
Meillä miehen vanhemmat ei itse edes tykkää käydä siellä hautausmaalla, mutta menevät koska heidän mielestään siellä nyt vaan pitää käydä, koska mitä ihmisetkin ajattelee jos ei ole käyty.
Järjetöntä.
Turhantärkeily ja kursailu. Porukka kursailee puoli tuntia ennen ruokaa vaikka ruoka on pöydässä mutta kukaan ei voi mennä ensin koska mitä muut siitäkin ajattelisi.
Teen vuoden jokaisena päivänä mitä halua.
Eläkeläinen
Silloin kun vietetään aatto miehen vanhemmilla, joulusaunaa ei aattona ole luvassa. Aatonaattona on sauna, mutta aattona ei koskaan. Tähän on ollut hankala tottua, kun omassa lapsuudenkodissani ja sittemmin vanhempieni luona nimenomaan aattoillan hämärissä on aina hipsitty rantasaunalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumppanin perheessä jouluaatto on kuin joku hieno vastaanotto. Miehet on puvut päällä ja naisilla juhla-asut. Kun ekaa kertaa osallistuin, mielestäni ihan perussiisteissä vaatteissa, hame ja sellainen oversize-tyylinen kaulupaita, ihmettelivät miehen äiti ja sisko, että miksei minulla ole mekkoa tai vastaavaa. Alkumaljojen jälkeen seurustellaan, sitten syödään ja ruoan jälkeen lauletaan joululauluja musiikin säestyksellä.
Toi pukeutumisjuttu olisi mulle ihan ok, ei meidän elämässä ainakaan ole usein juhlia johon voisi pukeutua kauniisti. Olisi ihana pistää parhaat päälle jouluna. Valitettavasti olen ollut aina ylipukeutunut neulemekossa ja sukkiksissa kummankin puolen suvun juhlissa :(
Mulle oli kyllä siinä tottumista kun miehen puolen suvun luokse aattona mentäessä oli joulunviettäjillä päällä pieruverkkarit ja t-paita. Ja siis jo päivällä, ei mikään joulusaunan jälkeinen asustus tuo. Alapeukuttakaa vaan mutta mun mielestä joulu on juhla johon pitää pukeutua siististi, onhan siinä koti koristeltu ja siivottu, ruokapöydässä suurella vaivalla tehtyjä herkkuja. Ja ei, en tarkoita mitään pitkää leninkiä/tummaa pukua mutta edes vähän siistimpää kuin mitä arkena normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumppanin perheessä jouluaatto on kuin joku hieno vastaanotto. Miehet on puvut päällä ja naisilla juhla-asut. Kun ekaa kertaa osallistuin, mielestäni ihan perussiisteissä vaatteissa, hame ja sellainen oversize-tyylinen kaulupaita, ihmettelivät miehen äiti ja sisko, että miksei minulla ole mekkoa tai vastaavaa. Alkumaljojen jälkeen seurustellaan, sitten syödään ja ruoan jälkeen lauletaan joululauluja musiikin säestyksellä.
Toi pukeutumisjuttu olisi mulle ihan ok, ei meidän elämässä ainakaan ole usein juhlia johon voisi pukeutua kauniisti. Olisi ihana pistää parhaat päälle jouluna. Valitettavasti olen ollut aina ylipukeutunut neulemekossa ja sukkiksissa kummankin puolen suvun juhlissa :(
Mulle oli kyllä siinä tottumista kun miehen puolen suvun luokse aattona mentäessä oli joulunviettäjillä päällä pier
Meillä taas juhlaa on se, kun jouluna saa olla on vaan kotona, farkut ja neule tai pyjama yllä.
Saan tehdä mitä haluan. En vietä joulua yksin, mutta meillä kaikkien ei ole pakko osallistua yhteisiin juttuihin jos ei halua eikä se mitenkään edes pilaa tunnelmaa. Minulta jää jouluevankeliumi ja lipeäkala väliin. Yhteisiä joululauluja voin kuunnella kauempaa mutten itse osallistu lauluun. Perinteet ja yhteisöllisyys eivät synny pakottamisesta ja väkisintekemisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle oli kyllä siinä tottumista kun miehen puolen suvun luokse aatton
Ok, mulle juhlaan on aina kuulunut myös se että saa pukeutua vähän juhlavammin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle oli kyllä siinä tottumista kun miehen puolen suvun luokse aatton
Meillä taas juhlaa on se, kun jouluna saa olla on vaan kotona, farkut ja neule tai pyjama yllä.
Niinpä. Joulu on perheen kesken vietetty rento juhla eikä mikään virallinen vastaanotto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua käydä jouluaattona hautausmaalla, mutta tiedän että muut meidän kanssa joulua viettävät, mies vanhempineen ja siskonsa perheineen, haluaa. Ajattelin jäädä matkasta ja viettää joulua omalla tavallani.
Törkeää, miksi haluat olla arvokkaita perinteitä vastaan? Heidän perheelle tuo on varmasti tosi tärkeä tapa ja perinne.
Niin, heidän perheelle. He käyvät vain omien läheistensä ja sukulaistensa haudoilla joita minä en ole koskaan edes tuntenut. En halua viettää jouluaattoa rämpimällä pimeällä hautausmaalla. He voivat tehdä sen ihan kaikin mokomin ilman minuakin.
Haudoilla KUULUU käydä varsinkin jouluna. Iän myötä opit.
Niin? Ei se sitä tarkoita että olisi pakko käydä sellaisten henkilöiden haudalla joita ei ole koskaan edes tavannut. Ehkä tämä henkilö kävisi mieluummin omien läheistensä haudoilla.
Vierailija kirjoitti:
Ja kumppanisi ei kertonut etukäteen, että olet alipukeutunut tai että juhla on heillä todellakin juhla? Hän halusi nolata sinut, miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella ihmisellä on omanlaisensa perinteet, niin että pitääkö omia perinteitä muuttaa sukulaisten ja tuttavien kesken?
Haluaisin viettää jossain valmiin joulun, kuten teimme lapsuudessani, mutta perhe haluaa olla kotona.
Ja meillä kyllä jaetaan jouluvastuita, joten en ole mikään marttyyri, kuka yksin raataa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kumppanisi ei kertonut etukäteen, että olet alipukeutunut tai että juhla on heillä todellakin juhla? Hän halusi nolata sinut, miksi?
Alipukeutunut? Kauluspaita ja hame on kyllä ihan tarpeeksi juhlava asu jouluun. Ei perhejoulu ole mikään iltapukujuhla.
Anoppilaan en suostu menemään ison köörin kanssa ryypiskelemään. Haluan olla rauhassa ja ilman viinaksia.
Vierailija kirjoitti:
Haudoilla KUULUU käydä varsinkin jouluna. Iän myötä opit.
Sinäkö määräät? Mulla ei ole ketään jonka haudalla käydä.
T. 50+
Ei mieheni vastusta jos haluan olla yöpaidassa jouluaattona kotonani ja juon viinaa kunnes menen nukkumaan omaan kuningas sänkyyni.
Meillä on iso omakotitalo jossa saamme omaa rauhaa tarpeen vaatiessa.