Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä et haluaisi tehdä jouluaattona, mutta muut on toista mieltä?

Vierailija
13.12.2024 |

Siis toiset kanssasi joulua viettävät haluaa ihan ehdottomasti tehdä kyseisen asian?

Kommentit (118)

Vierailija
81/118 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua käydä jouluaattona hautausmaalla, mutta tiedän että muut meidän kanssa joulua viettävät, mies vanhempineen ja siskonsa perheineen, haluaa. Ajattelin jäädä matkasta ja viettää joulua omalla tavallani.

Törkeää, miksi haluat olla arvokkaita perinteitä vastaan? Heidän perheelle tuo on varmasti tosi tärkeä tapa ja perinne.

Niin, heidän perheelle. He käyvät vain omien läheistensä ja sukulaistensa haudoilla joita minä en ole koskaan edes tuntenut. En halua viettää jouluaattoa rämpimällä pimeällä hautausmaalla. He voivat tehdä sen ihan kaikin mokomin ilman minuakin.

Haudoilla KUULUU käydä varsinkin jouluna. Iän myötä opit.

No emme todellakaan vietä jouluaattona tuntikausia autossa, että pääsemme kahlaamaan lumessa hautausmaille. Vietämme joulun rauhassa kotona perheen kanssa ja voimme muistella pois nukkuneita läheisiämme sytyttämällä heille kynttilän.

Vierailija
82/118 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kuolleita läheisiä pitäisi muistella vain viemällä kynttilöitä hautausmaalle tai sytyttämällä kynttilän johonkin muualle? Ei kai se kynttilä siinä pääosassa ole. Itse tykkään valokuvista sekä läheisten kanssa jaetuista muistoista enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/118 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole sellaisia joitakin stressaavia tai pakollisia juttua joulunviettoporukassa. Jos jotkut ei halua jotakin, niin ei todellakaan pakko ole osallistua. Yksi esimerkki on iltapäivällä haudalla käynti. Osa käy, osa laittaa sillä aikaa kahvit valmiiksi. Joku ei käy joulusaunassa, kun ei tykkää saunoa.

Vierailija
84/118 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun viettää joulun itsekseen, pääsee itsensä kanssa yleensä sopuun, mitä tekee tällä kertaa. Lautapelejä on valitettavasti usein mahdotonta pelata yksin. 

Vierailija
85/118 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun viettää joulun itsekseen, pääsee itsensä kanssa yleensä sopuun, mitä tekee tällä kertaa. Lautapelejä on valitettavasti usein mahdotonta pelata yksin. 

Niinkö? Voihan sakkilaudan toiselle puolelle kiertää erivärisiä nappuloita siirtämään.

Vierailija
86/118 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tykkään joulusta ihan kokonaisuudessaan, mutta jos ihan oman pääni mukaan saisi päättää, niin nämä muutokset:

Jouluruoka saataisiin aiemmin pöytään. Jotenkin siihen valmisteluun tuhrautuu kauhean kauan, enkä viitsi hoputtaa porukkaa. Vastaavasti ruokailuun voisi käyttää pidemmän ajan. Nyt siis kauheassa nälässä eka odotellaan ja sitten vauhdikkaasti vedetään ruoka napaan. 

Saunominen vasta illalla. Lapsuudenperheessäni jouluna pukeuduttiin juhlavaatteisiin, mistä pidän. Nyt vedän juhlavaatteet aamulla päälle, mutta sitten saunan jälkeen siirryn oloasuun, ei meikkiä, hiukset märkänä. Ei kauhean jouluinen tunnelma tule tuosta.

Myös miehet keittiöön. Nyt tiukka työnjako. Naiset ovat keittiössä (mikä on kyllä kivaa) ja miehet odottelevat olohuoneessa glögiä juoden. Tätä sääntöä voisi rikkoa.

Entä jos saunotaan puolenpäivän maissa tai sitten kun isoimmat valmistelut tehty, sitten sauna ja juhlavaatteet illaksi päälle? 

Vierailija
87/118 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tykkään joulusta ihan kokonaisuudessaan, mutta jos ihan oman pääni mukaan saisi päättää, niin nämä muutokset:

Jouluruoka saataisiin aiemmin pöytään. Jotenkin siihen valmisteluun tuhrautuu kauhean kauan, enkä viitsi hoputtaa porukkaa. Vastaavasti ruokailuun voisi käyttää pidemmän ajan. Nyt siis kauheassa nälässä eka odotellaan ja sitten vauhdikkaasti vedetään ruoka napaan. 

Saunominen vasta illalla. Lapsuudenperheessäni jouluna pukeuduttiin juhlavaatteisiin, mistä pidän. Nyt vedän juhlavaatteet aamulla päälle, mutta sitten saunan jälkeen siirryn oloasuun, ei meikkiä, hiukset märkänä. Ei kauhean jouluinen tunnelma tule tuosta.

Myös miehet keittiöön. Nyt tiukka työnjako. Naiset ovat keittiössä (mikä on kyllä kivaa) ja miehet odottelevat olohuoneessa glögiä juoden. Tätä sääntöä voisi rikkoa.

Entä  

Ei saunan jälkeen jaksa mitään

Vierailija
88/118 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi siit joulupukeutumisesta pitää stressata niin paljon?

Vierailija
89/118 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surkutella joulua. Joulut miehen kanssa on aika raskaita. Hän on lapsena menettänyt vanhempansa joulun aikaan, joten hänellä on hyvin paljon negatiivista ajatusmaailmaa liittyen jouluun. Olen äärimmäisen kyllästynyt kuulemaan sitä samaa valitusta, miten ennen joulut oli niin ihania. Mutta sitten, voih, sitten. Ymmärrän että suru voi nousta pintaan, mutta onko koko joulun pakko keskittyä siihen?

Et näköjään ole koskaan menettänyt ketään läheistä kun et voi ymmärtää miten paljon se sattuu.

Vierailija
90/118 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti miehet hoitaa muita hommia

Kuten mitä?

Vierailija
91/118 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppilassa jouduin lukemaan jouluevankeliumia. He eivät edes ole yhtään uskonnollisia. En oikein ymmärrä, miksi juuri minut nakitettiin siihen. Se tuntui todella epämiellyttävältä. Kieltäytymistä ei olisi otettu vastaan.

Vierailija
92/118 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anoppilassa jouduin lukemaan jouluevankeliumia. He eivät edes ole yhtään uskonnollisia. En oikein ymmärrä, miksi juuri minut nakitettiin siihen. Se tuntui todella epämiellyttävältä. Kieltäytymistä ei olisi otettu vastaan.

Mitä sitten olisi tapahtunut jos olisit kieltäytynyt?

Vierailija
93/118 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surkutella joulua. Joulut miehen kanssa on aika raskaita. Hän on lapsena menettänyt vanhempansa joulun aikaan, joten hänellä on hyvin paljon negatiivista ajatusmaailmaa liittyen jouluun. Olen äärimmäisen kyllästynyt kuulemaan sitä samaa valitusta, miten ennen joulut oli niin ihania. Mutta sitten, voih, sitten. Ymmärrän että suru voi nousta pintaan, mutta onko koko joulun pakko keskittyä siihen?

Et näköjään ole koskaan menettänyt ketään läheistä kun et voi ymmärtää miten paljon se sattuu.

Ei läheisen menettäminen ole mikään syy kiukutella vielä aikuisenakin koko joulua.

Vierailija
94/118 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumppanin perheessä jouluaatto on kuin joku hieno vastaanotto. Miehet on puvut päällä ja naisilla juhla-asut. Kun ekaa kertaa osallistuin, mielestäni ihan perussiisteissä vaatteissa, hame ja sellainen oversize-tyylinen kaulupaita, ihmettelivät miehen äiti ja sisko, että miksei minulla ole mekkoa tai vastaavaa. Alkumaljojen jälkeen seurustellaan, sitten syödään ja ruoan jälkeen lauletaan joululauluja musiikin säestyksellä.

Toi pukeutumisjuttu olisi mulle ihan ok, ei meidän elämässä ainakaan ole usein juhlia johon voisi pukeutua kauniisti. Olisi ihana pistää parhaat päälle jouluna. Valitettavasti olen ollut aina ylipukeutunut neulemekossa ja sukkiksissa kummankin puolen suvun juhlissa :(

Kyllä meilläkin laitetaan siistit ja mielellään juhlavaatteet. Ei nyt pukua ole pakko laittaa, mutta itse laittaudun kyllä hienoksi. Vastapainona joulupäivän saa viettää vaikka pyjamassa. Pelataan pelejä, syödään suklaata ja juodaan glögiä. Luetaan lahjaksi saatuja kirjoja. Rentoillaan.

Vierailija
95/118 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kertoi että naisten homma on hoitaa keittiöhommat. Niin omassa lapsuudessanikin. Miehet kävi tupakalla ulkona ja sytytti samalla ulkotulet. Sitten löhöilivät olohuoneessa ja odottivat ruokaa valmiina pöytään. Niin typerää. Onneksi pahin heistä kuoli sydäriin jo vuosia sitten.

Vierailija
96/118 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lypsävät lehmät, ruokkivat hevoset, kantavat veden ja puut saunaan ja lämmittävät saunan, käyvät naapurin lapsilla joulupukkina.

Vierailija
97/118 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lypsävät lehmät, ruokkivat hevoset, kantavat veden ja puut saunaan ja lämmittävät saunan, käyvät naapurin lapsilla joulupukkina.

Tämä oli vastaus siihen "Kuten mitä?" -kysymykseen. Jostain syystä palsta ei liittänyt lainauksia.

Vierailija
98/118 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koko joulun töissä, mutta järjestän silti jouluaterian lähimmilleni. 

21.12. kun on talvipäivänseisaus, minä ja ystäväni vietämme oikeaa joulua. 

Vierailija
99/118 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla sama ex-anoppilassa. Vittuillessa tekivät sen. Minä kieltäydyin, eivät yrittäneet uudestaan. Olisin kieltäytynyt uudestaan. 

Vierailija
100/118 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei onneksi tarvitse tehdä mitään mitä ei halua. Joulusauna jo 23.12 illalla ja siitä alkaa joulu. Aattona minulla on juhlavat mutta mukavat vaatteet ja miehellä vain mukavat. Mies käy haudoilla tätinsä kanssa eikä siihen minua tarvita. Yhdessä tehdään jouluruuat ja syödään ainakin pari tuntia kaikessa rauhassa. Lahjojen jälkeen pelataan lautapelejä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yhdeksän