Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä aloittaa selvittely, kun hoivakodissa katoaa vanhuksen tavaraa?

Vierailija
13.12.2024 |

Aihe on arka, eikä tästä juurikaan puhuta, mutta...

Olen ikäluokkaan, jossa ystävien ja tuttavien vanhemmat asuvat suureksi osaksi erilaisissa palvelutaloissa ja hoivalaitoksissa. 

Aina silloin tällöin, itse asiassa melko usein, kuulee ihmettelyä siitä, että sen isän/äidin/mummon/kummitädin tavaraa katoaa laitoksessa. Arvokkaampia vaatteita, koruja, rahaahan siellä nyt harvemmin kenelläkään toki onkaan. Omalta äidiltäni katosi uusi, hyvä untuvatakki ja joitakin koruja, joista olin aivan varma, että ne ovat hänellä olleet siellä mukana - eipä vain enää löytynyt mistään. 

Äidin kuoleman jälkeen koitin asiasta kysellä hoitajilta ja osastonhoitajalta, mutta en saanut ihmettelyä ja käsien levittelyä kummempaa vastausta. Muistisairaat kuulemma voivat kuljetella tavaroita minne vaan, ei ole näkynyt, olenko varma että sellaisia tavaroita on mukana ollutkaan, kaikki vainajan tavarat on kyllä pakattu huoneen siivoamisen yhteydessä...

Tästä on aikaa jo kohta vuosi, mutta jotenkin asia on jäänyt vaivaamaan ja nyt kun kuulin ystävältä vähän samanlaisen tarinan niin...

En haluaisi hoitajia missään tapauksessa varkaiksi syyttää, mutta onhan se totta, että varmasti joukkoon mahtuu monenlaista, sijaisia ja keikkalaisia käytetään tosi paljon, ja ihan muissa maailmoissa olevalta vanhukselta on helppo napata se koru, ei hän sen puuttumista huomaa...

Kommentit (342)

Vierailija
181/342 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asukkailla pitäisi olla joku suoja muita asukkaita vastaan. Ei voi olla niin et vanhuksen kaikki tavarat ja koti on muiden vapaata riistaa.

Ei ihmisiä voida lukita huoneisiinsa, kyseessä ei ole vankila vaan vanhusten koti. Ei myöskään voida asettaa vartijaa jokaisen luukun viereen. Maalaisjärki jo sanoo, että hoitokotiin EI viedä arvokkaita tavaroita tai vaatteita. 

No pelkästään se, että kuka vaan voi tulla penkomaan sun tavaroita, tulla sänkyyn pötköttämään tai viedä tekarit lasista ei ole hyväksyttävää

Vierailija
182/342 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muumaalaiset on rasisteja. Monet hoitajat narkomaaneja siksi varastaa rahaa huumeisiin. On myös syömis häiriöistä bulimikkoja. Lääkkeitä varastaa. Heitä on jäänyt kiinni niin että asunnostaan löytynyt ne kadonneet lääkkeet. Hoitajien holtittomuus aiheuttaa kärsimystä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
C
183/342 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen hoitaja ja tuommoista valitusta kuulee usein. Ei me työpaikan kustannuksella mitään viedä. Vanhusten korut on rumia ja vanhanaikaisia ja vaatteet samoin. Suurin syy kuitenkin on se, että vanhukset on epäsiistejä ja epähygieenisiä, enkä tiedä yhtään hoitajaa, joka ilman hanskoja haluaisi koskea mihinkään vanhusten tavaroihin. 

Tämä on tuhannen totta !!! Kun kaikki potilaat/asiakkaat ovat vaipoissa ja käsien pesu muisto vain, kuolaavat jne. Yrjö tulisi jos pitäisi töissä toimia ilman hanskoja ja käsidesiä. Omaiset sit halailee ulosteella sotkevaa vanhusta ihan kympillä aina ja heille se suotakoon tietty mut en itse ikinä.

Vierailija
184/342 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hoitajia on jäänyt kiinni monestakin synnistä työpaikalla. Mutta potilaalta varastelu on hävettävää teko. Toinen on puolustus kyvyttömässä asemassa sairauksien takia. 

Vierailija
185/342 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee kirjallinen pyyntö hoivakodin johtajalle, ap. Jos ei asia selviä siten, niin rikosilmoitus. 

Rikosilmoitus ketä kohtaan? Entä kun kukaan ei voi tietää kuka ylipäätään on katoamisen takana? Ajattelitko että poliisi käy läpi joka ainoan kulkijan ja entä kun esim korua ei silti löydy eikä ketään jota syyttää varmasti? Sormus kun meni roskiin tai viemäriin mamman hyvään talteen.  Ei poliisi lähde setvimään jokaista ehkä ja olen mieltä-juttua.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asukkailla pitäisi olla joku suoja muita asukkaita vastaan. Ei voi olla niin et vanhuksen kaikki tavarat ja koti on muiden vapaata riistaa.

Ei ihmisiä voida lukita huoneisiinsa, kyseessä ei ole vankila vaan vanhusten koti. Ei myöskään voida asettaa vartijaa jokaisen luukun viereen. Maalaisjärki jo sanoo, että hoitokotiin EI viedä arvokkaita tavaroita tai vaatteita. 

No pelkästään se, että kuka vaan voi tulla penkomaan sun tavaroita, tulla sänkyyn pötköttämään tai viedä tekarit lasista ei ole hyväksyttävää

Ei olekaan hyväksyttävää, mutta monesti se hoivakodin vanhus ei sitten yksin huoneessa ollessaan ymmärrä, miten oven saa auki. Muistan, että mekin silloin kasarilla jouduttiin hakemaan ylemmältä taholta erikseen lupaa tän yhden mummon huoneen pitämiseen lukossa ja perusteluna oli just se, että tän mummon päässä ei ollut mitään vikaa ja hän kyllä osasi avata lukitunkin  oven. Jos mummolla olisi ollut esim muistisairaus, lupaa ei olisi tullut. 

Vierailija
187/342 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nähty ettei vaippoja vaihdeta. Jos potilas on jätetty käyttämättä suihkussa se on hoitajien koulutuksen puutetta. Hävetkää. Joku päivä maksatte itse hoidettavina samoin. HOITAJAT koulutetut pesee potilaat sekä suihkussa että sänkyyn kuin vessassa hampaat kädet. Vuoteeseen kädet myös ja suihkussa.  Te ette ole oikeita hoitajia !!!!  Potilaat pestään. 

Vierailija
188/342 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle tehtiin 11vuotta sitten hätäsektio ja piti riisua korut,laitoin ne huoneeni kaappiin. Yhden hengen huone koska minulla oli ollut hinkuyskäksi epäilty yskä ja kuumetta.

Kalevalakorun hopeinen riipus mummoni peruja ,hopeiset kiha ja vihkisormukset.  Niitä ei enää koskaan löytynyt ja sairaalan asenne oli että "no voi voi". 

Ja kaverilta taas katosi päivystyksen tarkkailuhuoneessa aitoa villaa oleva iso kaulahuivi. 

Hätäsektiossa sä et itse riisu huoneessa ja laittaudu valmiiksi. Ja miksi sulla oli päälläsi koruja vaikka sairaaloissa ei tiedetysti kannata pitää mitään arvokasta?

En ole tuo kelle vastasit mutta kun minulla oli raskausmyrkytys ja jouduin hätäsektioon,hoitaja käski ottaa korvakorut ja sormukset sekä nenäkorun pois. Ihan siinä hu

En minäkään ole, mutta hätäsektiota sulle ei ole tosiaan tehty jos huoneessa valmistaudut. Kiireellinen ehkä, tai jopa suunniteltu, mutta hätäsektiossa hyvä jos sulle ehditään sanoa mitä tapahtuu. Eikä se siitä muutu vaikka kuinka isoilla kirjaimilla kirjoittaisit.

Vierailija
189/342 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulkaas. Sairaala ja laitos huoltajat PESEE sängyt jos koulutettuja ovat. Myös laidat ja lakanat vaihdetaan jokaisen suihkussa käynnin yhteydessä. Jos teillä potilaat on ulosteessa teissä on se vika. 

Vierailija
190/342 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nähty ettei vaippoja vaihdeta. Jos potilas on jätetty käyttämättä suihkussa se on hoitajien koulutuksen puutetta. Hävetkää. Joku päivä maksatte itse hoidettavina samoin. HOITAJAT koulutetut pesee potilaat sekä suihkussa että sänkyyn kuin vessassa hampaat kädet. Vuoteeseen kädet myös ja suihkussa.  Te ette ole oikeita hoitajia !!!!  Potilaat pestään. 

Ja silti ovat kädet paskassa, syövät paskaa, läästivät sänkyynsä, seiniin jne

Vierailija
191/342 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaamaton oma kamera sinne huoneen kattoon. Selviää äkkiä kuka siellä käy mitäkin penkomassa.

Vierailija
192/342 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen teistä hoitajista on joku päivä hoidossa. Sen mukaan hoidat nyt muita. Tai saat maata kusessa itse. 

Vierailija
193/342 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsien pesu muisto vain sä et ole koulutettu hoitaja. Sun työhön kuuluu pestä potilaat. Myös ne kädet. 

Vierailija
194/342 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärin lääkitys. Sekin on sitten lääkärien synti. 

Vierailija
195/342 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti vuokrafirman kautta tullut siivooja. Jo 20v sitten siivooja vei sairaalassa kuolemassa olleen miehen kännykän. Ei siitäkään piitannut kukaan muu kuin vaimo.

Vierailija
196/342 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään järkeä ostaa "150€:n hienoja villapaitoja" 🤦 

Vierailija
197/342 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoalalla varastetaan jopa suoraan työnantajalta (lääkkeet), tai esim. kipulääkkeitä kirjaimellisesti suoraan sairaan suusta (korvataan millä lie ja hoitaja tykittää joko itse tai myy lääkkeet). Miksi olisi tavatonta, että jotain muutakin varastettaisiin?

Vierailija
198/342 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikille hoitajille jotka väittävät että muut muistisairaat potilaat vievät ja siirtelevät tavaroita: miksi niitä kadonneita tavaroita ei koskaan löydy muista huoneista, yhteisistä tiloista tai ylipäätään laitoksen seinien sisältä? Miksi aina katoaa arvokasta tai helposti kirpparilla myytävää tavaraa?

Sieltä katoaa aina ihan kaikenlaista tavaraa, mutta jostain syystä omaiset kiinnostuvat vain arvokkaista ja helposti myytävistä tavaroista. Taitaa kertoa enemmän omaisista kuin hoitajista että mikään muu ei heitä kauheasti kiinnosta, ei edes se vanhus.

Vierailulla ei käydä mutta kun vanhus kuolee ollaan haukkana paikalla vaatimassa omaisuus, eivät tietenkään kaikki mutta kokemusta tuostakin asiasta on.

Tyypillinen tapaus tuo ap. "Kaikki vainajan tavarat kyllä pakattiin huonetta siivotessa." Uskomatonta. Edes muuttopakkausta ei ole itse tehty. Ja oletetaan, että hoitajat on sen tehnyt. Siitä päätellen, kun mitään muuta ammattiryhmän kuin hoitajat ei mainita. Ei mitään, että henkilökunta tms. Ap:lle tiedoksi, ja muille "samaa ikäluokkaa", kuten itse mainitsit, että hoitajat tekee hoivatyötä ja yhä enemmän käydään sitä läpi mikä kuuluu. Huoneen siivoukset ei kuulu, ei pyykkien pesu, ei ruoan lämmitys, ei tiskaaminen, jne. Tulevaisuus näyttää alkaako omaisia kiinnostaa sitten enemmän, kun vaihtoehtona on muutto- ja siivousfirman lasku. Ja mitä voit vuoden jälkeen tehdä? Et mitään. Rikosilmoitus, mitä joku ehdotti, ei johda mihinkään, mutta sen toki voit tehdä ja kannata tehdä, jos sillä pääset asian yli.

Vierailija
199/342 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini sai sairaskohtauksen kotonani ja soitin ambulanssin. Äiti jäi eloon mutta joutui palaamaan kotiin ilman kultaisia sormuksiaan mm. rippisormus ja kihlasormus. Henkilökuntaa ei tuntunut kiinnostavan kun koetin selvittää asiaa.

Vierailija
200/342 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epämuodostuneet ja vammaiset toki on pidettävä myös puhtaana mutta heillä on näitä tekemisen puutteesta johtuvia toimintoja kuten lyö päätään tai puree tai jos saa vaipan irti sotkee. Ellei ole hoitoliiviä ( ennenvanhaan pakkopaitaa). Mutta muuten on sairauksia missä ihminen saa kohtauksia ja lääkkeet aiheuttaa kuolaamista. Mutta ei kukaan terveestä sairaaksi tullut sopeudu makaamaan paikallaan päivästä toiseen. Se on selvää. Ainoa näkymä tyhjä seinä. Potilaiden kynnet on hoidettava leikattava ja käsi pidettävä kiinni jos repii vaippoja. Mutta kun potilailla voi olla hirveää kutinaa lääkkeistä tai allergioista tai hiivasta. Satiaiset on yleisiä jos lakanat ja pyjamat pestään liian alhaisissa asteissa. Ne kutisee kuin syyhy yhtä paljon. Virtsatulehdus haisee ja kirvelee kauheasti eikä niitä hoideta kuten kuuluu koska ei oteta näytteitä. Ei edes ikenistä bakteeriviljelyä. Ei tarvi kuolla jos hoidetaan taudit oikein.