Mistä aloittaa selvittely, kun hoivakodissa katoaa vanhuksen tavaraa?
Aihe on arka, eikä tästä juurikaan puhuta, mutta...
Olen ikäluokkaan, jossa ystävien ja tuttavien vanhemmat asuvat suureksi osaksi erilaisissa palvelutaloissa ja hoivalaitoksissa.
Aina silloin tällöin, itse asiassa melko usein, kuulee ihmettelyä siitä, että sen isän/äidin/mummon/kummitädin tavaraa katoaa laitoksessa. Arvokkaampia vaatteita, koruja, rahaahan siellä nyt harvemmin kenelläkään toki onkaan. Omalta äidiltäni katosi uusi, hyvä untuvatakki ja joitakin koruja, joista olin aivan varma, että ne ovat hänellä olleet siellä mukana - eipä vain enää löytynyt mistään.
Äidin kuoleman jälkeen koitin asiasta kysellä hoitajilta ja osastonhoitajalta, mutta en saanut ihmettelyä ja käsien levittelyä kummempaa vastausta. Muistisairaat kuulemma voivat kuljetella tavaroita minne vaan, ei ole näkynyt, olenko varma että sellaisia tavaroita on mukana ollutkaan, kaikki vainajan tavarat on kyllä pakattu huoneen siivoamisen yhteydessä...
Tästä on aikaa jo kohta vuosi, mutta jotenkin asia on jäänyt vaivaamaan ja nyt kun kuulin ystävältä vähän samanlaisen tarinan niin...
En haluaisi hoitajia missään tapauksessa varkaiksi syyttää, mutta onhan se totta, että varmasti joukkoon mahtuu monenlaista, sijaisia ja keikkalaisia käytetään tosi paljon, ja ihan muissa maailmoissa olevalta vanhukselta on helppo napata se koru, ei hän sen puuttumista huomaa...
Kommentit (342)
Vierailija kirjoitti:
Mä olen hoitaja ja tuommoista valitusta kuulee usein. Ei me työpaikan kustannuksella mitään viedä. Vanhusten korut on rumia ja vanhanaikaisia ja vaatteet samoin. Suurin syy kuitenkin on se, että vanhukset on epäsiistejä ja epähygieenisiä, enkä tiedä yhtään hoitajaa, joka ilman hanskoja haluaisi koskea mihinkään vanhusten tavaroihin.
Kyllä niistä kultakoruista yms rahaa saa, vaikka rumia olisivat. Romukulta on arvokasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikille hoitajille jotka väittävät että muut muistisairaat potilaat vievät ja siirtelevät tavaroita: miksi niitä kadonneita tavaroita ei koskaan löydy muista huoneista, yhteisistä tiloista tai ylipäätään laitoksen seinien sisältä? Miksi aina katoaa arvokasta tai helposti kirpparilla myytävää tavaraa?
Sieltä katoaa aina ihan kaikenlaista tavaraa, mutta jostain syystä omaiset kiinnostuvat vain arvokkaista ja helposti myytävistä tavaroista. Taitaa kertoa enemmän omaisista kuin hoitajista että mikään muu ei heitä kauheasti kiinnosta, ei edes se vanhus.
Vierailulla ei käydä mutta kun vanhus kuolee ollaan haukkana paikalla vaatimassa omaisuus, eivät tietenkään kaikki mutta kokemusta tuostakin asiasta on.
Vierailija kirjoitti:
Asukkailla pitäisi olla joku suoja muita asukkaita vastaan. Ei voi olla niin et vanhuksen kaikki tavarat ja koti on muiden vapaata riistaa.
Niin pitäisi. Mä olin 1980-luvun lopulla vuoden verran vanhainkodissa töissä ja vaikka ne vanhukset olivat siellä paljon parempikuntoisia kuin mitä on nykyisin hoivakodeissa, yhdelle päästään ihan skaripille mummolle annettiin lupa pitää huoneensa ovi lukossa. Avain hänellä roikkui hihnassa kaulasta kuin nk avainkaulalapsilla. Tämä pyörätuolissa oleva vanhus oli aivan korviaan myöten täynnä sitä, että yksi muistisairas papparainen lähes joka yö tuli hänen huoneeseensa ja kömpi tän mummon viereen sänkyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikille hoitajille jotka väittävät että muut muistisairaat potilaat vievät ja siirtelevät tavaroita: miksi niitä kadonneita tavaroita ei koskaan löydy muista huoneista, yhteisistä tiloista tai ylipäätään laitoksen seinien sisältä? Miksi aina katoaa arvokasta tai helposti kirpparilla myytävää tavaraa?
Sieltä katoaa aina ihan kaikenlaista tavaraa, mutta jostain syystä omaiset kiinnostuvat vain arvokkaista ja helposti myytävistä tavaroista. Taitaa kertoa enemmän omaisista kuin hoitajista että mikään muu ei heitä kauheasti kiinnosta, ei edes se vanhus.
Vierailulla ei käydä mutta kun vanhus kuolee ollaan haukkana paikalla vaatimassa omaisuus, eivät tietenkään kaikki mutta kokemusta tuostakin asiasta on.
Mikä omaisuus? Paskaiset vehkeet jotka ovat hoitohenkilökunnan ryöstelyn jälkeen jäljellä?
Vierailija kirjoitti:
Asukkailla pitäisi olla joku suoja muita asukkaita vastaan. Ei voi olla niin et vanhuksen kaikki tavarat ja koti on muiden vapaata riistaa.
Valitettavasti niitä huoneitten ovia ei saa lukita edes asukkaan omasta pyynnöstä vaikka huoneessa ei olisi ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pistä airtag mukaan kalliiseen takkiin niin näette minne se lähtee.
Mikä se on ?
Pieni paikanninlaite.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen hoitaja ja tuommoista valitusta kuulee usein. Ei me työpaikan kustannuksella mitään viedä. Vanhusten korut on rumia ja vanhanaikaisia ja vaatteet samoin. Suurin syy kuitenkin on se, että vanhukset on epäsiistejä ja epähygieenisiä, enkä tiedä yhtään hoitajaa, joka ilman hanskoja haluaisi koskea mihinkään vanhusten tavaroihin.
Kyllä niistä kultakoruista yms rahaa saa, vaikka rumia olisivat. Romukulta on arvokasta.
Näin muuten on. Ja kyllä noissa hoito- ja hoivakodeissa myös varkaita on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä om
Ahne omainen tunnistettu.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tapauksen missä eräältä vietiin jotain vaateita joskus. Ei ollut vanhus eikä hoivakodissa. Suoraansanottuna varastettiin.
Mutta tuo olikin hang stalkingin kohde ollut jo vuosikausia, kuten koko perhe, jopa lapset. Monet kylällä tiesi siiitå, mutta kukaan ei tullut asianosaisille kertomaan siitä.
Paitsi yksi uhreista oli terävöjärkinen ja sai vähön vihjeitä sieltä täältä, alkoi tajuamaan mitö kaikkea törkeyksiä tehty perheelle. Rikoksia! Ja tuo tavaroiden vienti vaan sellasta näpertelyä ja härnäystä. Oli paljon paljon pahempiakin.
Kommenttisi on "hieman" sekava.
Tee kirjallinen pyyntö hoivakodin johtajalle, ap. Jos ei asia selviä siten, niin rikosilmoitus.
Pieni kassakaappi maksaa 50e, sinne korut turvaan ja koodi vain harvoille ja valituille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tapauksen missä eräältä vietiin jotain vaateita joskus. Ei ollut vanhus eikä hoivakodissa. Suoraansanottuna varastettiin.
Mutta tuo olikin hang stalkingin kohde ollut jo vuosikausia, kuten koko perhe, jopa lapset. Monet kylällä tiesi siiitå, mutta kukaan ei tullut asianosaisille kertomaan siitä.
Paitsi yksi uhreista oli terävöjärkinen ja sai vähön vihjeitä sieltä täältä, alkoi tajuamaan mitö kaikkea törkeyksiä tehty perheelle. Rikoksia! Ja tuo tavaroiden vienti vaan sellasta näpertelyä ja härnäystä. Oli paljon paljon pahempiakin.
Kommenttisi on "hieman" sekava.
No siis kyseinen henkilö uskoo gang stalking ilmiöön ja että hän tai hänen tuttunsa olisi sen uhri.
Kenen on vastuu ja kuka maksaa, jos toinen asukas pöllii/rikkoo esim tekarit, kuulolaitteen tai silmälasit?
En nyt hoitajia syyttäisi, kyllähän siellä katoaa toisten vanhuksien ansioista, olin viime vuosituhannella ja joskus katosi jonkun hampaat vesilasista ja yhdellä olikin suussa parit hampaat. Ei ne huono muistisit aina hoksaa ja ovat hyvin vikkeliä liikkeissään
Tämä kuumaa taustaisten harrastama syrjintä on rasismia työpaikoilla. Se kohdistuu myös suomalaisiin työntekijöihin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ihmisiä voida lukita huoneisiinsa, kyseessä ei ole vankila vaan vanhusten koti. Ei myöskään voida asettaa vartijaa jokaisen luukun viereen. Maalaisjärki jo sanoo, että hoitokotiin EI viedä arvokkaita tavaroita tai vaatteita.
Hoiva-alan työntekijät kompensoivat pieniä palkkojaan varastelemalla vanhusten arvotavarat ja myymällä ne eteenpäin. Oliko se nyt Pieksämäki tai joku Haukivuori jossa juuri sai hoitaja tuomion moisesta.
Mikä hoivakoti tai edes hyvinvointialue?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle tehtiin 11vuotta sitten hätäsektio ja piti riisua korut,laitoin ne huoneeni kaappiin. Yhden hengen huone koska minulla oli ollut hinkuyskäksi epäilty yskä ja kuumetta.
Kalevalakorun hopeinen riipus mummoni peruja ,hopeiset kiha ja vihkisormukset. Niitä ei enää koskaan löytynyt ja sairaalan asenne oli että "no voi voi".
Ja kaverilta taas katosi päivystyksen tarkkailuhuoneessa aitoa villaa oleva iso kaulahuivi.
Hätäsektiossa sä et itse riisu huoneessa ja laittaudu valmiiksi. Ja miksi sulla oli päälläsi koruja vaikka sairaaloissa ei tiedetysti kannata pitää mitään arvokasta?
En ole tuo kelle vastasit mutta kun minulla oli raskausmyrkytys ja jouduin hätäsektioon,hoitaja käski ottaa korvakorut ja sormukset sekä nenäkorun pois. Ihan siinä huoneessa jossa olin. Luuletko että ne alkaa salissa repiä sinulta korviksia irti?
Mikä se on ?