Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä aloittaa selvittely, kun hoivakodissa katoaa vanhuksen tavaraa?

Vierailija
13.12.2024 |

Aihe on arka, eikä tästä juurikaan puhuta, mutta...

Olen ikäluokkaan, jossa ystävien ja tuttavien vanhemmat asuvat suureksi osaksi erilaisissa palvelutaloissa ja hoivalaitoksissa. 

Aina silloin tällöin, itse asiassa melko usein, kuulee ihmettelyä siitä, että sen isän/äidin/mummon/kummitädin tavaraa katoaa laitoksessa. Arvokkaampia vaatteita, koruja, rahaahan siellä nyt harvemmin kenelläkään toki onkaan. Omalta äidiltäni katosi uusi, hyvä untuvatakki ja joitakin koruja, joista olin aivan varma, että ne ovat hänellä olleet siellä mukana - eipä vain enää löytynyt mistään. 

Äidin kuoleman jälkeen koitin asiasta kysellä hoitajilta ja osastonhoitajalta, mutta en saanut ihmettelyä ja käsien levittelyä kummempaa vastausta. Muistisairaat kuulemma voivat kuljetella tavaroita minne vaan, ei ole näkynyt, olenko varma että sellaisia tavaroita on mukana ollutkaan, kaikki vainajan tavarat on kyllä pakattu huoneen siivoamisen yhteydessä...

Tästä on aikaa jo kohta vuosi, mutta jotenkin asia on jäänyt vaivaamaan ja nyt kun kuulin ystävältä vähän samanlaisen tarinan niin...

En haluaisi hoitajia missään tapauksessa varkaiksi syyttää, mutta onhan se totta, että varmasti joukkoon mahtuu monenlaista, sijaisia ja keikkalaisia käytetään tosi paljon, ja ihan muissa maailmoissa olevalta vanhukselta on helppo napata se koru, ei hän sen puuttumista huomaa...

Kommentit (342)

Vierailija
301/342 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asukkaiden arvoesineet, joita ei haluta antaa hoivakodin kassakaappiin kirjattuina säilytettäväksi, ovat asukkaan omalla vastuulla hänen huoneessaan ja käytössään.

Harmitti, kun reilusti laihtuneen asukkaan sormukset putosivat sormista wc-pönttöön ja kultaketjut katkeilivat, kun ne takertuivat asukkaan vaatteisiin. Asukas ei halunnut riisua korujaan edes yöksi, joten niille kävi miten kävi. Asukas nautti koruistaan loppuun saakka.

Itse lajittelen villapyykin erikseen ja pesen sen villapesussa, jos ehdin iltavuorossa tai viikonloppuna auttamaan yökköjä heidän massiivisessa pyykkiurakassaan. Jos villapyykki kerättäisiin erikseen, vaatteiden lajittelu olisi helpompaa. Olen kerran kutistanut villaslipoverin, kun se oli jättipyykin seassa ja päätyi huomaamattani kirjopesuun. Vaate korvattiin, kuten myös asukkaan taskuun jäänyt puhelin, jonka löysin pesukonetta tyhjentäessäni. Itse ratsaan taskut aina ennen vaatteiden laittamista likapyykkiin, koska taskuista on löytynyt kaikkea mahdollista paperinenäliinoista kaukosäätimiin ja juomalaseihin.

Urallani on kerran sattunut, että omainen väitti tuoneensa asukkaalle kalliita vaatteita  ja niiden "kadottua" hoitolaitos korvasi ne omaiselle. Sitten sama tapahtui uudestaan ja uudestaan. Lopulta selvisi, ettei omainen ollut tuonut vaatteita, joista hän peri korvaukset. Toinen tapaus oli, että ex-puoliso varasti kuolevan rahat ja jostain syystä ne korvattiin hoitajien kahvikassasta, eikä varas joutunut vastuuseen. (Tuohon aikaan sairaalassa ei vielä laitettu rahoja muualle kuin asukkaan huoneen lukkokaappiin ja avain oli huoneessa yöpöydän laatikossa.) Onneksi nyt on toisin, kaikenkarvaiset "vierailijat" eivät pääse ehkä kiertelemään yhtä vapaasti.

Kaikki asukkaan tavarat pitäisi voida nimikoida pitävästi, mutta esim. mustat sukat ovat ikuinen ongelma. Valkoinen merkkaustussijälki haalistuu ja nimitarrat irtoavat pesukoneen mahtipyykissä. Käytämme pesupusseja, joissa on asukkaan huoneen numero ja tarkoitus olisi laittaa likaiset sukat pussiin sekä pestä ja kuivata ne siinä pussissa. Valitettavasti tuo käytäntö ei vain tunnu menevän jakeluun millään kielellä tai pesupussi on hävinnyt.

Appiukon muuttaessa hoivakotiin nimikoin miltei kaikki vaatteet ja tekstiilit kirjoittamalla koko nimen pesua kestävällä tussilla kanttinauhaan ja ompelemalla sen kiinni näkyvälle paikalle. Nuo merkinnät pysyivät hyvinä loppuun asti. Sukissa tuo konsti ei tietenkään toimi hyvin. Hirveä merkkausurakka se kyllä oli, mutta itse olisin iloinen, jos omaiset eivät laiminlöisi vaatteiden kunnollista nimikointia. 

Muistisairaat koluavat mielellään kaikki kaapit ja laatikot sekä kuljettelevat löytöjään ympäri hoivakotia. Lisäksi tavaroita on kadonnut roskiksiin, wc-pönttöihin ja tuuletusikkunasta ulos. Yhteen aikaan meiltä katosi mystisesti yhden asukkaan uusia vaatteita ja silloin epäilimme, että joku on ne varastanut. Asia ei selvinnyt, henkilökunta vaihtui silloin tuon tuosta.

Minun mielestäni asukkaiden omaisuutta pitäisi pystyä suojelemaan mylläilijöiltä yms. mutta huoneiden ovia ei saa lukita kuin painavista syistä asukkaiden itsemääräämisoikeuden vuoksi. (Huoneista pääsee aina ulos, vaikka ne olisi lukittu.)

Kiitos!

Vierailija
302/342 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vanha kääkkä voi kulkea vaikka jätesäkussä! Olen laitoshuoltaja enkä todellakaan ala lajittelemaan pyykkejä! Kaikki menee sekapesuun ja 90 asteeseen koska alusvaatteet on aina täynnä paskaa. Sen verran kyllä huomioin että jos villavaate osuu silmiin niin napoaan srn erilleen ja sitten kun niitä on koneellinen niin pesen kerralla kaikki. Ja laittakaa ne nimilaput! En min opettele vaatteita uökoa, jos ei nimeä ole niin se vaate menee mappi ö:hön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/342 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlaisia rosvoja sitä otetaankin vanhuksia hoitamaan. Ei minkäänlaista moraalia, eikä kunnioitusta vanhuksia ja heidän omaisuuttaan kohtaan. 

Vierailija
304/342 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on syytä lopettaa selvittely ja syyttely,  mieluummin olla aloittamattakaan. Oli minustakin ikävää, kun hyvät vaatteet kutistuivat ja menettivät muotonsa. Kuitenkin ymmärrän täysin, että mitään mahdollisuutta (=aikaresursseja) pyykin lajittelulle ei ollut. Usein oli varmaankin myös syytä pestä korkeassa lämpötilassa, vaikka ei olisi tekstiileille ollutkaan tarkoituksena. Kuivausrumpua on pakko käyttää, kun pestään suuren joukon pyykkejä. On siis pakko muuttaa suhtautumista: ostettava uutta tiiviisti ja ehkä siirryttävä Tokmanni-laatuun ja kokoon XXXL. Voi toki kuljettaa omaisensa vaatteet kotonaankin pestävänä, jos kokee omaavansa sellaisia voimia. Arvoesineet eivät kuulu hoivayksikön varustukseen, vaan ne on syytä jättää kotiin. 

Uskomatonta kuinka ihmiset hyväksyvät varastelun ja moraalittomuuden! Älkää selvittäkö? Haloo!

Ihan oikeastiko te kuvittelette, että hoitajat himoitsevat niitä ripulissa ja kusessa uineita rättejä?

Vierailija
305/342 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on syytä lopettaa selvittely ja syyttely,  mieluummin olla aloittamattakaan. Oli minustakin ikävää, kun hyvät vaatteet kutistuivat ja menettivät muotonsa. Kuitenkin ymmärrän täysin, että mitään mahdollisuutta (=aikaresursseja) pyykin lajittelulle ei ollut. Usein oli varmaankin myös syytä pestä korkeassa lämpötilassa, vaikka ei olisi tekstiileille ollutkaan tarkoituksena. Kuivausrumpua on pakko käyttää, kun pestään suuren joukon pyykkejä. On siis pakko muuttaa suhtautumista: ostettava uutta tiiviisti ja ehkä siirryttävä Tokmanni-laatuun ja kokoon XXXL. Voi toki kuljettaa omaisensa vaatteet kotonaankin pestävänä, jos kokee omaavansa sellaisia voimia. Arvoesineet eivät kuulu hoivayksikön varustukseen, vaan ne on syytä jättää kotiin. 

Uskomatonta kuinka ihmiset hyväksyvät varastelun ja moraalittomuuden! Äl

Kyllä minulle kelpaisi. Pesukoneen kautta päälle

Vierailija
306/342 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen hoitaja ja tuommoista valitusta kuulee usein. Ei me työpaikan kustannuksella mitään viedä. Vanhusten korut on rumia ja vanhanaikaisia ja vaatteet samoin. Suurin syy kuitenkin on se, että vanhukset on epäsiistejä ja epähygieenisiä, enkä tiedä yhtään hoitajaa, joka ilman hanskoja haluaisi koskea mihinkään vanhusten tavaroihin. 

Vierailija
307/342 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen hoitaja ja tuommoista valitusta kuulee usein. Ei me työpaikan kustannuksella mitään viedä. Vanhusten korut on rumia ja vanhanaikaisia ja vaatteet samoin. Suurin syy kuitenkin on se, että vanhukset on epäsiistejä ja epähygieenisiä, enkä tiedä yhtään hoitajaa, joka ilman hanskoja haluaisi koskea mihinkään vanhusten tavaroihin. 

No miksette pese ja pidä puhtautta yllä. Teidän vastuullaan se siisteys on. Ei haise paska jos työt tehdään kunnolla.

Vierailija
308/342 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhuksilta on hoitolaitoksissa kadonnut myös kalliita silmälaseja ja jopa tekohampaitakin.

Vierailija
309/342 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa selvittää onko siellä romaneja yhteiskuntapalvelua suorittamassa.

Vierailija
310/342 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitsut ovat kiireisiä ja alipalkattuja. Tottakai ne ottaa kaiken mitä irti lähtee, ymmärrettävää.

Vierailija
311/342 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se vanha kääkkä voi kulkea vaikka jätesäkussä! Olen laitoshuoltaja enkä todellakaan ala lajittelemaan pyykkejä! Kaikki menee sekapesuun ja 90 asteeseen koska alusvaatteet on aina täynnä paskaa. Sen verran kyllä huomioin että jos villavaate osuu silmiin niin napoaan srn erilleen ja sitten kun niitä on koneellinen niin pesen kerralla kaikki. Ja laittakaa ne nimilaput! En min opettele vaatteita uökoa, jos ei nimeä ole niin se vaate menee mappi ö:hön.

Sinulla ei ole vähäisintäkään ammattitaitoa.

Vierailija
312/342 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskomatonta kuinka ihmiset hyväksyvät varastelun ja moraalittomuuden! Äl

Minun  äidiltä hävisi  paljon vaatteita , olin vienyt   hänelle uusia  kaksi kassillista ja kahden kuukauden päääsä oli  vain yksi pusakka  niistä tallella  kun  äiti kuoli. Vanhoja alushousuja oli tallella  kaapissa kun hän kuoli ja menin käymään  hoivaosastolla. Harmittaa että en tehnyt rikosilmoitusta.!  Muutama vuosi sitten  tapahtui

Muistan hänen aiemmin kertoneen että välillä hoitajat lähtevät kassi pullollaan töistä. Nyt en enää ihmettele miksi - VARKAITA

Kangasniemen sairaalan  hoivaosasto

Vierailija
313/342 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ÄLÄ PUHU PASKAA

Vierailija
314/342 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiasiassa muistisairaat vanhukset on melkoisia kleptomaaneja, kaikki irtaimet tavarat vaihtaa huoneesta toiseen.

Ukkini on muistisairas ja joka kerta, kun käymme hänen luonaan, keräämme muiden asukkaiden omaisuutta hänen huoneestaan pois ja viemme hoitajille. On pipoa ja valokuva-albumia, jossa täysin tuntemattomia ihmisiä. Vanhus luulee omakseen ja ottaa, kun vierailevat toistensa huoneissa. Hänenkin tavaroita aina kateissa, ja ilmestyy takaisin seuraavalla vierailulla.

Mitään arvokasta ei hoitokodille pidä viedä. Se on sanottu heti sisäänmuutto-ohjeissa.

Vierailija
315/342 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama mistä, ei tule selviämään. Perinteisesti on syytetty siivoojaa. Älkää laittako niitä koruja ja arvotavaroita hoivakotivanhukselle.

Ne löytyy naapurihuoneen papan patjan alta tai viemäristä. Jotkut dementikot näpistelee kuin harakat. Ja tosiaan, asiakkaiden vaatteet on paskaisia, hyi.

Vierailija
316/342 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikenlaisia rosvoja sitä otetaankin vanhuksia hoitamaan. Ei minkäänlaista moraalia, eikä kunnioitusta vanhuksia ja heidän omaisuuttaan kohtaan. 

Hoida itse. Ei ne väkisin näitä haalita, jonoa on.

Vierailija
317/342 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhuksilta on hoitolaitoksissa kadonnut myös kalliita silmälaseja ja jopa tekohampaitakin.

Kotona oli kaikki aina tallessa? Vie kotiisi hänet.

Vierailija
318/342 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ÄLÄ PUHU PASKAA

Sulle näkyy paska olevan rakas asia. 

Vierailija
319/342 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheltäni katosi kultaketju kaulasta, kyselyyni sain vastauksen, ettei arvoesineitä ollut kirjattuna.

Vierailija
320/342 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa siinä meillä HOITAJA.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme neljä