Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos perheessä toinen käy töissä ja toinen ei, kenelle kuuluu kotityöt?

Vierailija
11.12.2024 |

Onko työssäkäyvällä mitään velvollisuuksia ja voiko hän aina vedota siihen, että käy töissä? (Oletetaan, että toinen hoitaa lapsia/on vastentahtoaan työtön tai hitto vaikka työkyvyttömyyseläkkeellä). 

Kommentit (135)

Vierailija
101/135 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein käy niin että kotona oleva tekee myös kaikki kotityöt. Työssä käyvät pääsevät vähemmällä. 

Juu, jos se kotona oleva on nainen.

Vierailija
102/135 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotona makaavalla on hyvää aikaa tehdä kotityöt kun toinen on töissä ja tienaamassa

Juu, jos makaa kotona laiskuuden takia. Kovin moni ei näin tee.

Ja laiskuuden takia kotona makaava tuskin tekee niitä kotitöitäkään kovin ahkerasti. Sitä voi sitten miettiä jaksaako katsella laiskottelevaa puolisoa vai ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/135 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummallekin. Se on kummankin koti. Ei ole mahdollista lykätä raskasta taakkaa kotona olevalle, että toinen koko ajan siivoaa tai kuuraa wc:tä, pyykkää, laittaa ruokia ja käy kaupassa yksin. Ellei ole itse sellainen luonnostaan. 

Onko sinusta sitten ok, että työssäkäyvällä ei ole yhtään vapaa-aikaa, kun hän joutuu illalla tekemään vielä kotityötkin puoliksi. Ja sitten taas kotonaolevalla on valtavasti vapaa-aikaa, koska hän voi osan kotitöistä jättää tekemättä.

Jos kotona on lapset, milloin kotona olevalla on sitä vapaa-aikaa päivisin?

Silloin kun lapset leikkivät keskenään tai nukkuvat päiväunia. 

Niin, JOS lapset leikkivät kiltisti keskenään (useimmiten nämä on muutenkin sellaisia hyvin lyhyitä pätkiä) ja nukkuvat hyvin ja yhtä aikaa. Ja ei tartte käyttää sitä kaikkea aikaa kotitöiden tekoon. 

Vierailija
104/135 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenhoitoko ei ole työtä ja vai toinen käy töissä? Lastenhoito on yksi raskaimmista töistä, joten kotityöt puoliksi. 

Vierailija
105/135 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ollaan päädytty sellaiseen lopputulokseen, että rahat ja kotityöt ovat jotenkin yhteydessä toisiinsa? Eikö Suomessa pariskunnilla ole yleensä omat rahat?

Ei meillä ole. Meillä on yhteiset, aika monella on. Mutta millä ihmeellä pääset sellaiseen logiikkaan, että puoliso esim vauvaa hoitamalla mahdollistaa sinun työssäkäyntisi, mutta puoliso ei saisi silti hyötyä tuloistasi? Vaikka hän tekee osuutesi lapsesi hoidosta?

Olen kolmekymppinen nainen, tuttavapiirissäni ei ole tietojeni mukaan ainuttakaan pariskuntaa, joilla olisi yhteiset rahat. Useimmilla on kotitaloustili, jonne kumpikin laittaa tietyn summan, mutta esim. auton hankinnasta ei tarvitse keskustella puolison kanssa, koska omat rahat on aidosti omia, vain  yhteiset kulut tyyliin sähkö ja va

Näin juuri. Itse en oikein ymmärrä tätä systeemiä, mikä nykyään on vallalla, että sinun rahat ja minun rahat. Kaikki laskut ja menot tasataan, vaikka toinen tienaisi reilusti enemmän.

Kotona lasta hoitava todellakin mahdollistaa toisen työssäkäymisen jääden itse pienemmille rahoille. Vähintäänkin toisen on mahdollista edistää uraansa, mitä ei sitten kotona olevalla ole. Toisilla voi jopa työura vaarantua  kotona olemisen seurauksena.

On yhteinen perhe ja elämä; lapset, koti ym ym. Mutta rahat ovatkin kummallakin omat. Vähän outo kuvio. Vielä oudompaa, ettei perheessä keskusteltaisi isommista, esim.auton hankinnoista.

Siinä tapauksessa, että toinen on mahdoton tuhluri, uhkapelaaja, alkoholisti tms.ymmärrän rahojen tarkemman jaon.

Ja ennen kuin joku ajattelee, että siinä puhuu nainen, jonka mies tienaa hyvin ja nainen haluaa rahoista hyödyn, niin meillä olen minä, jolla on suuremmat tulot. Näin ollut jo vuosia.

Vierailija
106/135 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lastenhoitoko ei ole työtä ja vai toinen käy töissä? Lastenhoito on yksi raskaimmista töistä, joten kotityöt puoliksi. 

Jep, yleensä se lapsia kotona hoitava on myös se joka hoitaa lasten yöheräilytkin. Kyllä pätkissä nukkuva on ansainnut päiväunet lasten nukkuessa omiaan, ja sitä omaa rauhoittumisaikaa ihan ilman velvollisuuksia. Toki myös työssäkäyvä on ansainnut, mutta vapaa-aikaa pitäisi olla molemmilla suht saman verran, eikä kotona (pieniä) lapsia hoitavalla päivisin sellaista pahemmin ole. 

Vierailija
107/135 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ollaan päädytty sellaiseen lopputulokseen, että rahat ja kotityöt ovat jotenkin yhteydessä toisiinsa? Eikö Suomessa pariskunnilla ole yleensä omat rahat?

Ei meillä ole. Meillä on yhteiset, aika monella on. Mutta millä ihmeellä pääset sellaiseen logiikkaan, että puoliso esim vauvaa hoitamalla mahdollistaa sinun työssäkäyntisi, mutta puoliso ei saisi silti hyötyä tuloistasi? Vaikka hän tekee osuutesi lapsesi hoidosta?

Eihän vauvan tai lasten hoitaminen ole mikään kotityö. 

Vierailija
108/135 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan olosuhteista ja siitä mitä on sovittu. Kun olin vanhempainvapaalla, tein oikein mielelläni kotityöt kun mies tuli kotiin ja oli vuorostaan vauvan kanssa.

Korona-aikaan olin hetken työttömänä ja silloin tein myös kotityöt kun luppoaikaa oli enemmän. 

Enimmäkseen ollaan oltu molemmat työelämässä ja silloin se tekee, joka ehtii ja jaksaa. Molemmat tekee välillä pitkää päivää ja silloin se luonnollisesti hoitaa, jolla on ollut kevyempi päivä ja on ensin kotona. 

Koskaan ei ole tarvinnut näistä riidellä.

Vierailija
109/135 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

??? Maa kutsuu ulkoavaruudesta

Vierailija
110/135 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usein käy niin että kotona oleva tekee myös kaikki kotityöt. Työssä käyvät pääsevät vähemmällä. 

No meillä ei ole näin. Itse käyn töissä ja teen normaalia pidempää työpäivää plus työmatka päälle. Miehen mielestä pääsen helpolla töissä (työ on fyysistä)... 

Kotona odottaa sitten tekemättömät kotityöt, siivoukset, ruuanlaitto, kaupassakäynnit, pyykkäys ym. Jos en jaksa tehdä ruokaa, ei tee kukaan muukaan. Lapset jo teinejä, eivät tarvitse mitään hoitamista.

Miksi ihmeessä suostut tuohon, eikö muu perhe oppisi hoitamaan oman osansa, jos joutuisivat olemaan ilman ruokaa ja puhtaita vaatteita..

Vierailija
111/135 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kotirouva, joten pääsääntöisesti minulle kuuluu kotityöt. Mies käy kuitenkin kaupassa, siivoaa toisen kylppärin, vie roskia ja ripustaa pyykkiä.

Jos olen kipeänä, niin silloin tekee ruokaa.

Vierailija
112/135 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tämä nyt tarkoittaa? Lasten hoito on velvollisuus ja se pitää hoitaa, mutta ei se mikään kotityö ole. Kotitöitä ovat siivous, ruuanlaitto, pyykit ynnä muut.

Vierailija
113/135 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tämä nyt tarkoittaa? Lasten hoito on velvollisuus ja se pitää hoitaa, mutta ei se mikään kotityö ole. Kotitöitä ovat siivous, ruuanl

Kuvitellaan että asia on näin. Miten hoidat lapset ilman noita toimia?

Vierailija
114/135 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmille. Kotona oleva tekee enemmän.

Vierailija
115/135 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tämä nyt tarkoittaa? Lasten hoito on velvollisuus ja se pitää hoitaa, mutta ei se mik

En taida nyt ihan ymmärtää pointtiasi. Lapset pitää hoitaa. Kotityöt pitää hoitaa. Mielestäni lasten kanssa kotona olevan ja työttömänä ihmisen tilanteet ovat hyvin erilaisia. Kun ollaan lasten kanssa kotona, se pääasia on niiden lasten kanssa olemisessa. Joka ei siis ole kodin hoitamista. Ei voi olla niin, että kotivanhemman työpäivä on 24h ja työssäkäyvän 8h, joten työajan ulkopuolella hommat tehdään puoliksi. Työttömällä on varmaan aikaa tehdä enemmän kotitöitä, mutta kyllähän muidenkin perheenjäsenten kuuluu tehdä osansa. Omat jäljet siivotaan.

Vierailija
116/135 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kotityöt kuin kulutkin jaetaan tietysti. Ei työssäkäynti ole syy jättää kotitöitä eikä toisaalta työttömyys tai lasten kanssa kotona olo ole syy elää toisen elätettävänä. 

Vierailija
117/135 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyys voi olla oma syy, mutta lapset on oletettavasti yhteisiä ja kotihoidosta on päätetty yhdessä. Silloin siihen liittyvät kulutkin jaetaan.

Vierailija
118/135 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos toinen on työtön ja lapseton, silloin hän tekee mielestäni kaikki kotityöt sillä välin kun toinen on töissä. Jos toinen on kotona lasten kanssa, hän tekee päivän aikana kotitöitä sen verran kun ehtii, ja loput tehdään yhdessä. 

Vierailija
119/135 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos toinen on vain työtön, tai kotona yhden lapsen kanssa, niin kotityöt kuuluvat kotona olijalle.

Jos tällä on rajoitteita, kuten vaativat lapset, sairauksia, niin sitten ei tuollaista voi olettaa.

Vierailija
120/135 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lasten kanssa kotona kun olivat pieniä. Tein kaikki kotityöt siinä lasten kanssa puuhaillessa, samoin aina oli ruoka pöydässä kun mies tuli töistä. Iltaisin kävin välillä omissa harrastuksissa, kuten toki mieskin. 

Kun mies oli lasten kanssa kotona, hän ei pystynyt tekemään mitään kotitöitä. Vaikka lapset olivat isompia. Kun minä tulin töistä kotiin, aloitin toisen työpäivän siivoten ja ruokaa laittaen. En ehtinyt enää harrastaa kun kaikki illat meni miehen ja lasten jälkiä siivotessa. 

Toki syy oli mun koska mun kyky sietää kaaosta on hyvin puutteellinen. Oli hirveää tulla sotkuiseen kotiin töistä. En kestänyt sitä. Pistin miehen pihalle. Se helpotti.