LA lokakuussa 2007!
Heipat vaan kaikille!
Avaan nyt kaikille lapsettomuuden kokeneille, lokakuussa 2007 lasketun ajan omaaville ikioman väylän purkaa tuntemuksia ja kokemuksia. Olen lueskellut monista keskusteluketjusta, että nyt kaivattaisiin jo lokakuisten pinoa, joten tässä se tulee. ;)
Omaa taustaa: olen 32-vuotias ja mies pari vuotta nuorempi, asustelemme Pirkanmaalla. Aloitimme yrityksen 3 vuotta sitten tammikuussa 2004 ja missään vaiheessa mitään selkeää ongelmaa lapsettomuuteen ei testeistä löytynyt. Viime kesänä sain kyllä thyroxin-lääkityksen lievän kilpirauhasen vajaatoiminnan takia mutta sekään ei tuntunut ongelmaamme selittävän kun kierrotkin olivat normaalit. Kilpparirvot saatiin nopeasti normalisoitua ja väsymys, hajamielisyys, ummetus ym. oireet helpottuivat hienosti. Hoitoina alkaen keväästä 2005 meille tehtiin jokunen clomi-kierto, yhteensä 4 inseminaatiota (3 Väestöliitossa ja 1 TAYS:ssa), joista viimeinen oli Menopur-pistoksilla ja Pregnylillä avustettu. Yhtäkään plussaa ei näiden vuosien ja hoitojen aikana saatu ja ainakin oma mieli alkoi olla varsin matalalla. Myös endometrioosin mahdollisuus kangasteli taustalla, kivut viime aikoina olivat lisääntyneet ja olin valmis hakeutumaan laparoskopiaan varmuuden vuoksi.
Nyt tammikuussa, lähes vuosi lähetteen saamisesta, pääsimme viimein aloittamaan TAYS:ssa 1. IVF-hoidon pitkän kaavan mukaan. Synarela-sumutteella aloitettiin ja sitten Puregonia 125 yksikköä pistellen. Lääkkeiden kanssa pelaaminen meni tosi helposti ja jaksoin henkisesti hyvin ¿ sitä oikein ihmettelin kun olen niin ailahteleva. Tuloksena 30.1 tehdyssä punktiossa oli n. 16 rakkulaa, joista osa oli kuitenkin tyhjiä ja raakoja. Soluja saatiin talteen 6 kpl, joista 5 hedelmöittyi normaalisti. Jännitys oli käsin kosketeltava kun odotimme tietoa juuri tuosta hedelmöittymisestä ja jakaantumisesta. Kävikin niin, että vain 2 kpl jakaantui normaalisti 4-soluiseksi, II-luokkaiseksi siirtopäivään mennessä. Loput 3 solua olivat jakaantuneet liian nopeasti ja luokitukset olivat 3- ja 4-luokkaa. Pakkaseen ei siis jäänyt yhtään ja se hieman harmitti.
Kahden solun siirto tehtiin 1.2 ja tasan 2 viikkoa myöhemmin tuloksena elämäni ensimmäinen [b] +++PLUSSA+++! [/b] En uskaltanut aiemmista kotitestailuista " katkeroituneena" tehdä testiä kotona lainkaan vaan menin labraan otattamaan kvantitatiivisen HCG-arvon pp 14. Seuraavana päivänä saimmekin jymytiedon, tulos oli [b] 296! [/b] Voi sitä onnen tunnetta! Siitä 6 päivää myöhemmin arvo oli 2500 eli tuplaantunut nätisti joka 2. päivä. Nyt sitten jännätään, ovatko molemmat alkiot tarttuneet vaiko vain yksi. Ultra on TAYS:ssa 8.3 eli melkein 2 viikkoa tässä olisi kärvisteltävä. Tietysti tässä kovasti miehen kanssa jännitellään, meneekö kaikki hyvin mutta sitä toivotaan kovasti. Olemme kyllä tietoisia alkuviikkojen riskeistä mutta jo munasolujen hedelmöittyminen omilla soluillamme, niiden jakaantuminen, siirtoon pääsy ja raskauden alku on ollut todella suuri riemuvoitto kaikkien epäilyiden ja seinälle maalattujen pirujen jälkeen.
Olotila on ollut hyvä ja vessakäynnit eivät enää ole niin kauheita. Lugesteronia käytän 3x2 kpl päivittäin. Tosin siirron jälkeen ihan tämän viikon puoleen väliin asti kestänyt turvotus vatsassa on ollut melkoisen kova. Olen joutunut hakemaan kaapista 2 vuotta vanhat farkut, joita käytin 8 kg sitten! Ennen plussatestiä kun menkkojen alkua odottelin/pelkäsin, oli varsin kovia hetkittäisiä menkkakouristuksia muutaman päivän ajan. Ne vaimenivat sitten onneksi ja nyt on enää " vaivana" ¿ lievenemään päin - vetämisen/painon tunne vasemmassa munasarjassa, jonka takia ylösnousut, aivastukset, yskimiset ja naurahtamiset tekevät välillä kipeää. Epäilenkin, että siirron jälkeen tuli lievää hyperstimulaatiota ja olen yrittänyt juoda nämä viikot entistä enemmän. Jännä, miten pp6 ja pp7 olivat jo paljon helpompi päiviä tuon turvotuksen ja kivun suhteen mutta sitten oireet palasivat yhtäkkiä takaisin. Silloin aloinkin toivomaan alkanutta raskautta entistä enemmän, kun kuulemma hyperin oireet voimistuvat HCG:n noustessa¿ Myös pp4 vastaisena yönä kohdun suulla ollut vihlova kipu, johon heräsin kesken unien, herätti toiveet kiinnittymisestä. Mutta olin ihan tarpeeksi kokenut ¿oireita¿ kolmen vuoden nega-kierroissa, joten mihinkään ei voinut tietenkään luottaa.
Muita satunnaisia oireita plussaamisen jälkeen ovat pistokset kainaloissa (nyt enää vähemmän), lisääntynyt vessassa käynti, jännä pistely häpyluun luona, runsas valkovuoto alkaen pp4, rinnat ovat hieman kasvaneet, väsyttää hieman enemmän, syke käy välillä ylhäällä¿ eli niitä tavallisia. Kilpirauhasarvot oli harmittavasti huonontuneet yhtä huonolle tasolle kuin kesällä ennen lääkitystä (TSH 5.6), joten eilisestä alkaen lääkitys 1,5-kertaistettiin. Joulukuussa TSH oli ollut enää 0.6 joten lääkärin mukaan nousun syynä on selvästi tämä alkanut raskaus. LA olisi ymmärtääkseni 23.10.07.
Voisin onnessani jorista vaikka kuinka kauan mutta nyt annan estradin teille kaikille muille, äskettäin plussanneille. [b] Ihan mielettömästi onnea joka ikiselle, toivottavasti hyppäätte sankoin joukoin pinoon kertomaan omat kokemuksenne ja fiiliksenne. [/b]
Lilium, rv 5+4
Kommentit (212)
EmmaEmilia: Mulla kans luget vielä ja jatkuu muistaakseni vielä 2 viikkoa. Mulla siis lääkkeellinen PAS, jossa ilmeisesti jatketaankin muita pidempää noita tukilääkkeitä. Mulla kans kova huoli ollut alkion koosta mutta näyttää vaihtelevan aika lailla nuo viikot ja mitat, ja meillä aika samat, joten eiköhän kaikki ole ok.
Santes: Tuplaonnittelut!!
Mingu: Rintakivusta: mulla oli alkuun aika satunnaista eli välillä koski välillä ei, viikolla 7 oli aika pahat kivut, ja eniten koskien nänneihin. Nyt vähän iisimpää.
Kimberly ja muut: Tänään ja eilen pahoinvointi on ollut huomattavasti lievempää ja heti on iskenyt pelko, onko kaikki hyvin. Mitään vatsatuntemuksia tms. kun ei ole, niin ainoan raskausoireeen eli pahoinvoinnin (24h) lieveneminen vähän jännittää. Onneksi ensi viikolla on ultra.
Onko muilla tapahtunut helpotusta oksentelurintamalla?
Luppis 8+3
Mingulle: mä käytän merimonoa 3 tablettia päivässä ja lugesteronia 6 tablettia päivässä, tohon kun otan vielä monivitamiinin niin kymmenen tablettia vuorokaudessa on täynnä, lähinnä sen foolihapon ja b-vitamiinien takia. Vaikka nämä lääkkeet ehkä tekevät osan näistä raskausoireista niin kyllä se on vain kestettävä. Mulla tehtiin kaksi alkion siirtoa omalle kierrolle ja tuolloin oma hormonitoiminta ei riittänyt. Tuoresiirrossa sain hormoneja vain testipäivään asti. Onko sulla pas-siirto nyt?
Kysyit myös rintojen arkuudesta niin mulla ne on arat koko ajan, ei eroa vuorokauden ajankohdalla. Huonenna pääsen käymään ultrassa, mies veikkasi että tuplat tulossa koska mulla on niin huono olo mutta sitten muistutin että yksi alkiohan sitä vain siirrettiin...
Heipat!
T-tähti- 6+1
Aluksi heti Lillastinalle paljon voimia ja lepäile oikein paljon. Täällä ainakin pidetään peukkuja sulle, että kyytiläinen pysyy mukana.
Lääkkeistä oli myös puhetta, meille tehtiin lääkekiertoon myöskin ja tabuja menee Zumenoneja 3 per päivä ja Lugesteroneja 4 per päivä. Neuvottiin ottaamaan tuonne viikolle 10 saakka. Onkos kenellekään sanottu, että lopetetaanko ne sitten kuin seinään kaikki kerralla vai pikku hiljaa? Tuntuu jotenkin oudolta lopettaan ne ihan noin vain yks kaks.
Täällä on oksetusolo kauhea myös. Pakko syödä koko ajan jotain. Lihaa ei voi tosiaan enää syödä, alkaa heti oksettamaan ja kaikki vähänkin enemmän maustettu yök. Kumpa tämä jo helpottais, mutta tieto, että sitten alkaa se kauhea närästys, joka oli viime raskaudessakin, niin voi voi. Mutta en valita, kullanmuru on tervetullut =)
Le Cheile 6+0
Pliis, vastatkaa te, joilla on jo kokemusta: EIKÖ TÄMÄ PAHOINVOINTI LOPU KOSKAAN?? Sanokaa, että on ohi parin viikon päästä jooko.. Riemastuin tosiaan yhtenä päivänä, että nyt alko helpottamaan, mutta sitä kesti vain se puoli päivää.. Tätä jatkuvaa syömistäkään ei jaksais, kun koko jääkaappi ällöttää. Ja tulokkaita on siis vain se yksi, mutta sitäkin pidempi...
Samaa aikaa painaa jatkuva hermokipu, että kyllä on ihanaa. Ja sitten tuleekin heti perään sellainen olo, ettei valittaa saisi, koska tämä on se unelmien täyttymys. Huoh. Joku kyseli niistä ultrista; itselläni on tulossa toinen ultra ja sekin on edelleen keskussairaalassa hoitavan lääkärin määräyksestä. Jos kaikki siinä ok, seuraavaks neuvolaan. Alavatsaa vihloilee ajoittain menkkakipumaisesti ja rinnanpäät, lähinnä nännien seutu on arat =niihin ei sitten kosketa! Joutuuko kukaan muu juoksemaan alituisesti vessassa? Mulla menee yötkin siihen, että vähintään kolme kertaa ennen nukkumaanmenoa ja silti 3-5x tarvii nousta yön aikana. Eikä kyseessä ole mielestäni tulehdus. Aamulla on kyllä tuo turvotus sitten jonkin verran laskenutkin.
On aika komee naamataulu, kun näyttää kun olisin juhlinut rankanpuoleisesti viime viikot.. Onneks on sentään ihanan kannustava ja ymmärtäväinen mies vierellä. Siitä olen kyllä kiitollinen. Niin moni joutuu kamppailemaan yksinään raskaudet ja lastenhoidot. ONNEA hyvistä ultramaisemista ja tuplista tuplasti!!! Ihanaa! Minäkin salaa toivoin, mutta kyllä tämä yksikin on kova juttu! : )
Soitin tänään neuvolaan ja terkkari laski lasketuksiajaksi 23.10 eli nyt meitä on neljä samalla päivällä! Eka neuvola mulla on jo ens maanantaina 12.3.
Le Cheile, mä kysyin sitä hormoonien lopetusta, eli ei ykskaks vaan pikkuhiljaa. Yks nappula kerrallaan pois parin päivän välein, eka päivänä otetaan 1 progynova (norm.2) ja 2 lugea (norm. 3), sitten parin päivän päästä taas yhdet pois jne.
MAYA79 LA 1.10 #1
Lillastina LA 2.10 ultra 21.3 vko 9+?
Kalevi LA 11.10. - 2. ultra 15.3. vko
Kimberly LA 14.10 #1
Luppis77 LA 14.10 #1 -2.ultra 14.3. vko 9+3
EmmaEmilia LA 15.10 # 1
Miikuli LA 19.10 #1 - 2. ultra 13.3. vko 8+5
Nevalaine LA 23.10 #3 - ultra 5.3 vko 7+0
santes76 LA 23.10 #2 - ultra 5.3. vko 7+0
Lilium LA 23.10 #1 ¿ ultra 8.3 vko 7+2
Bianco LA 23.10 #1 - ultra 7.3 vko 7+1
Daran LA 24.10 #1
Marvik LA 29.10 #1 - ultra 12.3. vko 7+0
Vilja LA 29.10. - ultra 14.3. vko 7+2
-tähti- LA 30.10 #1
Cupcake LA 30.10. #1 - ultra 15.3. vko 7+2
Le Cheile LA 31.10 #2
Tuuve LA 31.10 #1
Mingu LA 31.10 #1 - ultra 14.3. vko 7+0
Monoliisa LA 31.10
kiitoksia Nevalaine, kumma että minua hoitanut lääkäri ei puhunut tuosta mitään ja olen kysynyt nyt kahdesti meilillä, niin ei mitään vastausta.
Päivitän tuon listankin samalla:
MAYA79 LA 1.10 #1
Kimberly LA 14.10 #1
EmmaEmilia LA 15.10 # 1
Daran LA 24.10 #1
-tähti- LA 30.10 #1
Le Cheile LA 30.10 #2 - ultra 13.3. vko 6+6
Tuuve LA 31.10 #1
Monoliisa LA 31.10
Huh, santes! Jopas oli uutinen. Onnea paljon.
Minäkin vihdoin sain tuon ultrapäiväni merkattua ylös :-)
Olin pari päivää äidin " passattavana" (olen äidin kuopus, että ehkä tuossa on jotain tottakin...). Välillä olo oli oikein hyväkin, naureskeltiin äidin kanssa että raskausoireet häviää kun tulee äidin luo, lapsethan kun eivät ole raskaana ;-)
MAYA79 LA 1.10 #1
Kimberly LA 14.10 #1
EmmaEmilia LA 15.10 # 1
Daran LA 24.10 #1 - ultra 13.3. vko 7+4
-tähti- LA 30.10 #1
Tuuve LA 31.10 #1
Monoliisa LA 31.10
No tuosta otsikon positiivisesta sävystä (huutomerkki ja kaikki) voi varmaan päätellä, että kaikki oli ultrassa juuri niin kuin pitikin. Sydän sykki tuhatta ja sataa, mitään muuta siitä ultran suhrusta en sitten ottanutkaan selvää. Pituus oli 1,04 cm, mikä vastaa viikkoja 7+0 (nyt siis 7+1). Helpottunut on olo, ja nyt aion alkaa nauttia tästä raskaudestani, sikäli kun tältä jatkuvalta syömiseltä ja pahoinvoinnilta kykenen.
Onnea santes tuplauutisista! Ihanaa. Miikulin tavoin hiljaa itsekseni itsekin toivoin, mutta tiesin kyllä että vain yksi oli edes mahdollinen.
Mingua väsyttää, tosi tylsää. Ainakin töissä varmasti hankalaa. Mulla on ihan päinvastainen tilanne, valvon kaikki yöt, ramppaan vessassa ja sit en saa nukuttua enää. Ja silti ei päivisin hirveästi väsytä, onneksi. Tää pahoinvointi riittää ihan siihen, että joutuu tosissaan tekemään töitä että voi näyttää keskittyneeltä palavereissa...
Tähti: Tuoresiirto mulle tehtiin, eka ivf eikä mitään saatu pakkaseen. Nyt olen sitten taas viisaampi, kun selkisi tuo lääkeasia!
Oon nyt siis töissä, vielä puolituntia pitäis kärvistellä, tää ilta on tosin menny vähän lievemmällä väsymyksellä kun nuo aamuvuorot.. Kello kyllä soittaa huomenaamulla klo 5.40 joten kauhulla odotan huomista päivää..
Mulla alko tossa alkuillasta sattuun selkään, oikeelle puolelle ja se tietysti heti huolestuttaa. Samantyyppistä särkyä on ollu kyllä aikasemminkin kun en oo ollu raskaana, mutta se yhdistettynä ajoittaisiin vatsan vihlasuihin saa kyllä pelkäämään pahinta. Mutta ei voi muuta tehdä kun toivoa parasta. No, jos aamulla vielä jatkuu niin luultavasti jään kotiin lepäämään. Kaikki muu on nyt toissijaista, kunhan vauvanalulla olisi kaikki hyvin!
Marvik ilmeisesti lomailee oikein kunnolla, kun ei oo yhtään kirjotellu?
Vau mikä vipinä täällä on ollut!!! Onnea kaikille uusille tulijoille ja kaikille hyville ultrauutisille.
Auriksen puolesta tuntuu todella pahalta.... Voimia!!!!!!
Täällä elellään nyt 6+0, mutta oireita on vähän, vain kipeät tissit ja välillä sellanen blääh-olo. Ei kuvottava, mutta sellanen outo vähän levoton olo.
Maanantain ultraa odotellaan.
-Monoliisa-
Mun ultra oli tippunut tuosta listasta, pistin sen takas. =)
MAYA79 LA 1.10 #1
Kimberly LA 14.10 #1
EmmaEmilia LA 15.10 # 1
-tähti- LA 30.10 #1
Tuuve LA 31.10 #1
Monoliisa LA 31.10. # 1 - ultra 12.3. vko 6+5
Moikka,
Tulin ihan nopeasti pistämään tärkeimmät uutiset eli ultrauutiset tältä aamulta. Ekaksi onnea muille ihania ultrauutisia saanneille ja Santesille tuplaonnittelut. Mä arvelelinkin että tuplia odotat, jotenkin oli sellainen tunne olotilasi kuvailusta. ;)
Niin, pitää kiirehtiä huomiseen tenttiin lukemaan kun kello on jo vaikka mitä eli suoraan asiaan.
Aamusta ultrattiin ja kohdusta löytyi yksi 11 mm pallero, jonka sydän tykitti hienosti. Kaikki vaikutti hyvältä, menossa rv 7+2. Tiesinkin sydämessäni, että yksi siellä enintään olisi ja hyvä niin.
Mutta sitten: molemmat munasarjat ovat edelleen turvoksissa mutta etenkin oikea munasarja aiheuttaa huolta. Se oli niin turvonnut, että kooltaan kuulemma vastasi kohtua! Sanoinkin lääkärille, että etenkin vasemmalla puolella oli siirron jälkeen viikkokaupalla kipua ja painetta. Mutta kun tuo superturvotus on nyt tuolla oikealla puolella, niin se pisti miettimään. Lääkäri heitti ilmaan pienen huolenaiheen siitä, että toinen siirretty alkio olisikin tarttunut sinne. Arvatkaa vaan olenko siitä nyt huolissani ja asiaa tihruttanut kun aina ajattelen sitä pahinta enkä sille mitään voi. Kuulemma noin käy 1-2 vuosittain ja se voi sieltä itsestäänkin irrota mutta nyt vaan pitää odotella ja seurailla tuntemuksia. Ihan kuin muutenkin ei vahtaisi tuntemuksia koko ajan, nyt sitten erityisen tarkasti. Sekin sitten vielä, että ei se munasarjaan tarttunut alkio edes välttämättä näkyisi ultrassa kun kasvaa huonommin siellä. Mutta voi kasvaa silti ja aikanaan sitten revetä. Sellaisen leikkaaminen olisi sitten iso riski kohdussa olevalle.
Toinen vaihtoehtoehto ja kai se todennäköisin, että siellä vaan on hyperin jäljiltä nestettä ja vaikka vasen puoli kipuili siirron jälkeen enemmän, niin nestettä nyt vaan on enemmän oikealla puolella vaikka aiempia tuntemuksia ei ole ollutkaan. Liekö sitten tilanne ollut vielä pahempi siirron jälkeen kun sillon oli tosi hankala esim. suoristua, yskiä jne. Ja olihan siellä nyt useampi hirmu iso rakkulakin, joten sekin kasvattaa munasarjan kokoa. Ei ihme että on edelleen ollut niin kamalan turvonnut olo. Löytyisikö muita samassa tilanteessa olevia eli suurentuneista munasarjoista alkuraskaudessa kärsiviä? Pitäisi varmaan paremmalla ajalla laittaa tästä oma aloitus...
Eli tässä nyt kaiken huolen keskellä yritän iloita siitä ihanasta faktasta, että kohdussa näyttäisi kaiken olevan hyvin. Mitenkähän tässä kuitenkaan saa luettua huomiseen tenttiin? Niin, ja kilppariarvot, TSH oli edelleen nousussa. Pari viikkoa sitten se oli 5.6, nostettiin lääkitystä 25 mcg mutta nyt jo 6.6. Nyt sitten syön yhden aikuistan tabletin päivittäin eli 100 mikrogrammaa. Saisipa tuon asian nyt pian kuntoon ettei tule vauvalle mitään kehitysvaurioita. Ihan kamala ajatus!
On tämä haastavaa mutta yritän keskittyä positiivisiin seikkoihin, sillä paljon on ilonaihettakin ja vielä näin naisten päivänä. ;) Ja kuten äiti äsken sanoi puhelimessa, niin ainahan sitä voi mennä parin viikon päästä yksityiselle ultraan tsekkaamaan tilanne. Yritänkin nyt tankata nestettä kuten siirron jälkeen, 3-4 litraa päivässä. Viime aikoina juominen onkin jäänyt pariin litraan kun en osannut arvata munasarjatilannetta.
Neuvolan keskustelukäynti on 3 viikon päästä ja TAYS:in niskapoimu-ultra 5 viikon päästä 12+2. Päivitän listan myöhemmin...
Palailen paremmalla ajalla ja toivottavasti kevyemmin mielin.
Lilium rv 7+2
kaikille ilouutisen ultrassa saaneille!!
Keskiviikko aamuna oli eka neuvola. Ainoa " ongelma" oli se, että mulla on liian alhainen verenpaine. Eli käskettiin syömään salmiakkia... Joskin pakko puputus tympii... :)
Selkäkipu on hieman helpannut eikä vuoto ole alkanut, joten jospa tää pysyisi nyt kuitenkin sisällä kaikesta huolimatta.
Nyt vaan alkaa jotenkin innostumaan tästä itsekin.... pikku hiljaa alkaa olla jännää.
Kun nyt vain sais tuon verenpaineen normalisoitua, ettei neuvolan täti pistä mua saikulle, kuten uhkasi.... Toisaalta olispa aika kiva päästä lomalle, kun ei oo lomaa ollutkaan sitten joulun.
-Lillastina-
Onnittelut kaikille hyviä ultrakuulumisia saaneille ja Liliumille tsemppiä, toivotaan nyt että se on vaan munasarjaturvotusta punktiosta johtuen ja häipyy tässä piakkoin.
Lillastiina, kyllä kaikki varmasti menee hyvin, tälläkin on ihan koko ajan ollut vaihtelevia selkä- ja mahakipuja. Mulla niitä kyllä on muutenki ihan jatkuvasti endometrioosin takia.
Tuossa viime viikon lopulla ihmettelinkin sitä, kun paha olo helpottui huomattavasti ja maanantai menikin tosi leppoisasti töissä. Tiistaina oli vähän huonoa oloa mutta keskiviikko ja torstai olikin sitten aika karmeita. Ei vaan jotenki viitsinyt jäädä poiskaan..onneksi on nelipäiväinen työviikko! Koko ajan kun olen ihmisten kanssa tekemisissä niin on aika ikävää yrittää suoriutua tehtävistä kun ainoa ajatus on päässä että pääsisinpä johonki kauemmas kun kohta tulee ylös aamupuuro..oksentaa ei edelleenkään tarvi kun oikein keskittyy mutta eilen kaupassakin alkoi oikein yökkäyttämään. No, turvallisempi olo näin vaikka inhottavaa onkin! Olen kyllä kade teille jotka pääsette vielä kontrolliultraankin 9.-10. viikoilla.
Joku kysyi tuosta pissattamisesta (olikohan Miikuli?). Täällä sitä on ollut alusta asti, eli joka ikinen yö käyn 3-4 kertaa vessassa riippuen nukkumaanmenoajasta. Päivälläkin pissattaa koko ajan, töissäkin melkein tunnin välein kävin. Toisaalta jatkuvasti janottaakin ja kylmä hanavesi maistuu parhaalta, tosin vissykin menee.
Onko teillä muilla väsymystä? Mun pitää mennä nukkumaan viimeistään yhdeksältä että jaksan herätä aamulla kuudelta työaamuina, ja sitten kun olen iltapäivällä kotona väsyttää niin paljon, että mietin vaan milloin kehtaa mennä yöunille. Eilen menin nukkumaan puoli yhdeksän aikaan (tosin torkuin jo kahdeksalta) ja heräsin tänä aamuna seitsemältä..
Hyvää alkavaa viikonloppua kaikille !
Kimberly rv 8+6
Ollaan täällä itä-suomessa lomailemassa appivanhempien luona, tänään pitäisi lähteä ajelemaan kotiin päin. Nyt vasta pääsin netin ääreen, mökillä kun ei sellaisia ylellisyyksiä ole.
Hurjia juttuja täällä on tapahtunut, niin hyviä kuin huonojakin. Auriksella oli ikävä kohtalo, pahin painajainen...
Liliumilla taasen aikamoinen uutinen. Toivotaan nyt että kyseessä on vain turvotus. Minullakin välillä vielä munasarjoissa kipuilee, tosin vähenee koko ajan. Ultrassa sitten näkee onko kaikki ok. Korkeat kilppariarvot sulla. Maanantaina kuulin omat tulokset ja ne olivat nousseet 3.4:sta 3.9:n T4V oli taas laskenut 15:ä 13:n. Nostettiin annosta puolikkaalla lastenpillerillä, syön nyt joka toinen päivä kaksi ja joka toinen päivä yhden pillerin. Seuranta kuukausittain.
Muutenhan täällä nopealla vilkaisulla näyttäisi olevan järestään hyviä uutisia :o)
Paha olo velloo vatsassa vähän väliä. Viime yönä heräsin päänsärkyyn ja otin siihen parasetamolia. Ei mennyt kuin vartti kun olin yökkimässä pöntöllä. Ensimmäinen kerta kun oksensin, tiedä sitten oliko vatsan ärsytystä lääkkeestä vai raskauspahoinvointia. Maanantain ultraa kyllä jo odottaa, sen jälkeen tietää voiko oikeasti alkaa olemaan raskaana! Oireet on kyllä, nännitkin ihan huomaamatta laajentuneet niin, että mies eilen aamulla tuijotti niitä silmät ymmyrkäisinä. En ollut itse edes huomannut niiden kasvamistata! Arat ne kyllä ovat edelleen. Onneksi on vapaata tiistaihin asti, työnteko ei kyllä tässä vaiheessa jaksa kiinnostaa.
Mukavaa viikonloppua kaikille, tulen taas kirjoittelemaan kun pääsen kotikoneelle.
-marvik- rv 6+4
Moikka kaikille ja ihanaa kun on perjantai!
Takana tosi työntäyteinen ja jännittävä viikko. Tosi ihanaa, että on viikonloppu edessä. Selvisin tämänpäivän tentistä pelkästään hyvällä tuurilla, lukutärpit osuivat jotenkuten jopa kohdalleen. Nyt oon tosi väsy ja hieman huonovointinen, voi olla että on tullut edelleen liian vähän juotua nestettä. Ei oikein tunnu laskevan, sama vika kuin siirron jälkeen...
Alla päivittämäni lista. Eilen saamaani äitiyskorttiin oli merkattu LA 25.10 joten vaihdoin sen tuohonkin. Päivämäärä kyllä riippuu laskurista... Tänään on ollut jo paljon parempi mieli kun olen saanut erinäisten henkilöiden kanssa juteltuani asioita oikeaan mittakaavaan. Kaikkein todennäköisintä on, että munasarjan iso turvotus on vain nestettä. Sainkin tänään postissa lääkärin selosteen eilisestä ultrasta. Tuossa tosi turvonneessa munasarjassa on jopa 4 cm kokoinen nesterakkula ja lisäksi muita pienempiä rakkuloita! Huh huh, toivottavasti katoavat pian. Lisäksi oli maininta, että kohdunulkoisesta raskaudesta ei ole mitään merkkejä. Se oli helpottavaa lukea vaikka sama lääkäri höpisikin tuosta toisen alkion kohtalosta...
Tulipa tas omanapaista, pahoittelen. Olen kuitenkin iloinen, että ketjussa on vallan hyviä uutisia tullut jokaiselta. Nyt on ihan pakko vähän mennä lepäilemään ja sitten pakkailemaan viikonloppumatkaa varten. Menemme tapaamaan pk-seudulle paria ystäväpariskuntaa, joista toisella on ihan vastasyntynyt vauva. ;) Lisäksi huomenna kavereiden saunailta, jossa olen kuskin roolissa mutta lavasteena pitkän illan alussa siemailen yhden " siiderin" eli vettä tummaan siideripulloon laitettuna. Hyvä juoni, vai mitä? Toivottavasti toimii kun ei vielä haluta edes niin hyville ystäville asiaa paljastaa.
Iloista viikonloppua kaikille!
Lilium, rv 7+3
MAYA79 LA 1.10 #1
Kimberly LA 14.10 #1
EmmaEmilia LA 15.10 # 1
Lilium LA 25.10 #1 ¿ 2. ultra 12.4 vko 12+2
-tähti- LA 30.10 #1
Tuuve LA 31.10 #1
Monoliisa LA 31.10. # 1 - ultra 12.3. vko 6+5
Aika monet ultrakuulumiset on tiedossa ensi viikollakin kun katsoo tuota listaa. =) Olisipa jo maanantai-aamu...
Kai tuolla " tavisodottajienkin" puolella oma pino meille lokakuisille, mutta jotenkin tunnen tämän paikan enemmän omakseni.
Ihanaa saada jakaa näitä fiiliksiä teidän kanssanne!
-Monoliisa-
Selkäsärky alkaa jo helpottamaan, joten kaipa tämä pallero vielä meinaa sisällä pysysä =)
Eikä vuotokaan ole alkanut.
On ihana lukea kuinka muilla on alkanut viikonloppu, voi kun itsellänikin. Ensin olen toisessa työssä aamut ja sitten illat toisessa, plus tietty tämän koko viikonlopun tällä kertaa.... On jouduttu ottamaan hieman lainaa lapsettomuushoitoihin (jotta olisi ollut varaa käydä yksityisellä), joten nyt saa vielä vähän aikaa tehdä tuplatyötä. Sitten voi rauhassa jäädä pois toisesta työstä ja keskittyä odottamiseen. No eipä tässä iltatyössä ole valittamista. Surffailen netissä ja välillä laskutan ihmisiä, jos niitä tulee tässä käymään. Eli istun persiilläni 6 tuntia illassa ja siitä vielä maksetaankin... =)
Äijä vaan nauro tässä illalla, että kun tämäkin viikko on ollut molemmilla aika hektinen, niin hänkin alkaa vihdoinkin erottamaan raskauden minusta. Siis muutenkin kuin puheista... On ollut koko viikon puhelinsuhde. Kun hän nukkuu, niin minä tulen tai lähden ja toiste päin. No kyllä se tästä helpottaa...
-Lillastina- rv 10+3
Inhottava tilanne sinulla. Itse olisin ihan hysteerinen miettiessäni ks.asioita. Uskon kuitenkin, että kaikki kyllä menee kohdallasi hyvin. Olihan se lääkärinkin kirjallinen viesti kuitenkin jo positiivisempi. On saattanut jopa konsultoida kollegoita ja saada itsekin varmuutta asiaan.
Kyllä tämä palsta on ihan todella henkireikä!Kiitos! On hienoa saada vertaistukea ja jakaa kokemuksia, koska itse en ainakaan halua vielä kertoa esim. kavereille raskaudestani. En esim. todellakaan tiennyt, että raskauden alussa on monilla mahakipuja, ja arvatkaa olinko suotta levoton monta viikkoa!! Samoin esim tämä pissallajuoksu ja syömispakko on olleet uutta. Olin luullut niiden koittavan vasta jossain vaiheessa myöhäisraskaudessa! Oikein mukavaa viikonloppua ja ottakaahan iisisti! :)
Tuli mieleen, että te keillä on rinnat kipeet, niin onko ne tasasesti koko päivän vai paheneeko jossain vaiheessa? Oon huomannu että aamusin ei oo tissit kun vähän kosketusarat mutta päivän mittaan se pahenee ja nyt parina iltana on ollu oikein kunnon särkyä joka sitten taas yön aikana helpottaa.
Että tämmösiä aatoksia tällä kertaa...
-mingu rv6+0