Tosi kivuliaat yöt, jalkoja särkee pirusti. Aiheuttaako gluteeni muilla tosi pahoja särkyjä öisin?
Minulla on todella piinavaa särkyä jaloissa joihin herään öisin. Pakko liikutella ja pyörin pyörin ja pyörin yöni. Sattuu jopa yläkroppaan ja se kipu on tuskallinen.
Olen huomannut jos syön todella gluteenipitoisen iltapalan niin tämä pahenee. Onko kaukaa haettua vai onko joku muukin havainnut vastaavaa?
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Ruokavalio, liikunta ja lepo. Ei ole mitään yksittäistä ihmelääkettä.
Minkälaista syömistä ehdotat?
Lääkäri auttaa. Ties mikä neuropaattinen kipu siellä on. Voit olla kuolemansairas.
Viime yönä ei ollut särkyjä ollenkaan. En kyllä paljoa nukkunutkaan.
Eilen söin perunaa ja kastiketta. En syönyt leipää enkä sokeria. Voi siis olla verensokeriin liittyvää särkyä öisin. Tai varmaan levottomat jalat mutta verensokerin vaihtelut ja liika määrä aiheuttaa/pahentaa oireita.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri auttaa. Ties mikä neuropaattinen kipu siellä on. Voit olla kuolemansairas.
Kuolemansairas? Mikä tuossa viittaa sellaiseen tai mikä tauti, joka johtaa kuolemaan niin voi olla oireiden perusteella?
Minusta kyse on levottomista jaloista, todennäköisestä uniapneasta, liiasta stressistä ja insuliiniresistanssista.
Jotain tällaista komboa voisin kuvitella. Voisin kyllä tänään soittaa ja kysyä koska pääsen niihin tutkimuksiin.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kanssa välillä. Helpottaa jos otan magnesium tabletin illalla (magnesium sitraatti imeytyy parhaiten).
Yleisesti nivelkipuihin on auttanut vähähiilihydraattinen ruokavalio. Olin pari viikkoa Vhh-ruokavaliolla, ei kipuja.
Sitten söin pari leipää ja riisiä niin eiköhän alkanut taas yölliset kivut.
Kivaa kun aina näitä neuvoja tulee, ihmisiltä jotka sekoittavat levottomat jalat kramppeihin
En ole tuon alkuperäisen kommentin kirjoittaja, mutta minulla on lääkärin diagnosoimana levottomat jalat. Lääkäri suositteli magnesiumsitraattia ennen nukkumaan menoa, koska se rauhoittaa hermostoa ja sitä kautta lievittää levottomien jalkojen oireita.
Joku mainitsi, että syömiset ei liity levottomiin jalkoihin, mutta itselläni vaiva pahenee aina jos syön illalla liian myöhään. Tästä syystä en koskaan syö iltapalaa vaan syön illallisella sen verran reippaasti että pärjään aamuun.
Ja sille joka puhui ferritiinistä, niin totta sekin. Silloin kun sain diagnoosin levottomista jaloista ei ferritiiniarvoja mittailtu. Nyt vuosien jälkeen, sattumalta, toista vaivaa selviteltäessä kävi laboratoriotesteistä ilmi että ferritiiniarvoni on vain 14. Nyt syön siis myös lisärautaa.
18 Jatkan.
Muutama viikko sitten oli vihlovaa kipua lonkassa, kävin rtg. Lausunto: ei näkyvää artroosia.
Epäiltiin nivelrikkoa, koska olen jo 66 v.
Vasta tänä keväänä aloin gluteenittoman ruokavalion. Sitä ennen oli suolistoverenvuotoa, ummetusta, pahoinvointia varsinkin keväisin siitepölyaikaan. Välillä olo oli melkein sietämätön.
Uskon tähän kun sanottin, menee pitkä aika ennen kuin vointi normalisoituu. Siksi oireet -keliakiaan viittaavat- on huomioitava jos vähänkin epäilee.
Ihan itte, niin helposti puhutaan hypokondriasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kanssa välillä. Helpottaa jos otan magnesium tabletin illalla (magnesium sitraatti imeytyy parhaiten).
Yleisesti nivelkipuihin on auttanut vähähiilihydraattinen ruokavalio. Olin pari viikkoa Vhh-ruokavaliolla, ei kipuja.
Sitten söin pari leipää ja riisiä niin eiköhän alkanut taas yölliset kivut.
Kivaa kun aina näitä neuvoja tulee, ihmisiltä jotka sekoittavat levottomat jalat kramppeihin
Nehän on sarja minikramppeja. Yleensä kivuttomia, mutta voi olla myös todella kivuliaita.
Jos levottomuus on henkistä tai tulee jostain päihteistä, voi olla eri asia. Ei ole silloin tämä sama oireyhtymä.
Mulla aiheutti gluteeni nivelkipuja. Oli muitakin oireita, joiden vuoksi jätin sen pois ja nivelkivut loppuivat myös siihen. Jos syön jotain gluteenipitoista, kivut palaavat. Eli sanoisin, että voi johtua siitä.
Jos kaikki on kokeiltu, tässä vielä yksi epätoivoisen viimeinen vinkki: suojatkaa jalat koko pituudelta kaikelta kylmältä ja vedolta. Vain peiton alle ilman lahkeita, mielellään alkuun sinnekin. Eli koko ajan sisällä ja ulkona jotkut ihonmyötäiset housut jalassa eli sellaiset missä ei liiku ilma sisäpuolella. Jos on löysät, niin alle jotkut ihonmyötäiset. Pidä siis jalat kapalossa ympäri vuorokauden. Helpotuksen pitäisi tulla jo muutamassa päivässä, jos vika on tässä eli jalat ärtyy kylmästä.
Vierailija kirjoitti:
18 Jatkan.
Muutama viikko sitten oli vihlovaa kipua lonkassa, kävin rtg. Lausunto: ei näkyvää artroosia.
Epäiltiin nivelrikkoa, koska olen jo 66 v.
Vasta tänä keväänä aloin gluteenittoman ruokavalion. Sitä ennen oli suolistoverenvuotoa, ummetusta, pahoinvointia varsinkin keväisin siitepölyaikaan. Välillä olo oli melkein sietämätön.
Uskon tähän kun sanottin, menee pitkä aika ennen kuin vointi normalisoituu. Siksi oireet -keliakiaan viittaavat- on huomioitava jos vähänkin epäilee.
Ihan itte, niin helposti puhutaan hypokondriasta.
Eli keliakia?
Vierailija kirjoitti:
Mulla aiheutti gluteeni nivelkipuja. Oli muitakin oireita, joiden vuoksi jätin sen pois ja nivelkivut loppuivat myös siihen. Jos syön jotain gluteenipitoista, kivut palaavat. Eli sanoisin, että voi johtua siitä.
Eläimillä toimii myös! On kokemusta omilta lemmikeiltä.
Jätin Mirtazapin-lääkkeen vuosi sitten. Siihen loppui jalkojen levottomuus ja loputon nälkä.
Ap, kävisin sinuna lääkärissä. Ei tuo ole normaalia.