Tosi kivuliaat yöt, jalkoja särkee pirusti. Aiheuttaako gluteeni muilla tosi pahoja särkyjä öisin?
Minulla on todella piinavaa särkyä jaloissa joihin herään öisin. Pakko liikutella ja pyörin pyörin ja pyörin yöni. Sattuu jopa yläkroppaan ja se kipu on tuskallinen.
Olen huomannut jos syön todella gluteenipitoisen iltapalan niin tämä pahenee. Onko kaukaa haettua vai onko joku muukin havainnut vastaavaa?
Kommentit (72)
Googlaa Uniliitto ja sieltä Levottomat jalat. Ruokavalio ei liity tuohon vaivaan muuten kuin kofeiinin osalta. Sitä pitäisi välttää illalla klo 18 jälkeen, myös colajuomia.
Mitäs lääkäri sanoi? Jos et ole mennyt, mene heti.
Vierailija kirjoitti:
Mulla särkee ja tulehtuu nivelet gluteenista. IgG-vasta-aineet oli myös koholla vehnälle ja gluteenille.
Sit jos on kyse levottomat jalat-oireyhtymästä, niin taustalla voi olla raudanpuute.
Ei mulla ainakaan ole ikinä ollut raudanpuutetta ja silti on levottomat jalat. Epäilen perimää.
Keliakissa voi olla todella paljon erilaisia oireita. Nivelten särkyä esim. Ootkin jo varmaan googlettanut aiheesta. Meeppä lääkäriin.
Mulla on kanssa välillä. Helpottaa jos otan magnesium tabletin illalla (magnesium sitraatti imeytyy parhaiten).
Yleisesti nivelkipuihin on auttanut vähähiilihydraattinen ruokavalio. Olin pari viikkoa Vhh-ruokavaliolla, ei kipuja.
Sitten söin pari leipää ja riisiä niin eiköhän alkanut taas yölliset kivut.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kanssa välillä. Helpottaa jos otan magnesium tabletin illalla (magnesium sitraatti imeytyy parhaiten).
Yleisesti nivelkipuihin on auttanut vähähiilihydraattinen ruokavalio. Olin pari viikkoa Vhh-ruokavaliolla, ei kipuja.
Magnesiumin auttaminen viittaisi levottomiin jalkoihin. Mulla auttaa silloin, kun vaiva alkaa puskemaan päälle. Kun riesa oli pahimmillaan erään ikuisuusdiagnoosin jälkeen, vetäisin B-vitamiinit tuplana eli aamulla Berocca ja illalla Neurobion Forte. Uniliiton lehdykässä oli mainittu tuo mahdollisena auttamiskonstina.
T edellinen levottomista jaloista kärsivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla särkee ja tulehtuu nivelet gluteenista. IgG-vasta-aineet oli myös koholla vehnälle ja gluteenille.
Sit jos on kyse levottomat jalat-oireyhtymästä, niin taustalla voi olla raudanpuute.
Ei mulla ainakaan ole ikinä ollut raudanpuutetta ja silti on levottomat jalat. Epäilen perimää.
Itse asiassa se mikä aiheuttaa levottomia jalkoja, on raudan puutos, mutta kudosraudan puutos se näy hemoglobiinissa eikä siihen auta syödä rautatabletteja.
Vierailija kirjoitti:
Kivaa kun aina näitä neuvoja tulee, ihmisiltä jotka sekoittavat levottomat jalat kramppeihin
Viljat aiheuttavat minulla nivelten tulehtumista jaloissa. Kuin neulaa työnnettäisiin niveleen varpaissa.
Minkä ikäinen olet?
Monelle vaihdevuosi-ikäiselle naiselle diagnosoidaan levottomat jalat tai joku muu virheellinen diagnoosi kun hormonimuutosten takia alkaa jalat kipuilemaan öisin.
Itse söin vuosikaudet vahvoja särkylääkkeitä öisten jalkakipujen takia. Viisikymppisenä sain lääkäriltä hormonilääkkeet. Hän epäili vaihdevuosioireita, vaikka kuukautiskierto oli vielä ihan säännöllinen.
Kokeilin onko lääkkeellä mitään vaikutusta, ja olihan sillä. Siihen loppui öiset jalkakivut. Samalla myös pitkään jatkuneet nivelkivut helpottivat. Se kipuoireilu alkoi lähes 10 vuotta ennenkuin mitään muuta vaihdevuosioiretta alkoi tulemaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs lääkäri sanoi? Jos et ole mennyt, mene heti.
Mitä varten tästä pitäisi lääkäriin mennä?
Vierailija kirjoitti:
Lääkäriin!
Miten lääkäri pystyy auttamaan vaivassa, jonka pystyy poistamaan syömisillä?
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen olet?
Monelle vaihdevuosi-ikäiselle naiselle diagnosoidaan levottomat jalat tai joku muu virheellinen diagnoosi kun hormonimuutosten takia alkaa jalat kipuilemaan öisin.
Itse söin vuosikaudet vahvoja särkylääkkeitä öisten jalkakipujen takia. Viisikymppisenä sain lääkäriltä hormonilääkkeet. Hän epäili vaihdevuosioireita, vaikka kuukautiskierto oli vielä ihan säännöllinen.
Kokeilin onko lääkkeellä mitään vaikutusta, ja olihan sillä. Siihen loppui öiset jalkakivut. Samalla myös pitkään jatkuneet nivelkivut helpottivat. Se kipuoireilu alkoi lähes 10 vuotta ennenkuin mitään muuta vaihdevuosioiretta alkoi tulemaan.
Vajaa 30v.
Huomaan, että välillä vaiva pahenee ja on enemmän päällä. Sitten välillä ei yhtään.
Ärsyttävää öisin. Todella ärsyttävää. Viime yö oli ihan kamala tämän takia. Vääntelin kroppaani ja supistelin reisien lihaksia ja pohkeita ja kesti monta tuntia. Söin iltapalaksi leipää ja puuroa. Tiedä johtuiko siitä. Minulla on kyllä todella paljon stressiä nyt että tiedä vaikuttaako.
Kroppaa jotenkin kolottaa koko ajan. Toinen rinta kipuilee, kainalot kipuilee. Ylävatsassa on jokin vialla, painon tunnetta ja yöt menee näin.
Varmaan tuo stressi tekee kipeäksi ja keho sitten osoittaa mieltään.
-ap
Oletko kokeillut liikuntaa? Minulla jalat vispaa, jos jumpat/kävelyt jääneet väliin.
Uskon näin, gluteeni ainakin pahentaa kipua jaloissa, tuntui myös päivisin ja kävelyn jälkeen. Ihmeen nihkeästi näistä puhutaan, joten ei kannata vähätellä.
Aloin voida paljon paremmin kun aloin gluteenittoman.
Kuultu tätäkin, vaikka testi ei osoittaisi keliakiaa, voi silti olla hyötyä ruokavalion muutoksesta.
Uniapnea.
Hapen puute aiheuttaa ääreisverenkierron vähenemistä koska happisaturaatio laskee.
Rintakivut johtuu siitä kun ilma pakkautuu vatsalaukkuun ja pyrkii sieltä pois, vatsahappojen kera.
Vierailija kirjoitti:
Uniapnea.
Hapen puute aiheuttaa ääreisverenkierron vähenemistä koska happisaturaatio laskee.
Rintakivut johtuu siitä kun ilma pakkautuu vatsalaukkuun ja pyrkii sieltä pois, vatsahappojen kera.
Tämä. Juoksetko yölläkin pissalla? Heräätkö hiestä märkänä? Onko raajat kuin olisit seinäkiipeillyt koko yön? Monesti uniapnea sekoitetaan vaihdevuosiin, tämä taas johtuu siitä että ihmisen hormonitoiminta on aktiivisinta öisin ja se häiriintyy uniapnean vuoksi.