Tosi kivuliaat yöt, jalkoja särkee pirusti. Aiheuttaako gluteeni muilla tosi pahoja särkyjä öisin?
Minulla on todella piinavaa särkyä jaloissa joihin herään öisin. Pakko liikutella ja pyörin pyörin ja pyörin yöni. Sattuu jopa yläkroppaan ja se kipu on tuskallinen.
Olen huomannut jos syön todella gluteenipitoisen iltapalan niin tämä pahenee. Onko kaukaa haettua vai onko joku muukin havainnut vastaavaa?
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kanssa välillä. Helpottaa jos otan magnesium tabletin illalla (magnesium sitraatti imeytyy parhaiten).
Yleisesti nivelkipuihin on auttanut vähähiilihydraattinen ruokavalio. Olin pari viikkoa Vhh-ruokavaliolla, ei kipuja.
Sitten söin pari leipää ja riisiä niin eiköhän alkanut taas yölliset kivut.
Jos syy on näin selvästi tiedossa, tietää välttää.
Vierailija kirjoitti:
Oletko kokeillut liikuntaa? Minulla jalat vispaa, jos jumpat/kävelyt jääneet väliin.
Tämä. Ihmiset jotka liikkuu ja ne jotka ei liiku. Kyllä liikunta kannattaa aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla särkee ja tulehtuu nivelet gluteenista. IgG-vasta-aineet oli myös koholla vehnälle ja gluteenille.
Sit jos on kyse levottomat jalat-oireyhtymästä, niin taustalla voi olla raudanpuute.
Ei mulla ainakaan ole ikinä ollut raudanpuutetta ja silti on levottomat jalat. Epäilen perimää.
Itse asiassa se mikä aiheuttaa levottomia jalkoja, on raudan puutos, mutta kudosraudan puutos se näy hemoglobiinissa eikä siihen auta syödä rautatabletteja.
Kuulepas tollo. Mulla mitataan ferritiinitkin välillä, eikä ole mitään ongelmaa ferritiinissä eikä hemoglobiinissa. Silti mun jalat ovat välillä levottomat. Mitenkäs sinä sen selität?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla särkee ja tulehtuu nivelet gluteenista. IgG-vasta-aineet oli myös koholla vehnälle ja gluteenille.
Sit jos on kyse levottomat jalat-oireyhtymästä, niin taustalla voi olla raudanpuute.
Ei mulla ainakaan ole ikinä ollut raudanpuutetta ja silti on levottomat jalat. Epäilen perimää.
Itse asiassa se mikä aiheuttaa levottomia jalkoja, on raudan puutos, mutta kudosraudan puutos se näy hemoglobiinissa eikä siihen auta syödä rautatabletteja.
Kuulepas tollo. Mulla mitataan ferritiinitkin välillä, eikä ole mitään ongelmaa ferritiinissä eikä hemoglobiinissa. Silti mun jalat ovat välillä levottomat. Mitenkäs sinä sen selität?
Puuttumatta käytökseesi sanoisin, että joku ravinnon puutos on noitten vaivojen syy. Eka tulee mieleen suola ja eläinrasva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kanssa välillä. Helpottaa jos otan magnesium tabletin illalla (magnesium sitraatti imeytyy parhaiten).
Yleisesti nivelkipuihin on auttanut vähähiilihydraattinen ruokavalio. Olin pari viikkoa Vhh-ruokavaliolla, ei kipuja.
Kivaa kun aina näitä neuvoja tulee, ihmisiltä jotka sekoittavat levottomat jalat kramppeihin
Mulla tulee molempia välillä, tolvana. Se magnesium todella auttaa levottomiinkin jalkoihin, mulla on vankka kokemus molemmista. Luojan kiitos, nämä kohtaukset eivät ole esiintyneet samaan aikaan.
Viljat ovat ihmisille lähinnä haitaksi. Uusimmassa ravintosuosituksessa viljan määrä on ihan jäätävä. Voisin todella huonosti, jos tuota noudattaisin.
Vierailija kirjoitti:
Oletko kokeillut liikuntaa? Minulla jalat vispaa, jos jumpat/kävelyt jääneet väliin.
Palstamamma+liikunta= 🤣😂😭🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uniapnea.
Hapen puute aiheuttaa ääreisverenkierron vähenemistä koska happisaturaatio laskee.
Rintakivut johtuu siitä kun ilma pakkautuu vatsalaukkuun ja pyrkii sieltä pois, vatsahappojen kera.
Tämä. Juoksetko yölläkin pissalla? Heräätkö hiestä märkänä? Onko raajat kuin olisit seinäkiipeillyt koko yön? Monesti uniapnea sekoitetaan vaihdevuosiin, tämä taas johtuu siitä että ihmisen hormonitoiminta on aktiivisinta öisin ja se häiriintyy uniapnean vuoksi.
Aijaa, oikeastiko uniapnean oireita? Meinaan minulla on verenpaine aamuisin korkea, öisin herään pissalle ja välillä herään haukkomaan henkeä ja herään siis siihen että tukehdun.
Voi kyllä olla.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kivaa kun aina näitä neuvoja tulee, ihmisiltä jotka sekoittavat levottomat jalat kramppeihin
Mulla tulee molempia välillä, tolvana. Se magnesium todella auttaa levottomiinkin jalkoihin, mulla on vankka kokemus molemmista. Luojan kiitos, nämä kohtaukset eivät ole esiintyneet samaan aikaan.
Mulla ei magnesiumsitraatti auttanut pätkän vertaa, oli diabetes josta en tiennyt. Sori siitä.
En tiedä olisko viljoista, mutta matala ferritiini voi myös aiheuttaa kipua jaloissa ja itselläni tuntui eniten öisin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uniapnea.
Hapen puute aiheuttaa ääreisverenkierron vähenemistä koska happisaturaatio laskee.
Rintakivut johtuu siitä kun ilma pakkautuu vatsalaukkuun ja pyrkii sieltä pois, vatsahappojen kera.
Tämä. Juoksetko yölläkin pissalla? Heräätkö hiestä märkänä? Onko raajat kuin olisit seinäkiipeillyt koko yön? Monesti uniapnea sekoitetaan vaihdevuosiin, tämä taas johtuu siitä että ihmisen hormonitoiminta on aktiivisinta öisin ja se häiriintyy uniapnean vuoksi.
Aijaa, oikeastiko uniapnean oireita? Meinaan minulla on verenpaine aamuisin korkea, öisin herään pissalle ja välillä herään haukkomaan henkeä ja herään siis siihen että tukehdun.
Voi kyllä olla.
-ap
On.
Se on sydämelle tosi raskasta, koska kun et hengitä (apnea), sydämesi alkaa pumppaamaan kovemmin ja kovemmin. Sitten kun henki taas kulkee, syke laskee, taas noustakseen seuraavan katkon kohdalla. Ja näitä katkoja voi olla tunnissa vaikkapa 30-60kpl, se on raskasta sydämelle.
Tiedän, kun sairastin vuosia uniapneaa tietämättäni.
Onko verensokerit mitattu? Diabetes voi myös tehdä kipuilua jalkoihin. On yleinen kansantauti ja kehittyy usein piilossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei magnesiumsitraatti auttanut pätkän vertaa, oli diabetes josta en tiennyt. Sori siitä.
No, aloitko hoitaa diabetestasi oikealla syömisellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei magnesiumsitraatti auttanut pätkän vertaa, oli diabetes
En, koska täällä palstalla sanottiin että magnesium auttaa.
Oletko nainen esivaihdevuosi-iässä? Hormoneista johtuu oireilu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uniapnea.
Voi kyllä olla.
-ap
No ei gluteeni tuommoista ainakaan aiheuta. Diabetes? Refluksi? Uniapnea? Astma?
Menisin tosi perusteellisiin lääkärintutkimuksiin, ap.
Kyllä jalkoja särkee jos veren sokeriarvot ovat yli normaalin.