Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tosi kivuliaat yöt, jalkoja särkee pirusti. Aiheuttaako gluteeni muilla tosi pahoja särkyjä öisin?

Vierailija
10.12.2024 |

Minulla on todella piinavaa särkyä jaloissa joihin herään öisin. Pakko liikutella ja pyörin pyörin ja pyörin yöni. Sattuu jopa yläkroppaan ja se kipu on tuskallinen. 

Olen huomannut jos syön todella gluteenipitoisen iltapalan niin tämä pahenee. Onko kaukaa haettua vai onko joku muukin havainnut vastaavaa? 

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viljat ovat ihmisille lähinnä haitaksi. Uusimmassa ravintosuosituksessa viljan määrä on ihan jäätävä. Voisin todella huonosti, jos tuota noudattaisin.

Mä taas voin erittäin hyvin viljoja syömällä. Oon pari kiloa laihtunutkin kesästä, vaikka en edes laihduttanut mitenkään. 

Vierailija
42/72 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uniapnea.

Hapen puute aiheuttaa ääreisverenkierron vähenemistä koska happisaturaatio laskee.

Rintakivut johtuu siitä kun ilma pakkautuu vatsalaukkuun ja pyrkii sieltä pois, vatsahappojen kera.

Tämä. Juoksetko yölläkin pissalla? Heräätkö hiestä märkänä? Onko raajat kuin olisit seinäkiipeillyt koko yön? Monesti uniapnea sekoitetaan vaihdevuosiin, tämä taas johtuu siitä että ihmisen hormonitoiminta on aktiivisinta öisin ja se häiriintyy uniapnean vuoksi.

Aijaa, oikeastiko uniapnean oireita? Meinaan minulla on verenpaine aamuisin korkea, öisin herään pissalle ja välillä herään haukkomaan henkeä ja herään siis siihen että tukehdun. 

Voi kyllä olla. 

-ap

Kuulostaa uniapnealta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko verensokerit mitattu? Diabetes voi myös tehdä kipuilua jalkoihin. On yleinen kansantauti ja kehittyy usein piilossa.

Tämä tuli minullakin ensin mieleen. Entäs onko kolestrolilääkitys? Sekin aiheuttaa monille jalkakipuja.

Ja sitten oi olla noita sydänperäisiä verenkierto-ongelmia tai laskimovaivoja. Että mahdollisuuksia on.

Vierailija
44/72 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen olet?

Monelle vaihdevuosi-ikäiselle naiselle diagnosoidaan levottomat jalat tai joku muu virheellinen diagnoosi kun hormonimuutosten takia alkaa jalat kipuilemaan öisin.

Itse söin vuosikaudet vahvoja särkylääkkeitä öisten jalkakipujen takia. Viisikymppisenä sain lääkäriltä hormonilääkkeet. Hän epäili vaihdevuosioireita, vaikka kuukautiskierto oli vielä ihan säännöllinen.

Kokeilin onko lääkkeellä mitään vaikutusta, ja olihan sillä. Siihen loppui öiset jalkakivut. Samalla myös pitkään jatkuneet nivelkivut helpottivat. Se kipuoireilu alkoi lähes 10 vuotta ennenkuin mitään muuta vaihdevuosioiretta alkoi tulemaan.

Vajaa 30v. 

Huomaan, että välillä vaiva pahenee ja on enemmän päällä. Sitten välillä ei yhtään. 

Huomaan, että välillä vaiva pahenee ja on enemmän päällä. Sitten välillä ei yhtään. 

Ärsyttävää öisin. Todella ärsyttävää. Viime yö oli ihan kamala tämän takia. Vääntelin kroppaani ja supistelin reisien lihaksia ja pohkeita ja kesti monta tuntia. Söin iltapalaksi leipää ja puuroa. Tiedä johtuiko siitä. Minulla on kyllä todella paljon stressiä nyt että tiedä vaikuttaako. 

Kroppaa jotenkin kolottaa koko ajan. Toinen rinta kipuilee, kainalot kipuilee. Ylävatsassa on jokin vialla, painon tunnetta ja yöt menee näin. 

Varmaan tuo stressi tekee kipeäksi ja keho sitten osoittaa mieltään. 

-ap

Jos olet vasta noin nuori, ap, yksi vaihtoehto on refluksi. Ylävatsan vika ja painon tunne viittaisi siihen. Olepa 2-3 tuntia ennen nukkumaan menoa syömättä ja juomatta ja testaa miten se vaikuttaa. Voit myös nostaa hieman sängynpäätyä. Refluksi voi aiheuttaa myös hengenahdistusta. 

Vierailija
45/72 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viljat ovat ihmisille lähinnä haitaksi. Uusimmassa ravintosuosituksessa viljan määrä on ihan jäätävä. Voisin todella huonosti, jos tuota noudattaisin.

Kummasti kuitenkin valtaosa syö viljoja ilman erityisiä ongelmia.

Vierailija
46/72 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut lapsesta asti levottomat jalat, eikä niihin ole oikein mikään auttaa.

Pientä apua sain Triptylistä, jota muuhun vaivaan olin saanut.

Myöhemmin tilanne paheni huolella, kun sain masennukseen Mirtazapinia, oli lopetettava ko lääke kokonaan.

Vierailija
47/72 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikuntaa lisää, ja elintavat kuntoon muutenki.

Vierailija
48/72 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alaraajojen verenkiertohäiriö?

Vierailija
49/72 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anaaliseksi parantaa

Painu helcettiin lerppakulli!

Vierailija
50/72 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrettävää, että yrität selittää kipujen alkuperää. Mutta ei kuitenkaan kannata alkaa omin päin antamaan selityksiä, koska silloin oikea syy voi jäädä hoitamatta. Käy tutkituttamassa mistä nuo kivut johtuvat. 

Minulle ei gluteenista aiheudu tuollaisia kipuja, enkä tunne ketään, jolle aiheutuisi. 

Vierailija
51/72 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anaaliseksi parantaa

Painu helcettiin lerppakulli!

Käy vattalles jos on paha olo

Vierailija
52/72 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen olet?

Monelle vaihdevuosi-ikäiselle naiselle diagnosoidaan levottomat jalat tai joku muu virheellinen diagnoosi kun hormonimuutosten takia alkaa jalat kipuilemaan öisin.

Itse söin vuosikaudet vahvoja särkylääkkeitä öisten jalkakipujen takia. Viisikymppisenä sain lääkäriltä hormonilääkkeet. Hän epäili vaihdevuosioireita, vaikka kuukautiskierto oli vielä ihan säännöllinen.

Kokeilin onko lääkkeellä mitään vaikutusta, ja olihan sillä. Siihen loppui öiset jalkakivut. Samalla myös pitkään jatkuneet nivelkivut helpottivat. Se kipuoireilu alkoi lähes 10 vuotta ennenkuin mitään muuta vaihdevuosioiretta alkoi tulemaan.

Vajaa 30v. 

Ärsyttävää öisin. Todella ärsyttävää. Viime yö oli ihan ka

Lääkäriin! 

Vierailija
53/72 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verensokeri minulla on ok. Vähän oli paastosokeri rajoilla mutta pitkä oli oikein hyvä. 

Kolesteroliarvot ovat ihan huiput, todella hyvät, lääkäri kehui. 

Muutenkaan ei verikokeissa mitään mutta verenpaine liian korkea etenkin aamuisin eli alapaine yli 100 tai siinä tienoilla. 

Uniapnea tutkimuksiin pitäisi mennä. Vakavasti ottaen. 

-ap

Vierailija
54/72 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hävettää sano mutta tunnen sydämessäkin tuntemuksia. Muljahduksia ja sellaista. Tullut mieleen onko sepelvaltimot ahtaat mutta toisaalta kolesteroli oli erinomainen. Minulla oli reikä sydämessä syntyessä että voihan sieltä jotain löytyä muutenkin tässä kun vanhenee. 

Mutta olen valitettavan surkea menemään tutkimuksiin ellei ole ihan pakko. Työterveydessä kun kävin niin oli paljon paljon asioita mitä pitäisi vielä käydä läpi ja lisää verikokeita. Pitäisi valehtelematta varata varmaan viisi vastaanotto aikaa. 

Niihin uniapnea tutkimuksiin nyt ainakin menen. -ap

Vierailija
55/72 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut lapsesta asti levottomat jalat, eikä niihin ole oikein mikään auttaa.

Pientä apua sain Triptylistä, jota muuhun vaivaan olin saanut.

Myöhemmin tilanne paheni huolella, kun sain masennukseen Mirtazapinia, oli lopetettava ko lääke kokonaan.

Minulla on kans ollu lapsesta asti, eikä se levottomuus mitään mutta se kipu, joka tulee istuessa ja maatessa. Jalkoihin ja käsiinkin, käsivarsiin.

Minulla on pramipeksolilääkitys pitkävaikutteista ja kivun alkaessa lyhytvaikutteista. Lisäksi särkylääkettä ja tätä Triptyliä kipukynnyksen nostoon. 

Siitä huolimatta joinakin öinä on kipu joka pakottaa lähtemään sängystä ja kävelemään ees ja taas. Kyllä lääkkeitä tähän kin vaivaan on mutta ne määrää neurologi. Tavallinen lääkäri ei voi niitä määrätä

Vierailija
56/72 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon kans hieman alle 30v ja lapsesta saakka ollut outoja kipuja jaloissa, sellaista ns. luukipua. Niinkuin hammassärkyä mutta sääriluussa. Särkylääkkeet ei oikein auta, se vain auttaa jos jotenkin painan jalkaa kädellä tai istun siinä päällä. Liikunnalla tai liikkumattomuudella ei vaikutusta, voi tulla vaikka olisi vain lepäillyt koko päivän tai sitten voin kävellä 10km eikä satu ollenkaan. Ja monesti se on vain yhdessä jalassa kerrallaan, harvemmin kummassakin. 

Olen tosissaan miettinyt että onkohan mulla joku luusyöpä, mutta luulisi että se olisi tässä yli 20v aikana edennyt. 

Ap kokeile vaihtaa ruokavaliosi vaikka muutamaksi kuukaudeksi tai puoleksi vuodeksi täysin gluteenittomaksi ja katso lähteekö kivut kokonaan? Tuosta uniapneasta olisin huolissani, hyvä että olet menossa lääkäriin. 

Vierailija
57/72 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on nyt tällainen muotijuttu, mutta oikeasti matala ferritiini aiheuttaa levottomia jalkoja. Voisiko olla sitä. Millainen hb sulla on? Itselläni huomaan että rautavarastot tippuu (ovat siis matalat luonnostaan kuten hb:kin) pohjalukemiin kun jalat vaivaa iltaisin ja öisin. Tilanne paranee pian rautainfuusio jälkeen (toki niiden arvojen pitää olla tosi matalat että pääsee ainakaan julkiselle infuusioon). 

Vierailija
58/72 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisilla vaihdevuodet. 

Vierailija
59/72 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hävettää sano mutta tunnen sydämessäkin tuntemuksia. Muljahduksia ja sellaista. Tullut mieleen onko sepelvaltimot ahtaat mutta toisaalta kolesteroli oli erinomainen. Minulla oli reikä sydämessä syntyessä että voihan sieltä jotain löytyä muutenkin tässä kun vanhenee. 

Mutta olen valitettavan surkea menemään tutkimuksiin ellei ole ihan pakko. Työterveydessä kun kävin niin oli paljon paljon asioita mitä pitäisi vielä käydä läpi ja lisää verikokeita. Pitäisi valehtelematta varata varmaan viisi vastaanotto aikaa. 

Niihin uniapnea tutkimuksiin nyt ainakin menen. -ap

Just noita muljahduksia ja tuskanhiki -kohtauksia on itselläkin, tietty kokemukset ovat yksilöllisiä.  Uskon kuitenkin, kannattaa harkita gluteenitonta.  Myös ettei syö tai juo mitään klo 15 jälkeen.

Hiukan refluksivaivaa koettu lisäksi.

Vierailija
60/72 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalio, liikunta ja lepo. Ei ole mitään yksittäistä ihmelääkettä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yksi