Miksi hyvinvointivalmentajat opastaa syömään niin paljon?
Joku 2000 kcal päivässä melko kevyesti liikkuvalle naiselle. Aamulla pitäisi syödä hirveästi, lounaalla hirveästi, välipalana vähintään joku hedelmä, mutta siihenkin mieluusti proteiinia, päivälliseksi hirveä mälli ja vielä iltapalaa... Laihtuuko muka tällaisella? Toki ruuat on pääasiassa proteiinia, hyviä rasvoja ja sopivasti hiilaria esimerkiksi täysjyväriisistä. Herkkuja ei pitäisi syödä.
Kommentit (19)
KUN ei syö, elimistö menee säästöliekille, ettei sydän ym vaurioidu ravinnon puutteeseen!
Siksi.
Nimim kokemusta on!
Koska ihmisen kuuluu syödä noin. Säännöllisesti ja monipuolisesti. Jaksaa liikkua ja lihakset kasvaa. Jos vetää jonkun kitudieetin, niin lihaksista lähtee massa ja tulee roikkuva laihaläski, jota ei jaksa ylläpitää.
Minä syön noin 2500 kcal päivässä, joskus enemmänkin riippuen treeneistä. Olen hyvässä kunnossa, BMI 21.
koska ruuasta tulee hyvä mieli
sehän on hyvinvointi-valmentajan työ !
Onhan niissä määrällisesti paljon ruokaa. Jos on tottunut siihen, että syö vähän, mutta siinä ruuassa on sitten makrot miten sattuu, niin voi tuntua kieltämättä paljolta ne määrät terveellistä ruokaa jonka voi niihin samoihin (tai jopa vähempiin!) kaloreihin syödä.
Koska ihminen tarvitsee energiaa oikeista lähteistä. Paljoltahan ne annokset tuntuu jos on tottunut imemään jonkun suklaapatukan kitusiin.
Noissa valmennuksessa on tärkeintä opetella oikea ruokarytmi jottei nälkä ja himot pääse tulemaan päälle, eikä tule turhia piikkejä verensokerin vaan se pysyy tasaisena.
Luuletko, että ihminen voi hyvin jollain Hetki-salaatilla ja kahvilla? Jos siis laihduttaa aikoo. Joo, paino laskee nopeasti, mutta siihen ne hyvät puolet sitten jääkin...
Vierailija kirjoitti:
Koska ihmisen kuuluu syödä noin. Säännöllisesti ja monipuolisesti. Jaksaa liikkua ja lihakset kasvaa. Jos vetää jonkun kitudieetin, niin lihaksista lähtee massa ja tulee roikkuva laihaläski, jota ei jaksa ylläpitää.
Ihminen ei ole "suunniteltu" syömään säännöllisesti. Ihminen, joka ei välillä pärjää muutamaa tuntia syömättä, on sairas.
2000kcal ei ole kyllä mitenkään hirveästi normaalia ruokaa, jos ei ole joku ihan lyhyt tappi. Joku 3000kcal alkais jo ollakin aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
2000kcal ei ole kyllä mitenkään hirveästi normaalia ruokaa, jos ei ole joku ihan lyhyt tappi. Joku 3000kcal alkais jo ollakin aika paljon.
Mies, 178cm, 92kg, ikä 50. 2000kcal syönnillä valitettavasti maha kasvaa. Olen yläasteelta lähtien huomannut, että pienikin määrä tavallista kotiruokaa lihottaa. Aineenvaihduntani on todella hidas. Raksahommissa ollessa sain pudotettua ylimääräisen pois, kun päivän kalorit oli reilusti alle 1500. Työt loppui, paino nousi 5kk aikana takaisin.
Siksi koska läskit sortuvat muuten nälissään syömään herkkuja. Parempi syödä ruokaa.
Ohhoh, niin me ollaan erilaisia. Oon nainen 35v, 170cm ja paino on siellä 70kg paikkeilla. Syön helposti yli 2000kcal joka päivä. Liikunta lähinnä kävelylenkkejä ja lasten kanssa touhuamista nykyään. Vois kai sitä jonkun kilon pudottaa syömällä vähemmän, mutta oon ihan tyytyväinen näinkin.
Ne valmentajat on Keskon kätyreitä. Pätkäpaasto tekee hyvää vartalolle ja aivoille, tämä on ihan tutkittu juttu. Nälän tunne on normaali olotila, ei sitä pidä pelätä tai vältellä liika syömisellä. On harhaa luulla ,että ihmiset jotka syövät harvemmin sortuvat herkkuihin jne.
Lähipiiriini verraten syön määrällisesti eniten. Olisiko syynä, että ruokani laatu vähäkalorista. Olen myös lähipiirini hoikin 53kg 162cm. Liikun tosin paljon nykymittapuulla....
Lisään vielä, että tunnen nälkää päivittäin juuri ennen ruokailua. Syön siis aina nälkääni, mikä on itselleni ok ja normaalia. Olen huomannut joidenkin suorastaan pelkäävän nälän yllättävän.
Vierailija kirjoitti:
Siksi, että silloin ei tule liian nälkä, joka altistaa turhalle herkkujen syömiselle. Riittävällä ravinnon saannilla pysyy terveenä.
Tämä järkyttävä myytti elää edelleen sitkeänä ja kansa on lihavampaa ja pahoinvoivempaa kuin koskaan. Juuri tiheä syöminen on juurisyy naposteluun ja myöhemmin terveysongelmiin, koska kroppa on totutettu syömään ihan koko ajan. Tämä opitaan jo pienestä pitäen, kun kellontarkkuudella on pakko syödä. Tällöin hormonaaliset toiminnot käyvät yliaktiivisina ja kehon luontainen itsesäätely menee ajan myötä lopulta aivan sekaisin. Tästä hyvinä perusesimerkkeinä ovat jatkuva nälän tunne ja ns. nälkäkiukku, joka on tänä päivänä lähes joka ihmisellä (keho ei kestä pientäkään nälän tunnetta). Putken toisessa päässä on sitten D2.
Suosittelen itse esimerkiksi pätkäpaastoa (mikro)ravinnerikkaalla ruokavaliolla. Ajoittaiseen näläntunteeseen tottuminen vie hetken, mutta tekee ihmeitä kropalle. Erityisesti suoliston takia tulisi suosia pitkiäkin taukoja syömisessä. Suolistosairaudet kun ovat myös räjähtäneet käsiin ja suoliston ongelmat heijastuvat myös muualle kroppaan esimerkiksi autoimmuunisairauksien ja ihottumien muodossa. Kun syömiskierteen saa katkaistua, keho pääsee rauhoittumaan ja tilanne on enemmän omissa käsissä. Suolisto rauhoittuu ja hormonitoiminta ehtyy. Sen jälkeen pystyy omaa syömistään paljon helpommin säätelemään myös terveysnäkökulmasta. Jos ei tule tarvetta ahmia, niin silloin ihminen ei myöskään ahmi.
On kamalaa katsoa sivusta, kuinka ihmiset opastetaan syömään aivan järjettömän tiheästi ja vieläpä järjettömän huonolaatuista ruokaa. Elinajanodotteen lasku ei ole sattumaa.
No tuo 2000kcal/pv voi olla niille huima pudotus jos on normaalisti kerryttänyt sitä ylipainoa syömällä 3000kcal/pv. Laihduttaessa ei tarvitse kärsiä ylettömästä nälästä.
Mä oon eläny terveellisesti viimeiset 10 vuotta, ihmisen on syötävä riittosasti pysyäkseen kunnossa ja kyllä, myös laihtuakseen.
Se koko idea on siinä että syödään oikeata ruokaa ja säännöllisesti jolloinka oma kroppa totuun tiettyyn rytmiin ja sen oikean ruuan kuluttamiseen.
Ei sillon ole nälkä kun sen tekee oikein, eikä tarvitsekkaan olla. Päinvastoin yleensä on aika täynnä
Ja jos treenaa, tuloksia ei synny ellei syö.
Siksi, että silloin ei tule liian nälkä, joka altistaa turhalle herkkujen syömiselle. Riittävällä ravinnon saannilla pysyy terveenä.