Nuoret tulevat jouluna kolmeksi viikoksi kotiin opiskelupaikkakunniltaan ja vaikka onkin ihanaa niin hirvittää
Se sähkön ja erityisesti veden kulutus ja siitä seuraavat laskut. Puhumattakaan bensakuluista ja ruokakuluista sekä joululahjoista, pesuaineista, kauppalaskusta jne jne
En ole pihi, olen vain köyhä monisairas entinen yh. Ihanaa että saan lapset kotiin mutta riemua varjostaa huoli, kuinka saan laskut maksettua tammi-helmikuussa.
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Vaaditko sinä aikuistuvilta lapsiltasi yhtään mitään, vai tulevatko he kolmeksi viikoksi valmiiseen pöytään?
Teet ap vain lapsillesi karhunpalveluksen jos aikuisiälläkin hyssyttelet tosielämän maton alle ja hyysäät vastikkeettomasti. Eivät lapset tuollaisella tunkkaisella esimerkillä opi pärjäämään vaikka mikä olisi ja tulisi sekä hyödyllisiä, tarpeellisia ja välttämättömiä elämänhallintataitoja muuttuvissa, toisinaan paineistetuissakin tilanteissa.
Vierailija kirjoitti:
Sama tilanne:)
Vettä juoksuttavat että olisi kylmää juotavaa. Eivät ymmärrä, että kiinteistön omistaja maksaa, kun ei olla kerrostalossa.
kerrostalossa vesimaksu. ja vuoden lopussa tasauslasku, meilläkin jopa 600e joulukuussa lisää.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapset asuu vielä kotona ja olen tehnyt selväksi, että vedellä ei löträtä. Et osaa puhua lapsillesi? Vaikka että pesulla saa käydä 3 kertaa viikossa Max 5min kerta. Ja sillä selvä.
pitkät paksut hiukset, koko kropan sheivaus. entäs urheilu,juoksu jne. silloinkin suihkuun, mahtaa sun kroppa haista. ja pideepesut välillä
Kylmä vesi on halpaa. Kuuma maksaa jonkin verran.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä kannattaa olla avoin tilanteestasi, lapset tuskin haluavat sinun kärsivän kohtuuttomasti.
Tämä juuri. Jos itse tietäisin näin yliopisto-opiskelijana vanhempieni taloustilanteen heikoksi niin en välttämättä olisi koko loma-aikaa heidän kustannettavaan saati ylenpalttisesti käytä suihkua yms.
Kolme viikkoa on aika pitkään. Luulisi, että siinä alkaa tuntumaan ahtaalta jo nuorillakin. Sopisiko lyhempi aika? Omat lapset tulee muutamaksi päiväksi yleensä.
Vierailija kirjoitti:
Vettä juoksuttavat että olisi kylmää juotavaa. Eivät ymmärrä, että kiinteistön omistaja maksaa, kun ei olla kerrostalossa.
Miten paljon he sitä juoksuttavat?
"Suihkussa ei sitten lotrata, se maksaa."
Näin. Lue tuo ääneen heille. Tämän minä olen sanonut monestikin leikki-ikäiselle. Ymmärtää pointin, uskoisin opiskelijankin ymmärtävän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä 1 kuutio on 1000 l maksaa n. 4 €.
100 l on 40 senttiä,
10 l 4 senttiä.
Säästäisin ostamatta kaljan, laten,.. Säästäisin enemmän juomalla kylmää vettä.
Ostaisin jouluksi vähän herkkuja ja hyvää ruokaa, jos se on mahdollista. Sitten kun arki alkaa, niin ihan vaan halpaa ruokaa, perunoita ja kastiketta, porkkanaraastetta, keittoja, aamulla puuroja, ei mitään erityistä. Kertoisin joulunpyhien jälkeen vasta, että äidillä on heikko rahatilanne, en huolestuttaisi heitä joulupäivinä. Ihan reilusti voi sanoa, että käyvät vain pikaisesti kerran päivässä suihkussa ja herkkuja ei valitettavasti ole tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
100 l on 40 senttiä,
10 l 4 senttiä.
Ei kukaan vettä juomalla niitä vesimaksuja saa aikaan. Mutta kun käydään joka päivä suihkussa ja pyykkikone ja tiskikone laulaa, niin kyllä se kolme viikkoakin voi tuntua jo maksuissa.
Köyhien ei pidä tehdä lapsia, ei edes kylmää vettä saisi juoda tai suihkussa käydä normaalisti. Jouluna makaronilaatikkoa, lahjaksi villasukat.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapset asuu vielä kotona ja olen tehnyt selväksi, että vedellä ei löträtä. Et osaa puhua lapsillesi? Vaikka että pesulla saa käydä 3 kertaa viikossa Max 5min kerta. Ja sillä selvä.
Ei tarvi ihmetellä, jolleivät nuoret tule kohta enää ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, joittenkin olisi kyllä parempi olla lisääntymättä ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
100 l on 40 senttiä,
10 l 4 senttiä.
Ei kukaan vettä juomalla niitä vesimaksuja saa aikaan. Mutta kun käydään joka päivä suihkussa ja pyykkikone ja tiskikone laulaa, niin kyllä se kolme viikkoakin voi tuntua jo maksuissa.
Tässä oli kyseessä ironia, kun luullaan veden laskeminen kylmäksi aiheuttavan suuret vesilaskut. Vesi pitääkin laskea kylmäksi, koska putkistosta liukenee lämmenneeseen veteen vierasaineita jopa myrkkyjä.
Suihkuun ostettava vettä säästävä suihkupää ja suihkut minimiin.
Sanompa äidille, nyt suu auki ja sanotaan suoraan suihkusäännöt. Ja pyydetään ruokarahaa jos ei ole itsellä rahaa. Äidin luulisi pystyvän sanvan omille lapsilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
100 l on 40 senttiä,
10 l 4 senttiä.
Tarkennus, tässä kylmä vesi 1,5 € ja jätevesi 2,5 yhteensä 4 €.
Tämä käyty läpi jo . Yhä vaivaa. sait näkökulmaa ja neuvojakin. Puhu, Jokainen laittaa " kassaan" vähän ja tekee edullista kotiruokaa ,kyll se siitä. Pannukakkua uuniin, hernekeittoa, lihakeittoa, uunipuuroja ohrasta, riisistä, laatikkoruuat jne. Ulkoilkaa, seurstelkaa. Teette viikkosuunnitelman ruuille.
Vierailija kirjoitti:
Tämä käyty läpi jo . Yhä vaivaa. sait näkökulmaa ja neuvojakin. Puhu, Jokainen laittaa " kassaan" vähän ja tekee edullista kotiruokaa ,kyll se siitä. Pannukakkua uuniin, hernekeittoa, lihakeittoa, uunipuuroja ohrasta, riisistä, laatikkoruuat jne. Ulkoilkaa, seurstelkaa. Teette viikkosuunnitelman ruuille.
Ihanaa ankeaa joulunaikaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä siinä vähän on taustalla hoputtaa lasten omilleenmuuttoa, kun suihkutkin on rajattu 5 minuutin suihkuun kolmesti viikossa. 😁
Vaaditko sinä aikuistuvilta lapsiltasi yhtään mitään, vai tulevatko he kolmeksi viikoksi valmiiseen pöytään?