Nuoret tulevat jouluna kolmeksi viikoksi kotiin opiskelupaikkakunniltaan ja vaikka onkin ihanaa niin hirvittää
Se sähkön ja erityisesti veden kulutus ja siitä seuraavat laskut. Puhumattakaan bensakuluista ja ruokakuluista sekä joululahjoista, pesuaineista, kauppalaskusta jne jne
En ole pihi, olen vain köyhä monisairas entinen yh. Ihanaa että saan lapset kotiin mutta riemua varjostaa huoli, kuinka saan laskut maksettua tammi-helmikuussa.
Kommentit (96)
Kerro rehellisesti rahatilanne ja esitä toiveesi, että jokainen osallistuisi ainakin ruokakustannuksiin.
Itse luulin nuorena, että äidilläni oli hyvä tilanne aikoinaan (työssäkäyvä yksin asuja, joka kovasti autteli siskoni nuorta perhettä rahallisesti) ja tyytyväisenä olin juhlapyhien yli vieraana ja söin jääkaapista 'kuin kotona olisi'. Mutta sain sitten jälkikäteen kuulla kiertoreittejä pitkin sukulaisilta, että äitini olisi toivonut, että olisin maksanut ruuista edes vähän. Minulle äiti oli antanut ymmärtää, ettei minun kannata rahaa kaivella kukkarostani kauppareissujen yhteydessä, kun ne juna- ja bussiliputkin maksoi kuitenkin jonkin verran. Eli sano suoraan ja avoimesti tilanteesi ja mielellään etukäteen.
Kerro tilanne ja huolesi. Pyydä että he maksavat omia kulujaan sen ajan tai sopikaa yhdessä siitä. Ellei mummon apu sinulle tai muun sukulaisen. Lahjat on tietysti hyvä hankkia. Ei ole kiva jos sulle ei jää mitään tai joudut pelkäämään.
Miksi vingut täällä, avaa suusi ja kerro heille tilanteesi.
Vierailija kirjoitti:
Sama tilanne:)
Vettä juoksuttavat että olisi kylmää juotavaa. Eivät ymmärrä, että kiinteistön omistaja maksaa, kun ei olla kerrostalossa.
Laita vesikannu jääkaappiin
Eiköhän he vietä paljon aikaa myös kavereillaan. Voit sitten sammuttaa valot ja telkkarin. Vitsi vitsi, oikeesti ymmärrän kyllä huolesi, kun olen ollut samassa tilanteessa. Se on tosi kinkkinen tilanne.
Jouluiset nyyttikestit kasaan ja kolehti muista kuluista.
Hae ruoka-apua, jos sellaista on tarjolla.
Leivo leipää pakkaseen. Sulla on myös vielä aikaa hamstrata alennusruokia pakkaseen. Suunnittele edes karkeasti, mitä teet ja milloin.
Baarit sun muut nuoret kustantakoot itse. Jos ei ole rahaa, niin se on sitten voivoi.
Isänsä on poissa, kirjoitit ap. Millä tavalla poissa???
Puhu lapsillesi ja kerro taloudellisesta tilanteestasi.
Pyydä, että jokainen heistä ostaa jotain joulupöytään. Muutaman euron kulu ei kaada nuorten budjettia ja lyhyissäkin suihkuissa voi peseytyä.
Lapsesi välittävät sinusta, tuskin kukaan heistä haluaa tarkoituksella nostaa kulujasi.
Älä sure, kyllä he lakkaavat käymästä lapsuudenkodissaan heti kun täyshoito loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Kerro rehellisesti rahatilanne ja esitä toiveesi, että jokainen osallistuisi ainakin ruokakustannuksiin.
Itse luulin nuorena, että äidilläni oli hyvä tilanne aikoinaan (työssäkäyvä yksin asuja, joka kovasti autteli siskoni nuorta perhettä rahallisesti) ja tyytyväisenä olin juhlapyhien yli vieraana ja söin jääkaapista 'kuin kotona olisi'. Mutta sain sitten jälkikäteen kuulla kiertoreittejä pitkin sukulaisilta, että äitini olisi toivonut, että olisin maksanut ruuista edes vähän. Minulle äiti oli antanut ymmärtää, ettei minun kannata rahaa kaivella kukkarostani kauppareissujen yhteydessä, kun ne juna- ja bussiliputkin maksoi kuitenkin jonkin verran. Eli sano suoraan ja avoimesti tilanteesi ja mielellään etukäteen.
No tuossa nyt on todennäköisemmin kyse siitä, että siskosi on suosikkilapsi ja sinä olet musta lammas. Suosikkilasta tuetaan rahallisesti, mutta mustalta lampaalta on liikaa sekin, että hän kutsuttuna kylän tullessaan syö ruokaa. Älä turhaan tunne huonoa omaatuntoa tuosta, äitisi siinä pitäisi hävetä eikä sinun.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä on menehtynyt, jos tuota ilmaisua käytetään. Hiukan nyt hienotunteisuutta peliin.
Loisimaan, mutta kolmeksi viikoksi? Kolme viikkoa on pitkä aika.
Sanot että rahat on tiukoilla ja vesikin maksaa, hoksaavat siitä.
Osta kotii hiivaa, jauhoja, sipulia, soijasuikaleita, kaalia, herneitä, juureksia ja öljyä ja pyydä että tekevät vuorollaan jokainen heistä lämpimän ruuan niistä. Aattona voi olla parempaa pöydässä. Ja siihenkin voisi jokainen tehdä tai ostaa yhden ruuan.
Kai nyt tuonikäiset lapset jo tuntevat taloudellisen tilanteesi
Vierailija kirjoitti:
Sama tilanne:)
Vettä juoksuttavat että olisi kylmää juotavaa. Eivät ymmärrä, että kiinteistön omistaja maksaa, kun ei olla kerrostalossa.
Laita vettä jääkaappiin.
Sitä paitsi kylmä vesi on todella halpaa. Lämmin vesi on sitten eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä on menehtynyt, jos tuota ilmaisua käytetään. Hiukan nyt hienotunteisuutta peliin.
Omituinen ilmaisu. Miksi ei voi sanoa kuollut? Ehkä on vain lähtenyt lätkimään.
Ai, moi äiti. :D Mun äiti onneksi uskalsi avata suunsa ettei ole rahaa ottaa minua jouluksi kotiin. En sitten mennyt, enkä koskaan sen jälkeenkään. Juurikin sähkö oli kallista, kun mun lakanat piti pestä ja pyyhekin, ja pesuvettä lämmittää.
Muistan melkoiset riidat kun itse asuin vielä kotona ja muualla asuva isoveljeni tuli tyttöystävänsä kanssa meille pariksi viikoksi. Tyttö lotrotteli 20min suihkuja, söi jääkaapista kuin kotonaan ja mihinkään hommaan ei osallistunut. Mun äiti oli hiilenä tästä ja äidilläni ja veljelläni meni välit moneksi vuodeksi.
Isänsä on jo poissa. Autan nuoria aina minkä voin. Harmittaa etten voi auttaa enemmän rahallisesti. Tilanteeni on vakavan sairauden myötä muuttunut takoudellisestikin, mikä ei varmaan ole mikään itsestäänselvyys parikymppiselle nuorelle, kun on tottunut että vanhempi käy työssä ja saa palkkaa ja on siksi vakavaraisempi kuin itse opiskelijana.