Nuoret tulevat jouluna kolmeksi viikoksi kotiin opiskelupaikkakunniltaan ja vaikka onkin ihanaa niin hirvittää
Se sähkön ja erityisesti veden kulutus ja siitä seuraavat laskut. Puhumattakaan bensakuluista ja ruokakuluista sekä joululahjoista, pesuaineista, kauppalaskusta jne jne
En ole pihi, olen vain köyhä monisairas entinen yh. Ihanaa että saan lapset kotiin mutta riemua varjostaa huoli, kuinka saan laskut maksettua tammi-helmikuussa.
Kommentit (96)
Varmaan auttaisi, jos saisit suun auki ja kertoisit tilanteestasi lapsillesi.
Vierailija kirjoitti:
Voisivat osallistua kustannuksiin ainakin hieman.
En odota sitä, tiukilla ovat opiskelijatkin. Täytyy vaan olla rehellinen ja toivoa että en kiusallani mainitse suihkussaoleilusta..
Ehkä kannattaa olla avoin tilanteestasi, lapset tuskin haluavat sinun kärsivän kohtuuttomasti.
Ennenkuin lapset tulevat kerro tilanne. Kerro että sinulla ei ole varaa kustantaa heidän vierailuaan. Sovitte että jokainen lapsi maksaa oman osansa kuluista.
Sama tilanne:)
Vettä juoksuttavat että olisi kylmää juotavaa. Eivät ymmärrä, että kiinteistön omistaja maksaa, kun ei olla kerrostalossa.
Vierailija kirjoitti:
Ennenkuin lapset tulevat kerro tilanne. Kerro että sinulla ei ole varaa kustantaa heidän vierailuaan. Sovitte että jokainen lapsi maksaa oman osansa kuluista.
Kyllä meinasin keskustella. En ota rahaa kuitenkaan lapsiltani. Toivon vain että sopeutuvat pikasuihkuihin ja perusruokiin jouluna. Villasukat olen neulonut lahjaksi.
Jos ovat kunnollisia lapsia niin näytä tai lähetä rehellisesti ja reippaasti heille tuo aloitustekstisi, ymmärtävät kyllä. T. myötätuntoinen vela
Tuon takia jouluun yleensä kannattaa pistää hieman rahaa talteen.
Sinulla tilanne kuitenkin parempi. On sellaisia yh:ta, joilla ne kaikki nuoret asuu edelleenkin kotona, vaikka ovat täysi-ikäistyneet.
Ole onnellinen, että nuoresi opiskelee. Ei ne kolmessa viikossa paljoa sähkölaskua tai vesilaskua saa tehtyä. Ruokaan tottakai menee rahaa. Jos tekevät opiskelujen ohessa töitä, voit yrittää pyytää voisiko ne osallistua ruokalaskuun.
Tehkää ainakin yhdessä joulu, äläkä passaa niitä kolmea viikkoa! Eli jouluruokia tekemään koko porukka jne.
Opiskelijakämpissä on vuokraan kuuluva vesi ovat varmaan saaneet lotrata huolella.
Parempi kertoa avoimesti aikuisille lapsille tilanteesta. On väärin jättää kertomatta.
Vierailija kirjoitti:
Vettä juoksuttavat että olisi kylmää juotavaa. Eivät ymmärrä, että kiinteistön omistaja maksaa, kun ei olla kerrostalossa.
Laita vesi kannuun ja jääkaappiin, jolloin olisi tarjolla sitä kylmää vettä. Mikään ei oo karseampaa kuin juoda kädenlämpöistä vettä.
Mun lapset asuu vielä kotona ja olen tehnyt selväksi, että vedellä ei löträtä. Et osaa puhua lapsillesi? Vaikka että pesulla saa käydä 3 kertaa viikossa Max 5min kerta. Ja sillä selvä.
Onko toista vanhempaa kuvioissa? Jos on, niin kai hänkin saa luvan osallistua kuluihin.
Kannattaa kertoa nuorille, että kaikkeen ei ole varaa.
Joudutko avustamaan heitä ympäri vuoden? Jos et, niin kannattaa ensi vuonna säästää etukäteen edes hiukan joulua varten.
Vierailija kirjoitti:
Meillä maksaa kylmä vesi 4€/m3. Tuossa siis vesimaksu ja jätevesimaksu. Keittiön hanasta jos täysillä päästää vettä, niin yli tunnin saa olla hana päällä, että tuon kuution saa siitä juoksutettua ja neljän euron laskun aikaiseksi.
Jos haluaa säästää, niin vettä säästävän suihkupään saa halvalla rautakaupasta suihkuun.
Vierailija kirjoitti:
Parempi kertoa avoimesti aikuisille lapsille tilanteesta. On väärin jättää kertomatta.
Lisäksi on typerää ja väärin olettaa, että jälkikasvusi vain mystisesti lukisi ajatuksesi, ymmärtäisi yskän ja pihistelisi parhaansa mukaan. Kokemusta on vastaavasta ja aina on pystytty puhumaan asiasta avoimesti ilman, että kukaan kiukuttelee tai menee rikki. Hauskaakin aina ollut olosuhteista huolimatta. <3
Vierailija kirjoitti:
Mun lapset asuu vielä kotona ja olen tehnyt selväksi, että vedellä ei löträtä. Et osaa puhua lapsillesi? Vaikka että pesulla saa käydä 3 kertaa viikossa Max 5min kerta. Ja sillä selvä.
Luitko kommentit? Juurihan ap sanoi että aikoo keskustella lastensa kanssa. En tajua miksi pitää heti hyökätä.
Kun mää aikoinani opiskelijana kävin viikonloppuisin kotona niin vanhemmat ei sanonu mitään mutta saunapäiväkin oli siirretty torstaille eli en päässyt saunaan. Liikaa en syönny, aina kehuivat kuinka hoikka olen. Onneks nykysin pääsee saunaan.;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luitko kommentit? Juurihan ap sanoi että aikoo keskustella lastensa kanssa. En tajua miksi pitää heti hyökätä.
Ei ollut hyökkäävää eikä hyökkäys. Ap aloitti keskustelun ja näin ollen tahtonee muidenkin mielipiteitä?
-eri
Vierailija kirjoitti:
Kun mää aikoinani opiskelijana kävin viikonloppuisin kotona niin vanhemmat ei sanonu mitään mutta saunapäiväkin oli siirretty torstaille eli en päässyt saunaan. Liikaa en syönny, aina kehuivat kuinka hoikka olen. Onneks nykysin pääsee saunaan.;)
Syönny?
Voisivat osallistua kustannuksiin ainakin hieman.