Keskustelua pettämisestä uhrin silmin.
Moni pettäjä ei tajua kuinka kokonaisvaltaisesti luottamus tuhotaan pettämällä. Oli sitten kyseessä fyysinen tai henkinen suhde. Ajatuksia ja tunteita joita petetty kokee. Totuuden paljastuttua.
Akuutti vaiheessa kun totuus tullut esiin.
-Olenko koskaan ollut tärkeä?
-Mikä siinä toisessa oli mua parempaa?
-Onko suhteemme pelkkää valhetta?
-oliko toinen parempi sängyssä?
-En tunne kumppaniani?
-miksi mulle tehtiin näin?
-onko tää mies/ nainen ainoa?
-onko puolisoni mielisairas, narsisti, psykopaatti?
-mitä kaikkea olette tehneet?
-itsesyyyttely kuinka olen näin tyhmä.
Akuutti vaiheen jälkeen tulee hyväksyntä, mikäli päätätte jatkaa yhdessä..
Jonka aikana triggerit edelleen laukaisevat asioita.
- paikat, muistot, televisio,esim biisit, kuvat ym saatettavat tuoda muistot esiin. Itselläni oli esim mahdotonta katsella vanhoja valokuvia.
- puolison kommentit.
- tilanteet jotka muistuttavat tapahtumista " puolison työmatka, baarireissut yms.
Ihmisestä riippuen nää triggerit voi jatkua vaikka lopun elämää.
Yksi asia myös mitä pettäjät eivät tajua. On se että yleensä uhri on kärsinyt jo todella paljon ennen totuuden julkituloa. Uhri on halunnut uskoa puolisosta pelkkää hyvää. Halunnut uskoa että häntä rakastetaan. Eli kun pettäjä on viihdyttänyt vierasta. Uhri on monesti kokenut todella kovaa epävarmuutta.
Pettäminen vie kokonaan pohjan. Siitä millainen tekijä on. Minkälaiset arvot, moraali ym hänellä on. Pettäminen herättää aina kysymyksen voisiko luottaa enää?
Kaikkein karmeinta on se että edes ero ei auta. Suurimmalla osalla petetyksi tulleista. Epävarmuuden tunteet eivät katoa uudessa suhteessakaan.
Älkää pettäkö. Ja jos olette pettäneet ja haluatte jatkaa parisuhteessa. Ymmärtäkää kokonaisuus.
Kommentit (183)
Vierailija kirjoitti:
Siis kuka se uhri on?
Uhri on aina nainen vaikka olisikin pettänyt osapuoli, ja tietysti tuo petetty nainen, kuin se viaton naisparkakin jonka kanssa on petetty. Miehen vika joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Mä väitän että jos pettäjät tietäisi kuinka isosti petos vaikuttaa paljastuessaan. Pettäminen vähenisi todella paljon. En usko että normaali ihminen haluaisi aiheuttaa kenellekään tuollaisia ongelmia.
Eiköhän se tieto ole ihan yleisinhimillisesti saatavilla kaikille, jotka ylipäänsä mistään mitään välittää.
Vierailija kirjoitti:
Jos se on vain seksiä? Mekaanista pumppausta niin mitä sitten?
Keskimäärin ihmisten parisuhteet eivät rakennu mekaaniselle pumppaukselle vaan luottamukselle. Luottamus on se joka tässä rikkoutuu, ei kalu.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän sinua hyvin ja olen pahoillani. Epäaitous ihmisessä ylipäätäänkin ärsyttää. Ehkä tämä on se syy juuri miksi en ole koskaan ollut parisuhteessa, kun tällaista aina näkee vierestä. Olisi kyllä kiva mennä sellaiseen. Ehkä jos molemmat ovat luottamusongelmaisia niin silloin ymmärtävät toisiaan paremmin, en tiedä.
Kyllä sellaisia on. Anna aikaa. Tutustu ihmiseen eri paikoissa. Ei tartte olla parisuhde mielessä. Se voi sitten kolahtaa jossain sopivassa kohdassa. Rennosti vaan.
Ole luottavainen. Uskalla nähdä ihminen sen kuoren takana/ alla. Ole oma ittes.
Pettäjät ja varsinkin sarjapettäjät jotka toistavat parisuhteissaan pettämistään ovat usein traumataustaisia.
Ehkä isä oli alkoholisti, ehkä äiti vakavasti mt-ongelmainen jolloin normaali itsetunnon kehitys jäänyt pysyvästi vajaaksi.
Syyttävät aina pettämäänsä kumppania siitä että ajoivat pettäjän tekemään tekosiaan. Eivät kanna koskaan vastuuta vaan kaikki syy on aina jossain muualla kuin heissä itsessään.
Määrittele mainitsemasi "henkinen pettäminen".
Jos kertoo toisen henkilökohtaisia asioita eteenpäin, se voi olla kiusallista, mutta onko se pettämistä?
Jos olen suhteessa ja viehätyn myös muista, niin se ei ole pettämistä. Jos flirttailen muille, niin se on joko viatonta tai ei, mutta ei nyt sentään aviorikos. Samoin jos olen nunna ja rakastun tulisesti katoliseen pappiin, mutta en tee asialle mitään, niin en ole pettänyt luostarilupausta.
Ymmärrän, että fyysiseen pettämiseen voi liittyä tunteita tai olla liittymättä, mutta en ymmärrä, mitä tarkoitat henkisellä pettämisellä.
Vierailija kirjoitti:
Jos kertoo toisen henkilökohtaisia asioita eteenpäin, se voi olla kiusallista, mutta onko se pettämistä?
Jos olen suhteessa ja viehätyn myös muista, niin se ei ole pettämistä. Jos flirttailen muille, niin se on joko viatonta tai ei, mutta ei nyt sentään aviorikos. Samoin jos olen nunna ja rakastun tulisesti katoliseen pappiin, mutta en tee asialle mitään, niin en ole pettänyt luostarilupausta.
Ymmärrän, että fyysiseen pettämiseen voi liittyä tunteita tai olla liittymättä, mutta en ymmärrä, mitä tarkoitat henkisellä pettämisellä.
Salaamista tietäen että tekee tekoja joista ei ole sovittu.
p.s. Ei tarvitse alkaa lässyttämään kuinka ketään ei voi omistaa tms pettäjien kliseisiä vastuun välttelyfraaseja. Jokainen fiksu tietää että ne ovat vain syyttävän sormen kääntämistä itsestä poispäin,
Vierailija kirjoitti:
Täällä mies joka jäi suhteeseen kun vaimo petti!
Riipaisee vieläkin tosin ei niin pahasti kun vaimolle eli siis meille koska naimisissa,tuli tolkuttoman iso perintö ja voi pojat että olen laittanut rahaa haisemaan eikä se akka voi oikeen mitään asialle tehdä kun vingutan tililtä mitä haluan koska hän antoi minulle hitsin hyvän kortin millä pelata,muistutan aina pettämisestä jos kyseenalaistaa hankintojani.
Olen ehkä katkera mutta satutti henkisesti niin pahasti että saapi samalla mitalla takaisin on ostettu uudet autot mökit jne ja vastikään sain vielä 10v nuoremman naikkosen mökkiseuralaiseksi,vaimoa en ota koskaan mukaan koska se aika on "omaa aikaa" kannattaa miettiä kannattaako toista pettää voipi tulla samalla mitalla takaisin
Kostaminen kävi itselläkin jossain vaiheessa mielessä. En kuitenkaan lähtenyt tähän leikkiin vaan erosin. Nyt saan panna hyvillämielin ketä huvittaa. Ja saan myös jonkinlaista hyvää mieltä itselleni kun en romahtnut pettäjämieheni tasolle.
Petetyksi tuleminen parisuhteessa jonka kuvitteli kestävän kuolemaan asti sattui ihan helvetisti. Se on traumaattinen kokemus, ja jos sitä traumaa ei käsittele, voi jäädä avohaava, joka estää löytämästä uutta rakkautta koska on niin katkera, hajalla, rikki yms. Olen itse nyt päässyt pahimman shokin yli ja suuntaan katseen jo tulevaan. Ehkä joskus vielä löydän uuden rakkauden.
Vierailija kirjoitti:
Pettäjät ja varsinkin sarjapettäjät jotka toistavat parisuhteissaan pettämistään ovat usein traumataustaisia.
Ehkä isä oli alkoholisti, ehkä äiti vakavasti mt-ongelmainen jolloin normaali itsetunnon kehitys jäänyt pysyvästi vajaaksi.
Syyttävät aina pettämäänsä kumppania siitä että ajoivat pettäjän tekemään tekosiaan. Eivät kanna koskaan vastuuta vaan kaikki syy on aina jossain muualla kuin heissä itsessään.
Tuo tuo tulee jossain vaiheessa elämässä heitä vastaan kun vanhenevat.
Kun miettivät elämäänsä mitä ovat tehneet ja mitä ovat saaneet aikaan. Savunneita parisuhteiden raunioita, rikottuja perheitä ja lapsia. Maineen menetystä. Kritiikkiä kanssaihmisiltä.
Tuo kaikki alkaa jossain vaiheessa kerääntyä mustaksi möykyksi ihmisen sisään jota ei edes pitkäkestoisella terapialla saa pois kuin joksikin aikaa.
Kunnes.
Tyhjää. Tyhjää. Tyhjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jos puhutaan aluksi pelkästä yhdynnästä niin mies siinä tekee kaiken pl jos nainen ratsastaa. Olihan toisessa ketjussa naiset kertomassa kuinka vammaisen miehen kanssa maksullinen tekee kaiken jumpan koska mies ei voinut vammansa takia olla muissa asennoissa. Kukaan ei ollut siellä tuosta valittamassa."
Tunnet näköjään aika vähä erilaisia yhdyntäasentoja, jossa nainen voi tehdä kaiken ja olla aktiivinen osapuoli. Nyt vähän säälittää.
Ihan perusjutut oli mielessä mutta plärään kama sutran läpi ja tulen sitten takaisin komentoimaan. Vai olisiko parempaa opasta suositella?
Että kama sutrasta joudut etsimään. Tämä selittääkin paljon. Sinulla ei siis ole kokemusta? Kumppanisi ja sinä olette aika mielikuvituksettomia ja kaavamaisia?
Miksi olet noin negatiivinen että haukut etkä neuvo? Palstalla on tyypillistä että naiset haukkuvat miehiä, varsinkin kokemattomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jos puhutaan aluksi pelkästä yhdynnästä niin mies siinä tekee kaiken pl jos nainen ratsastaa. Olihan toisessa ketjussa naiset kertomassa kuinka vammaisen miehen kanssa maksullinen tekee kaiken jumpan koska mies ei voinut vammansa takia olla muissa asennoissa. Kukaan ei ollut siellä tuosta valittamassa."
Tunnet näköjään aika vähä erilaisia yhdyntäasentoja, jossa nainen voi tehdä kaiken ja olla aktiivinen osapuoli. Nyt vähän säälittää.
Ihan perusjutut oli mielessä mutta plärään kama sutran läpi ja tulen sitten takaisin komentoimaan. Vai olisiko parempaa opasta suositella?
Että kama sutrasta joudut etsimään. Tämä selittääkin paljon. Sinulla ei siis ole kokemusta? Kumppanisi ja sinä olette aika mielikuvituksettomia ja kaavamaisia?
Ei tule oikeasti mieleen mitään. Kerro nyt edes yksi esimerkki.
Vierailija kirjoitti:
Esim sitä että viestitellään vastakkaisen sukupuolen kanssa. Viestien ollessa sellaisia joita ei voisi kumppanille näyttää. Hyvin usein some suhteet lähtee näin ja siirtyvät fyysiseksi jossain vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että kama sutrasta joudut etsimään. Tämä selittääkin paljon. Sinulla ei siis ole kokemusta? Kumppanisi ja sinä olette aika mielikuvituksettom
Ei ole mitään joten esimerkkiä ei tule. Ei siitä sen enempää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä väitän että jos pettäjät tietäisi kuinka isosti petos vaikuttaa paljastuessaan. Pettäminen vähenisi todella paljon. En usko että normaali ihminen haluaisi aiheuttaa kenellekään tuollaisia ongelmia.
Perustan tämän omaan kokemukseen pettäjänä. Petin lasteni äitiä. Seksitön vaihe kotona. Tilaisuus teki varkaan. Petoksen toinen osapuoli sitten käräytti. Kun katseli vaimon toipumista ja yritystä antaa anteeksi. Menin itsekkin ihan rikki. Tuo vaikutti ihan kaikkeen. Omien lapsien lapsuuteen. Parisuhteeseen. Koko elämä meni ihan pilalle. Eikä tota toipumista pystynyt edes nopeuttamaan. Pari v käytiin terapiassa. Eikä tää suhde ole eikä tule olemaan enää ikinä niin hyvä kuin ennen hölmöilyä. 6v menossa.
Nössö beta huutista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se on vain seksiä? Mekaanista pumppausta niin mitä sitten?
Keskimäärin ihmisten parisuhteet eivät rakennu mekaaniselle pumppaukselle vaan luottamukselle. Luottamus on se joka tässä rikkoutuu, ei kalu.
Minun parisuhteeni ainakin perustuu rakkauteen. Ymmärrettävästi se on naisille aivan vieras käsite. Yhteenkään naiseen en tietysti luota mutta ei se mitään haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se tieto ole ihan yleisinhimillisesti saatavilla kaikille, jotka ylipäänsä mistään mitään välittää.
No ei varmaan kukaan ajattele et luenpa tässä psykologiaa ja kuuntelen keskusteluja, mitä kaikkea petetyille käy, ennen pettämistä... En mä ainakaan itse tiennyt miten kokonaisvaltaisesti petos tuhoaa kaiken.
Huvittavin piirre mitä pettäminen aikaansai pettäjässä. Hänestä tuli tosi epävarma ja pelokas. Kuulemma tajusi miten helposti tohon ajautuu ja pelkäsi että nostan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei varmaan kukaan ajattele et luenpa tässä psykologiaa ja kuuntelen keskusteluja, mitä kaikkea petetyille käy, ennen pettämistä... En mä ainakaan itse tiennyt miten kokonaisvaltaisesti petos tuhoaa kaiken.
Ensikertalaisella varmaan näin. Mutta silloin jos tuota toistaa parisuhteesta toiseen on kyseessä tahallista ja tietoista toimintaa. Tarkoituksenaan loukata ja satuttaa toista mahdollisimman paljon. Sadismia sellainen on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensikertalaisella varmaan näin. Mutta silloin jos tuota toistaa parisuhteesta toiseen on kyseessä tahallista ja tietoista toimintaa. Tarkoituksenaan loukata ja satuttaa toista mahdollisimman paljon. Sadi
Uskon pettäjänä kanssa näin. Petin kerran opin läksyni. En tule ikinä enää satuttamaan ketään noin paljon.
AP. Moraalisesti ehkä ulkoisesti todella kaukana. Sen takia toi onkin niin vaikea käsittää. Nuori kaunis nainen pettää täyden luuserin kanssa. Joka ei naista ole saanut kuin rahalla.