Keskustelua pettämisestä uhrin silmin.
Moni pettäjä ei tajua kuinka kokonaisvaltaisesti luottamus tuhotaan pettämällä. Oli sitten kyseessä fyysinen tai henkinen suhde. Ajatuksia ja tunteita joita petetty kokee. Totuuden paljastuttua.
Akuutti vaiheessa kun totuus tullut esiin.
-Olenko koskaan ollut tärkeä?
-Mikä siinä toisessa oli mua parempaa?
-Onko suhteemme pelkkää valhetta?
-oliko toinen parempi sängyssä?
-En tunne kumppaniani?
-miksi mulle tehtiin näin?
-onko tää mies/ nainen ainoa?
-onko puolisoni mielisairas, narsisti, psykopaatti?
-mitä kaikkea olette tehneet?
-itsesyyyttely kuinka olen näin tyhmä.
Akuutti vaiheen jälkeen tulee hyväksyntä, mikäli päätätte jatkaa yhdessä..
Jonka aikana triggerit edelleen laukaisevat asioita.
- paikat, muistot, televisio,esim biisit, kuvat ym saatettavat tuoda muistot esiin. Itselläni oli esim mahdotonta katsella vanhoja valokuvia.
- puolison kommentit.
- tilanteet jotka muistuttavat tapahtumista " puolison työmatka, baarireissut yms.
Ihmisestä riippuen nää triggerit voi jatkua vaikka lopun elämää.
Yksi asia myös mitä pettäjät eivät tajua. On se että yleensä uhri on kärsinyt jo todella paljon ennen totuuden julkituloa. Uhri on halunnut uskoa puolisosta pelkkää hyvää. Halunnut uskoa että häntä rakastetaan. Eli kun pettäjä on viihdyttänyt vierasta. Uhri on monesti kokenut todella kovaa epävarmuutta.
Pettäminen vie kokonaan pohjan. Siitä millainen tekijä on. Minkälaiset arvot, moraali ym hänellä on. Pettäminen herättää aina kysymyksen voisiko luottaa enää?
Kaikkein karmeinta on se että edes ero ei auta. Suurimmalla osalla petetyksi tulleista. Epävarmuuden tunteet eivät katoa uudessa suhteessakaan.
Älkää pettäkö. Ja jos olette pettäneet ja haluatte jatkaa parisuhteessa. Ymmärtäkää kokonaisuus.
Kommentit (183)
"Ajatuksia ja tunteita joita petetty kokee."
Ajattelisin, että eipä tuo sitten minua rakastanutkaan. Tunne olisi varmasti viha, ja inho, kun ei osannut minulle puhua suhteemme ongelmista.
Minut petettäisiin vain kerran ja suhteella ei olisi jatkoa. Itselleni ei oikein aukea, että miksi antaa puolisolle lupa käydä vieraissa jos sitä ei halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksikään suhde ei ole turvassa. Parisuhde sisältää aina myös sen riskin, enkä puhuisi uhriasemasta, kun on tehty tietoisia valintoja omassa elämässä.
Olethan sä uhri jos olet antanut kaiken rakkauden ja luottamuksen ihmiselle. Ja hän käyttää sitä väärin.
Rakkaudessa sä annat toiselle mahdollisuuden tuhota sut. Tämän mahdollisuuden saaminen tekee susta vastuullisen toiselle.
Rakkaudessa sä annat toiselle mahdollisuuden tuhota sut eli teet valintoja, arviota ja päätöksiä omassa elämässäsi.
Kyllä ja sua käytetään hyväksi. Ei kukaan aloittaisi suhdetta jos pettäjä olisi rehellinen. Siitä millainen on.
Ja sinä käytät hyväksi. Sinäkin aloitat suhteen tyydyttääksesi omia narsistisia tarpeitasi. Sinäkin filmaat millainen sinä olet.
Vähä on naivia tää kommentointi.
Mies jäi kiinni pettämisestä... 'Ai kävit panemassa sitä pimua.' sanoin.
Mies tokaisi 'Joo'
Kyselin lisää ja oli muutamaa muutakin herkkupeppua käynyt panemassa.
Eipä se minulta pois ollut. Pannan kuitenkin 2-3 kertaa viikossa ja seksi on nautinnollista, niin miksi alkaisin kyttäämään.
Itse olen jo 48v ja suhdetta yli 20 v takana, niin ymmärtäähan sen jos pinkeä nätti pimu hieman kiihottaa.
Homma sovittu ja meillä menee oikein hyvin. Ei se vaihtamalla parane, mutta voihan se vieraissa käynti piristää.
N48
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksikään suhde ei ole turvassa. Parisuhde sisältää aina myös sen riskin, enkä puhuisi uhriasemasta, kun on tehty tietoisia valintoja omassa elämässä.
Olethan sä uhri jos olet antanut kaiken rakkauden ja luottamuksen ihmiselle. Ja hän käyttää sitä väärin.
Rakkaudessa sä annat toiselle mahdollisuuden tuhota sut. Tämän mahdollisuuden saaminen tekee susta vastuullisen toiselle.
Rakkaudessa sä annat toiselle mahdollisuuden tuhota sut eli teet valintoja, arviota ja päätöksiä omassa elämässäsi.
Kyllä ja sua käytetään hyväksi. Ei kukaan aloittaisi suhdetta jos pettäjä olisi rehellinen. Siitä millainen on.
Ja sinä
Ooksä unohtanut lääkkeet tältä päivältä?
Lisäisin listaasi oman kokemukseni siitä miten tuntee itsensä rumaksi, lihavaksi ja huonoksi. Niin... tästä on tänä vuonna 29 vuotta eikä asia ole muuttunut miksikään. Ihminen tai minä jäin henkisesti yksin ja tämä tunne on seurannut kaikki nämä vuodet.
Jos olet suhteessa - älä petä toisen luottamusta.
Vierailija kirjoitti:
"Ajatuksia ja tunteita joita petetty kokee."
Ajattelisin, että eipä tuo sitten minua rakastanutkaan. Tunne olisi varmasti viha, ja inho, kun ei osannut minulle puhua suhteemme ongelmista.
Minut petettäisiin vain kerran ja suhteella ei olisi jatkoa. Itselleni ei oikein aukea, että miksi antaa puolisolle lupa käydä vieraissa jos sitä ei halua.
Mullakin tuli inho. Vihaa mä en kokenut vaimoa kohtaan missään vaiheessa. Ylivoimaisesti pahinta tässä oli se ettei mitään syytä ollut tuolle toiminnalle. Me oltiin todella onnellisia.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen, joka syyttää omista ongelmistaan aina pelkästään muita, on jonkin sortin narsisti. Kaikkia narsisteja yhdistää se, että heillä minuus on voimakkaasti riippuvainen muista ihmisistä.
Ihan miten vaan, mutta onhan niitä ihmisiä silti, jotka aiheuttaa harmia ja hankaluuksia muille ihmisille.
Yleensä pettäminen on uhrin oma vika. Mitäs ei tehnyt omaa osuuttaan perheen metatyöstä.
Vierailija kirjoitti:
Lisäisin listaasi oman kokemukseni siitä miten tuntee itsensä rumaksi, lihavaksi ja huonoksi. Niin... tästä on tänä vuonna 29 vuotta eikä asia ole muuttunut miksikään. Ihminen tai minä jäin henkisesti yksin ja tämä tunne on seurannut kaikki nämä vuodet.
Jos olet suhteessa - älä petä toisen luottamusta.
AP tämä. Mun itsetunto romahti senkin takia että vaimolla oli tämä henkinen suhde miehen kanssa joka ei todellakaan vastaa vaimon tasoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole saanut suhteelta mitään? Minä luulen, että ihmisille tapahtuu asioita ihan syystä. Jokainen ihminen joka on tai tulee meidän elämään satuttaa tai loukkaa meitä jollakin tavalla. Voimme valita vain sen ketkä on sen arvoisia, että pidämme heidät meidän elämässä.
Siitä on jo aikaa yli 40vuotta ja silti se välillä palaa mieleen,vaikka kaikki nykyään onkin hyvin.
Se aika, kun huomasit olevasi pelkkä taakka ja se kuinka tympääntynyt puoliso oli joutuessaan olemaan kanssasi.
Tiuskimiset ja lähes vaikeasti pidätelty riemu ja kiire, kun pääsi taasen lähtemään työmatkalle.
Se itsehäpeä ja pettymys, kun asia selvisi. Sekin, kun sovitte eroavanbe ja toinen palaakin heti takaisin. Olet siitäkin iloinen, vaikkakin itseesi pettynyt kun olet semmoinen lammas ja kynnysmatto.
Vielä lopulta raukkamainen syyllistäminen, kuunka et olkut sirä etkä tätä ja ehkä itse uskoton.!
Kyllä ei ole häijympää henkistä pahoinpitelyä.
Yksikään normaali, henkisesti tasapainoinen ihminen ei petä.
Vain surkeat luuserit pettävät - ihmiskunnan pohjasakka.
PS Vaimo on tärkeämpi, kuin naurettava pieni kikkelisi.
Ap. Ei kyse ole siitä etteikö pettäjät tajua... Kyse on siitä, ettei pettäjät välitä ta uhrista tai tämän hyvinvoinnista. Pettäminen on fyysistä ja henkistä väkivaltaa.
Turhaa yrität saada pettäjää tajuamaan ja ymmärtämään koska ei heitä voisi vähempää kiinnostaa. Kunnollinen empaattinen henkilö ei petä henkilöä josta hän oikeasti välittää
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä helvettiä? Mikä tahansa sopimus parisuhteesta talokauppoihin sisältää aina riskin, että toinen osapuoli ei noudatakaan sopimusta. Jos toinen pettää sopimuksen vaikkapa talokaupoissa, toinen on petoksen uhri, vaikka kuinka on tiennyt että petetyksi tulemisen riski on olemassa ja tehnyt silti tietoisen valinnan alkaa talokauppoihin. Tietoisuus riskistä ei mitenkään poista sitä, että petetyksi tullessaan on petoksen uhri.
Pätee myös parisuhteeseen.
Vain halvat ja itsekkäät ihmiset pettävät.
Vierailija kirjoitti:
Ap. Ei kyse ole siitä etteikö pettäjät tajua... Kyse on siitä, ettei pettäjät välitä ta uhrista tai tämän hyvinvoinnista. Pettäminen on fyysistä ja henkistä väkivaltaa.
Turhaa yrität saada pettäjää tajuamaan ja ymmärtämään koska ei heitä voisi vähempää kiinnostaa. Kunnollinen empaattinen henkilö ei petä henkilöä josta hän oikeasti välittää
Mä olen kuunnellut tosi paljon podcasteja aiheesta ja lukenut kirjoja. Yks sellainen yhtäläisyys siellä usein toistuu..
Se on just se että pettäjä ei oikeasti ymmärrä kuinka iso asia tuo on. Hänhän teki sitä salassa. Ei hän ajattellut missään vaiheessa mitä tapahtuu jos jää kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vähä on naivia tää kommentointi.
Mies jäi kiinni pettämisestä... 'Ai kävit panemassa sitä pimua.' sanoin.
Mies tokaisi 'Joo'
Kyselin lisää ja oli muutamaa muutakin herkkupeppua käynyt panemassa.
Eipä se minulta pois ollut. Pannan kuitenkin 2-3 kertaa viikossa ja seksi on nautinnollista, niin miksi alkaisin kyttäämään.
Itse olen jo 48v ja suhdetta yli 20 v takana, niin ymmärtäähan sen jos pinkeä nätti pimu hieman kiihottaa.
Homma sovittu ja meillä menee oikein hyvin. Ei se vaihtamalla parane, mutta voihan se vieraissa käynti piristää.
N48
Kiva juttu, että teillä on avoin suhde, mutta aihe ei oikein kuulu tähän keskusteluun, jossa puhutaan pettämisestä. Ymmärrätkö eron?
En toipunut koskaan. 20v erosta ja edelleen kärsin huonosta itsetunnosta ja mustasukkaisuudesta.
Kakkonen (nainen esimerkiksi) on myös uhri. Ja voi kokea vuosia kaikenlaisia tunteita ja ahdistuksia. Voi olla seksuaalisesti hyväksikäytetty kakkosnainen. Osa esittää olevansa vapaita miehiä.