Saako ruokajonossa jakaa vanhentuneita ruokia? Minä sain nimittäin...kuka ottaa vastuun jos tulee ruokamyrkytys? (Kuva)
Linkissä kuva ruokakassin sisältöön jonka eilen sain. Monissa VIIMEINEN KÄYTTÖPÄIVÄ mennyt. Se on eri asia kuon "parasta ennen".
Eihän noita saa syödä? Kenen vastuulla ja kuka maksaa jos tuleeruokamyrkytys?
Voiko raportoida ruokavirastoon tai terveysviranomaisille tämän?
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miettikää miten ennen selvittiin, kun joka ikisessä elintarvikkeessa ei kerrottu kellonaikaa vanhenemiselle.
Muistan itsekin kun vaikka leikkelettä ostettiin pelkästään palvelutiskiltä paperiin pakattuna. Miten kummassa ei kuoltu sukupuuttoon koko kansa kun kukaan ei pitänyt kädestä ja kertonut tarkkaa syömisaikaa joka ruokapalalle erikseen...
No eipä ennen aina selvittykään! Etenkin pikkulapsia kuoli kuin kärpäsiä vielä 1960-luvullakin.
Tämä argumentti on kyllä vertaansa vailla typerä. Ihmiset kuolivat nuorempina ennen, ihan yleissivistykseen kuuluva tieto.
Eiköhän syyt kuolemiin löytyne muualta kuin päivän vanhasta makkarasiivusta.
Joo, päivän vanhaan makkarasiivuun onkin moni kuollut, ehe ehe.
Niin, nykyään tosiaan pääse helpommalla kun sen ruuan voi vaan laittaa pakkaseen. Tekee siitä ihan samalla tavalla turvallista kuin nuo entisaikojen konstit.
Vierailija kirjoitti:
Jakelijat ovat lain mukaan vastuussa tuotteista, joita antavat.
Meidän kaupassa ne laitetaan VKP:ä pakkaseen ja ruoka-apu hakee sieltä. Että ihan turvallista syödä kaloineen kaikkineen. Toki jos epäilyttää, kysy sieltä ruoka-avusta, olivatko sinunkin tuotteesi pakastettuja viimeisenä käyttöpäivänä.
Jotkut jakelijat myös kantavat vastuunsa ja jakavat vain vkp:nä tai sitä ennen. Eivät edes ota vastaan pakastettua yli vkp:n olevaa. Vastuu siirtyy silloin asiakkaalle. Kerrotko vielä, mikä kauppa teidän kauppa on, niin tietää jatkossa boikotoida.
Vierailija kirjoitti:
Mun pula-ajan kokenut sukulaiseni ostaa kaiken ruoan punalaputettuna ja syö taatusti vanhentuneena. Ei ole vielä kuollut, ja sitten kun kuolee, on melkoinen perintö jaettavana. Arvostan, en perinnön vuoksi vaan ekologisen elämäntavan.
ei punalappu tarkoita vanhentunutta ruokaa. Ja kun ostat sen kaupasta niin kylmäketju on taatusti katkeamaton. Siksi niitä ruokia ei periaatteessa saisi ottaa sieltä bioastiastakaan koska ne on voitu kerätä jonnekin nurkkaan sieltä kylmäkaapista ennen poisheittoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän kaupassa ne laitetaan VKP:ä pakkaseen ja ruoka-apu hakee sieltä. Että ihan turvallista syödä kaloineen kaikkineen. Toki jos epäilyttää, kysy sieltä ruoka-avusta, olivatko sinunkin tuotteesi pakastettuja viimeisenä käyttöpäivänä.
Jotkut jakelijat myös kantavat vastuunsa ja jakavat vain vkp:nä tai sitä ennen. Eivät edes ota vastaan pakastettua yli vkp:n olevaa. Vastuu siirtyy silloin asiakkaalle. Kerrotko vielä, mikä kauppa teidän kauppa on, niin tietää jatkossa boikotoida.
Niin tarkalleen mikä vika on pakastetussa yli vkp:n olevassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miettikää miten ennen selvittiin, kun joka ikisessä elintarvikkeessa ei kerrottu kellonaikaa vanhenemiselle.
Muistan itsekin kun vaikka leikkelettä ostettiin pelkästään palvelutiskiltä paperiin pakattuna. Miten kummassa ei kuoltu sukupuuttoon koko kansa kun kukaan ei pitänyt kädestä ja kertonut tarkkaa syömisaikaa joka ruokapalalle erikseen...
No eipä ennen aina selvittykään! Etenkin pikkulapsia kuoli kuin kärpäsiä vielä 1960-luvullakin.
Tämä argumentti on kyllä vertaansa vailla typerä. Ihmiset kuolivat nuorempina ennen, ihan yleissivistykseen kuuluva tieto.
Älä puhu pskaa 1960-luvulla ei todellakaan pikkulapsia kuollut kuin kärpäsiä! Sinun sivistystasossasi ja historian tietämyksessäsi sen sijaan on puutteita.
Olen nähnyt tilastot, hae ne itse jos kiinnostaa, minä en jaksa tolloja sivistää. Täällä ei yleensä linkkejä edes klikata kun on foliohattu päässä niin en näe turhaa vaivaa.
"kuin kärpäsiä" oli varmaan liioiteltua, mutta alle viisivuotiaiden kuolemat oli kymmenkertaisesti yleisempiä kuin nykyään. Lastentaudit, tapaturmat, ja huono hygienia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän syyt kuolemiin löytyne muualta kuin päivän vanhasta makkarasiivusta.
Joo, päivän vanhaan makkarasiivuun onkin moni kuollut, ehe ehe.
Mä olen saanut kerran ruokamyrkytyksen, pizzeriasta. En kuitenkaan lopettanut ravintoloissa käyntiä. Sekin on mielenkiintoinen tutkimusaihe, missä määrin ultrahygieeninen ruoka on lihavuusepidemian ja suolistosairauksien takana. Allergioiden puolellahan ilmiö on jo todennettu.
Vierailija kirjoitti:
Mun pula-ajan kokenut sukulaiseni ostaa kaiken ruoan punalaputettuna ja syö taatusti vanhentuneena. Ei ole vielä kuollut, ja sitten kun kuolee, on melkoinen perintö jaettavana. Arvostan, en perinnön vuoksi vaan ekologisen elämäntavan.
Mulle kelpaisi se raha ja pidä sinä tuo woke-paska.
Vierailija kirjoitti:
Tuo sukulaisesi tuskin osaa edes lausua ekologinen, pihi ja saita, kuvaa tällaista ihmistä, annas kun arvaan...ei käytä myöskään suihkua eli ei peseydy. Voi tehdä vielä yllätyksen sukulaisille, testamenttaa omaisuutensa ihan muille tahoille, jollekkin mitä on pitänyt aina salaisesti arvossaan, usein tällaisilla ihmisillä voisin kuvitella olevan pirullisen huumorintajun...
1960-luvulla pikkulapset kuolivat MPR-rokotteella ehkäistäviin sairauksiin. Ihan yhtä lailla tuhkarokko leviää nykyäänkin, jos väestössä ei ole riittävää rokotekattavuutta.
Vatsatauteja oli toki jonkin verran, mutta eivät ne pilaantuneesta ruoasta joutuneet, vaan sanitaatiosta. Vauvoilla oli rievut, ja maalla ulkohuone ja -sauna olivat normi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo sukulaisesi tuskin osaa edes lausua ekologinen, pihi ja saita, kuvaa tällaista ihmistä, annas kun arvaan...ei käytä myöskään suihkua eli ei peseydy. Voi tehdä vielä yllätyksen sukulaisille, testamenttaa omaisuutensa ihan muille tahoille, jollekkin mitä on pitänyt aina salaisesti arvossaan, usein tällaisilla ihmisillä voisin kuvitella olevan pirullisen huumorintajun...
Sukulaiseni on hieno ihminen, joka on tehnyt upean elämäntyön. Luonnollisesti hän saa testamentata omaisuutensa minne tahansa, itse hän on sen nollasta tehnyt. Sinä taas näytät keskittyneen elämässäsi pikku ilkeilyyn tuntemattomia kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ruokajonot halutaan säilyttää, niin varmaan jotain muutosta pitäisi tehdä. Eli pitäisikö antaa vaan säilykkeitä, kasviksia ja hedelmiä?
Et liene tonnikalasta ja säilykelihasta(sikanauta) kuullutkaan?
Pilkku välimerkkinä lienee sinulle tuntematon ;)
Mihin kohtaan tunkisit pilkun? Menehän uudelleen kouluun.
Se on hänen käsitys nussimisesta, annetaan hänen se pitää.
Täällä ihan toden teolle toivotaan köyhälle ruokamyrkytystä...Olen järkyttynyt!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on tosi pitkälle viedyt ennakkoluulot vanhemmista sukupolvista. Pyörää ei ole keksitty tänään.
Moi. Mul on ollu 2 kertaa sama juttu, ku oon hakenut ilmaisen kassin ruokaa. Eipä ollu kehumista ! Miks ne o aina hävikkiä ,miksei koskaan tuoreempaa ? No, ekalla kerralla oli tosin leipää, joka oli syömäkelpoista vielä 5-6 PV. Pitäisi heidän nyt ajatella ihmisten allergioitakin ! Mä en esim saa syödä (onneksi !!!!) kalaa, ja sitä oli Ekassa pussissa. En syö sitä muutenkaan. Sekin meni roskiin, kuten edellisen pussin n. 98 % ruoista ja leivästä. Kannattaa katsoa, mistä saa ilmaista ruokaa niin, että voi itse valita, mitä ottaa. Ja ne voi toki myös pakastaa ja sulattaa myöhemmin ja paistaa, keittää yms. Ite sain edellisellä kerralla jopa hyvää lihaa, jotakin Kariniemen. Ei ollu onneks kalaa ! Mut paistoin sen myöhemmin, ja ihan syötävää se oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukulaiseni on hieno ihminen, joka on tehnyt upean elämäntyön. Luonnollisesti hän saa testamentata omaisuutensa minne tahansa, itse hän on sen nollasta tehnyt. Sinä taas nä
Tarkoitat selvästi tuolla upealla elämäntyöllä tulevan oletetun perintösi kasvattamisen, toivotaan hänelle terveyttä ja pitkää ikää;D Sinunkin elämäsi jokainen päivä on arvokas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tarkalleen mikä vika on pakastetussa yli vkp:n olevassa?
Mistä sä tiedät varmasti, että on pakastettu vkp:nä tai sitä ennen? Kyllä mäkin saatan itse pakastaa vkp:nä tai edellisenä päivänä ostamaani ruokaa, mutta en todellakaan jakaisi ruokajakelussa vkp:n, edes pakastettuna, ylittänyttä ruokaa. Ja tiedän, ei se ruoka todennäköisesti ole pilalla vielä seuraavanakaan päivänä, mutta toisten ihmisten terveydellä ei leikitä. Siksi soppa- tai ruokajakelussa en suostuisi käyttämään/jakamaan vkp:n, edes pakastettuna, ylittäneitä tuotteita. Jos kaupat eivät soppajakeluun lahjoita tuoretta tavaraa, ostamme sen jostain. Meillä nimittäin lukee omavalvontasuunnitelmassa, että emme käytä/jaa tuotteita viimeisen käyttöpäivän jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko jotain lähdettä että elinikä on noussut nimenomaan siksi että nykyään elintarvikkeissa on ne vanhenemispäivämäärät?
Kuolivatko pikkulapset nimenomaan ruokamyrkytyksiin?
Pikkulasten kuolleisuus Suomessa vuosina 1969 - 96
Tämän mukaan vatsatautiin kuolemisen syyksi kirjataan "ripuli". Tarkempi syy on jäänyt selvittämättä. Samoin infektiot. Ei ole selvää, onko taustalla bakteeri- vai virusperäinen infektio, tai mistä se on peräisin. Diagnoosi tehdään oireiden mukaan, ei viljelyllä.
Niin tai näin, Duodecimin mukaan lasten kuolemat puolittuivat 1969-1979 välisenä aikana. PUOLITTUIVAT. 1970-luvulla on siis tapahtunut iso muutos elintavoissa, lapsista huolehtimisessa, sairaanhoidossa tai jossain. 1960-luvulla kuolemia on ollut huomattavasti enemmän kuin koskaan sen jälkeen.
Milloin elintarvikehygienia parantui? Milloin jääkaapit yleistyivät? Sattumoisin juuri 1960-70 luvulla. Varmasti jotain muutakin tapahtui, kun lasten kuolemissa tapahtui niin dramaattinen pudotus, mutta ehkä elintarvikehygienian parantuminen on ollut yksi syy muiden joukossa.
Lasten kuolemat ovat vähentyneet koko ajan tuolta 1970-luvulta eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on tosi pitkälle viedyt ennakkoluulot vanhemmista sukupolvista. Pyörää ei ole keksitty tänään.
Niinpä. Jos vanhuksen nuoruudessa on saunottu kaksi kertaa viikossa ja syöty kaikki ruuantähteet, ja elämä silti on ollut hyvää, paitsi silloin kun sitä ruokaa ei ole ollut ollenkaan, keitä me olemme kertomaan, että tuo elämäntapa on paha ja väärin? Päinvastoin meidän pitäisi päästä lähemmäksi heidän elämäntapaansa.
Itse ostan ruoat omalla rahalla. Kaikki kuivatavarat pysyvät hyvinä pitkälti viimeisen käyttöpäivän jälkeen, maitotuotteet, liha ja kala ovat aistinvaraisesti tutkittavissa, ja kananmunat säilyvät jääkaapissa ikuisuuden. Eineksiä en käytä enkä suosittele, varsinkaan köyhille.
Siksi ei anneta ruokalahjakortteja kun ne vaihtuvat kaljaksi ja tupakaksi. Näitähän on kokeiltu. Tyyli on se että ostetaan jotain minkä saa kaupaksi, esim kahvia, myydään kahvi halvalla eteenpäin ja niillä rahoilla ostetaan kaljaa ja tupakkia.
Eli käytännössä olla jakelematta mitään, koska säilykkeistä nyt harvemmin menee ne päiväykset umpeen niin että niistä tulisi kaupalle hävikkiä. Onnistuu varmasti.