Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako ruokajonossa jakaa vanhentuneita ruokia? Minä sain nimittäin...kuka ottaa vastuun jos tulee ruokamyrkytys? (Kuva)

Vierailija
10.12.2024 |

https://ibb.co/yBXk1sT

Linkissä kuva ruokakassin sisältöön jonka eilen sain. Monissa VIIMEINEN KÄYTTÖPÄIVÄ mennyt. Se on eri asia kuon "parasta ennen".

Eihän noita saa syödä? Kenen vastuulla ja kuka maksaa jos tuleeruokamyrkytys?

Voiko raportoida ruokavirastoon tai terveysviranomaisille tämän?

Kommentit (135)

Vierailija
101/135 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä ihan toden teolle toivotaan köyhälle ruokamyrkytystä...Olen järkyttynyt!

Miten niin toivotaan? Ei kai kukaan nyt mitään myrkytyksiä kenellekään toivo. Mutta onhan tuo hieman erikoista, että penätään kenen on vastuu kun ilmaista ruokaa saa... vastuu on syöjän, kukaan ei pakota ketään syömään. 

Vierailija
102/135 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskomattomia vastauksia. Tuohan on ihan hirveää, ihmisten terveydellä leikitään. Ruokamyrkytykseen voi oikeasti kuolla. Kyllä todellakin pitää tehdä ilmoitus. Noissa on vielä sekin, että kylmäketjujen katkeamattomuudesta ei ole yhtään mitään takeita. 

https://ilppa.fi/kuluttajan-ilmoitukset

Se on jaettu pakastettuna ja pakastettu ennen tuota päiväystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
104/135 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ne leipäjonot pitää vaan lopettaa. Antaa ihmisten kuolla nälkään.

Miksi ei jaeta ruokaa joka ei ole vanhentunutta? Tai esim. ruokamaksukortteja kauppoihin?

ap

Miksi pitää jakaa ruokaa lainkaan, kun toimeentulotukea asumistukineen jne. saa kuukaudessa yli 1200 e. Verottomana. Kyllä siitä pitäisi riittää rahaa ruokaankin, jos on varaa puhelimeen ja liittymään.

Päihteisiin, Netflixiin ja Spotifyyn tarvitaan rahaa myös.

Kenenkään ei pitäisi silti olla kateellinen noista jaettavista ruuista. Jokainen kateellinen voi mennä itse sinne hakemaan jouluruuat.

Vierailija
105/135 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskomattomia vastauksia. Tuohan on ihan hirveää, ihmisten terveydellä leikitään. Ruokamyrkytykseen voi oikeasti kuolla. Kyllä todellakin pitää tehdä ilmoitus. Noissa on vielä sekin, että kylmäketjujen katkeamattomuudesta ei ole yhtään mitään takeita. 

https://ilppa.fi/kuluttajan-ilmoitukset

Se on jaettu pakastettuna ja pakastettu ennen tuota päiväystä.

Ihan normaaliahan se on, että ostetaan punalaputettuja ja pakastetaan. Ei se ole mitään köyhäilyä, vaan järkevää. Nyt nuo pitää sitten vaan käyttää pikaisesti. Se on suurin ongelma tässä. Tietysti olisi parempi kun ruoka säilyisi jakopäivän jälkeen pidempään. Mutta kun sitten jaetaan herneitä yms. mistä voisi keittoa tehdä ja mitkä säilyvät, valitetaan siitäkin. Liian vaivalloista, ei kestä vatsa, ei ollut lihaa... Mikään ei ole koskaan kaikille hyvä. Onhan tuo aika tympeää.

Vierailija
106/135 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän elintarvikelainsäädäntö on niin tiukka, että yksi iso syy kauppojen  hävikkiin liian lyhyet myyntiajat. Emme ole kuluttajina tottuneet näkemään vanhempaa ruokaa kuin korkeintaan punalaputettuina, josta saa joku ahdistuksen jo muutenkin.

Haistamalla ja vähän maistamalla erotat pilaantuneen ruuan.

Lahjoitusruuissa noudatetaan ihan samaa kylmälinjan periaatetta kuin tuoreessakin ruuassa, mutta jos ne perille tultuaan seivovat pitkään jossakin on se ainoa riski. 

Ei kannata hakea ilmaista ruokaa, jos pelkosi on niin suuri niiden turvallisuudesta. Osta kotiisi ison säkin perunaa ja sillä sätkit vielä tammikuussakin. 

KUkaan ei ota valituksiasi tosissaan.

Ainakaan aiemmin kaupat eivät saaneet lahjoittaa eteenpäin ruokaa, jossa viimeinen käyttöpäivä oli mennyt. En tiedä onko säädökset tämän osalta muuttuneet löysemmi

Vaikka tuote lähtisi kaupasta viimeisenä käyttöpäivänä tai sitä ennen, niin ruokajakelu ei ehkä saa sitä jaettua heti sanana päivänä.

Vanhentuneet tuotteet kannattaa valmistaa ruuaksi niin, että kuumentaa sen kunnolla, vähentää ruokamyrkytysriskiä. Jos oikein huono tuuri käy, niin tuotteessa on ollut botuliinibakteereita, niiden tuottama myrkky ei katoa, vaikka itse bakteerit kuolisivat. Botuliinibakteeri lisääntyy hapettomissa olosuhteissa, tässä savukala näytti olevan vain kelmutettu,. Jos se ei haiskahda, niin siitä olisi vielä voinut tehdä keiton tai kastikkeen.

Vierailija
107/135 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Tuota linkkiä kun klikkaa, niin AP saa teidän IP osoitteet. Eli saa selvitettyä ketä olette ja missä asutte.

Eipä paljon kiinnosta. Mun IP osoite vie mut jostain syystä Tampereelle, vaikka asun ihan muualla Suomessa. 

IP ei kerro kuka olen tai mistä olen. Se kertoo operaattorin, ei muuta, mutta edes sijaintia ei kerro oikein, sillä operaattorit toimivat koko Suomessa. Isoilla yrityksillä voi olla oma verkko ja palvelin, että se voi näkyä, jos joku kirjoittaa jonkun firman omalta palvelimelta. Mutta iso osa meistä ei käytä omaa palvelinta ja verkkoa, vaan käyttää elisan, dna:n tai jonkun muun verkkoa, ja se on ympäri Suomea.

Opetteles lisää, "ap saa teidän ip:t". . On olemassa tarkempi  yksilöintitunnus, ja se ei ole operaattorin kertoma IP. Operaattori jakaa samaa IP:ta aika hiton monelle muullekin maksavalle asiakkaalle. 

Vierailija
108/135 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moi. Mul on ollu 2 kertaa sama juttu, ku oon hakenut ilmaisen kassin ruokaa. Eipä ollu kehumista ! Miks ne o aina hävikkiä ,miksei koskaan tuoreempaa ? No, ekalla kerralla oli tosin leipää, joka oli syömäkelpoista vielä 5-6 PV. Pitäisi heidän nyt ajatella ihmisten allergioitakin ! Mä en esim saa syödä (onneksi !!!!) kalaa, ja sitä oli Ekassa pussissa. En syö sitä muutenkaan. Sekin meni roskiin, kuten edellisen pussin n. 98 % ruoista ja leivästä. Kannattaa katsoa, mistä saa ilmaista ruokaa niin, että voi itse valita, mitä ottaa. Ja ne voi toki myös pakastaa ja sulattaa myöhemmin ja paistaa, keittää yms. Ite sain edellisellä kerralla jopa hyvää lihaa, jotakin Kariniemen. Ei ollu onneks kalaa ! Mut paistoin sen myöhemmin, ja ihan syötävää se oli. 

Näin on. Lihat ja kalat pois, pilaantuvat helposti ja aina joku on allerginen tai kasvissyöjä. Tilalle jauhoja, puurohiutale

Sinäkö haet täydennystä ruoka-avusta jotta on mistä leipoa, nyt alat esittämään toiveita, itsesi kannalta parhaista, vai että allergiat ja kasvisvegaanitkin otettava huomioon? Kun hakee ilmaista ruokaa, voi joutua tyytymään muuhunkin kuin omiin toiveisiin ja ideologiaan. Sinulla ei selvästi ole hätää, taidot on leipomiseen ja napakkuuttakin mutta ettei nyt kuitenkaan menisi naurettavuuksiin nuo sinun päsmäröinnit?! Onhan tarkoitus jakaa ruokaa mitkä vaarassa pilaantua mutta mitkä vastaavat kuitenkin vastaanottajan käsitystä "maistuvasta" ruuasta. Kaikki eivät myöskään valmista ruokaa itse, syystä tai toisesta, ravintoarvotkaan eivät ole listalla ykkösenä.

Vierailija
109/135 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse kun on hävikkiruuasta. Vastuu on käyttäjän.

Meillä jaetaan kaikki ruoka, joka jaettavaksi tulee. Mutta viimeinen käyttöpäivä tuotteet ovat yhdessä laatikossa ja siinä on laput vaistonvaraisesta havainnista. Eli näkö, haju ja maku testit kantsii tehdä ennen kuin syö.

Mä olen ollut kuutisen vuotta vapaaehtoisena ja eikä yhtään "myrkytts" tapausta ole ilmaantunut.

Vierailija
110/135 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo leipäjonot pitää lopettaa. Ruuasta kuuluu maksaa.

Ja jos ei ole rahaa? Pitää kuolla nälkään?

Olen eri kirjoittaja mutta täytyy nyt myös ihmetellä mihin ne tuet menee, osa saa tukia toimeentulotuesta jo, ruokaanhan se tuki on myös tarkoitettu. Työttömyystukikin on mitoitettu siten, että se riittää välttämättömiin menoihin, kaikki ei saa tai hae edes toimeentulotukea, itse en ole hakenut koskaan, pelkkää työttömyystukea saaneena on silti raha aina riittänyt ruokaan ja vuokraan. Työn saanti on ollut ykköstavoite ja työ kuin työ on kelvannut, kunhan se muuten vastaa omia normitason arvoja. Vaikka tuet ovat pieniä, niin kuitenkin ketään ei jätetä vaille sitä. Tuet on mitoitettu siis niin, että ruokaakin on riittänyt, itse tekemällä saa säästöä.

Vierailija
111/135 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ruokajakelusta saa edes uusien suositusten mukaista ruokaa. Kuka vastaa tästä?

Vierailija
112/135 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä jaetaan kaikki ruoka, joka jaettavaksi tulee. Mutta viimeinen käyttöpäivä tuotteet ovat yhdessä laatikossa ja siinä on laput vaistonvaraisesta havainnista. Eli näkö, haju ja maku testit kantsii tehdä ennen kuin syö.

Mä olen ollut kuutisen vuotta vapaaehtoisena ja eikä yhtään "myrkytts" tapausta ole ilmaantunut.

Ok. Kuitenkin ihmettelen mistä voit tietää mahdollisista myrkytystapauksista? Niinpä, et mistään.

Vierailija
113/135 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipäiväytyneen lihan ja kalan voi kyllä keittää, jolloin ne basillit kuolee. Itse olen joskus joutunut ostamaan koiran jauhelihoja....

Salaattia en söisi. 

Vierailija
114/135 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kala on noista epäilyttävä vähän, muut kyllä voi kypsentää/kuumentaa. 

Kyllä kalasta haistaa kun pilaantuu.

Vierailija
115/135 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jakelijat ovat lain mukaan vastuussa tuotteista, joita antavat.

Meidän kaupassa ne laitetaan VKP:ä pakkaseen ja ruoka-apu hakee sieltä. Että ihan turvallista syödä kaloineen kaikkineen. Toki jos epäilyttää, kysy sieltä ruoka-avusta, olivatko sinunkin tuotteesi pakastettuja viimeisenä käyttöpäivänä.

Jotkut jakelijat myös kantavat vastuunsa ja jakavat vain vkp:nä tai sitä ennen. Eivät edes ota vastaan pakastettua yli vkp:n olevaa. Vastuu siirtyy silloin asiakkaalle. Kerrotko vielä, mikä kauppa teidän kauppa on, niin tietää jatkossa boikotoida. 

Niin tarkalleen mikä vika on pakastetussa yli vkp:n olevassa?

Ruokajakelun ruuista ei tiedetä lainkaan, onko ne pakastettu. Ei tästä kauan ole, kun uutisoitiin, että erään ruokajakelun ruokia oli jopa säilytetty väärin (kylmäsäilytystä taritasevat ruuat olivat viionlopun yli lämpimässä tilassa).

Vierailija
116/135 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ne leipäjonot pitää vaan lopettaa. Antaa ihmisten kuolla nälkään.

Miksi ei jaeta ruokaa joka ei ole vanhentunutta? Tai esim. ruokamaksukortteja kauppoihin?

ap

Maksa itse ruokasi.

Vierailija
117/135 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo leipäjonot pitää lopettaa. Ruuasta kuuluu maksaa.

Ja jos ei ole rahaa? Pitää kuolla nälkään?

Olen eri kirjoittaja mutta täytyy nyt myös ihmetellä mihin ne tuet menee, osa saa tukia toimeentulotuesta jo, ruokaanhan se tuki on myös tarkoitettu. Työttömyystukikin on mitoitettu siten, että se riittää välttämättömiin menoihin, kaikki ei saa tai hae edes toimeentulotukea, itse en ole hakenut koskaan, pelkkää työttömyystukea saaneena on silti raha aina riittänyt ruokaan ja vuokraan. Työn saanti on ollut ykköstavoite ja työ kuin työ on kelvannut, kunhan se muuten vastaa omia normitason arvoja. Vaikka tuet ovat pieniä, niin kuitenkin ketään ei jätetä vaille sitä. Tuet on mitoitettu siis niin, että ruokaakin on riittänyt, itse tekemällä saa säästöä.

Minäkin olen eri kirjoittaja, mutta kaikki eivät saa näitä tukia - osa tippuu syystä tai toisesta tukijärjestelmän ulkopuolelle. Kela ei myöskään huomioi kaikkia pakollisia menoja tuloina. Esim. eräs tuttavani on pitkäaikaissairas ja joutuu käyttämään reseptilääkityksensä ohessa tuotteita, joita ei luokitella lääkkeiksi - tämän vuoksi hän ei voinut saada lääkäriltä reseptiä niihin, ja kun hän ostaa ne käsikauppatuotteina, ei Kela myönnä niihin tukea. Hänellä menee nyt sitten merkittävä osa tuista tämän sairauden hoitoon. Osalla voi myös olla ongelmana liian kallis vuokra, jota ei huomioida toimeentulotuessa kokonaan, eli maksaa osan itse - ja kaikki eivät todellakaan löydä/saa uutta, halvempaa asuntoa.

Vierailija
118/135 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttöpäivä olettaa että ruoka on esim. kaupan kylmähyllyssä. Jos ne on pakastettu välissä niin päiväkin siirtyy pidemmälle.

Parasta ennen päivä taas ei ole viimeinen käyttöpäivä useinkaan.

Vierailija
119/135 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan minäkin välillä jotain lihapullapusseja pakastimeen ja käytän sitten kun tulee tarve. Vaikka pari kuukautta viimeisen käyttöpäivän jälkeen kun ne on olleet pakasteessa väliajan.

Vierailija
120/135 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ehkä muuttaa siihen lappuun aistinvarainen havainnointi eikä vaistonvarainen, muuten ihan hyvä ohje.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi seitsemän