Saako ruokajonossa jakaa vanhentuneita ruokia? Minä sain nimittäin...kuka ottaa vastuun jos tulee ruokamyrkytys? (Kuva)
Linkissä kuva ruokakassin sisältöön jonka eilen sain. Monissa VIIMEINEN KÄYTTÖPÄIVÄ mennyt. Se on eri asia kuon "parasta ennen".
Eihän noita saa syödä? Kenen vastuulla ja kuka maksaa jos tuleeruokamyrkytys?
Voiko raportoida ruokavirastoon tai terveysviranomaisille tämän?
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
Moi. Mul on ollu 2 kertaa sama juttu, ku oon hakenut ilmaisen kassin ruokaa. Eipä ollu kehumista ! Miks ne o aina hävikkiä ,miksei koskaan tuoreempaa ? No, ekalla kerralla oli tosin leipää, joka oli syömäkelpoista vielä 5-6 PV. Pitäisi heidän nyt ajatella ihmisten allergioitakin ! Mä en esim saa syödä (onneksi !!!!) kalaa, ja sitä oli Ekassa pussissa. En syö sitä muutenkaan. Sekin meni roskiin, kuten edellisen pussin n. 98 % ruoista ja leivästä. Kannattaa katsoa, mistä saa ilmaista ruokaa niin, että voi itse valita, mitä ottaa. Ja ne voi toki myös pakastaa ja sulattaa myöhemmin ja paistaa, keittää yms. Ite sain edellisellä kerralla jopa hyvää lihaa, jotakin Kariniemen. Ei ollu onneks kalaa ! Mut paistoin sen myöhemmin, ja ihan syötävää se oli.
Näin on. Lihat ja kalat pois, pilaantuvat helposti ja aina joku on allerginen tai kasvissyöjä. Tilalle jauhoja, puurohiutaleita ja kuivattuja herneitä ja soijarouhetta proteiinin lähteeksi. Kun leipoo itse leivän, säilyy se syömäkelpoisena varmasti. Toki näitä voi itsekin ostaa varastoon pahan päivän varalle, niin ei tarvitse kantaa ruoka-apua avustusjonosta roskikseen.
Kävin helluntaiseurakunnan ruokajaossa, kun olin vuosien syöpähoitojen vuoksi heikossa kunnossa. Tarjolla oli mm. tuoreita marjoja, vihreää parsaa, sieniä, erilaisia leivonnaisia ja leipiä. Rahattomana oli äveriäs olo ylellisyyksien äärellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun pula-ajan kokenut sukulaiseni ostaa kaiken ruoan punalaputettuna ja syö taatusti vanhentuneena. Ei ole vielä kuollut, ja sitten kun kuolee, on melkoinen perintö jaettavana. Arvostan, en perinnön vuoksi vaan ekologisen elämäntavan.
Tuo sukulaisesi tuskin osaa edes lausua ekologinen, pihi ja saita, kuvaa tällaista ihmistä, annas kun arvaan...ei käytä myöskään suihkua eli ei peseydy. Voi tehdä vielä yllätyksen sukulaisille, testamenttaa omaisuutensa ihan muille tahoille, jollekkin mitä on pitänyt aina salaisesti arvossaan, usein tällaisilla ihmisillä voisin kuvitella olevan pirullisen huumorintajun...
Sinulla on tosi pitkälle viedyt ennakkoluulot vanhemmista sukupolvista. Pyörää ei ole keksitty tänään.
Tunnen vanhat sukupolvet oikein hyvin, tiedän kyllä miten oma elämä heillä mennyt säästäessä ja raataessa, itse kehoitin vanhempiani nauttimaan omaisuudestaan elinaikanaan, vähän sitten matkustelivat mutta säästäväisyys oli takaraivossa, tietenkin tuli sitten kuitenkin yllätyksenä miten suuri omaisuus heillä olikaan, ei meillä nimittäin pröystäilty, vaan oli tuota enemmän pihiyttä, mutta omavaraisina emme koskaan kokeneet niukkuutta. Olen heille ja naimattomalle tädilleni kiitollinen rahallisesta perinnöstään, vielä kiitollisempi heidän henkisestä perinnöstään.
Nuo leipäjonot pitää lopettaa. Ruuasta kuuluu maksaa.
Sait kuitenkin leipää, torttuja, hedelmän ja ehkä vielä syömäkelpoisen salaatin.
Kala-ja lihatuotteiden kanssa olisin varovainen. Mennyt jo useamman päivän yli viimeisen käyttöpäivän.
Mä söisin kyllä kaiken muun paitsi tuon kalkkunaleikkeen ja valmissalaatin.
Leipäjonot ovat vähän ongelmallisia. Joillekin ne tulevat tosi tarpeeseen, osa ei ilkeä käydä vaikka tarvetta olisi, mutta sitten taas osa ihmisistä käyttää niitä pihiyttään.
Muistan kun Suomi liittyi EU:hun. Kotipaikkakunnalleni alkoi tulla ruoka-apua. Me katselimme ihmeissään, kun isännät ajoivat isoilla autoilla hakemaan avustuspaketteja, Brysselissä taas ihmeteltiin, miten Suomessa saattoikin olla niin paljon köyhiä, vaikka näennäisesti maa oli ihan vauras.
Vierailija kirjoitti:
Moi. Mul on ollu 2 kertaa sama juttu, ku oon hakenut ilmaisen kassin ruokaa. Eipä ollu kehumista ! Miks ne o aina hävikkiä ,miksei koskaan tuoreempaa ? No, ekalla kerralla oli tosin leipää, joka oli syömäkelpoista vielä 5-6 PV. Pitäisi heidän nyt ajatella ihmisten allergioitakin ! Mä en esim saa syödä (onneksi !!!!) kalaa, ja sitä oli Ekassa pussissa. En syö sitä muutenkaan. Sekin meni roskiin, kuten edellisen pussin n. 98 % ruoista ja leivästä. Kannattaa katsoa, mistä saa ilmaista ruokaa niin, että voi itse valita, mitä ottaa. Ja ne voi toki myös pakastaa ja sulattaa myöhemmin ja paistaa, keittää yms. Ite sain edellisellä kerralla jopa hyvää lihaa, jotakin Kariniemen. Ei ollu onneks kalaa ! Mut paistoin sen myöhemmin, ja ihan syötävää se oli.
Allergioita tuskin tullaan koskaan ottamaan näissä huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun pula-ajan kokenut sukulaiseni ostaa kaiken ruoan punalaputettuna ja syö taatusti vanhentuneena. Ei ole vielä kuollut, ja sitten kun kuolee, on melkoinen perintö jaettavana. Arvostan, en perinnön vuoksi vaan ekologisen elämäntavan.
Tuo sukulaisesi tuskin osaa edes lausua ekologinen, pihi ja saita, kuvaa tällaista ihmistä, annas kun arvaan...ei käytä myöskään suihkua eli ei peseydy. Voi tehdä vielä yllätyksen sukulaisille, testamenttaa omaisuutensa ihan muille tahoille, jollekkin mitä on pitänyt aina salaisesti arvossaan, usein tällaisilla ihmisillä voisin kuvitella olevan pirullisen huumorintajun...
Sinulla on tosi pitkälle viedyt ennakkoluulot vanhemmista sukupolvista. Pyörää ei ole keksitty tänään.
Tunnen vanhat sukupolvet oikein hyvin, tiedän kyllä miten oma elämä heillä mennyt säästäessä ja raataessa, itse kehoitin vanhempiani nauttimaan omaisuudestaan elinaikanaan, vähän sitten matkustelivat mutta säästäväisyys oli takaraivossa, tietenkin tuli sitten kuitenkin yllätyksenä miten suuri omaisuus heillä olikaan, ei meillä nimittäin pröystäilty, vaan oli tuota enemmän pihiyttä, mutta omavaraisina emme koskaan kokeneet niukkuutta. Olen heille ja naimattomalle tädilleni kiitollinen rahallisesta perinnöstään, vielä kiitollisempi heidän henkisestä perinnöstään.
Sinä tunnet vanhat sukupolvet hyvin, kun tunnet omat vanhempasi ja tätisi? Kuvaat työväenluokan elämää kaikessa hyvässä ja huonossa.
Vierailija kirjoitti:
Nuo leipäjonot pitää lopettaa. Ruuasta kuuluu maksaa.
Ja jos ei ole rahaa? Pitää kuolla nälkään?
Vierailija kirjoitti:
Voisit ilmoittautua vapaaehtoiseksi hävikkikasseja jakavan tahon toimintaan. Voit sitten ihan itse toteuttaa visiosi erikoisruokavaliokasseista ja etsiä kauppiaita jotka lahjoittavat tuoretta tavaraa.
Vierailija kirjoitti: Tuota linkkiä kun klikkaa, niin AP saa teidän IP osoitteet. Eli saa selvitettyä ketä olette ja missä asutte.
Eipä paljon kiinnosta. Mun IP osoite vie mut jostain syystä Tampereelle, vaikka asun ihan muualla Suomessa.
Aivan ohiksena: minä en niinkään yhdistä säästäväisyyttä työväenluokkaan vaan nimenomaan maaseudun lähes omavaraisiin pientilallisiin. Kaikessa säästettiin paitsi vaivannäössä.
Hyvä havainto. Siksi perustulo riittävänä. Ei ehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jakelijat ovat lain mukaan vastuussa tuotteista, joita antavat.
Meidän kaupassa ne laitetaan VKP:ä pakkaseen ja ruoka-apu hakee sieltä. Että ihan turvallista syödä kaloineen kaikkineen. Toki jos epäilyttää, kysy sieltä ruoka-avusta, olivatko sinunkin tuotteesi pakastettuja viimeisenä käyttöpäivänä.
Jotkut jakelijat myös kantavat vastuunsa ja jakavat vain vkp:nä tai sitä ennen. Eivät edes ota vastaan pakastettua yli vkp:n olevaa. Vastuu siirtyy silloin asiakkaalle. Kerrotko vielä, mikä kauppa teidän kauppa on, niin tietää jatkossa boikotoida.
Viimeisenä käyttöpäivänä tuotteen saa syödä tai pakastaa. Ruoka-apu hakee sen meiltä pakastettuna, eli turvallisena käyttää. Näin ketju ja ruoka-apu ohjeistaa. Mikä tässä on sinulle boikotoimisen syy? Kaupat harvemmin antavat ennen vkp tuotetta ruoka-apuun, kun sitä saa vielä hyllyssäkin punalaputettuna myydä.
Tietenkään pakasteeseen soveltumatonta emme pakasta.
Todennäköisintä on, että AP valehtelee.
En kyllä tiennyt, että köyhät on noin nirsoja. Moni työssäkäyvä ei raski tuollaisia ruokia ostaa edes. Siis kalaa, valmissalaattia jne. Todella herkullisesta näytti tuo avustus.
Minä ainakin ostan punalappuisia kaupasta, ja pakastan niitä. Käytön myös kanaa ja jauhelihaa ym missä on viimeinen käyttöpäivä mennyt, sen kyllä haistaa, jos on pilalla, ja ne käyttö päivät on todella tarkkaan laskettu, ettei vielä ole bakteerit lisääntyneet liikaa. Kolibakteeri on ensimmäinen, mikä alkaa lisääntyä, ja se tuhoutuu kuumentamalla.
Ei tässä ole työssäkäyvänäkään varaa nirsoilla, vaan on tarkkaan katsottava, mitä kaupasta ostaa.
Kala on noista epäilyttävä vähän, muut kyllä voi kypsentää/kuumentaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ne leipäjonot pitää vaan lopettaa. Antaa ihmisten kuolla nälkään.
Miksi ei jaeta ruokaa joka ei ole vanhentunutta? Tai esim. ruokamaksukortteja kauppoihin?
apMiksi pitää jakaa ruokaa lainkaan, kun toimeentulotukea asumistukineen jne. saa kuukaudessa yli 1200 e. Verottomana. Kyllä siitä pitäisi riittää rahaa ruokaankin, jos on varaa puhelimeen ja liittymään.
Päihteisiin, Netflixiin ja Spotifyyn tarvitaan rahaa myös.
Vierailija kirjoitti:
Mä söisin kyllä kaiken muun paitsi tuon kalkkunaleikkeen ja valmissalaatin.
Kuin kohtalon ivaa kalkkunapakkauksessa tuo, "reunoissa sen salaisuus". Olisi hyvä jos hallituksen ministeritkin näkisivät mitä osa kansasta syö, tulee suru puseroon jo siitäkin miten nöyrän kiitollisina osa on näistäkin pilaantuneelta näyttävistä ja varmasti olevista ruuista. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että nyt vastuuta jakelijoillekin, ruoka täytyy kaikille olla turvallista, kala ja liha ylipäivityksineen jätettävä jakamatta, toivottavasti sitä ei käytetä myöskään lemmikkien ruuaksi. Tunnen itseni tosi jeesustelijaksi, anteeksi, tämä on niin suuri ongelma, kaikki jonottajat kun kokee kuitenkin syövänsä näitä mieluummin kuin kuolee, pelkää ruuan jakelun loppuvan. Itse koen, että mieluummin söisin noita kuin ottaisin turpaan..mutta jokainen voi pudota oravanpyörästä, eikä silti näistä pitäisi joutua olemaan näin kiitollinen. Olen samaa mieltä eräiden muiden tavoin, että enemmän jakoon jauhoja mistä voi leipää valmistaa itse, hedelmät ja vihannekset, jotka eivät kelpaa enää myymälään, ovat vielä ihan syötäviä ja turvallisia, ( väittäähän ammattikokitkin niin), enemmän purkkiruokia, ylikautiset vitamiinilisätkin purkeissaan mukaan.
Viisaampi pitäisi turp ansa kiinni. Olet sairas. -sivusta