Saako ruokajonossa jakaa vanhentuneita ruokia? Minä sain nimittäin...kuka ottaa vastuun jos tulee ruokamyrkytys? (Kuva)
Linkissä kuva ruokakassin sisältöön jonka eilen sain. Monissa VIIMEINEN KÄYTTÖPÄIVÄ mennyt. Se on eri asia kuon "parasta ennen".
Eihän noita saa syödä? Kenen vastuulla ja kuka maksaa jos tuleeruokamyrkytys?
Voiko raportoida ruokavirastoon tai terveysviranomaisille tämän?
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo kirjolohi ja salaatti on ongelmallinen, muut pistelisin poskeeni. Yövuorolaisena olen noita päivämääräleikkeleitä unohdellut huoneen iloisesti 8h lämpöönkin ja syönyt monta päivää yli VKP:n...niissä on niin paljon suolaa ja säilöntäaineita
Paitsi että jos eilen tosiaaan hait, niin tuon leikkeleen 4.2 ylittää näköjään VKP: n jo vähän liikaa. Ei näin.
Äläpä valehtele täällä jos olet ap. Olin samassa ruokajaossa niin ne leikkeleet ja muut päiväyksen ylittävät on pakastettuja ja pitää syödä heti tai siirtää pakastimeen! Ne tulee siis ihan jäisinä paketteina ja ovat täten syötäviä.
Avaajan kirjoituksista paljastuu selvästi, miksi hän hän käyttää ilmaista ruoka-apua. Kuoleeko hän mieluummin nälkään , kuin ottaa pienenpienen riskin mahavaivoista? Kuinka usein hän vaihtaisi maksukortin rahaan ja hankkisi rahalla nestemäisiä virvokkeita? Vanhalla päiväyksellä olevia elintarvikkeita on kuulemma aika vaikeaaa vaihtaa rahaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ruokajonot halutaan säilyttää, niin varmaan jotain muutosta pitäisi tehdä. Eli pitäisikö antaa vaan säilykkeitä, kasviksia ja hedelmiä?
Et liene tonnikalasta ja säilykelihasta(sikanauta) kuullutkaan?
Pilkku välimerkkinä lienee sinulle tuntematon ;)
Ja tämä liittyy ruokaan.....miten🤔🤔
Vierailija kirjoitti:
Avaajan kirjoituksista paljastuu selvästi, miksi hän hän käyttää ilmaista ruoka-apua. Kuoleeko hän mieluummin nälkään , kuin ottaa pienenpienen riskin mahavaivoista? Kuinka usein hän vaihtaisi maksukortin rahaan ja hankkisi rahalla nestemäisiä virvokkeita? Vanhalla päiväyksellä olevia elintarvikkeita on kuulemma aika vaikeaaa vaihtaa rahaksi?
Suurin osa suomalaisista ei tunne ihmisiä, jotka haluavat vaihtaa alkoholia maksukorttiin, joten melkoisen vainoharhaiselta kuulostaa tuo sinun skenaariosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jakelijat ovat lain mukaan vastuussa tuotteista, joita antavat.
Meidän kaupassa ne laitetaan VKP:ä pakkaseen ja ruoka-apu hakee sieltä. Että ihan turvallista syödä kaloineen kaikkineen. Toki jos epäilyttää, kysy sieltä ruoka-avusta, olivatko sinunkin tuotteesi pakastettuja viimeisenä käyttöpäivänä.
Jotkut jakelijat myös kantavat vastuunsa ja jakavat vain vkp:nä tai sitä ennen. Eivät edes ota vastaan pakastettua yli vkp:n olevaa. Vastuu siirtyy silloin asiakkaalle. Kerrotko vielä, mikä kauppa teidän kauppa on, niin tietää jatkossa boikotoida.
Viimeisenä käyttöpäivänä tuotteen saa syödä tai pakastaa. Ruoka-apu hakee sen meiltä pakastettuna, eli turvallisena käyttää. Näin ketju ja ruoka-apu ohjeistaa. Mikä tässä on sinulle boikotoimisen syy? Kaupat harvemmin antavat ennen vkp tu
Asiakas valitsee liikkeet, joissa asioi. Mä en asioi liikkeissä, jotka käyttävät ruokajakelua biojäteastiana. Jos kauppiaan elämä on siitä kiinni, ettei voi siinä vaiheessa tuotteita lahjoittaa, kun on pari päivää jäljellä, ei mun rovot kauppiasta pelasta.
Eniten minua ihmetyttää nämä tyypit, jotka väittävät heittävänsä roskiin ne ruuat, joita eivät itse syö. Eikö olisi helpompi tutkia kassi heti jakopaikalla ja kysyä muilta siellä olevilta, haluaisiko joku sen, mitä itse ei aio käyttää. Erityisesti, jos se on lihaa tai kalaa, niin luulisi ottajia olevan.
Kävin ruokakaupassa alueella, jossa 30 prosenttia asukkaista on työttöminä. En ole missään muualla nähnyt yhtä suurta ja monipuolista einesvalikoimaa.
Kaupan lähellä istuu aina alkoholisteja.
En pidä kokkaamisesta, mutta rahat riittivät huomattavasti paremmin, kun itse valmisti ruokaa. Niin tein, kun olin vuosia pois töistä syöpähoitojen vuoksi.
Syövän takia menetin työni.
Uudessa pienipalkkaisessa työssä sain lounaskortin, jolla voi onneksi ostaa esim. salaattibaarista monipuolista ruokaa. Yhdestä purkista voi syödä parin päivän ajan. Sopii surkealle kokille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jakelijat ovat lain mukaan vastuussa tuotteista, joita antavat.
Meidän kaupassa ne laitetaan VKP:ä pakkaseen ja ruoka-apu hakee sieltä. Että ihan turvallista syödä kaloineen kaikkineen. Toki jos epäilyttää, kysy sieltä ruoka-avusta, olivatko sinunkin tuotteesi pakastettuja viimeisenä käyttöpäivänä.
Jotkut jakelijat myös kantavat vastuunsa ja jakavat vain vkp:nä tai sitä ennen. Eivät edes ota vastaan pakastettua yli vkp:n olevaa. Vastuu siirtyy silloin asiakkaalle. Kerrotko vielä, mikä kauppa teidän kauppa on, niin tietää jatkossa boikotoida.
Viimeisenä käyttöpäivänä tuotteen saa syödä tai pakastaa. Ruoka-apu hakee sen meiltä pakastettuna, eli turvallisena käyttää. Näin ketju ja ruoka-apu ohjeistaa. Mikä tässä on sinulle boik
Se on sinun oikeutesi boikotoida kauppaa. Mutta kyllä harvasss on kaupat joissa ennen myyntiajan loppua jo lahjoittavat ruuat.
Saa huikata kauppiaat, jotka tälläista harrastavat! Silloin täytyy olla kattee todella kunnossa.. heh
Jos päivämäärä on näkösällä, ihan omalla vastuulla niitä syödään. Toki antajan on pitänyt huolehtia, ettei nyt esimerkiksi jääkaappitavaraa ole huoneenlämmössä seisotettu.
Pakko niitä ei ole syödä, ja omaa harkintaa voi ja pitääkin käyttää sen suhteen, onko joku päivämääränsä ohi ajanut tuote vielä syömäkelpoista. Ei ne viimeiset käyttöpäivämäärät kuitenkaan mitään absoluuttista totuutta ole, vaan ne on asetettu siten, että ennen sitä nyt ainakin varmasti ovat syöntikelpoisia, jos säilytetty oikein.
Teette niin että kuumennatte sen kalan 100asteeseen vähintään ja syötte.
No kyllä pitää antajatahon kommunikoida, jos kassin sisältö on sulatettu pakkasesta. Silloinhan kaikki pitää käyttää heti. En usko, että kuitenkaan tuollaisia einessalaatteja on pakastettu.
En voi muuten ymmärtää lainkaan, miksi ruokajaossa annettaisiin päiväysvanhoja lihoja tai kaloja. Järjettömältä tuntuu. Ja vähintään yhtä järjettömältä nämä tiettyjen ihmisten kommentit täällä. Syökää vaan ihan itse niitä päiväyksen ylittäneitä, jos haluatte.
En kovin helposti söisi ruokajonojen ruokia jotka on pakastettu kauan sitten ja sulatettu uusjakoa varten. Onneksii osaan säästää työttömyysrahasta jota voin ostaa kaupasta aina ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moi. Mul on ollu 2 kertaa sama juttu, ku oon hakenut ilmaisen kassin ruokaa. Eipä ollu kehumista ! Miks ne o aina hävikkiä ,miksei koskaan tuoreempaa ? No, ekalla kerralla oli tosin leipää, joka oli syömäkelpoista vielä 5-6 PV. Pitäisi heidän nyt ajatella ihmisten allergioitakin ! Mä en esim saa syödä (onneksi !!!!) kalaa, ja sitä oli Ekassa pussissa. En syö sitä muutenkaan. Sekin meni roskiin, kuten edellisen pussin n. 98 % ruoista ja leivästä. Kannattaa katsoa, mistä saa ilmaista ruokaa niin, että voi itse valita, mitä ottaa. Ja ne voi toki myös pakastaa ja sulattaa myöhemmin ja paistaa, keittää yms. Ite sain edellisellä kerralla jopa hyvää lihaa, jotakin Kariniemen. Ei ollu onneks kalaa ! Mut paistoin sen myöhemmin, ja ihan syötävää se oli.
Näin on. Lihat ja kalat pois, pilaantuvat helposti ja aina joku on allerginen tai kasvissyöjä. Tilalle jauhoja, puurohiutale
Tämä on hauska, kun yleisin valitus ruokajakeluista on se, että niistä saa liikaa jauhoja ja hiutaleita. Pitäiskö muka itse leipoa kuten eräskin nuori nainen jossain ilttis artikkelissa valitti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskomattomia vastauksia. Tuohan on ihan hirveää, ihmisten terveydellä leikitään. Ruokamyrkytykseen voi oikeasti kuolla. Kyllä todellakin pitää tehdä ilmoitus. Noissa on vielä sekin, että kylmäketjujen katkeamattomuudesta ei ole yhtään mitään takeita.
Se on jaettu pakastettuna ja pakastettu ennen tuota päiväystä.
Ihan normaaliahan se on, että ostetaan punalaputettuja ja pakastetaan. Ei se ole mitään köyhäilyä, vaan järkevää. Nyt nuo pitää sitten vaan käyttää pikaisesti. Se on suurin ongelma tässä. Tietysti olisi parempi kun ruoka säilyisi jakopäivän jälkeen pidempään. Mutta kun sitten jaetaan herneitä yms. mistä voisi keittoa tehdä ja mitkä säilyvät, valitetaan siitäkin. Liian vaivalloista, ei kestä vatsa, ei ollut lihaa... Mikä
Nimenomaan on normaalia, jos asiakas pakastaa vkp:llä olevan tuotteen itse. Se, että tuote tulee jakoon pakastettuna vkp:n jälkeen ei kerro, milloin tuote on pakastettu. Ja tiedän, että tuotteen voi syödä seuraavanakin päivänä ilman pakastamista, koska ei se tuote heti pilalla ole. Luottoni siihen, mitä kauppiaat pakastamisesta kertovat on kuitenkin täysin 0 tai jopa sen alapuolella. Silloin, kun tuote laitetaan vkp:n aamulla jakoon ja jaetaan samantien, on sitten asiakkaan vastuulla, että syökö heti vai pakastaako myöhemmin käytettäväksi. Varsinkin se, että tuotteet sulatetaan jakoon, on ongelma, koska silloin tuote on käytettävä heti.
Menee asumiseen jos ei haluta tinkiä sijainnista tai neliöistä. Sitten on tingittävä muusta. Kaikkea haluamaansa ei vaan mitenkään voi saada ilmaiseksi.