Suvi saa sosiaalitukia yhteensä yli 4000 euroa kuukaudessa, ja hallituksen leikkauspolitiikka huolestuttaa häntä
Koti, jota ei esitellä somessa
Suvi saa sosiaalitukia yhteensä yli 4000 euroa kuukaudessa, ja hallituksen leikkauspolitiikka huolestuttaa häntä. Perhe elää tukien varassa, sillä Suvin mukaan erityislasten yksinhuoltajuus ja kokopäivätyö eivät vain sovi yhteen.
Kuvat kodista paljastavat todellisuuden, josta harva uskaltaa puhua.
Yksinhuoltajaäiti Suvin kaikilla lapsilla on ADHD-lääkitys. Suvi kertoo nyt kaunistelemattoman totuuden siitä, millaista arki erityislasten kanssa voi olla.
Yksi heistä on uhannut tappaa koko perheen.
Kukaan ei rakasta mua!
Kunpa en olisi koskaan syntynyt!
Tapan itseni!
Tapan teidät kaikki!
Kun Eetulta palaa pinna, hänen suustaan pääsee kamalia asioita. 13-vuotias poika on laukonut samoja uhkauksia jo puolet elämästään.
Se johtuu pelkästään siitä, että hänellä on niin paha olla, Eetun äiti Suvi huokaa.
Niin kauheaa kuin se onkin, Suvi on jo tottunut esikoisensa tappouhkauksiin. Hän uskoo, ettei lapsi tarkoita sanojaan.
Kommentit (847)
Vierailija kirjoitti:
Vaikka Suvin elämäntyyli saattaa ihmetyttää monia, hän toivoo ihmisten muistavan, ettei hän ole valinnut lastensa erityispiirteitä.
Lapsista yhdelläkään ei ollut diagnoosia ennen kuin koko katras oli koossa.
Toiminnanjohtaja Sanna Välimäen mukaan nepsy-perhe joutuu herkästi silmätikuksi ja vanhemmuutta arvostellaan jopa julkisesti.
Lapsia saatetaan jopa kieltää leikkimästä näiden lapsien kanssa, Välimäki sanoo.
Se, että Suvin kaikilla viidellä lapsella on ADHD, ei ole sattumaa. Vaikka yksittäistä ADHD:ta aiheuttavaa geeniä ei ole tunnistettu, tarkkaavaisuushäiriö periytyy helposti.
Useissa perheissä on useampikin neuroepätyypillinen perheenjäsen. Se ei ole tavatonta, erityisesti kun otantaa laajennetaan vielä lähisukuun, Välimäki sanoo
On huomattu. Usein näissä erityislapsi-perheissä on useampi lapsi. Kyllä yhteiskunta elättää.Mitään veronmaksajia näistä ei tule, vaan veronmaksajat kustantaa näiden elämisen hamaan tappiin asti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömien tuet tulisi lakkauttaa kokonaan. Vi#u##aa lukea tällaisia
Jos äiti menisi töihin niin arvaa paljonko maksaisi ton katraan hoito erilaisissa laitoksissa tai hoitoapu kotiin tuotuna? Todella paljon enemmän.
Ehdotan Duudsoneja taloon tai Supernannya, kummasti ne lapset näyttääkin olevan ihan terveitä sen jälkeen;)
Ituttaa näin veronmaksajana joka ei ole tehnyt omia penskoja, elättää tällaisia vajaaälyisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kysyttäisiin tukiperheeltä, niin siellä käy varmaan 5 lasta, joille kukaan ei ole asettanut rajoja ja joiden ongelmat ovat perheen mielestä kohtalaisen pieniä, jos vanhempi suostuisi siihen, että asetetaan selkeät rajat, vaikka lapset protestoivat. Jatkuvassa sekasorrossa eläminen ei ole sama kuin ADHD, mutta koska lasten elämä äidin kanssa on vailla selkeitä raameja, oireet tai oikeastaan niiden ilmeneminen pahenee.
Olisi ihana edes josku lukea perheestä, jossa on vain yksi ADHD-lapsi ja tervepäiset vanhemmat. Sellaisia perheitä ei varmaan edes ole.
Kyllä on. Esim meillä. Isosisarukset neurotyypillisiä, samoin vanhemmat. Nuorin autisti ja adhd+lisävammat. Samat vammaistuet ja omaishoidontuet meillekin tulee, vaikka käyn töissä. Nepsytaipumukset kulkee kyllä vahvasti suvuissa. Rajattomuus voi oireilua aiheuttaa. Mutta kukapa minä olen lääkärin diagnooseja kumoamaan.
Tässäkin huomaa että vähä-älyiset vaan lisääntyy.
Vierailija kirjoitti:
Adhd diagnooseja jaetaan nykyään liian keveästi! Monet hakee sen lapselleen rahan takia! Ko jättävät lapsensa kasvattamatta, eletään kuin pellossa ilman rajoja, kyllä tulee adhd oireita!
Tiedän pari tuttua jotka tehnyt näin, yksi jopa kertoi minulle, että kannattaa hakea diagnoosi niin saa TUKIA!?
Kertoo maailmanmenosta täydellisesti.
Mitä tukia siitä saa?
Minulla on lapsi, jolla on ADHD, ja en kyllä saanut hänelle mitään tukea. Toiselle lapselle sain aikanaan alinta vammaistukea, koska hän alkoi puhumaan niin myöhään. Se oli muutaman kympin kuussa.
Jotain tällaista kuntoutus toimintaa olisi ollut mahdollisuus hakea, kesällä tai joku kylpylälomapätkä, ohimennen yksi lääkäri tässä yli 10 vuoden aikana siitä mainitsi.
Mutten koskaan hakenut, koska lapsi ei innostunut ja mihin olisin ne muut lapset laittanut siksi aikaa? Olen yh. Ajattelin että ennemmin mennään kylpylään koko porukalla.
Ei tuon adhdn kanssa kovin helppoa olisi ollutkaan lähtäöeö reissuun, sehän vaati pienempänä yhden aikuisen vahtimaan vain itseään. Ei edes tehnyt mitään ilkeyksiä, tai ollut ongelma käytöstä, on vain vilkas ja turkasen nopea. Nyt lapsi on jo aikuisuuden kynnyksellä, ja on oikein kiva ja hyvin pärjännyt lapsi, pienryhmissä/erityisopetuksessa oli koulussa ja lääke on ollut tärkeä, jotta saa oman potentiaalinsa esille. Muuten hän on normaali, mukava ja ongelmaton nuori
Kyllä tuolla suvilla on ihan muista ongelmista kyse lasten kanssa, kuin ADHD, ja kieltämättä kuulostaa hieman munchausen syndoomalta, että keksii noita tarinoita. Eihän noita lapsia ole rajoitettu lainkaan, kun saa kodinkin rikkoa, miten mielii.
Vierailija kirjoitti:
Jo joka kymmenes 1012-vuotias poika käyttää ADHD-lääkkeitä. Alueelliset erot ovat merkittäviä, ja Itä-Suomessa käytön yleisyys lähestyy jo viidennestä ikäryhmän pojista. Alkuvuodesta ja loppuvuodesta syntyneiden poikien väliset erot lääkkeiden käytössä ovat selkeitä eri puolilla maata.
https://www.kela.fi/ajankohtaista/joka-kymmenes-suomalainen-esiteinipoi…
Tuohon muuten sopii hyvun vastajulkaistu move-tutkimus, jonka mukaan nimenomaan maaseudulla lasten liikkuminen on vielä selvästi heikompaa kuin kaupungissa keskimäärin, vaikkei kaupungeissakaan voi kehua.
Lapset pois ruutujen äärestä ulos leikkimään ja liikkumaan, niin vähenee reilusti tämä "adhd". Uskomatonta tämä nykymeno.
Vierailija kirjoitti:
"Sillä vammaistuella maksaa muuten parikin hotelliyötä."
Näistä vammoista on aika paljon kuluja. Ei olla ikinä oltu hotellissa, eikä asuta omistusasunnossa.
Raha ei ole ongelma, on opittu elämään pienillä rahoilla. Puuttuva apu on se ongelma. Se, että joudut valvomaan yöt.
Kaksi aikuista ja kaksi vaativaa hoidettavaa. Toinen aikuinen käy kokopäiväisessä ansiotyössä. Miten vuorottelisit? Kerropa ihan käytännössä, miten hoitaisit tilanteen. Muista, että et saa nostaa yksin, mihinkään aikaan vuorokaudesta.
Hyvin näyttää aika riittävän iltisten lukemiseen ja vielä etsiä keskusteluita aiheesta ja osallistua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaaha, näyttää siltä, että palstan vatipäiset idioottivajakit uskoo taas kaiken kritiikittä ja meuhkaa siitä.
Jännä, että tälläkin kertaa tällaisesta sekopäisestä tarinasta puuttui linkki. Tai eihän se niin jännään oikeasti ole, jos on aivot, joilla ajatella.
Hyshys, älä pilaa persusetien mukavaa öyhötystä, kun saavat kerrankin tuntea itsensä tärkeiksi siellä Keskon varastolla. Sama aloitushan on ollu yliksellä, ja täytyy olla ihan vaikuttunut, että on prvoksi yllättävän vakuuttava. Täällä toki herättää enemmän tunteita ja keskustelua kuin keskenkasvuisten veetien keskuudessa
Tuo juttu on ihan iltiksen sivulla luettavana ja myöhemmin oli linkkikin. On vain maksumuurin takana. Itse sen olen maksullisena lukenut. Ja tiedän näitä ihan tosi elämässäkin.
Mutta toki teidän on mukavampi tulla itse öyhöttämään.
Vierailija kirjoitti:
"Sillä vammaistuella maksaa muuten parikin hotelliyötä."
Näistä vammoista on aika paljon kuluja. Ei olla ikinä oltu hotellissa, eikä asuta omistusasunnossa.
Raha ei ole ongelma, on opittu elämään pienillä rahoilla. Puuttuva apu on se ongelma. Se, että joudut valvomaan yöt.
Kaksi aikuista ja kaksi vaativaa hoidettavaa. Toinen aikuinen käy kokopäiväisessä ansiotyössä. Miten vuorottelisit? Kerropa ihan käytännössä, miten hoitaisit tilanteen. Muista, että et saa nostaa yksin, mihinkään aikaan vuorokaudesta.
Siis ihan ensimmäiseksi sinun pitäisi saada se omaishoitajan status. Siihenhän liittyy myös ne kuukausittaiset vapaapäivät. Kuulostaa aika omituiselta, että se on evätty 3,5h/vrk hoitoavun takia. Itse olen aikoinaan saanut omaishoidon tuen vaikka vaikeavammainen lapseni oli koulussa ja iphoidossa.
Noista päätöksistä kannattaa valittaa ja siinä on sitten otettava käyttöön ne parjatut Suvin käyttämät keinot: kaikki kuvataan vaikeimman mukaisesti. Ja myös niiden vapaapäivien osalta on oltava tiukkana: ne on saatava.
Ilmeisesti lapsesi ovat jo isompia, kun mainitset tuon nostamisen. Onhan teillä kotona kaikki tarvittavat apuvälineet käytössä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Adhd diagnooseja jaetaan nykyään liian keveästi! Monet hakee sen lapselleen rahan takia! Ko jättävät lapsensa kasvattamatta, eletään kuin pellossa ilman rajoja, kyllä tulee adhd oireita!
Tiedän pari tuttua jotka tehnyt näin, yksi jopa kertoi minulle, että kannattaa hakea diagnoosi niin saa TUKIA!?
Mitä tukia siitä saa?
Minulla on lapsi, jolla on ADHD, ja en kyllä saanut hänelle mitään tukea. Toiselle lapselle sain aikanaan alinta vammaistukea, koska hän alkoi puhumaan niin myöhään. Se oli muutaman kympin kuussa.
Jotain tällaista kuntoutus toimintaa olisi ollut mahdollisuus hakea, kesällä tai joku kylpylälomapätkä, ohimennen yksi lääkäri tässä yli 10 vuoden aikana siitä mainitsi.
Mutten koskaan hakenut, koska lapsi ei innostunut ja mihin olisin ne muut lapset laittanut
Vammaistukea saa, jos on yhtään vaativampi ADHD. Se on nykyisin satasen luokkaa. Korotettu vammaistuki yli 200 euroa, jos on erityisen vaikea tilanne ja esim muita diagnooseja. Sitten tosiaan nuo mainitsemasi kurssit ja lomat, ja vammaiskortilla saatavat alennukset.
Se, ettet sinä jaksa hakea tukia ei tarkoita sitä ettei niitä halutessaan saisi.
Itse en purematta niele sitä, että lasten erityisyys tuli ilmi vasta, kun lapsikatras oli täysi. Kyllähän jo hyvin pienillä lapsilla näkyy piirteistöä ja on aivan varmasti ollut haastellista. Miksi pitää jatkaa lisääntymistä? Itse tiedän erään perheen, jossa on vain kaksi lasta, joista toisella on ADHD ja toisella mm.vaikea autismi. Siitä huolimatta vanhemmat yrittävät kolmatta lasta, vaikka heillä on nyt jo suuria haasteita pärjätä.
Lapsille syötetään roskaa ja sitten sen roskan aiheuttamiin oireisiin ADHD lääkettä.
Odottavat äidit syövät myös sokeripullamössöroskaa ja vauva pulataan jo siinä.
Kyllä tämmöisiin tukiin pitäisi laittaa kiinteä katto esim. 50% suomalaisten mediaanituloista kaikki laskettuna yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Itse en purematta niele sitä, että lasten erityisyys tuli ilmi vasta, kun lapsikatras oli täysi. Kyllähän jo hyvin pienillä lapsilla näkyy piirteistöä ja on aivan varmasti ollut haastellista. Miksi pitää jatkaa lisääntymistä? Itse tiedän erään perheen, jossa on vain kaksi lasta, joista toisella on ADHD ja toisella mm.vaikea autismi. Siitä huolimatta vanhemmat yrittävät kolmatta lasta, vaikka heillä on nyt jo suuria haasteita pärjätä.
Pitäisi määrätä sakot tämmöisestä holtittomasta lisääntymisestä ja lapset huostaan. Tai vaihtoehtoisesti lopetettavaksi vaan.
Turha selitellä. Viiden kakaran vääntäminen on tietoinen päätös. Sellainen päätös, jonka kanssa täytyy olla valmis elämään ja ennen kaikkea, täytyy olla valmiudet elättää omilla tuloilla niin iso katras. Vaikka kakarat olisi normaaleja niin ihan pienillä tuloilla siitä ei selviä. mt-ongelmat vaikka niitä trendikkäästi erolaisina kirjainyhdistelminä tyrkytetään ei ainakaan helpommaksi urakkaa tee. Joten ihan aiheellinen ja oikeutettu kysymys kuuluu, miksi kakaroita on pitänyt noin iso lauma väkisten vääntää? Tai taa ollaa vanhemmillakin muutama kirjainyhdistelmä valmiina.... Edesvastuutonta tehdä edes sitä ensimmäistä kakaraa!
Yhteiskunnan kannalta olisi parempi kun sekä lasten vanhemmilta että lapsilta itseltään pistettäisiin piuhat kiinni lopeullisesti. Miksi? siksi että tuo aines tahtoo lisääntyä vaikkei ole mitään edellytyksiä huolehtia itsestään tai jälkikasvustaan. MOT kun jutun lukee. Toisekseen äkkiä laitokseen loppuiäkseen jokainen, etenkin ne tappouhkauksia huutavat. Vai haluatko että sinä itse tai läheisesti osuu kohdalle kun teiniangstit iskee kunnolla päälle ja raivon kohteeksi joutuu ensimmäinen kadulla vastaan tuleva henkilö? Esimerkkitapauksia valitettavasti löytyy. Laitokseen noi nimittäin päätyy ennen itkää ihan takuulla, todennäköisesti linnaan jokainen. Jos olisivat jo tässä vaiheessa suljetussa laitoksessa saisivat opastusta ja oppisivat ehkä taitoja joilla tienata laitoksessa väähn omaa rahaa. tiedän että kuulostaa monen mielestä liian raa'alta ja kalliilta mutta loppujen yhteiskunta säästäisi pitkän pennin näin.
Vierailija kirjoitti:
Turha selitellä. Viiden kakaran vääntäminen on tietoinen päätös. Sellainen päätös, jonka kanssa täytyy olla valmis elämään ja ennen kaikkea, täytyy olla valmiudet elättää omilla tuloilla niin iso katras. Vaikka kakarat olisi normaaleja niin ihan pienillä tuloilla siitä ei selviä. mt-ongelmat vaikka niitä trendikkäästi erolaisina kirjainyhdistelminä tyrkytetään ei ainakaan helpommaksi urakkaa tee. Joten ihan aiheellinen ja oikeutettu kysymys kuuluu, miksi kakaroita on pitänyt noin iso lauma väkisten vääntää? Tai taa ollaa vanhemmillakin muutama kirjainyhdistelmä valmiina.... Edesvastuutonta tehdä edes sitä ensimmäistä kakaraa!
Yhteiskunnan kannalta olisi parempi kun sekä lasten vanhemmilta että lapsilta itseltään pistettäisiin piuhat kiinni lopeullisesti. Miksi? siksi että tuo aines tahtoo lisääntyä vaikkei ole mitään edellytyksiä huolehtia itsestään tai jälkikasvustaan. MOT kun jutun lukee. Toiseks
Lisään vielä että jos nämäkin kauhukakarat olisi laitettu kuriin asettamalla selvät rajat eikä vain ymmärtämällä huonoa käytöstä sekä pistetty ruumiilliseen työhön kuten kaivamaan ojia ja heinäpellolle kesät niin saattaisi olla vähemmän ongelmia. Tuskin kaikki poistuisi mutta fyysinen työ tunnetusti vähentää halua perseillä ihan vaan tekisen puutteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos äiti menisi töihin niin arvaa paljonko maksaisi ton katraan hoito erilaisissa laitoksissa tai hoitoapu kotiin tuotuna? Todella paljon enemmän.
Ihan normaalissa päivähoidossa/koulussahan ne muutenkin päivisin käy. Lisäksi äiti saanut hankittua itselleen viikonloppuvapaita eli lapset käy hoidossa myös sijaisperheessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdotan Duudsoneja taloon tai Supernannya, kummasti ne lapset näyttääkin olevan ihan terveitä sen jälkeen;)
Selvästi se suurin kasvamisen ja kehittymisen tarve olisi tosiaan lasten vanhemmilla. Tuskinpa vaan tuokaan äiti suostuisi ottamaan vastaan neuvoja viisaammilta, kun sehän vaatisi ihan omaa panostusta lasten hoitoon ja oman elämän hallintaan. Pahinta tuolle äidille tietenkin olisi, jos lapset oppisi käyttäytymään eikä heillä saisikaan rahastettua entiseen malliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tukia siitä saa?
Mutten koskaan hakenut, koska lapsi ei
Tuota korotettua on todella vaikea saada. Myös perustukeen vaikuttaa se, että onko muitakin haasteita. Pelkällä adhd-diagnoosilla sitä harvemmin saa ellei ole poikkeuksellisen paljon haasteita. Aika monta hakemusta ja myös valitusta olen tehnyt. Kela on kiristänyt vammaistuen saantia todella paljon. Ainakin meillä vammaiskorttiin piti olla myös koulusta erityisen tuen päätös. Sekin oli vaikea saada ja pitkän työn takana. Lomista en osaa sanoa, koska en rehellisesti sanottuna kyllä jaksaisi mennä nepsyjen "lomalle".
Jaajaa kukahan tässä on se palstan va tipää idii ottivajakki... Linkki annettiin tässä ketjussa jo, ja itsekin olisit voinut googlata sen.
https://www.is.fi/perhe/art-2000010769033.html