Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suvi saa sosiaalitukia yhteensä yli 4000 euroa kuukaudessa, ja hallituksen leikkauspolitiikka huolestuttaa häntä

Vierailija
09.12.2024 |

Koti, jota ei esitellä somessa

Suvi saa sosiaalitukia yhteensä yli 4000 euroa kuukaudessa, ja hallituksen leikkauspolitiikka huolestuttaa häntä. Perhe elää tukien varassa, sillä Suvin mukaan erityislasten yksinhuoltajuus ja kokopäivätyö eivät vain sovi yhteen.

Kuvat kodista paljastavat todellisuuden, josta harva uskaltaa puhua.

Yksinhuoltajaäiti Suvin kaikilla lapsilla on ADHD-lääkitys. Suvi kertoo nyt kaunistelemattoman totuuden siitä, millaista arki erityislasten kanssa voi olla.

Yksi heistä on uhannut tappaa koko perheen.

Kukaan ei rakasta mua!

Kunpa en olisi koskaan syntynyt!

Tapan itseni!

Tapan teidät kaikki!

Kun Eetulta palaa pinna, hänen suustaan pääsee kamalia asioita. 13-vuotias poika on laukonut samoja uhkauksia jo puolet elämästään.

Se johtuu pelkästään siitä, että hänellä on niin paha olla, Eetun äiti Suvi huokaa.

Niin kauheaa kuin se onkin, Suvi on jo tottunut esikoisensa tappouhkauksiin. Hän uskoo, ettei lapsi tarkoita sanojaan.

Kommentit (847)

Vierailija
681/847 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maa saan vaja 600 e, hoh ku sais tollasen maaran. OI sita autuutta. Ne saakelin nallakarkit aukoo taas suuta.

Ja minä maksan pelkkiä tuloveroja, eläkemaksuja ja pakollisia muita maksuja yli 2 tonnia ja itselle jää käteen vähemmän rahaa kuin tuo saa tukina. Ja itsellänikin kohta kolmas lapsi sentään. Itse en saa euron euroa tukia (lapsilisät menee puolisolle).

Ja päälle mun täytyy maksaa kohtuu paljon vielä mm. päivähoitomaksuja, että ylipäätään pääseen näitä töitä tekemään. On tämä aivan sairas yhteiskunta.

No, jos sua oikein onni potkaisee niin tuo kolmas lapsihan voi syntyä vaikeasti vammaisena ja pääset nauttimaan niistä huimista tuista. Jäät kotiin hoitamaan lasta ja samalla tietysti voit hoitaa ne muutkin, niin

Missä siellä luki, että valehtelee hakemuksiin? Se nyt vaan on fakta, että niihin pitää kuvata kaikki mahdolliset haasteet. Lisäksi pitää olla lääkärinlausunto. Meinaatko, että lääkärikin valehtelee?

Vierailija
682/847 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen aina - jos jo ensimmäisen lapsen kanssa on vaikeaa (esim. talouden kannalta) miksi hankkia lisää? en ymmärrä.

Voisiko joku selittää? olen mies joten ehkä biologialla on syynsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
683/847 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ymmärsinkö oikein, että saa palkkaa peräti 1000 euroa kuussa siitä yhdestä viikoittaisesta työvuorosta? Mistäköhän työstä noin hyvin maksetaan?

Ei myöskään tue hänen väitettään, ettei kukaan häntä suostuisi palkkaamaan, kun varsin joustavilla ehdoilla vuosikymmenen tauon jälkeen on saanut noin hyväpalkkaisen työn. Vaikuttaa siltä, että Suvi on laskenut tekemänsä työtunnitkin tarkasti sen mukaan, ettei palkka vaan vahingossakaan vaikuta tukiin ja toisaalta siten, ettei siitä juurikaan tarvitse maksaa veroa."

Niin siinä väitettiin. Tekee yhden yövuoron viikossa ja noista neljästä muka tulisi tonnin palkka. Tukiperheviikonloppuisin tai arkipäivisin ei tee mitään. Tässä on kyllä vahva potaskan maku.

Ei tuo tonni kuussa neljästä työvuorosta nyt ihan mahdoton ole, jos työvuorot ois kaikki arkipyhän tuplapalkalla. Mutta aika harvinaista kyllä tuollaista työnantajaa löytää joka noin joustavasti työvuoroja antais ja vielä kaikki palkanmaksultaan kalleimmat vuorot samalle henkilölle.

Vierailija
684/847 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ymmärsinkö oikein, että saa palkkaa peräti 1000 euroa kuussa siitä yhdestä viikoittaisesta työvuorosta? Mistäköhän työstä noin hyvin maksetaan?

Ei myöskään tue hänen väitettään, ettei kukaan häntä suostuisi palkkaamaan, kun varsin joustavilla ehdoilla vuosikymmenen tauon jälkeen on saanut noin hyväpalkkaisen työn. Vaikuttaa siltä, että Suvi on laskenut tekemänsä työtunnitkin tarkasti sen mukaan, ettei palkka vaan vahingossakaan vaikuta tukiin ja toisaalta siten, ettei siitä juurikaan tarvitse maksaa veroa."

Niin siinä väitettiin. Tekee yhden yövuoron viikossa ja noista neljästä muka tulisi tonnin palkka. Tukiperheviikonloppuisin tai arkipäivisin ei tee mitään. Tässä on kyllä vahva potaskan maku.

Ei tuo tonni kuussa neljästä työvuorosta nyt ihan mahdoto

Tai sitten tällä on joku erityiskoulutus/osaaminen taustalla jonka myötä se työllistyminen ei niin vaikeaa olekaan. Tai nepotismilla saatu ylipalkattu osa-aikatyö jostain isommasta konsernista.

Vierailija
685/847 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömien tuet tulisi lakkauttaa kokonaan. Vi#u##aa lukea tällaisia

Mikä olisi sinun ratkaisusi Suvin ja 5 lapsen tilanteeseen?

Se on Suvin ongelma. Suvi voi lopettaa sen lisääntymisen ja ottaa vastuun elämästään. Ei se ole meidän muiden vastuulla.

Sinun vastuullasi oli opetella lukemaan ja ymmärtämään, mutta et tehnyt sitä, miksi? Suvihan kertoo, että diagnoosit selvisivät vasta sitten, kun kaikki lapset olivat syntyneet. Yhteiskunta perustuu siihen, että kaikki on kaikkien vastuulla.

Ei, vaan siihen, että jokainen kantaa vastuuta.

Vierailija
686/847 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä edelleen tätä uutista. Onko siis etäisän maksama elatustuki sosiaalituki? Näin lukee aloituksessa?

Vierailija
687/847 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maa saan vaja 600 e, hoh ku sais tollasen maaran. OI sita autuutta. Ne saakelin nallakarkit aukoo taas suuta.

Ja minä maksan pelkkiä tuloveroja, eläkemaksuja ja pakollisia muita maksuja yli 2 tonnia ja itselle jää käteen vähemmän rahaa kuin tuo saa tukina. Ja itsellänikin kohta kolmas lapsi sentään. Itse en saa euron euroa tukia (lapsilisät menee puolisolle).

Ja päälle mun täytyy maksaa kohtuu paljon vielä mm. päivähoitomaksuja, että ylipäätään pääseen näitä töitä tekemään. On tämä aivan sairas yhteiskunta.

Suvin perhe saa tukina 2000 e kk. Sinäkin saisit jos eroaisit. Ajatteletko että Suvin perheen , eli 5 ihmistä, tulisi elää lapsililisillä ja elatustuella jotka ovat sen 2000 e kk? Te ilmeisesti elätte 2000 eurolla 3 lasta ja 2 a

Ovatko lapsesi terveitä, onko sinulla omaisuutta, oletko töissä? Siihen vaikuttaa monta asiaa.

Vierailija
688/847 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi, voi miksi pitää puskea lisää vielä siinäkin vaiheessa, kun huomaa ettei homma vaan toimi?

Vierailija
689/847 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä edelleen tätä uutista. Onko siis etäisän maksama elatustuki sosiaalituki? Näin lukee aloituksessa?

Siinä listassa on elatusmaksu ja -tuki. Minä en ole lukenut juttua mutta elatusmaksu on elatusvelvollisen maksamaa ja elatustuki taas tulee Kelalta. 

Onko lapsilla useampi isä? Vai onko isän maksama elatusmaksu määritelty maksukyvyttömyyden vuoksi pienemmäksi kuin Kelan elatustuki jolloin kela maksaa erotuksen? Minä en tiedä. 

Mutta sinänsä oon ihan samaa mieltä että lapsilisiä ja elatusmaksuja ei kannattaisi tässä niin vetvoa. Ne saa jokainen myös palkan päälle. 

Vierailija
690/847 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun nuoret on kirjolla. Vanhempi "jäi kiinni" parivuotiaana, kun puhetta ei alkanut kuulumaan, olin silloin jo tukevasti paksuna toisesta lapsesta. Lapset olivat kuin yö ja päivä ja nuorempi sai diagnoosin vasta teini-iässä. Virheiltä en ole välttynyt, mutta sitä virhettä en erityislasten kanssa tehnyt, että olisin opettanut heidät ruudulle. Niinpä meillä ei ikinä ollut mitään pelikonetta. Olin jo ehtinyt näkemään, mitä ne tekevät lapsille ja nuorille, ja nepsyt ovat tavallistakin suuremmassa vaarassa jäädä koukkuun. Sen sijaan ulkoiltiin, leikittiin, käytiin metsässä ja luettiin. Uskon, että sillä on suuri merkitys ja jäi kokonaan pois se veivaus ruutuajasta. Joskus satunnaisesti olivat vailla jotain pelikonetta, mutta eivät sellaista kaivanneet.

Ihan tästä lähiympäristöstä tiedän neljä nuorta, jotka pelit ovat "vieneet". Mikään muu ei kiinnosta, yökaudet pelataan, eikä ole minkäänlaisia tulevaisuudensuunnitelmia tai haaveita. Sinne pelimaailmaan hukkuvat.

Vierailija
691/847 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

siis oletat tai odotat että sinulle isänä? pitäisi maksaa jotain vaikka siittämisrahaa vai mitä tää kommentti oikein tarkoitti? Puoliso saa lapsilisää joten asut puolison kanssa joten olette yksi yksikkö.

Vierailija
692/847 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen aina - jos jo ensimmäisen lapsen kanssa on vaikeaa (esim. talouden kannalta) miksi hankkia lisää? en ymmärrä.

ei Suvi tiennyt. Kaikki oli hyvin ekasta lapsesta 13 vuotta sitten, aina viimeiseen noin 5-6 vuotta sitten, jolloin kaikki saivat yhteen syssyyn diagnoosinsa ja elämästä tuli kaaosta. Merkkejä ei ensimmäisenkään lapsen, ei toisen, ei kolmannen, haasteista ollut ennen kuin viideskin oli syntynyt. Näinhän tarina kertoo. 8-9 vuotta meni kivasti ja lasten kanssa ei ollut minkäänlaisia ongelmia, ne alkoivat kaikilla lapsilla vasta esikoisen täytettyä 8 vuotta. Ei kai Suvi olisi muuten niin montaa lasta tehnytkään, neuropsyk häiriöistä kärsivien lastan kanssa voi olla raskasta ja kyllähän Suvi on sen tietenkin tiennyt.

Toisaalta tukiperhe on ollut jo vuosia, joka sekin löytyi kuin onnenkantamoinen pitkän etsinnän jälkeen, mutta ei anneta sen häiritä. Suvi ei tehnyt yhtäkään lasta jo haasteelliseen tilanteeseen, koska haasteita ei aiemmin ollut. Piste.

Vierailija
693/847 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti sitten saada 5 ipanaa. Ei mikään yllätys, että isät jotain random yhden illan juttuja. (Heikkolahjaisiakin ilmeisesti kuten kyseinen yh itsekin). 

Vierailija
694/847 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokkarelehdet vauhdissa taas.

Aina näitä tosi outoja tapauksia näissä jutuissa. Kuka oikeasti muka tuntee ihmisen joka saa tämmöisen määrän kelatukia ja valittaa, ei kukaan. Keskimääräinen tuensaaja ei saa tonneja mitenkään päin laskemalla. 

Vierailija
695/847 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä kommentoivien mielestä isän maksamat elarit ovat sos tukia??? Ja lapsilisät???? Suomessa ne ovat muuten huomattavasti pienemmät kuin muissa maissa jo esim.virossa ja Tanskassa huomattavasti isommat 

Kerropa lisää Viron huomattavasti suuremmista lapsilisistä?

eri, mutta Virossa saa suurperheen lisää 450e kk jos on vähintään 3 lasta, tulee siis lapsilisien päälle. Ekasta 2 lapsesta lapsilisä on 80e per lapsi ja kolmannesta 100e per lapsi. Eli kolmilapsisessa perheessä lapsilisät on 80+80+100+450e. En kannata Suomeen vastaavaa, sillä täällä lisääntyy pääosin se ei niin pisa-aines.

Oikeat luvut ovat 60+60+100+300.

Ensimmäisestä ja toisesta 80,kolmannesta jne,100,3 lapsesta lisäksi 450,yksinhuoltajan tuki 80,elatustuki 200.

Vierailija
696/847 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei Suvi tiennyt. Kaikki oli hyvin ekasta lapsesta 13 vuotta sitten, aina viimeiseen noin 5-6 vuotta sitten, jolloin kaikki saivat yhteen syssyyn diagnoosinsa ja elämästä tuli kaaosta. Merkkejä ei ensimmäisenkään lapsen, ei toisen, ei kolmannen, haasteista ollut ennen kuin viideskin oli syntynyt. Näinhän tarina kertoo. 8-9 vuotta meni kivasti ja lasten kanssa ei ollut minkäänlaisia ongelmia, ne alkoivat kaikilla lapsilla vasta esikoisen täytettyä 8 vuotta. Ei kai Suvi olisi muuten niin montaa lasta tehnytkään, neuropsyk häiriöistä kärsivien lastan kanssa voi olla raskasta ja kyllähän Suvi on sen tietenkin tiennyt.

Toisaalta tukiperhe on ollut jo vuosia, joka sekin löytyi ku

No jo tämä ettei haasteita ollut pikkulapsi-iässä, kertoo omaa tarinaa siitä, että kasvatuksessa ja kodin ilmapiirissä meni joku v i t u i l l e e n ja pennut alkoivat oireilla.

Vierailija
697/847 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

siis oletat tai odotat että sinulle isänä? pitäisi maksaa jotain vaikka siittämisrahaa vai mitä tää kommentti oikein tarkoitti? Puoliso saa lapsilisää joten asut puolison kanssa joten olette yksi yksikkö.

Ehei, en odota tukia. Odotan, että kukaan ei lapsia holtittomasti hankkiva ei vetele tuollaisia tuloja sossutuilla. Onko todella liikaa vaadittu, että selvästi yli keskituloinen saisi omalla kovalla työllään edes sen verran käteen, mitä joku idiootti hankkimalla penskoja ja kasvattamalla heditä ruudussa kiinni päin persettä?

Vierailija
698/847 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä Suvi on mennyt lisääntymään huonoilla geeneillään, sellaisen miehen/miesten kanssa, joista ei ole isäksi. Nyt hänellä on, kuten arvata saattoi, liuta erityislapsia, joita hän ei pysty itse edes elättämään, saati kasvattamaan. 

Vierailija
699/847 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, jos sua oikein onni potkaisee niin tuo kolmas lapsihan voi syntyä vaikeasti vammaisena ja pääset nauttimaan niistä huimista tuista. Jäät kotiin hoitamaan lasta ja samalla tietysti voit hoitaa ne muutkin, niin

Tiedän jotain noista vammaistuista ja omaishoitajuusasioista, kun lähipiirissä oli muutama adhd ja asperger. Ei niitä vammaistukia hevin saaneet, eikä todella omaishoitajan palkkiota. Se tyrmättiin heti. Silloin sanottiin tai todettiin että noiden tukien ja palkkioiden saanti on hyvin paikkakuntakohtaista. Niin varmaan on. Eihän ne vanhusten omaishoitajatkaan tahdo saada edes pienintä omaishoitajan palkkiota. 

Vierailija
700/847 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäisestä ja toisesta 80,kolmannesta jne,100,3 lapsesta lisäksi 450,yksinhuoltajan tuki 80,elatustuki 200.

Ensimmäisestä ja toisesta 60€, kolmannesta jne. 100€, ja sen lisäksi 300€ suurperhelisää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kaksi