Suvi saa sosiaalitukia yhteensä yli 4000 euroa kuukaudessa, ja hallituksen leikkauspolitiikka huolestuttaa häntä
Koti, jota ei esitellä somessa
Suvi saa sosiaalitukia yhteensä yli 4000 euroa kuukaudessa, ja hallituksen leikkauspolitiikka huolestuttaa häntä. Perhe elää tukien varassa, sillä Suvin mukaan erityislasten yksinhuoltajuus ja kokopäivätyö eivät vain sovi yhteen.
Kuvat kodista paljastavat todellisuuden, josta harva uskaltaa puhua.
Yksinhuoltajaäiti Suvin kaikilla lapsilla on ADHD-lääkitys. Suvi kertoo nyt kaunistelemattoman totuuden siitä, millaista arki erityislasten kanssa voi olla.
Yksi heistä on uhannut tappaa koko perheen.
Kukaan ei rakasta mua!
Kunpa en olisi koskaan syntynyt!
Tapan itseni!
Tapan teidät kaikki!
Kun Eetulta palaa pinna, hänen suustaan pääsee kamalia asioita. 13-vuotias poika on laukonut samoja uhkauksia jo puolet elämästään.
Se johtuu pelkästään siitä, että hänellä on niin paha olla, Eetun äiti Suvi huokaa.
Niin kauheaa kuin se onkin, Suvi on jo tottunut esikoisensa tappouhkauksiin. Hän uskoo, ettei lapsi tarkoita sanojaan.
Kommentit (847)
Vierailija kirjoitti:
Voisi haastaa kaikki yli 2000 e tienaavat luopumaan lapsilisistä ja maksamaan ne takaisin oman lapsuutensa ajalta mikäli nyt tienaa yli 2000 e netto ja asuu yksin.
Vois poistaa lapsilisät kaikilta alle 2000 e nettona tienaavilta, loppuis se uusien tukiloisten siittäminen maailmaa pilaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisitko sinä ap olla Suvin housuissa?
Suvi on ihan itse halunnut ne kakarat riesakseen. Lasten hankinta ei ole pakollista.
Minkä ikäisiä ne lapset on? Jos vanhin on nyt 13, niin vaikuttaa siltä, että uusi on aina pantu alulle sopivasti siten, ettei lapsilisät/hoitotuet ole päässeet loppumaan, saati että olisi välissä joutunut miettimään työhön menoa.
Tunnen varmaan puolen tusinaa naista jotka toimivat noin. Kahden - 2,5 vuoden välein syntyy aina seuraava. Ammatiltaan ihan jokainen on opettaja/varhaiskasvatuksen opettaja tai hoitaja.
Pari vaihtoi ammattia kun vauvaputki päättyi. Kampaajaksi ja toinen 'personal traineriksi'.
Kolme on eronneet, vahva tuntu ainakin yhdestä miehestä, ettei olisi halunnut enää
Joo Suomessahan on ongelmana juuri liika syntyvyys. Vai miten se oli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä kommentoivien mielestä isän maksamat elarit ovat sos tukia??? Ja lapsilisät???? Suomessa ne ovat muuten huomattavasti pienemmät kuin muissa maissa jo esim.virossa ja Tanskassa huomattavasti isommat
Kerropa lisää Viron huomattavasti suuremmista lapsilisistä?
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/virossa-on-vauvabuumi-kolmannesta-l…
Ja tässä ei mainittu yh korotuksia
Kolmesta lapsesta (tai yli) saa enemmän kuin Suomessa, 1-2 merkittävästi vähemmän.
Minä saan tukia 20 000 e kk vaikka on vain 1 lapsi. Isänsä maksaa elatustukea 19 900, repikää siitä köyhät! Ei napostele työt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenen tahansa luulisi ymmärtävän, ettei jo ennestään velkaisen yhteiskunnan rahat yksinkertaisesti millään riitä siihen, että kaikkien elatus kustannetaan, kuten Suvi automaattisesti odottaa itsensä ja lapsiensa kohdalla olevan ja aina vaan lisää vaaditaan, eikä mistään olla valmiita luopumaan, saati että niiden rahojen eteen oltaisi valmiita tekemään palkkatyötä.
Suvihan on itse asiassa vaatimassa lapsilleen hoitoa paitsi päiväkodin, koulun ja terveydenhuoltopalveluista muodossa, myös ihan konkreettisesti saamalla lapsenhoitopalvelua yhteiskunnan tukemalta sijaisperheeltä. Onkohan sekin joku sukulaisen kanssa sovittu rahastusdiili, kun on nyt huolissaan, ettei juuri kyseinen perhe saa jatkaa?
Saitko sinä päivähoidon ja terveydenhuollon lapsena?
Lainaus: * Joo, mutta ei äidille tarjottu lepohetkiä iltaisin tai viikonloppuisin julkisin varoin tuetuilla lastenhoitopalveluilla JA hän teki täysipäiväistä työtä neljän lapsensa kasvattamisen lisäksi. En ole sellaisia saanut itsekään vaikka muksun kanssa elettiin vuosia kahden JA olin siellä työssä sen 40h viikossa. *
Oliko sinulla tai äidilläsi vammainen lapsi? Haluaisitko siis poistaa kaikki lapsen vammaisuuden perusteella perheille annettavat tukipalvelut?
Voin kertoa, että niitä ei kannata kadehtia. Milloin tahansa olisin vaihtanut ne tuet terveeseen, normaalisti kehittyvään lapseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suvi on ihan itse halunnut ne kakarat riesakseen. Lasten hankinta ei ole pakollista.
Minkä ikäisiä ne lapset on? Jos vanhin on nyt 13, niin vaikuttaa siltä, että uusi on aina pantu alulle sopivasti siten, ettei lapsilisät/hoitotuet ole päässeet loppumaan, saati että olisi välissä joutunut miettimään työhön menoa.
Tunnen varmaan puolen tusinaa naista jotka toimivat noin. Kahden - 2,5 vuoden välein syntyy aina seuraava. Ammatiltaan ihan jokainen on opettaja/varhaiskasvatuksen opettaja tai hoitaja.
Pari vaihtoi ammattia kun vauvaputki päättyi. Kampaajaksi ja toinen 'personal traineriksi'.
Kolme on eronneet, vahva tuntu ain
"Joo Suomessahan on ongelmana juuri liika syntyvyys. Vai miten se oli?"
sanoinko minä niin? Mitä perheet tekevät omin eväinensä ei kai mulle kuulu. Mutta sitä on toisaalta tarpeetonta kieltääkään, etteikö vauvaputki ole ihan tarkoituksellinen plan B monelle kun ei se itse valittu ammatti oikein kiinnostakaan. Sitten vaan eletään pahimmillaan tulonsiirroilla, tapellaan elareista ja ollaan köyhiä takuueläkeläisiä. Siinä kohtaa olisi hyvä muistaa, että ihan itse tämän tien valitsin, koska en saanut itseäni motivoitua töihin silloin kun töitä ja kykyä vielä olisi ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä kommentoivien mielestä isän maksamat elarit ovat sos tukia??? Ja lapsilisät???? Suomessa ne ovat muuten huomattavasti pienemmät kuin muissa maissa jo esim.virossa ja Tanskassa huomattavasti isommat
Kerropa lisää Viron huomattavasti suuremmista lapsilisistä?
eri, mutta Virossa saa suurperheen lisää 450e kk jos on vähintään 3 lasta, tulee siis lapsilisien päälle. Ekasta 2 lapsesta lapsilisä on 80e per lapsi ja kolmannesta 100e per lapsi. Eli kolmilapsisessa perheessä lapsilisät on 80+80+100+450e. En kannata Suomeen vastaavaa, sillä täällä lisääntyy pääosin se ei niin pisa-aines.
Oikeat luvut ovat 60+60+100+300.
Mielestäni kaikkien niiden etävanhempien jotka maksavat elatustukea yli 400 e kk tulisi maksaa osa tuosta eläkeläisille. Tuki on liian suuri!
Ongelma on siinä, ettei työssäkäyviä veronmaksajia ole riittävästi suhteessa näihin Suvin ja hänen lastensa kaltaisiin yhteiskunnan tuella elätettäviä.
Se juuri on myös syy, miksi näitä tukia joudutaan karsimaan, vaikka Suvi kuinka vaatii ja valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Kelan maksamat lapsilisät:
Lapsilisä yhdestä lapsesta 94,88 e/kk
Toisesta lapsesta 104,84 e/kk
Kolmannesta lapsesta 133,79 e/kk
Neljännestä lapsesta 173,24 e/kk
Viidennestä ja jokaisesta seuraavasta lapsesta 192,69 e/kk
Tätä tukijärjestelmää käyttävät mm. maa han muut tajat sumeilematta hyväkseen.
Ihmisille on kyllä hienosti maalailtu mielikuvia siitä, että vaikkapa nämä esimerkin tuet jää käteen ja ne törsätään viinaan ja tupakkaan ja sataan riviin eurojackpottia. Jos nyt lasketaan vaikka 5 lasta ja niiden lapsilisät, eli noin 700e, niin kyllä se viiden pennun pelkkä ruokkiminen jo maksaa ihan minimissään tuon verran. Miksi hyväksyttävämpää on se, että on rikas ja laittaa sen 700e pentujen säästötilille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolme on eronneet, vahva tuntu ainakin yhdestä miehestä, ettei olisi halunnut enää
Kommenttisi vain tukee sitä vaikutelmaa, että lapset on alun alkaenkin olleet Suville pelkkä itsekäs keino rahastaa ja välttää työntekoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömien tuet tulisi lakkauttaa kokonaan. Vi#u##aa lukea tällaisia
Mikä olisi sinun ratkaisusi Suvin ja 5 lapsen tilanteeseen?
Se on Suvin ongelma. Suvi voi lopettaa sen lisääntymisen ja ottaa vastuun elämästään. Ei se ole meidän muiden vastuulla.
Sinun vastuullasi oli opetella lukemaan ja ymmärtämään, mutta et tehnyt sitä, miksi? Suvihan kertoo, että diagnoosit selvisivät vasta sitten, kun kaikki lapset olivat syntyneet. Yhteiskunta perustuu siihen, että kaikki on kaikkien vastuulla.
Voi olla, tai voi olla olematta noin. Mutta jo se, että tekee viisi lasta (onko kaikilla sama isä?) on mielestäni hiukka vastuutonta.
Itse kannattaisin sitä, että lapsilisä rajattaisiin kolmeen lapseen. Sitä voisi sitten vaikka maksaa vähän enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on siinä, ettei työssäkäyviä veronmaksajia ole riittävästi suhteessa näihin Suvin ja hänen lastensa kaltaisiin yhteiskunnan tuella elätettäviä.
Se juuri on myös syy, miksi näitä tukia joudutaan karsimaan, vaikka Suvi kuinka vaatii ja valittaa.
Ai nyt olette hallituksessa karsimassa vammaistukea ja lapsilisiä? Asumistuki häneltä karsitaan. Tämä on syy miksi seurataan vauva av palstaa. Täältä näkee tulevat leikkaukset jne mitä suunnitellaan. Vai meinaatko leikata sitä lasten isän maksamaa elatustukea jotenkin?
^ Ajoin tuossa takaa sitä, että tekee viisi lasta epävarmassa taloudellisessa tilanteessa. Ajattelisin itse sitäkin, minkälaisen elämän pystyn jälkikasvulleni tarjoamaan. Suvi ei ole tainnut paljon miettiä sitä.
Kaikkea mekin täällä elätetään ja maksetaan.
Afrikassa nuokin joutuis pärjäämään omillaan.
Mukulat hoitoon/ kouluun ja äiti töihin.
Ihan itse on mukulansa tehnyt.
Eikö parissa erityislapsessa olisi ollut tarpeeksi ??!
Vierailija kirjoitti:
Paljon mukavampaa elämää Suvi olisi saanut, jos olisi hankkinut vain kaksi lasta ja tekisi töitä siivoojana. Olisi enemmän tuloja per lapsi.
Suville ei työnteko ole maistunut, kun rahaa on saanut runsaasti ilmankin. Ainut todellinen ongelma on, että niitä hänen vuosikausia nauttimaan etuuksia ollaan nyt heikentämässä, vaikka tähän asti aina vaan lisää on tottunut saamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Artikkelissa ei kerrota. Kerrotaan, että viisi lasta, vanhin 13 vuotta, kaksi vanhinta poikia, ja että Suvi oli ollut vuosi sitten yli 10 vuotta sivussa työelämästä palatessaan siihen kerran viikossa yövuoroonsa.
Vierailija kirjoitti:
Millä saisi taottua joidenkin kommentoijien päähän, että kaikki syntyvyys ei ole hyvästä. Tässäkin viisi uutta elätettävää veronmaksajien riesaksi, joista kolme on jo tässä vaiheessa todistetusti myös väkivaltaisia.
Hyvä materiaali ei lisäänny, kun heidän lapsensa joutuisivat jakamaan elämäänsä ja koulujaan näiden kanssa.
Suvi on laskenut, että kissanpäivät alkavat/jatkuvat, kun vanhemmat lapset täyttävät 16 ja kuntoutusraha ( 700€/kk) alkaa juosta. Nyt kai sitä ei hallituksen päätöksellä enää makseta alaikäiselle ja hyvä niin.
Tämä. Itselläni on kaksi autismipiirteistä lasta. Enempää lapsia en olisi tehnyt olipa autismia tai ei, koska piti miettiä voimavaroja silläkin oletuksella, että lapset olisivat ns. neurotyypillisiä. Kova työ oli lapset kasvattaa aikuisuuteen. Itseni sain unohtaa kokonaan. Tukitoimia oli, ei niinkään rahallisia, en ollut omaishoitaja lapsille, vaan puolisolle joka sairastui, eivätkä lapset saaneet vammaistukia.
Myöhemmin, lasten kasvaessa lapset saivat taloudellista tukea. Vanhempi sai toimeentulotukea sosiaalisin perustein lukio-opiskelujen ajalle ja nuorempi kuntoutusrahaa. Nyt tilanne on hyvä sikäli, että vanhempi opiskelee yliopistossa ja pystyy tekemään vähän töitä opintojen ohella ja nuorempi on lukiossa. Olen opettanut lapset säästäväisiksi ja myös selittänyt, että mistä raha tulee. Se ei tule Kelasta, vaan joku on sen työllään ansainnut ja se on vertettu pois.
Mä ymmärrän jotenkin hyvin ajatuksen siitä, että nämä tulonjaot ovat paisuneet, vaikka mekin olemme niistä hyötyneet. Enemmän pitäisi kuitenkin ihan realistisesti katsoa, että kannattaako jokaiselle nepsylle kaataa poskettomia summia tukirahoja ts. maksaako ne ikinä itseään takaisin, kuntoutusrahat ja muut. Jonkinlaista tarveharkintaa voisi myös käyttää.