Suvi saa sosiaalitukia yhteensä yli 4000 euroa kuukaudessa, ja hallituksen leikkauspolitiikka huolestuttaa häntä
Koti, jota ei esitellä somessa
Suvi saa sosiaalitukia yhteensä yli 4000 euroa kuukaudessa, ja hallituksen leikkauspolitiikka huolestuttaa häntä. Perhe elää tukien varassa, sillä Suvin mukaan erityislasten yksinhuoltajuus ja kokopäivätyö eivät vain sovi yhteen.
Kuvat kodista paljastavat todellisuuden, josta harva uskaltaa puhua.
Yksinhuoltajaäiti Suvin kaikilla lapsilla on ADHD-lääkitys. Suvi kertoo nyt kaunistelemattoman totuuden siitä, millaista arki erityislasten kanssa voi olla.
Yksi heistä on uhannut tappaa koko perheen.
Kukaan ei rakasta mua!
Kunpa en olisi koskaan syntynyt!
Tapan itseni!
Tapan teidät kaikki!
Kun Eetulta palaa pinna, hänen suustaan pääsee kamalia asioita. 13-vuotias poika on laukonut samoja uhkauksia jo puolet elämästään.
Se johtuu pelkästään siitä, että hänellä on niin paha olla, Eetun äiti Suvi huokaa.
Niin kauheaa kuin se onkin, Suvi on jo tottunut esikoisensa tappouhkauksiin. Hän uskoo, ettei lapsi tarkoita sanojaan.
Kommentit (847)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisitko sinä ap olla Suvin housuissa?
Suvi on ihan itse halunnut ne kakarat riesakseen. Lasten hankinta ei ole pakollista.
Minkä ikäisiä ne lapset on? Jos vanhin on nyt 13, niin vaikuttaa siltä, että uusi on aina pantu alulle sopivasti siten, ettei lapsilisät/hoitotuet ole päässeet loppumaan, saati että olisi välissä joutunut miettimään työhön menoa.
Artikkelissa ei kerrota. Kerrotaan, että viisi lasta, vanhin 13 vuotta, kaksi vanhinta poikia, ja että Suvi oli ollut vuosi sitten yli 10 vuotta sivussa työelämästä palatessaan siihen kerran viikossa yövuoroonsa.
Ymmärsinkö oikein, että saa palkkaa peräti 1000 euroa kuussa siitä yhdestä viikoittaisesta työvuorosta? Mistäköhän työstä noin hyvin maksetaan?
Ei myöskään tue hänen väitettään, ettei kukaan häntä suostuisi palkkaamaan, kun varsin joustavilla ehdoilla vuosikymmenen tauon jälkeen on saanut noin hyväpalkkaisen työn. Vaikuttaa siltä, että Suvi on laskenut tekemänsä työtunnitkin tarkasti sen mukaan, ettei palkka vaan vahingossakaan vaikuta tukiin ja toisaalta siten, ettei siitä juurikaan tarvitse maksaa veroa.
Vierailija kirjoitti:
^ Ajoin tuossa takaa sitä, että tekee viisi lasta epävarmassa taloudellisessa tilanteessa. Ajattelisin itse sitäkin, minkälaisen elämän pystyn jälkikasvulleni tarjoamaan. Suvi ei ole tainnut paljon miettiä sitä.
ja vaikka olisi mikä tilanne. Jos hänellä oli aidosti tarkoitus olla vielä työelämässä ja osallistua hyvinvointiyhteiskunnan mahdollistamiseen myös lastensa tulevaisuuteen, niin olisiko hän viiden pienen lapsen ohella jaksanut työskennellä vaikka lapset olisivat kaikki terveitä? Nythän hän ei jaksa työskennellä, eikä hoitaa koko ajan lapsiaan. Entä jos yhtälöön lisää 40 h viikossa töitä ja poistaa vaikka jokaisen lapsen häiriön, olisiko jaksanut? Vai oliko tarkoituskaan?
Vierailija kirjoitti:
Työttömien tuet tulisi lakkauttaa kokonaan. Vi#u##aa lukea tällaisia
Mua vituttaa sun tyhmyytes. Minkä takia luulet että näitä uutisia julkaistaan? Siksi, että säkin jäät jatkossa ilman ruokaa kun jäät työttömäksi.
Suomesta on tullut kauhea paikka. Jenkeissäkin on paljon paremmat viimeisijaiset tuet, Suomen nykytuet alkaa olla enemmän yhteneväisiä Venäjän vastaavien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suvi on ihan itse halunnut ne kakarat riesakseen. Lasten hankinta ei ole pakollista.
Minkä ikäisiä ne lapset on? Jos vanhin on nyt 13, niin vaikuttaa siltä, että uusi on aina pantu alulle sopivasti siten, ettei lapsilisät/hoitotuet ole päässeet loppumaan, saati että olisi välissä joutunut miettimään työhön menoa.
Artikkelissa ei kerrota. Kerrotaan, että viisi lasta, vanhin 13 vuotta, kaksi vanhinta poikia, ja että Suvi oli ollut vuosi sitten yli 10 vuotta sivussa työelämästä palatessaan siihen kerran viikossa yövuoroonsa.
Ymmärsinkö oikein, että saa palkkaa peräti 1000 euroa kuussa siitä yhdestä viikoitta
Tuollaisia summia ei makseta duunariakoille, joten Suvilla on selvästi ihan hyvä koulutus, johon hän voi palata kun lapset ovat isoja. Oletko kateellinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua vituttaa sun tyhmyytes. Minkä takia luulet että näitä uutisia julkaistaan? Siksi, että säkin jäät jatkossa ilman ruokaa kun jäät työttömäksi.
Suomesta on tullut kauhea paikka. Jenkeissäkin on paljon paremmat viimeisijaiset tuet, Suomen nykytuet alkaa olla enemmän yhteneväisiä Venäjän vastaavien kanssa.
Siksipä jokaisen joka on riippuvainen hamaan tulevaisuuteen vieraiden ihmisten ansaitsemista tuloista, kannattaa miettiä muuttamista johonkin vauraampaan maahan, vaikka USA:n. Meillä ei ole enää riittävästi tuloja maksamaan kaikkien tarvitsevien /toivovien elintasoa kotiin :(
Vierailija kirjoitti:
Jos mä saisin 4000 euroa ilmaista rahaa, niin olisin ihan hiljaa. Ihmisten kannattaisi aina ennen lisääntymistä miettiä tarkasti, mihin itsellä on varaa. Pitäisi miettiä, kannattaako niitä lapsia tehdä, jos niiden ylläpitoon ja kasvatukseen ei ole rahaa - tai vaikka rahaa olisikin sillä hetkellä, pitäisi ottaa kaikki "mitä jos" -vaihtoehdot huomioon. Onko varaa huolehtia lapsesta, jos lapsesta tuleekin erityislapsi - tai puhumattakaan siitä vaihtoehdosta, että erityislapsia on monta? Toki mehän elämme suomalaisessa yhteiskunnassa, jossa ihmiset nimenomaan laskevat kaiken tukien varaan. Taloudellista vastuuta ja vaihtoehtoja ei tarvitse miettiä, koska yhteiskunta maksaa kyllä pari tonnia tukia (enemmän kuin mitä monet työssäkäyvät saa palkkana). Kyllä mä ymmärrän, että lapsiperheitä pitää tukea, mutta kyllä ihmisellä pitää olla myös vastuu omien päätöksiensä seurauksista. Mielestäni kuulostaa typerältä tuo perustelu, että erityisl
Minä ymmärrän erittäin hyvin, että yksinhuoltajuus, erityislapset ja kokopäivätyö voi olla ns. tekemätön paikka. En ole yksinhuoltaja eikä minulla ole kuin yksi erityislapsi ja raskaimpina aikoina en todellakaan kyennyt enkä edes ehtinyt kokopäivätyöhön. Nyt onneksi jo helpompaa (koska jaksoin vaatia myös tarvittavat tukitoimet) ja työnantaja on erittäin joustava. Enkä todellakaan ole laiska vaan tilanteen helpottuessa olen muun muassa opiskellut korkeakoulututkinnon kokopäivätyön ohessa.
Tuollaisia summia ei makseta duunariakoille, joten Suvilla on selvästi ihan hyvä koulutus, johon hän voi palata kun lapset ovat isoja. Oletko kateellinen?
En kateellinen, vaan entistäkin vakuuttuneempi siitä, että Suvi valehtelee, liioittelee ja laskelmoi lusmuillakseen ja pummiakseen yhteiskunnan tukia sen sijaan, että vaivautuisi itse ottamaan vastuuta omasta ja lastensa elämästä ja toimeentulosta.
Kertoo samalla siitä, että tuet on liian suuria, kun edes noin hyväpalkkaista työtä ei kannata tehdä, kun pelkkiä tukia maksetaan saman verran tai enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Suvi on laskenut, että kissanpäivät alkavat/jatkuvat, kun vanhemmat lapset täyttävät 16 ja kuntoutusraha ( 700€/kk) alkaa juosta. Nyt kai sitä ei hallituksen päätöksellä enää makseta alaikäiselle ja hyvä niin.
Se taitaa olla peräti 800 euroa ja kyllä, posketon summa kotona asuvalle nuorelle. Ymmärtäisin, jos se olisi korvamerkitty terapiaan tms mutta sen saa käyttää miten tahtoo.
Tiedän kuitenkin tilanteen, jossa raha mahdollistaa perheen äidin osa-aikatyön, koska lapsi ei pysty/jaksa pitkiä hoitopäiviä. Lapsi on siis lievästi kehitysvammainen. Tässä tilanteessa järkevä sijoitus.
Usein erityiskoulu sijaitsee eri paikkakunnalla ja silloin raha mahdollistaa nuoren asumisen opiskelupaikkakunnalla, siinäkin tapauksessa ihan hyvä juttu. Mutta sitten on näitä kotona asuvia nuoria, jotka hurvittelevat rahan mihin sattuu ja kotona opetetaan vielä valittamaan pienistä tuista, sylettää kyllä.
Tarveharkintaa tarvittaisiin enemmän. Nythän hallituksen kaavailemat leikkaukset koskevat kaikkia ja osa nuorista ja perheistä tosiaan tarvitsisi sen rahan.
Mitä tästä opimme?
Älkää lisääntykö!
Vierailija kirjoitti:
Jos kysyttäisiin tukiperheeltä, niin siellä käy varmaan 5 lasta, joille kukaan ei ole asettanut rajoja ja joiden ongelmat ovat perheen mielestä kohtalaisen pieniä, jos vanhempi suostuisi siihen, että asetetaan selkeät rajat, vaikka lapset protestoivat. Jatkuvassa sekasorrossa eläminen ei ole sama kuin ADHD, mutta koska lasten elämä äidin kanssa on vailla selkeitä raameja, oireet tai oikeastaan niiden ilmeneminen pahenee.
Olisi ihana edes josku lukea perheestä, jossa on vain yksi ADHD-lapsi ja tervepäiset vanhemmat. Sellaisia perheitä ei varmaan edes ole.
Siskoni on täysipäinen ADHD-lapsi. Nyt aikuisena on väitellyt tohtoriksi. Toinen ystäväni on myös ADHD ja hän on opettaja. ADHD voi olla hyvin fiksu ja taitava, kunhan häntä ohjataan vakaasti oikeaan suuntaan. Tarvitaan myös oikeanlainen mielenlaatu, rutkasti yritteliäisyyttä ja itsemyötätuntoa.
"Ymmärsinkö oikein, että saa palkkaa peräti 1000 euroa kuussa siitä yhdestä viikoittaisesta työvuorosta? Mistäköhän työstä noin hyvin maksetaan?
Ei myöskään tue hänen väitettään, ettei kukaan häntä suostuisi palkkaamaan, kun varsin joustavilla ehdoilla vuosikymmenen tauon jälkeen on saanut noin hyväpalkkaisen työn. Vaikuttaa siltä, että Suvi on laskenut tekemänsä työtunnitkin tarkasti sen mukaan, ettei palkka vaan vahingossakaan vaikuta tukiin ja toisaalta siten, ettei siitä juurikaan tarvitse maksaa veroa."
Niin siinä väitettiin. Tekee yhden yövuoron viikossa ja noista neljästä muka tulisi tonnin palkka. Tukiperheviikonloppuisin tai arkipäivisin ei tee mitään. Tässä on kyllä vahva potaskan maku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsinkö oikein, että saa palkkaa peräti 1000 euroa kuussa siitä yhdestä viikoitta
toi 1000e on todnäk soviteltua työttömyyspäivärahaa + se palkka.
Vierailija kirjoitti:
Tuota nyt ei usko naurismaan aidatkaan. Tainnut Suvi taas vähän panna omiansa. Lähäri on, korkeintaan.
Jutussa lukee näin:
"Satunnaisen palkkatulon lisäksi perhe saa lapsilisiä, elatusapua ja vammaistukia, sekä asumislisää, joka kattaa [omistusasunnon] lainamenoista noin puolet."
Ja jutun budjetissa lukee näin:
Ansiotulo: 01000 €
Eli joskus on tehnyt enemmänkin, välillä ei näköjään tee yhtään mitään, kun ei selvästi ole tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maa saan vaja 600 e, hoh ku sais tollasen maaran. OI sita autuutta. Ne saakelin nallakarkit aukoo taas suuta.
Ja minä maksan pelkkiä tuloveroja, eläkemaksuja ja pakollisia muita maksuja yli 2 tonnia ja itselle jää käteen vähemmän rahaa kuin tuo saa tukina. Ja itsellänikin kohta kolmas lapsi sentään. Itse en saa euron euroa tukia (lapsilisät menee puolisolle).
Ja päälle mun täytyy maksaa kohtuu paljon vielä mm. päivähoitomaksuja, että ylipäätään pääseen näitä töitä tekemään. On tämä aivan sairas yhteiskunta.
No, jos sua oikein onni potkaisee niin tuo kolmas lapsihan voi syntyä vaikeasti vammaisena ja pääset nauttimaan niistä huimista tuista. Jäät kotiin hoitamaan lasta ja samalla tietysti voit hoitaa ne muutkin, niin ei mene enää päivähoitomaksujakaan.
No on kyllä naurettava kommentti. Tässäkin tapauksessa siis Suvi on kasvattanut lapsensa päin persettä. Sanoo suoraan, että valehtelee tukihakemukseen ummet ja lammet. Kaikella kunnioituksella, mutta ei se ADHD kaikilla noista oikeasti ole, vaikka diagnoosikin olisi. Niitä diagnooseja alkaa olla ylivilkkauden lisääntymisen myötä räjähdysmäisesti lisää ja kaikki asiantuntijatkin toteavat, että iso osa ylivilkkaudesta on ihan jotain muuta kuin synnynnäistä. Resursseja vain ei ole oiekasti diangoosejakaan tehdä kunnolla.
Lapsilta ruudut pois, ulos leikkimään, kunnon rajat ja rakkautta ja alkaa vilkkaus rauhoittumaan. Kuten jutussa todettua, ADHD-lääkettä tungettu naamasta sisään, mutta ei auta kellään = ei ole ADHD, vaan ihan kasvatuksellinen asia. Ja jos lapsi huutelee koko ajan tappouhkauksia, niin ei sekään ole ADHD:n oire.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maa saan vaja 600 e, hoh ku sais tollasen maaran. OI sita autuutta. Ne saakelin nallakarkit aukoo taas suuta.
Ja minä maksan pelkkiä tuloveroja, eläkemaksuja ja pakollisia muita maksuja yli 2 tonnia ja itselle jää käteen vähemmän rahaa kuin tuo saa tukina. Ja itsellänikin kohta kolmas lapsi sentään. Itse en saa euron euroa tukia (lapsilisät menee puolisolle).
Ja päälle mun täytyy maksaa kohtuu paljon vielä mm. päivähoitomaksuja, että ylipäätään pääseen näitä töitä tekemään. On tämä aivan sairas yhteiskunta.
Suvin perhe saa tukina 2000 e kk. Sinäkin saisit jos eroaisit. Ajatteletko että Suvin perheen , eli 5 ihmistä, tulisi elää lapsililisillä ja elatustuella jotka ovat sen 2000 e kk? Te ilmeisesti elätte 2000 eurolla 3 lasta ja 2 aikuista ja maksatte siitä 2000 eurosta asumisen ja
Kerropa, mitä tukia minä saisin, jos eroaisin?
Viiden lapsen yksinhuoltaja ja montako isää on ollut näitä tekemässä? Missäs he ovat? Valitettavan usein vain tietyt ihmiset lisääntyvät vaikkei heillä ole välttämättä kunnollisia edellytyksiä huolehtia jälkikasvustaan. Viisi on kuitenkin sellainen määrä, että se vaatii vakaan perheen ja tukiverkon ympärille, että arki toimii. Veikkaan, että tässäkin tapauksessa on taas tehty tenavia, jotta saa pidettyä miehen, joka ei sitten jäänytkään ja sitten aloitettiin kierros uudelleen ja taas lopputulos on sama. Vielä kun todennäköistä on että isät ovat samantyyppisiä, ei isäksi soveltuvia hahmoja.
Voimia kuitenkin hänelle valitsemallaan polulla! Ei kateeksi käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtän?? Osa-aikatöissä ja täyspäiväinen omaishoitaja!!
Joo. Aika kaukana on stereotyyppisestä työttömästä (makaa sohvalla ja juo pirkka lageria..). Ihminen käy osa-aikaisesti ansiotyössä ja on omaishoitaja ja äiti.
No siinä on osattu kyllä tukiviidakossa oikeat narut vedellä. Kuvittelisi että viimeistään siinä toisen tai kolmannen nepsylapsen kohdalla olisi osannut YH:na lopettaa. Kuinkahan monesta näistä viidestä vapaan kasvatuksen hedelmästä tulee nettoveronmaksaja?
Ei tarvii ihmetellä tämän kansan alennustilaa, kun tämän tyyppiset perheet ovat niitä eniten muksuja maailmaan puskevia yksiköitä.
Jotenkin käsittämättömällä tavalla Suville on siunaantunut se tukiperhe, joka kuitenkin ottaa sen jumalattoman lössin viikonlopun yli joka kuukausi ja on tehnyt näin jo vuosia. Nämä ovat kuin "mummola" ja puuhaavat lasten kanssa kaikkia. Lasten oma isoäiti (ei kerrottu, onko Suvin äiti vai ex-miehen äiti) ei kestänyt niiden kanssa kahta aamua. Tulee kovasti mieleen, onkohan kasvattajuudessa vikaa. Asioita ei auttanet, kun taloa saa vapaasti hajottaa, autoja kivittää (nuorin!) ja äiti on salaa ylpeä, kun joku lapsista hyökkää koulussa ulkopuolisen kimppuun.