Suvi saa sosiaalitukia yhteensä yli 4000 euroa kuukaudessa, ja hallituksen leikkauspolitiikka huolestuttaa häntä
Koti, jota ei esitellä somessa
Suvi saa sosiaalitukia yhteensä yli 4000 euroa kuukaudessa, ja hallituksen leikkauspolitiikka huolestuttaa häntä. Perhe elää tukien varassa, sillä Suvin mukaan erityislasten yksinhuoltajuus ja kokopäivätyö eivät vain sovi yhteen.
Kuvat kodista paljastavat todellisuuden, josta harva uskaltaa puhua.
Yksinhuoltajaäiti Suvin kaikilla lapsilla on ADHD-lääkitys. Suvi kertoo nyt kaunistelemattoman totuuden siitä, millaista arki erityislasten kanssa voi olla.
Yksi heistä on uhannut tappaa koko perheen.
Kukaan ei rakasta mua!
Kunpa en olisi koskaan syntynyt!
Tapan itseni!
Tapan teidät kaikki!
Kun Eetulta palaa pinna, hänen suustaan pääsee kamalia asioita. 13-vuotias poika on laukonut samoja uhkauksia jo puolet elämästään.
Se johtuu pelkästään siitä, että hänellä on niin paha olla, Eetun äiti Suvi huokaa.
Niin kauheaa kuin se onkin, Suvi on jo tottunut esikoisensa tappouhkauksiin. Hän uskoo, ettei lapsi tarkoita sanojaan.
Kommentit (847)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maa saan vaja 600 e, hoh ku sais tollasen maaran. OI sita autuutta. Ne saakelin nallakarkit aukoo taas suuta.
Ja minä maksan pelkkiä tuloveroja, eläkemaksuja ja pakollisia muita maksuja yli 2 tonnia ja itselle jää käteen vähemmän rahaa kuin tuo saa tukina. Ja itsellänikin kohta kolmas lapsi sentään. Itse en saa euron euroa tukia (lapsilisät menee puolisolle).
Ja päälle mun täytyy maksaa kohtuu paljon vielä mm. päivähoitomaksuja, että ylipäätään pääseen näitä töitä tekemään. On tämä aivan sairas yhteiskunta.
Suvin perhe saa tukina 2000 e kk. Sinäkin saisit jos eroaisit. Ajatteletko että Suvin perheen , eli 5 ihmistä, tulisi elää lapsililisillä ja elatustuella jotka ovat sen 2000 e kk? Te ilmeisesti elätte 2000 eurolla 3 lasta ja 2 a
Oma syy kun ette hakeneet asumistukea tai tt tukea. Olisitte saaneet noilla tuloilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saan kuulla olevani elätti kun lapsellani on add. Nettotuloni ovat 3000 e kk, lapsilisä 170 e kk ja elarit jonka hyvätuloinen isä maksaa 400 e kk. Eli mikä tuosta tulisi poistaa?
Miten sinä nyt käyt niin kierroksilla? Kahdeksan kommenttia peräkkäin!
On munkin lapsellani ADD. En ole koskaan kuullut kenenkään kutsuvan mua elätiksi sen pohjalta. Jos exäsi ei haluaisi maksaa elareitaan, niin se on teidän välisenne kiista, ei liity "muihin" mitenkään.
Nyt puhutaan naisesta joka on työkykyinen mutta ollut ainakin 15 vuotta tukien varassa kotona koska on halunnut nopeaan tahtiin 5 lasta vaikkei niitä ollut varaa elättää.
Miksi tässä lasketaan elatustuki ja lapsilisät sos tukiin? Kaikki saavat ne. Vähennä 4000 e ne ja jää jäljelle se kadehdittava sos tuki. Joku työtön pera saa
eli koska Pera kuppaa työssäkäyviä niin Suvinkin pitää saada. Mitäpä jos Merja ja Jukkakin liittyvät porukkaan, ja 1,5 miljoonaa muuta? Käypi juuri niin kuin nyt on käymässä, loppuu valtion kassasta raha ja yksityisiltä firmoilta, lopulta julkiseltakin, rahat millä palkata niitä veronmaksajia töihin.
Vierailija kirjoitti:
Suvin tuet kalpenee Amandan rinnalla ja näitä kyllä riittää?
Voiko joku ihan oikeasti suuttumatta kertoa, miksi joku tekee 1000-2000e palkalla töitä, jos kotona saa 5500e?
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e8620778-97f7-4a61-94f0-aae2ddc5776c
Amanda ja Suvi saisivat 2000 e palkan päälle asumistukea ja lapsilisät ja elatustuen.... En jaksa klikata Amandan juttua auki mutta 5 lapsen lapsilisät yh korotuksella ovat jo iso summa. Lisäksi 5 lapsen hoitaminen käy työstä yksin. Syyttäkää isää!!! Mitäs häipyi.
Suomessa köyhien lapsiluku on pienentynyt ja ero varakkaampiin on suuri. Mitä isommat tulot sitä enemmän lapsia on ollut trendi jo kymmeniä vuosia Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eiköhän Suvi, lomakkeiden ja kuponkien kanssa taitava, vielä pyöräytä pari kolme neuroepätyyppistä tuohon joukon jatkoksi.
Sitten nuo kupeitten hedelmät aikanaan valmistuvat kortistoon tai suoraan vankilaan. Hienoa!
Aiheutettuaan ensin valtavasti kärsimystä sivulliselle toteutettuaan ne tappouhkaukset, joista äiti on vaan salaa tyytyväinen kun saa sisältöä tukihakemuksiinsa ja perustetta pysymiseensä lapsen omaishoitajana mahdollisesti vielä vuosikausia senkin jälkeen, kun lapsille maksettavien tukien maksu loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saan kuulla olevani elätti kun lapsellani on add. Nettotuloni ovat 3000 e kk, lapsilisä 170 e kk ja elarit jonka hyvätuloinen isä maksaa 400 e kk. Eli mikä tuosta tulisi poistaa?
Miten sinä nyt käyt niin kierroksilla? Kahdeksan kommenttia peräkkäin!
On munkin lapsellani ADD. En ole koskaan kuullut kenenkään kutsuvan mua elätiksi sen pohjalta. Jos exäsi ei haluaisi maksaa elareitaan, niin se on teidän välisenne kiista, ei liity "muihin" mitenkään.
Nyt puhutaan naisesta joka on työkykyinen mutta ollut ainakin 15 vuotta tukien varassa kotona koska on halunnut nopeaan tahtiin 5 lasta vaikkei niitä ollut varaa elättää.
Miksi tässä lasketaan elatustuki ja lapsilisät sos tukiin? Kaikki saavat ne. Vähennä 4000 e ne ja jää jäljelle se
Suvi ei kuppaa tuloja vaan kasvattaa yksin 5 sairasta lasta. Mitä tekee Pera? Kuinka paljon on Peroja tai sairaseläkeläisiä, mitä he tekevät? Miksi heillä on oikeus elää ja saada tukia mutta sairailla lapsilla ei?
Sitten kun Suvin lapsista nuorin on 18 ei tarvitse enää olla kateellinen.
Vierailija kirjoitti:
Voiko joku ihan oikeasti suuttumatta kertoa, miksi joku tekee 1000-2000e palkalla töitä, jos kotona saa 5500e?
Ainakin lapsilisät ja vammaistuet maksetaan muista tuloista riippumatta, joten jos sulla on ne 5 tai 11 lasta, joista osa vammaisia, niin saat ne tuet sun palkkasi lisäksi. Vaikka se palkka olisi 10 000 e/kk. Ja jos olet YH, saat ne elatusmaksut/tuet, joko lasten toiselta vanhemmalta/Kelalta myöskin tuloista riippumatta.
Mutta huomioi, että sun myös pitää sitten hoitaa ja elättää ne lapsetkin, eikä pelkästään itseäsi sillä rahamäärällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maa saan vaja 600 e, hoh ku sais tollasen maaran. OI sita autuutta. Ne saakelin nallakarkit aukoo taas suuta.
Ja minä maksan pelkkiä tuloveroja, eläkemaksuja ja pakollisia muita maksuja yli 2 tonnia ja itselle jää käteen vähemmän rahaa kuin tuo saa tukina. Ja itsellänikin kohta kolmas lapsi sentään. Itse en saa euron euroa tukia (lapsilisät menee puolisolle).
Ja päälle mun täytyy maksaa kohtuu paljon vielä mm. päivähoitomaksuja, että ylipäätään pääseen näitä töitä tekemään. On tämä aivan sairas yhteiskunta.
Suvin perhe saa tukina 2000 e kk. Sinäkin saisit jos eroaisit. Ajatteletko että Suvin perheen , eli 5 ihmistä, tulisi elää lapsililisillä ja elatustuella jotka ovat sen 2000 e kk? Te ilmeisesti elätte 2000 eurolla 3 lasta ja 2 a
Suvi saa 2000 e kk tukia muut rahat saisi myös työssäkäyvänä. Eli jos perheenäiti tienaa 2000 e kk hän saisi Suvin tilanteessa myös ne 2000 e kk siihen palkan päälle.... joten kyllä se työssäköyvä perheenäiti saisi silloin nämä samat hulppeat tulot 5 lapsen yhna kuin Suvi.
Jos mä saisin 4000 euroa ilmaista rahaa, niin olisin ihan hiljaa. Ihmisten kannattaisi aina ennen lisääntymistä miettiä tarkasti, mihin itsellä on varaa. Pitäisi miettiä, kannattaako niitä lapsia tehdä, jos niiden ylläpitoon ja kasvatukseen ei ole rahaa - tai vaikka rahaa olisikin sillä hetkellä, pitäisi ottaa kaikki "mitä jos" -vaihtoehdot huomioon. Onko varaa huolehtia lapsesta, jos lapsesta tuleekin erityislapsi - tai puhumattakaan siitä vaihtoehdosta, että erityislapsia on monta? Toki mehän elämme suomalaisessa yhteiskunnassa, jossa ihmiset nimenomaan laskevat kaiken tukien varaan. Taloudellista vastuuta ja vaihtoehtoja ei tarvitse miettiä, koska yhteiskunta maksaa kyllä pari tonnia tukia (enemmän kuin mitä monet työssäkäyvät saa palkkana). Kyllä mä ymmärrän, että lapsiperheitä pitää tukea, mutta kyllä ihmisellä pitää olla myös vastuu omien päätöksiensä seurauksista. Mielestäni kuulostaa typerältä tuo perustelu, että erityislasten yksinhuoltajuus ja kokopäivätyö ei sovi yhteen. Kyllä se muillakin yksinhuoltajilla sopii, kun ei ole muuta vaihtoehtoa. Jotenkin huvittavaa, että hän on kuitenkin itse päättänyt tehdä monta lasta ja nyt itkee, kun yhteiskunta ei enää pystykään maksamaan niiden elättämisen. Mihin vedetään se raja, kuinka paljon valtion pitää tukea lapsiperheitä? 4000 euroa kuussa tuntuu todella paljolta, en edes itse saa palkkaa niin paljoa, mutta ymmärrän kyllä, että lapsiperheissä myös kulut on suuret. Mutta ei sekään ole oikein, että on ensin itse laittanut tuohon tilanteeseen ja sitten ei edes harkitse töiden hakemista.
Vierailija kirjoitti:
"haitte kuitenkin nepsyvalmennusta?"
kouluterveydenhoitaja haki. Julkisella tai Yksityisellä (Pihlajalinna, Terveystalo) ei ollut tarjota paikkakunnalla silloin valmennusta, eikä ollut lähetteen tullessakaan, joten paikkaa tarjottiin jollekin ihme intiaanille hänen toiminimelleen. olisin ilman muuta käyttänyt palvelun hyväksi lähetettä tai ei, jos olisi ollut mitä käyttää. Eikäpä lähetteen tullen ollut enää tarpeenkaan kun olimme hoitaneet valmennukset kotona.
Mitähän varten sitä valmennusta muuten tarjottaisi, ellei ne oireet olisi saatavilla aikuisikää silmälläpitäen helpommin hallittaviksi..?
Pointtina oli se, että etkö huomaa ristiriitaa viestissäsi? Sinulle ei tullut mieleenkään hakea reilun 100 euron vammaistukea, mutta sinulle tuli mieleen hakea tuhansien eurojen nepsyvalmennusta, koska "ilman muuta olisit käyttänyt palvelun hyväksi". Eli vähän niin kuin pata kattilaa soimaa vai mites se olikaan.
Kehotan täällä kaikkia peroja ja pirjoja tekemään nopeasti sen 5 lasta ja huolehtimaan heistä yksin. Sitten pääsette tienaamaan ja teistä on jotain hyötyäkin
Vierailija kirjoitti:
Jos mä saisin 4000 euroa ilmaista rahaa, niin olisin ihan hiljaa. Ihmisten kannattaisi aina ennen lisääntymistä miettiä tarkasti, mihin itsellä on varaa. Pitäisi miettiä, kannattaako niitä lapsia tehdä, jos niiden ylläpitoon ja kasvatukseen ei ole rahaa - tai vaikka rahaa olisikin sillä hetkellä, pitäisi ottaa kaikki "mitä jos" -vaihtoehdot huomioon. Onko varaa huolehtia lapsesta, jos lapsesta tuleekin erityislapsi - tai puhumattakaan siitä vaihtoehdosta, että erityislapsia on monta? Toki mehän elämme suomalaisessa yhteiskunnassa, jossa ihmiset nimenomaan laskevat kaiken tukien varaan. Taloudellista vastuuta ja vaihtoehtoja ei tarvitse miettiä, koska yhteiskunta maksaa kyllä pari tonnia tukia (enemmän kuin mitä monet työssäkäyvät saa palkkana). Kyllä mä ymmärrän, että lapsiperheitä pitää tukea, mutta kyllä ihmisellä pitää olla myös vastuu omien päätöksiensä seurauksista. Mielestäni kuulostaa typerältä tuo perustelu, että erityisl
Mitä helvettiä sä selität? Tämä Suvi saa elatustukea lasten isältä 1000 e kk ja lapsilisää 1000 e kk. Tätä perhettä tuetaan 2000 e kk laske paljon se tekee jaettuna 6 ihmiselle? Katsoa kun se lapsilisä ja elatustuki eivät ole sos tukia vaan kuuluvat kaikille....
Todella sairasta, että kukaan olosuhteista riippumatta saa enemmän tulonsiirtoja kuin joku jopa korkeastikoulutettu vaativaa työtä tekevä palkkaa.
Kenen tahansa luulisi ymmärtävän, ettei jo ennestään velkaisen yhteiskunnan rahat yksinkertaisesti millään riitä siihen, että kaikkien elatus kustannetaan, kuten Suvi automaattisesti odottaa itsensä ja lapsiensa kohdalla olevan ja aina vaan lisää vaaditaan, eikä mistään olla valmiita luopumaan, saati että niiden rahojen eteen oltaisi valmiita tekemään palkkatyötä.
Täällä kommentoivien mielestä isän maksamat elarit ovat sos tukia??? Ja lapsilisät???? Suomessa ne ovat muuten huomattavasti pienemmät kuin muissa maissa jo esim.virossa ja Tanskassa huomattavasti isommat
Vierailija kirjoitti:
Kehotan täällä kaikkia peroja ja pirjoja tekemään nopeasti sen 5 lasta ja huolehtimaan heistä yksin. Sitten pääsette tienaamaan ja teistä on jotain hyötyäkin
Ehkä järkevämpää on kuitenkin olla tekemättä jos ei rahkeet riitä heidän elättämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisitko sinä ap olla Suvin housuissa?
Suvi on ihan itse halunnut ne kakarat riesakseen. Lasten hankinta ei ole pakollista.
Vierailija kirjoitti:
Jos mä saisin 4000 euroa ilmaista rahaa, niin olisin ihan hiljaa. Ihmisten kannattaisi aina ennen lisääntymistä miettiä tarkasti, mihin itsellä on varaa. Pitäisi miettiä, kannattaako niitä lapsia tehdä, jos niiden ylläpitoon ja kasvatukseen ei ole rahaa - tai vaikka rahaa olisikin sillä hetkellä, pitäisi ottaa kaikki "mitä jos" -vaihtoehdot huomioon. Onko varaa huolehtia lapsesta, jos lapsesta tuleekin erityislapsi - tai puhumattakaan siitä vaihtoehdosta, että erityislapsia on monta? Toki mehän elämme suomalaisessa yhteiskunnassa, jossa ihmiset nimenomaan laskevat kaiken tukien varaan. Taloudellista vastuuta ja vaihtoehtoja ei tarvitse miettiä, koska yhteiskunta maksaa kyllä pari tonnia tukia (enemmän kuin mitä monet työssäkäyvät saa palkkana). Kyllä mä ymmärrän, että lapsiperheitä pitää tukea, mutta kyllä ihmisellä pitää olla myös vastuu omien päätöksiensä seurauksista. Mielestäni kuulostaa typerältä tuo perustelu, että erityisl
Ymmärrätkö sinä, että nuo tuet (asumistukea lukuunottamatta) maksettaisiin vaikka äiti kävisi kokopäivätöissä. Ja vaikka saisi palkkaa miten paljon. Toki niitä ei ole pakko anoa, mutta jättäisitkö itse anomatta? Mites lapsilisän laita (jos sulla on lapsia), jätitkö hakematta, kun jokaisenhan pitää elättää lapsensa ihan itse.