Suvi saa sosiaalitukia yhteensä yli 4000 euroa kuukaudessa, ja hallituksen leikkauspolitiikka huolestuttaa häntä
Koti, jota ei esitellä somessa
Suvi saa sosiaalitukia yhteensä yli 4000 euroa kuukaudessa, ja hallituksen leikkauspolitiikka huolestuttaa häntä. Perhe elää tukien varassa, sillä Suvin mukaan erityislasten yksinhuoltajuus ja kokopäivätyö eivät vain sovi yhteen.
Kuvat kodista paljastavat todellisuuden, josta harva uskaltaa puhua.
Yksinhuoltajaäiti Suvin kaikilla lapsilla on ADHD-lääkitys. Suvi kertoo nyt kaunistelemattoman totuuden siitä, millaista arki erityislasten kanssa voi olla.
Yksi heistä on uhannut tappaa koko perheen.
Kukaan ei rakasta mua!
Kunpa en olisi koskaan syntynyt!
Tapan itseni!
Tapan teidät kaikki!
Kun Eetulta palaa pinna, hänen suustaan pääsee kamalia asioita. 13-vuotias poika on laukonut samoja uhkauksia jo puolet elämästään.
Se johtuu pelkästään siitä, että hänellä on niin paha olla, Eetun äiti Suvi huokaa.
Niin kauheaa kuin se onkin, Suvi on jo tottunut esikoisensa tappouhkauksiin. Hän uskoo, ettei lapsi tarkoita sanojaan.
Kommentit (847)
Monet tiet, esim kotihoidontuki ja omaishoidontuki on olemassa siksi, että valtio ja kunta säästää niillä. Laitospaikat ovat paljon kalliimpia. Ja kyllä Suomessa peruspalvelut on kaikille. Jokainen saa omaishoitajan tukea, jos sellainen tilanne tulee eteen.
Ehkä olisi pitänyt jättää lapsiluku kahteen tässä tapauksessa. Mitä järkeä tehtailla lisää kun edellisissäkin on jo hoitamista. Mutta kun minä haluan asenne.
Vierailija kirjoitti:
Sanotaan että 5 lasta on muutenkin iso määrä vaikka ei olisikaan erkkareita. Pitäs aina muistaa, että tekee vaan niin monta kuin kykenee elättämään.
En ainakaan itse lapsia tehdessä ajatellut päätyväni työttömäksi yksinhuoltajaksi. Siinä vaiheessa oli vaikea perua mitään. Olin alalla joka työllisti hyvin, kunnes katosi kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Suvin bruttotulot / kk
Vammaistuki viidestä lapsesta: 689,66 €
Omaishoidontuki kolmesta lapsesta: 893,59 €
Lapsilisä ja yksinhuoltajalisä: 1065,94 €
Elatusmaksu- ja tuki: 980,10 €
Asumistuki: 486,83 € (päättyy vuoden vaihteessa)
Ansiotulo: 01000 €
Yhteensä: 4116,125116,12 €
Mikä ihme on 01000 e? nollatuhatta?
Arki erityislasten kanssa ei varmasti helppoa ole, mutta tuo tukisumma on kyllä sellaista luokkaa, että kysymyksiä kansalaisten tasa-arvoisuudesta tukiviidakon edessä heräilee pakostikin. Tuollaista summaa ei saa edes yksikään tuntemani alaraajainvalidi, ja tunnen heitä aika monta.
Tuollaisiin tuloihin saa kyllä ansiotyötä jonkun tovin tehdä.
On poliittinen arvovalinta, halutaanko tällaista mahdollistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömien tuet tulisi lakkauttaa kokonaan. Vi#u##aa lukea tällaisia
No mutta eikö sitä lettua pitänytkään kaikille levittää? Sussu on vaan levitänyt... nyt on esseen hedelmää elättinä.. minun lettu ei ole levinnyt ja saan tukia 500e kk siitä vuokrat niin jää noin 200e olen vaikeasti sairas. Ois pitänyt vaan lettua minunkin levitellä.
Vuokra 300 etkä saa asumistukea? Epäilyttävää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanotaan että 5 lasta on muutenkin iso määrä vaikka ei olisikaan erkkareita. Pitäs aina muistaa, että tekee vaan niin monta kuin kykenee elättämään.
Mitäs sitten, kun ne lapset on jo tehtynä? Pitääkö empatian loppua kuin seinään? Vai miten meinasit korjata asian?
Väkisinkin tulee mieleen sanonta, niin makaa kuin petaa. Tässä tapauksessa erityisen oiva.
Ei muuta kuin kaikki lapset huostaan ja sellaiseen ammatilliseen perhekotiin jossa osataan hoitaa ja käsitellä nepsylapsia. Siitä on kiinni millaisia ihmisiä noistakin kasvaa. Jutun luettua tuli vääjäämättä käsitys, ettei äidillä ole taitoja kasvattaa lapsiaan. Sos.toimi asialle ja pian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs sitten, kun ne lapset on jo tehtynä? Pitääkö empatian loppua kuin seinään? Vai miten meinasit korjata asian?
Väkisinkin tulee mieleen sanonta, niin makaa kuin petaa. Tässä tapauksessa erityisen oiva.
Niinpä, eli jos joskus loukkaat itsesi niin kannattaa muistaa tämä sanonta. Äläkä vaan ikinä sairastu. Niin makaa kuin petaa.
Vierailija kirjoitti:
En olisi kateellinen 4000€ tähden kun on erityislapset kontolla. Mutta he ovat yhtä arvokkaita riippumatta minkälaisia ovat.
Ei pidä paikkaansa. Terveet lapset ovat arvokkaampia kuin sekoilevat häiriköt. Jos et usko niin katso aikuisia. Terveet aikuiset ovat arvokkaampia kuin häiriköt. Jälkimmäisistä on vain haittaa. Näistä lapsista tulee aikuisia.
Vierailija kirjoitti:
Arki erityislasten kanssa ei varmasti helppoa ole, mutta tuo tukisumma on kyllä sellaista luokkaa, että kysymyksiä kansalaisten tasa-arvoisuudesta tukiviidakon edessä heräilee pakostikin. Tuollaista summaa ei saa edes yksikään tuntemani alaraajainvalidi, ja tunnen heitä aika monta.
Monille on nähtävästi hankalaa ymmärtää, että 1 ihminen ei vastaa 6 henkilön perhettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En olisi kateellinen 4000€ tähden kun on erityislapset kontolla. Mutta he ovat yhtä arvokkaita riippumatta minkälaisia ovat.
Ei pidä paikkaansa. Terveet lapset ovat arvokkaampia kuin sekoilevat häiriköt. Jos et usko niin katso aikuisia. Terveet aikuiset ovat arvokkaampia kuin häiriköt. Jälkimmäisistä on vain haittaa. Näistä lapsista tulee aikuisia.
Ikävää, että ajattelumaailmasi on tuollainen. En itse ainakaan arvota ihmisiä vamman tai sairauden perusteella. Kenelle tahansa voi käydä niin. Voimia kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävää, että ajattelumaailmasi on tuollainen. En itse ainakaan arvota ihmisiä vamman tai sairauden perusteella. Kenelle tahansa voi käydä niin. Voimia kuitenkin.
Kyllä arvotat. Et halua viettää päiviäsi hankalien ihmisten parissa, jos heidän käytös johtuu vammasta tai sairaudesta. Kukaan ei halua elää vaarallisessa ympäristössä tai hankalassa ympäristössä. Puhut vain Disney-puhetta, joka kuulostaa hyvältä ja joka sopii arvoihisi. Mutta käytännössä valitset seurasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten Suvi elätti itseään ja perhettään ensimmäisen lapsen jälkeen? Ja toisen? Alusta pitäenkö yhteiskunnan rahoilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä arvotat. Et halua viettää päiviäsi hankalien ihmisten parissa, jos heidän käytös johtuu vammasta tai sairaudesta. Kukaan ei halua elää vaarallisessa ympäristössä tai hankalassa ympäristössä. Puhut vain Disney-
Oletko elänyt koskaan näiden "hankalien" ihmisten kanssa? Kaikki heistä eivät ole kuvailemiasi väklivaltarikollisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä arvotat. Et halua viettää päiviäsi hankalien ihmisten parissa, jos heidän käytös johtuu vammasta tai sairaudesta. Kukaan ei halua elää vaarallisessa ympäristössä tai hankalassa ympäristössä. Puhut vain Disney-
Se, että joku on hankala tai väkivaltainen ei tarkoita, että ihmisellä ei olisi samaa ihmisarvoa kuin muilla. Seuransa saa silti jokainen valita.
Vierailija kirjoitti:
No, kukas sitten tekee Suomeen uusia kansalaisia ellei hän?
No kuka maksaa näidenkin erityislasten elämisen nyt ja tulevaisuudessa?? tuskin ainakaan nämä itse..juuri nämä elämänkoululaiset naia napsauttavat holtittomasti ehkäisystä välittämättä juu ja sillä Suomi nousuun😶
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, kukas sitten tekee Suomeen uusia kansalaisia ellei hän?
No kuka maksaa näidenkin erityislasten elämisen nyt ja tulevaisuudessa?? tuskin ainakaan nämä itse..juuri nämä elämänkoululaiset naia napsauttavat holtittomasti ehkäisystä välittämättä juu ja sillä Suomi nousuun😶
Mistä tiedät ennakkoon heidän tulevaisuutensa?
Ei työttömyys tuohon vaikuta vaan nuo 5 lasta. Sinä saisit myös ihan terveiden lasten yksinhuoltajana lapsilisät ja elatusmaksut ja viidestä lapsesta, vaikka palkkasi olisi kymppitonnin (ja nuo maksut ovat parin tonnin luokkaa). Jos nämä lapset laitettaisiin laitokseen niin kulut siitä yhteiskunnalle olisivat tähtitieteelliset! Eli halvalla yhteiskunta nyt pääsee kun Suvi hoitaa heidät itse.
Toki älytöntä tehdä noin monta lasta, adhd kuitenkin oireilee yleensä jo varhaislapsuudessa joten lapsilukua olisi kannattanut miettiä. Itse laskimme että meillä on varaa kahteen lapseen, jotta voimme tarjota perusmukavan elämän heille. Vaikea sanoa tuleeko Suvin lapsista joskus tuottavia yhteiskunnan jäseniä. Tiedän menestyneitä henkilöitä joilla on adhd ja sitten myös niitä jotka ovat täysin yhteiskunnan elätettävinä.