Jos tunnet itsemurhan tehneitä, niin ymmärrätkö heistä kenenkään päätöstä?
Millainen tilanne oli ja näkikö hänestä, että päätyisi siihen ratkaisuun?
Kommentit (159)
No tavallaan ymmärrän jos koko ajan tuntuu kaoottiselta, ahdistuneelta, masentuneelta, tuskaiselta, eikä mikään lääkehoito esim auta. Joskus se on aika impulsiivinen teko. Siis toki sitä on voitu suunnitella joskus, mutta sitten joskus tulee niin voimakas impulssi että hyppää vaikka parvekkeelta. Olen lukenut monesti niistä, jotka ovat selvinneet yrityksestä, että he ovat heti katuneet asiaa kun ovat esim hypänneet korkealta (selvinneet sitten katkenneilla luilla tms).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina löytyisi vaihtoehto itsemurhalle. Jumala on suurin auttaja, joka nostaa suosta kuin suosta ylös. Mutta jos ei ole uskoa, niin silti aina voisi hakea edes maallista apua.
Oma ex teki itsemurhan. Minusta ihan turhaan.
Ei nosta. Olen rukoillut apua, ei auta. Mitään jumalaa ei ole olemassa, ihminen loi jumalan.
Käy sielunhoidollisissa keskusteluissa seurakunnan papin kanssa, sen ei tarvitse olla lähin seurakunta. He ovat nähneet työssään koko ihmiselämän kirjon, joten voit puhua vaikka hyväksi käytöstä, sitä ei tarvitse hänen edessä hävetä,
Uskoontuloa auttaa, että pyydät Jeesuksen sydämeesi ja elämäsi Herraksi. Sen jälkeen rukoilu on helppoa kuin parhaalle ystävälle kertoisi vaikeuksistaan ja pyytäisi apua. Me uskovatkin toisinaan joudumme pitkänkin aikaa rukoilemaan ennenkuin saamme apua. Riippuu asian kiireellisyydestä. Äkilliseen kriisiin saamme avun heti ja minua aina yllättä se hups vaan nopeus, millä apu tulee.
Kiittää pitää myöskin myös pienimmästä avusta, onhan se Herraltamme saatu.
T. Luterilainen aidosti uskova kristitty
Vierailija kirjoitti:
Mahtuuko teitin jouluun vanha äiti tai isä? Jos lasten perhe sentään asuu suomessa, voisiko ajatella että ajelisi vaikka sen 500km ja hakisi sen paapan tai mumman sinne missä perhejuhla on.
Just kuulin lapset tulevat käymään Tapanina. Sinne sitten vanhusten luo käymään, kun joulu on ohi.
Vanhukset naurahtivat hakevat lahjansa silloin.
Kuitenkin ovat yhä ihan terveen oloisia ja mieli on ok, eivät tarvitse vaippoja jne..miksi siis eivät mahdu sinne lasten joulupöytään?
Harmittaa ystävieni puolesta.
Aina on vietetty joulua vanhempieni kanssa. Kun isäni ei voinut enää ajaa pitkiä matkoja, haettiin 200km päästä ja vietiin takaisin. Nyt isä kuollut, äiti haetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtuuko teitin jouluun vanha äiti tai isä? Jos lasten perhe sentään asuu suomessa, voisiko ajatella että ajelisi vaikka sen 500km ja hakisi sen paapan tai mumman sinne missä perhejuhla on.
Just kuulin lapset tulevat käymään Tapanina. Sinne sitten vanhusten luo käymään, kun joulu on ohi.
Vanhukset naurahtivat hakevat lahjansa silloin.
Kuitenkin ovat yhä ihan terveen oloisia ja mieli on ok, eivät tarvitse vaippoja jne..miksi siis eivät mahdu sinne lasten joulupöytään?
Harmittaa ystävieni puolesta.
Jos ovat hyväkuntoisia miksi eivät itse mene lastensa luo. Lasten pitäisi ajaa 4x500 km, kun isovanhemmat voisivat matkustaa 2x500 km. Miksi et itse pyydä heitä toisaalta luoksesi jos niin harmittaa heidän puolestaan. Minusta on aika kohtuutonta vaatia lapsia ajamaan 2000 km ja täten olla pois omien lastensa luota. Tuskin
Joulun henki on antaa anteeksi edellisten vuosien kaunat ja katkeruudet sekä epätasapuolisuuden, jos pitää tasapuolisuutta kovin tärkeänä. Yhtäkään isovanhempaa ei tule pitää lahja-automaattina. Joulukortti riittää, mikäli vapisevilla käsillä edes pystyvät kirjoittamaan. Puhelimella voi soitella muutoinkin kuin jouluna.
Taatusti isovanhemmat matkustavat lastensa perheiden luokse, kun tasapainoa ja kävelykuntoa riittää. Rollaattoreilla ei julkisiin mennä.
Antakaa armoa kukin toisillenne. Armoa ihmiset odottavat muilta ja Jumalalta teoilleen ja pahoille ajatuksilleen.
Ymmärrän : jos henkilö ei ole ns liian nuori. On Ennustettavuus mitä elämänlaatu tulisi olemaan. On koettu paljon siis tod paljon. Itsemääräämisoikeus omaan kehoon on ok.
Kuolemansairas lääketieteen opiskelija teki itsemurhan. Ymmärrän oikein hyvin.
No en ymmärrä. Oma lapseni teki, leikki kuoleman kanssa koko ikänsä.
Ei ole minun asiani ymmärtää. Jokaisella on omasta mielestään siihen pätevä syy, jota minä en ole kelvollinen mitenkään arvostelemaan. Rauha heidän kaikkien sieluilleen.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärtänyt. Kaikilla heillä oli elämä hyvin, ainakin ulkopuolisena katsoen. Vaikka keskustelin heidän kanssaan puhelimessa ennen heidän tekoaan, mikään ei paljastanut aikeita. Kaikilla heillä oli ystäviä, perhe tukena, ei taloudellisia vaikeuksia, ei mitään erityistä ongelmaa elämässä. Ainoat ongelmat olivat päänsisäisessä maailmassa, jotenkin he näkivät maailman vääristyneenä ja se ei välittynyt ulospäin. Päiväkirjamerkinnöistä tämä asia tuli ilmi, niiden kohdalla, jotka pitivät päiväkirjaa.
Sinähän paljastit itsesi. Sinä olit ULKOPUOLINEN. Et elänyt heidän elämäänsä.
Tunnen. Oma tyttäreni teki itsemurhan. Ymmärrän ja hyväksyn.
Vierailija kirjoitti:
Katse peiliin.
Kaksi omasta tuttavapiiristäni on tehnyt yllättäen itsemurhan. Toinen heistä oli vielä varsin nuori, eli aivan normaalia ainakin näennäisesti terveen nuoren elämää, eikä jättänyt mitään selitystä teolleen.Toinen oli perheenisä, oli työkaverini ja vaikutti aina niin mukavalta ja rauhalliselta. Oli ollut humalassa kun toteutti tekonsa.
Tuntuu pahalta, että kenties kumpikin joutuivat salaa meiltä ulkopuolisilta omille äärirajoilleen. Mutta ehkä sitten päässä on vain yhtäkkiä vinksahtanut ja tullut jokin impulssi.
En kyllä edes tiedä, voiko niin käydä, että ensin kaikki on kunnossa ja sitten syntyy äkillisesti jostain syystä halu päättää elämänsä, ilman mitään ulkoista syytä.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän : jos henkilö ei ole ns liian nuori. On Ennustettavuus mitä elämänlaatu tulisi olemaan. On koettu paljon siis tod paljon. Itsemääräämisoikeus omaan kehoon on ok.
Alle 15-vuotiaatkin tekevät itsemurhia, hyväksytpä sinä sen tai et. Mikä sinun mielestäsi on liian nuori?
Sinulle vastaaja nro 65. On asioita joita ei voi eikä edes pidä yrittää antaa anteeksi. Joulu ei sitä asiaa muuksi muuta. Kerropa miksi pitäisi viettää joulua tai mitä tahansa muuta aikaa ihmisten kanssa jotka ovat tietoisesti pilanneet elämäsi, toivoneet kuolemaasi ja hylänneet sinut silloin kun sinä heitä (lapsena ja teininä) olisit eniten tarvinnut. Aikuisena voi seuransa valita.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä hän teki sen, koska sinä et ymmärtänyt häntä.
Tunnen suurin osa hetken kuohussa tehty.
Tunnen kaksi. Toista en ymmärrä yhtään, mikään ei antanut vihjeitä siitä mitä oli tulossa ja oli vahvan tuntuinen ihminen, oli nainen, n 55 v. Toinen oli n 40 v mies, aina hymyilevä, mutta oli hiljainen ja osaan samaistua häneen, ymmärrän henkiset vaikeudet ja ympäristön vaatimukset.itsellenikin nämä ovat olleet vaikeita asioita.
Minun mielestä itsemurha on hyvä asia koska silloin pääsee pois täältä. Tiedämme kaikki että tämä yhteiskunta ei ole hyvä paikka kaikille ihmisille, niille joilla on hyvät tulot, heille joilla on paljon tukiverkkoja ja heille joilla on vaikutusvaltaa määrittää omaa elämäänsä. On paljon ihmisiä joille tämä elämä täällä on yhtä tuskaa, pienestä palkasta maksat veroja, työ ei ole todellakaan palkkansa vertaista koska työ on kakkaa ja ihmiset saa rennoista istumatöistä enemmän palkkaa.
Minä ymmärrän ja hyväksyn itsemurhat täysin ja joskus itse myös harkitsen sitä mutta rohkeutta en ole vielä löytänyt sen tekemiseen koska olen nössö. No kärsitään nyt täällä sitten ja maksellaan veroja jotta muut saavat rahaa.
Kyllä enkä syytä häntä itsekkääksi. Itsekin harkitsen samaa parantumatonta sairautta sairastavana.
Jos ovat hyväkuntoisia miksi eivät itse mene lastensa luo. Lasten pitäisi ajaa 4x500 km, kun isovanhemmat voisivat matkustaa 2x500 km. Miksi et itse pyydä heitä toisaalta luoksesi jos niin harmittaa heidän puolestaan. Minusta on aika kohtuutonta vaatia lapsia ajamaan 2000 km ja täten olla pois omien lastensa luota. Tuskin nyt mitään pikkubussia on johon mahtuisi kaikki tavaroineen. Ja sitäpaitsi, on isovanhempia, jotka ovat ihan itse aiheuttaneet se ettei heidän kanssaan haluta olla. Ylikilttien aikuisten lasten on tietenkin jyrääville vanhemmilleen vaikea sanoa todellista syytä ja muille sitten nämä isovanhemmat uhriutuvat ja muut uskovat kaiken kysymättä aikuisten lasten näkökulmaa. Kaikki ei tosiaankaan ole aina sitä miltä näyttää.