Valesokkelitaloja maassa 170 000kpl. Hirveä inhimillinen tragedia, talojen rahallinen arvo nolla tai negatiivinen purkukustannusten takia.
Useimpien elämänsä isoin sijoitus jota käytännössä mahdoton saada myytyä. Käyttöarvoa on kyllä jos homevaurio ei ole mittava vielä. 1970 luvulla tyypillinen rakenne ja hyväksytty käyttöön. Voi tietysti kysyä kuka on vastuussa jos rakenne on ollut hyväksytty käyttöön ja sitä on noudatettu ja sitten myöhemmin todettu että se on täysin epä-älyllinen, olosuhteisiimme soveltumaton riskirakenne ja käytännössä kaikko ko. Rakenteella tehdyt talot ovat vaurioituneet kosteudesta.
helsingin Sanomat kirjoitti jälleen rakenteesta tänään.
Osanottoni valesokkelitalossa asuville.
Kommentit (148)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa isoin riski olla jos asunto on suomessa.
Vastuu talosta myydessä pitäisi päättyä 50 vuoteen eli jos talo 50 vuotta vanha
Silloin pitäisi vaan hinnoittelunkin kuvastaa sitä todellista kuntoa. Vaan kun myydään melkein uuden hinnalla.
Juuri näin. En tajua vanhojen talojen hintoja.
Niinno, jos saat remontoidun 120 neliön talon kasvukeskuksen liepeiltä 100-130 tonniin joka ei välttämättä hölmömmälle edes eroa uudesta. Vastaava uusi maksaa +260 000e
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa Hesarin jutussa oli ongelma että tiilet olivat tuulensuojalevyssä kiinni ilman tuuletusväliä ja oli kostuttanut levyt. Ja vasta nyt oltiin itse seinälevyjä purkamassa kun oli niissä paljastunut kosteusvaurio, eli vielä ei tiedetä onko itse valesokkelirakenteessa mätää kun koolaus ei ole vielä näkyvissä.
Maan tapa oli laittaa tiilet seinälevyyn kiinni, jos muurarilla oli paksut sormet niin latomisen helppouden takia on saattanut joissain kohteissa jäädä sormen paksuinen rako väliin, mutta ei tuuletuksen takia vaan työvälin takia.
Outoa, meidän alueella on useita tiiliverhottuja taloja, joiden muuraustöitä seuranneena tiedän, että niissä kaikissa on tehty asianukaiset ilman kerron turvaavat rakenteet. Valvojan moka, jos näin ei ole.
-asianmukaiset ilman kierron-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liekö kaikki tiilitalot homeessa. Omien vanhempien talossa ei ole edes valesokkelia, mutta haistan siellä lievän homeen ja kesällä muurahaiset juoksee pitkin poikin. Vanhempien mielestä mitään vikaa ei tietenkään ole eivätkä ala tutkimaan. Kaverin vanhemmilla sama homma. Kaveri haistaa tiilitalossa homeen, mutta vanhempien mielestä täysin kunnossa eikä mitään vikaa ole eikä aleta tutkia.
Onko se tiilitalo vai tiiliverhoiltu? Jos ei tiilen ja tuulensuojan väliin jätetty tuuletusrakoa, niin kosteutta voi olla. Tiilisaumat kuin ei ole vedenpitäviä.
Sitä itsekin olen epäillyt, että siellä ei ole sitä tuuletusrakoa. Ulkoseinien lähellä haisee nimittäin home voimakkaimmin. Mutta vanhemmat väittää että kyllä on tuuletusraot.
Sokkelin kivittäminen auttaa yleensä aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin toimii rakenne. Reilu 40v kokemusta eikä mitään ongelmia. Varmaan maapohjakin vaikuttaa toimiiko vai ei.
Koska olet viimeksi purkanut rakenteita ja katsonut miltä alajuoksut ja niiden tienoo näyttää?
Olen eri, mutta jos hänellä ei ole 40 vuoteen ollut talon kanssa ongelmia, niin tuskin siellämitään vikaa on. Eiköhän olisi jo talo alkanut kymmenien vuosien saatossa oireilla.
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalossani valesokkeli osuus alkaa matalimmassa kohdassa 40cm maan pinnasta. Salaojat ja patolevyt. Kuntotarkastuksessa katottiin matalimman kohdan alaohjauspuu. Täysin kuiva oli.
Naapurissa alaohjauspuu on maan tasossa. Läpimätä.
Riippuu siis siitä, miten valesokkeli on tehty.
Olin tulossa sanomaan samaa. Todellinen riskirakenne valesokkeli on silloin, kun se on rakennettu maan alapuolelle tai samaan tasoon. Meillä on reilusti ylempänä kuin maan pinta. Toki salaojat ja patolevyt pitää olla kunnossa. Tässä 80-luvun asunnossa avattiin lattioita ja tutkittiin rakenteita. Märkää löytyi ainoastaan pesuhuoneen ja saunan välistä. Toki se oli tiedossa oleva asia.
Aika monessa 2000 luvun alussa tehdyssä talossa oli suurempia ongelmia, kun etsimme taloa. Tunkkainen sisäilma on sellainen mitä karttaa ja se oli monessa läsnä. Muitakin ongelmia oli.
Paras taitaisi silti olla itse tehty hirsitalo, mutta se tuntui silloin liian työläältä ja kalliilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin toimii rakenne. Reilu 40v kokemusta eikä mitään ongelmia. Varmaan maapohjakin vaikuttaa toimiiko vai ei.
Koska olet viimeksi purkanut rakenteita ja katsonut miltä alajuoksut ja niiden tienoo näyttää?
Olen eri:
Kaksi vuotta sitten sähkörempan yhteydessä. Kuiva ja raikas rakenne. Salaojat ja maan kallistukset kunnossa. Mun talo on vuodelta 1967.
Vesi valuu kuoppiin. Älä rakenna taloa kuoppaan. Maanvarainen laatta ja valesokkeli toimivat kun maan kuivatus ja hulevesien poisto on hoidossa.
Meillä kanssa 70- luvun valesokkeli/täystiilitalo keskellä peltoa. Erittäin hyvä talo ja lämmin. Koko talon ovat ammattilaiset tutkineet läpikotaisin eikä niin mitään huomautettavaa. Sisäilma on hyvä eikä perheessä ole mitään tauteja eikä lapsilla nuhaa/yskää/allergioita ym.
Mutta nämä nykyiset muovipussitalot ilmastointineen ovat aivan kaameita. Minulla esim tulee muutamassa yst kodissa outo ja jotenkin sairasolo!
Onko tämä muuten sama aloittaja, joka aina tietyn väliajoin nostaa tämän asian tapetille?
Outoa, meidän alueella on useita tiiliverhottuja taloja, joiden muuraustöitä seuranneena tiedän, että niissä kaikissa on tehty asianukaiset ilman kerron turvaavat rakenteet. Valvojan moka, jos näin ei ole.