Valesokkelitaloja maassa 170 000kpl. Hirveä inhimillinen tragedia, talojen rahallinen arvo nolla tai negatiivinen purkukustannusten takia.
Useimpien elämänsä isoin sijoitus jota käytännössä mahdoton saada myytyä. Käyttöarvoa on kyllä jos homevaurio ei ole mittava vielä. 1970 luvulla tyypillinen rakenne ja hyväksytty käyttöön. Voi tietysti kysyä kuka on vastuussa jos rakenne on ollut hyväksytty käyttöön ja sitä on noudatettu ja sitten myöhemmin todettu että se on täysin epä-älyllinen, olosuhteisiimme soveltumaton riskirakenne ja käytännössä kaikko ko. Rakenteella tehdyt talot ovat vaurioituneet kosteudesta.
helsingin Sanomat kirjoitti jälleen rakenteesta tänään.
Osanottoni valesokkelitalossa asuville.
Kommentit (148)
Kaikkien etu kyllä olisi, ettei korjata vanhaa ja huonoa, vaan katepillari töihin ja uutta tilalle.
Just perin rivarinpätkän valesokkelitalosta. Mietin, pitääkö tähän muuttaa itse, kun en varmaan myytyä saa.
Hirveä inhimillinen tragedia: incel asuu vanhemmillaan loppuikänsä.
Ymmärrän kun on oma lehmä ojassa niin pitää puolustaa omaisuuttaan ja sen myyntiarvoa.
Se on riskirakenne jota ei koskaan olisi pitänyt hyväksyä käyttöön. Jankkaat salaojiista kun artikkelissa ei niistä edes mitään puhuttu vaan tiiliseinän takaisesta rakenteesta jossa ei ole tuuletusrakoa minka johdosta levytys on märkä, tiili ei pidä kosteutta kun vesi sen kastelee. Kyseisessä kohteessa vasta puretaan tiiliä, seuraavaksi seinän levytystä josta pelätään paljastuvan tyypillinen ongelma eli nurmikon tasolle menevät koolaukset jotka todennäköisesti mätiä.
Osannottoni valesokkelitalon omistamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Valesokkeli on riskirakenne, mutta ei se nyt sentään aina taloa lahota.
En kyllä itse uskaltaisi sellaista ostaa, se on myönnettävä.
valesokkeli?
Valesokkeli toimii jos. Aina se jos.
Ikävä tilanne, mutta ei mikään tragedia, se on kuitenkin vain talo. Inhimillistä tragediaa on maissa joissa lapset kuoleen nälkään tai hirmuhallinnon murhaamina.
Tälläkin on kovin suurta merkitystä millaiselle paikalle talo on rakennettu ja millaisen maaperän päälle..
Jos talo on rakennettu mäen päälle ja esim kallioiselle pinnalle jossa paikalle missä vesi valuu pois ja nartertu jonnekin mutapellolle rakentamista niin sillä karttaa monta ongelmaa..
Itse en ostaisi 60 tai 70 luvulla rakennettua rivitalo osaketta joissa oikein korostuu huonon rakentamisen ongelmat
tasakattoja ei kai enää rakenneta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valesokkeli on riskirakenne, mutta ei se nyt sentään aina taloa lahota.
En kyllä itse uskaltaisi sellaista ostaa, se on myönnettävä.
Minä uskallan hyvän kuntotarkastuksen jälkeen. Olen ostanutkin 2 kpl ja myös myynyt.
Ap on näitä, jotka haluaa ostaa muttei osaa tarkastaa kaupan kohdetta joten tekemättä jää.
Ap on trolli, joka pelkää omaa varjoakin. Jokaisessa talossa voi asua terveellisesti kun salaojat on kunnossa. Mikään perustusrakenne ei suojaa kunnollla, jos vesi pääsee nousemaan ylös asti.
Kyse onkin siitä että KUINKA helposti se vesi pääsee nousemaan ylös. Valesokkelissa todennäköisyys on valtava kun harvoin edes muistettu kunnolla tehdä kapillarikatkoja. Valesokkeliseinät imevät vettä kuin sienet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin toimii rakenne. Reilu 40v kokemusta eikä mitään ongelmia. Varmaan maapohjakin vaikuttaa toimiiko vai ei.
Ja hyvintoimiva salaojitus suojaa myös vesivahingoilta. Ja tietysti ryömintätilan tuuletus.
ja näissä valesokkeli+maanvarainen laatta taloissa on tunnetusti helpo tuota ryömintätilaa tuulettaa...
Kyllä siellä lierot mahtuu ryömimään ja kivat, kosteat olosuhteet madoille siellä onkin.
Rehellisesti parhaat talot rakennettiin ennen 50 lukua ja parhaat rakennukset on yleensä nämä vanhat hirsitalot kuten esim pohjolaistalot. Jotka ei ole tarvinneet salsojitusta. Ja jotka ei lajia eikä homehdu jos vesikatteet on kunnossa ja talo tehty riittävän korkeiden ja jätteiden porskivien päälle
Vierailija kirjoitti:
Voi kyllä rakennetaan..tänä päivänä on tullut taas muotiin nämä rumat konttilot ilman räystäitä ja vieläpä tasakatolla...kehyksettömillä ikkunoilla..
Vierailija kirjoitti:
Tälläkin on kovin suurta merkitystä millaiselle paikalle talo on rakennettu ja millaisen maaperän päälle..
Jos talo on rakennettu mäen päälle ja esim kallioiselle pinnalle jossa paikalle missä vesi valuu pois ja nartertu jonnekin mutapellolle rakentamista niin sillä karttaa monta ongelmaa..
Itse en ostaisi 60 tai 70 luvulla rakennettua rivitalo osaketta joissa oikein korostuu huonon rakentamisen ongelmat
Jatkuu 80-luvulle tuo idioottimaisten rakenteiden köppästely.
Hirvittävä tragedia - se on vain AP:n päässä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä rakennetaan. Ja arkkitehtien unelmia eli harjakattoja ilman räystäitä. Mikä voisikaan mennä pieleen kun vesi pääsee kastelemaan seinän jokaisessa sateessa?
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien etu kyllä olisi, ettei korjata vanhaa ja huonoa, vaan katepillari töihin ja uutta tilalle.
Kerropa osoite lähetetään se katepillari...
Tajusitko oman typeryytesi?
Talot pitää rakentaa teräksestä ja betonista. Puu on riskirskenne sateisessa maassa.
On kaikille parempi, että rakentamisesta ja rakennuksista mitään tajuamattomat asuvat vuokralla.
Paitsi joskus vuokranantajan omaisuuden tuhoaa ääliömäinen asukas, joka sammuu lattiakaivon päälle tai räjäyttää kämpän pirin kokkaamisella. Sammuu kessu suussa ja savustaa koko rapun.