Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten vuokra-asumisesta tuli omistusasumista houkuttelevampaa? Ekonomisti listaa kolme syytä

Vierailija
07.12.2024 |

Tiivistettynä:

1. taloudellinen epävarmuus.

2. pk-seudulla maahan + muutto ja kaupungistuminen.

3. kulujen nouseminen, vuokra-asuminen on suhteessa edullisempaa.

Onhan asunnon omistaminen nyt riski, kun ei voi tietää mitä tapahtuu. Asiat muuttuvat niin nopeasti. Sinun asuntosi viereen voidaan rakentaa vuokraläävä joka tuhoaa asuntosi arvon. Alue voi muuttua levottomaksi, etkä pääse asunnosta enää eroon. Jos työttömyys ja kehno taloustilanne jatkuu, kuten Venäjän-sodan vuoksi voi käydä pitkän aikaa, asunnon arvo laskee.

Asunto on nyt riskisijoitus. Bondellä toki asunnot ovat niin halpoja, että ei siinä paljon menetä jos hinnat laskee. Helsingissä taas riski on todella suuri.

Kommentit (268)

Vierailija
61/268 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tammikuussa tulee varallisuusraja asumistukeen eli yksin asuvalla saa olla säästöjä tilillä 10000 ja pariskunnalla 20000, jotta saa vuokra-asuntoon asumistukea. 

Potkulaki tulee keväällä. 

Ansiosidonnainen on romutettu. 

Vierailija
62/268 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Yhtiölaina /rahoitusvastike ei ole asumismeno toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006142183.html

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/268 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jopa 2000-luvun viemäreissä on vuotoja. Yksi syy on se, että uudemmat putket ovat vanhoja ohuempia."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009602645.html

Vierailija
64/268 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen luopunut omistusasumisesta jo yli 30 vuotta sitten. Nyt kun asun vuokralla, minulla on paljon, paljon enemmän valinnanvaraa.

Hmmm. Onko.

Jos mietin samantasoista asumista kuin omassa talossani mulla ei todellakaan olisi. 

120m2 omakoritalo - vuokra tuossa 1500-2000€/kk versus asumiskulut 300e.

Kun nettotulot on 2000e lienee fiksumpi ratkaisu tämä oma! 

Vierailija
65/268 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monelta on koti ja realisoitava irtaimisto mennyt ulos-ottovelkoihin ja iso talovelka jäänyt niskaan. Vouti ottaa aina omansa jos kompastuu raha-asioissa.

Taustalla talouden dramaattiseen notkahdukseen voi olla avioero, työttömyys tai vakava sairaus/vammautuminen. Tottakai asiallinen vaihtoehto perheelle on silloin vuokra-asunto.

Sitten aina löytyy joku kusipää jolle tulee hyvä mieli siitä että menee eteenpäin sinnittelevälle perheelle vinkuen ilkkumaan : sossuloiset asuu vuokralla! Sossuloiset asuu vuokralla!

Vierailija
66/268 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen luopunut omistusasumisesta jo yli 30 vuotta sitten. Nyt kun asun vuokralla, minulla on paljon, paljon enemmän valinnanvaraa.

Hmmm. Onko.

Jos mietin samantasoista asumista kuin omassa talossani mulla ei todellakaan olisi. 

Potkulaki tulee ja omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea enää tammikuussa. 

Kelalla on lämmityslaskussa katto joten itse en vuokraisi sähkölämmitteistä asuntoa. 

Vierailija
67/268 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on rikas jo syntyessään, niin silloin on ihan sama, miten hallinnollisesti asuu, koska on varaa omistaa ja vuokrata useampia asuntoja ihan kulloisen halunsa mukaan. Tavallisen keskivertosuomalaisen, jolla on säännöllinen mediaanipalkka, ja älykkyysosamäärä riittävän korkea, jotta voidaan luokitella rationaalisesti toimijaksi, ei missään nimessä kannata mennä vuokra-asuntomarkkinoille, koska vuokralla asuminen ei kartuta omaisuutta. Omistusasuminen kartuttaa omaisuutta, ja näinhän ne järki-ihmiset, joilla on säännölliset palkkatulot toimivat: 2/3 suomalaisista omistaa asuntonsa, ja asunnon hinta määrääkin pitkälle asunnon omistajan nettovarallisuuden arvon.

Tää piti paikkansa näihin vuosiin asti. Nyt tilanne ei välttämättä ole enää noin mustavalkoinen.

Otetaan esimerkiksi tilanne että on ostanut uudiskohteen pari vuotta sitten ja nyt joutuu työn perässä muuttamaan toiselle paikkakunnalle. Takkiin tulee taloudellisesti koska käytännössä lainaa ei ole ehtinyt lyhentää juuri ollenkaan, asunto ei mene kaupaksi ostohintaan ja myynnin venyessä kuluja tulee kahdesta asunnosta.

Vierailija
68/268 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakituinen työsopimus ei nykyään enää tarkoita vakituista, pysyvää työpaikkaa.

Jos esim perheen vanhemmista molemmat irtisanotaan yhtäaikaa työpaikoista, niin tottakai siinä täytyy miettiä perheen velat ja saatavat totaali uusiksi.

Helpoimmin selviytyy taloudellisista kriisitilanteista ne, joilla ei ole satojen tuhansien auto- tai talolainoja ja velkoja hoidettavana.

Vierailija
69/268 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmmm. Onko.

Kelalla on lämmityslaskussa katto joten itse en vuokraisi sähkölämmitteistä asuntoa. 

En ole Kelan enkä sossun asiakas joten asumistuki ei koske minua. 

Sähkölämmitteisen okt:n kulut (sähköineen!) tuon n 300e. Halpaa on!

Vierailija
70/268 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos joku osakkaista jättää rahoitusvastikkeensa maksamatta, taloyhtiön lainaan liittyvät velvoitteet on kuitenkin hoidettava. Tällöin maksut kaatuvat muiden osakkaiden maksettaviksi siitä huolimatta, että olisi oman osuutensa jo maksanut."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009335165.html

Vierailija
71/268 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmmm. Onko.

En ole Kelan enkä sossun asiakas joten asumistuki ei koske minua. 

Sähkölämmitteisen okt:n kulut

Potkulaki on käsittelyssä ja tulee keväällä. 

Vierailija
72/268 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jos joku osakkaista jättää rahoitusvastikkeensa maksamatta, taloyhtiön lainaan liittyvät velvoitteet on kuitenkin hoidettava. Tällöin maksut kaatuvat muiden osakkaiden maksettaviksi siitä huolimatta, että olisi oman osuutensa jo maksanut."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009335165.html

Hallitus leikkaa ja 1000 netto eläkettä saava mummo pääsee kohta maksamaan naapuriensa yhtiölainoja ja vastikkeita. 

Vierailija
73/268 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkölämmitteinen rivitalo perheen vuokrakodiksi on vihoviimeinen virhe.

Vierailija
74/268 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähkölämmitteinen rivitalo perheen vuokrakodiksi on vihoviimeinen virhe.

Ei ikinä. 

Sääliksi käy niitä jotka noita eläkeläisiltä perii. 

Vierailija
75/268 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten?? Ei koske minua

Vierailija
76/268 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeen mustavalkoisia käsityksiä ihmisillä vuokraamisen ja omistusasumisen eroista.

Monessakin mielessä vuokra-asumisessa on parempi tarjonta. Lisäksi, jos vuokra-asunto on osaksikaan työsuhdeasunto, ja firmalla, se on verotuksellisesti edullinen.

- omistusasumisen kiima, on ajanut suurissa kaupungeissa hintatason järjettömän korkeaksi. - korkovähennys on poistettu - vanhojen talojen alapohja tms riskit - velkaloukku- omakotitalon korjaamisen kalleus -kyvykkyys korjaamiseen.- yhteisomistamisen riskit - avioero - ainaiset remontit.

Ja se suurin, mahdollisuus muuttaa Suomesta pois, ehdoton ykkönen vuokra-asumisessa.

Vierailija
77/268 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koskee kaikkia suomalaisia työssäkäyviä. 

Vierailija
78/268 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokra-asuminen on vapaampaa. Ei tarvitse miettiä remontteja eikä tapella taloyhtiön kanssa. Jos naapurusto ei miellytä voi vaihtaa asuntoa hyvinkin nopeasti. Ei tarvitse kärsiä jos naapuriin muuttaa joku oman kulttuurinsa mukaan elävä. Uudet ja melko uudet asunnot ovat riskisijoitus. Laatu on jotain muuta kuin se mainostettu suomilaatu ja rakennuttaja pesee kätensä kun alihankkijan alihankkijan alihankkija ei ole ymmärtänyt mitä on pitänyt tehdä ja miten.

Vierailija
79/268 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös kokoomuslaisia. 

Vierailija
80/268 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä olen jo eläkkeellä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kahdeksan