Miten vuokra-asumisesta tuli omistusasumista houkuttelevampaa? Ekonomisti listaa kolme syytä
Tiivistettynä:
1. taloudellinen epävarmuus.
2. pk-seudulla maahan + muutto ja kaupungistuminen.
3. kulujen nouseminen, vuokra-asuminen on suhteessa edullisempaa.
Onhan asunnon omistaminen nyt riski, kun ei voi tietää mitä tapahtuu. Asiat muuttuvat niin nopeasti. Sinun asuntosi viereen voidaan rakentaa vuokraläävä joka tuhoaa asuntosi arvon. Alue voi muuttua levottomaksi, etkä pääse asunnosta enää eroon. Jos työttömyys ja kehno taloustilanne jatkuu, kuten Venäjän-sodan vuoksi voi käydä pitkän aikaa, asunnon arvo laskee.
Asunto on nyt riskisijoitus. Bondellä toki asunnot ovat niin halpoja, että ei siinä paljon menetä jos hinnat laskee. Helsingissä taas riski on todella suuri.
Kommentit (268)
Vuokralla olo on täysin järjetöntä.
Sopii vain nuorille, tilapäisesti.
Suurin osa asuu vuokralla varmaankin olosuhteiden pakosta, omaan asuntoon tarvii olla reilu käsiraha ja/tai takuut että edes saa sen lainan. Pankin armosta se laina lopulta myönnetään. Minäkin pystyisin ihan hyvin omilla ansiotuloillani maksamaan yhtiövastikkeen ja lainanlyhennyksen, valitettavasti pesämunaa ei vaan ole niin paljon että saisin asuntolainan. Vuokralla pitää asua niin kauan kunnes saa perinnöt tai jos tilille kilahtaa joku suuri rahapotti.
Vierailija kirjoitti:
Perustele jos osaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustele jos osaat.
Hiljaista on trolleilla perustelujen kanssa.
Tällä hetkellä tiedän useampia,joilla tekee tiukkaa maksaa sitä omistusasuntoa ( Helsinki ja sinkkuja ovat),tyytyväinen olen vuokrakämppään etenkin kun yt:t on uusi trendi.
Minä olen myynyt yli 3v 70m2 kerrostalokolmiota Lahdessa. Hinta alle 70000€ täysin remontoitu asunto (2018-2020). Kun ei mene niin ei mene.
Vanhemmat myi 1.5v 2015 rakennettua kaksiota Heinolassa keskustassa. Nyt meni lopulta kaupaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perukirjaan ei voi itse päättää talon hintaa. Se menee markkina-arvon mukaan.
Ja jos muut ei huoli perintöä niin se menee alkuperäiselle perijälle.
Ei mene. Jos kukaan ei perintöä huoli niin sitten se menee valtiolle ja mahdolliset velkojat jäävät ilman saataviaan. Suomessa ei ole sellaista tapaa että yhden ihmisen velkoja voisi pakottaa toisen niskoille.
Valtio saa siirtää perinnön takaisin sukuun.. Valtion ei ole pakko ottaa perintöä vastaan. Eli alkuperäinen perijä maksaa perintöverot.
Kyllä jättää. Homeisen mökin kiinteistövero ei ole iso summa. Perintöverot määräytyvät perinnön koon mukaan. Mitäpä luulet homeisen mökin maksavan?